Vaunujen kuomuaukon tukkiminen, MIKSI?
Miksi se aukko pitää olla tilkitty umpeen paksuhkolla vaunuverholla? Näitä näkee niin kesäkuumalla kuin talvipakkasella. Jälkimmäisen ymmärrän, jos jättää vähän tuuletusreikää johonkin nurkkaan.
Tämä sama tyyli jatkuu myös siirryttäessä vaunuista rattaisiin. Jopa joidenkin kolmevuotiaiden rattaat on peitetty verholla, niin että pelkät jalat pilkistää ulos, ja vielä kesällä/alkusyksystä!
Siis apua, eikö ne lapset tukehdu niiden verhojen taakse? Ihanaa varmasti hengitellä omaa hiilidioksidiaan siellä.
Menisitkö sinä itse nukkumaan vaunuverhon ja paksujen tuulensuojien taakse suljettuun ahtaaseen arkkuun?
Kommentit (84)
Tässä muutamia syitä:
- suojaa auringolta (kaikissa vaunuissa ei ole aurinkovarjomahdollisuutta ja mielestäni kätevämpi suojata verholla kuin varjolla joka heiluisi siinä vieressä koko ajan kuitenkin)
- suojaa muiden katseilta, pölyiltä, ääniltä yms (vauvat nukkuu paremmin kun ei ole ärsykkeitä eikä kokoajan ole joku tuntematon pällistelemässä...)
Mutta eihän sitä aukkoa tarvitse tukkia, riittää kun laittaa alanaruista sen kiinni työntöaisaan tms niin että alareunasta pääsee ilma kiertämään. Monissa vaunuissa myös lisäksi vetoketjut kuomussa josta saa ilmaa vauvalle. Meillä ainakin avaan vetoketjua kuomusta jos laitan verhon kiinni kokonaan. Nykyisin en laita koska olemme siirtyneet jo ratasosaan ja siinä sitä kuomua saa vedettyä kiinni kokonaan tai puoliksi ihan miten halutessaan. Vaunuverho on siis turha nykyisin meillä.
Itselläni oli vaunuverho, joka on siis renkailla kiinni ja sen sai nostettua teippien avulla esimerkiksi puoliksi auki. Se oli minulla lähes aina korkeintaan puoliksi auki, niin ettei aurinko paistanut suoraan sisään. Ei kukaan silti pällistellyt vauvaa 24/7. Enkä mennyt vauvan kanssa kovin hälyisiin ostoskeskuksiin tai isojen teiden varteen. Kävin sellaisissa paikoissa yksin illalla tai viikonloppuisin, kun mies hoiti vauvaa.
Olen aina keväisin ensimmäisten auringonsäteiden ilmaannuttua huomannut kuinka mammat pistää vauvansa visusti piiloon niihin vaunuihin. Ettei vaan yhtään vaarallista aurinkoa mene lapsen lähellekään.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni oli vaunuverho, joka on siis renkailla kiinni ja sen sai nostettua teippien avulla esimerkiksi puoliksi auki. Se oli minulla lähes aina korkeintaan puoliksi auki, niin ettei aurinko paistanut suoraan sisään. Ei kukaan silti pällistellyt vauvaa 24/7. Enkä mennyt vauvan kanssa kovin hälyisiin ostoskeskuksiin tai isojen teiden varteen. Kävin sellaisissa paikoissa yksin illalla tai viikonloppuisin, kun mies hoiti vauvaa.
Ja miten yh tai reissutyötä tekevä tämän ratkaisee? Jättää vauvan yksin kotiin ja lähtee shoppailemaan? Kato kun sitä arkea pitää pyörittää yksinkin. Lisäksi tekee äidille hyvää päästä ihmisten ilmoille oli vauva mukana tai ei. Siitä suuaukon peittämisestä ei ole mitään haittaa ja jos ajatus ahdistaa jättää enemmän hajurakoa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja miten yh tai reissutyötä tekevä tämän ratkaisee? Jättää vauvan yksin kotiin ja lähtee shoppailemaan? Kato kun sitä arkea pitää pyörittää yksinkin. Lisäksi tekee äidille hyvää päästä ihmisten ilmoille oli vauva mukana tai ei. Siitä suuaukon peittämisestä ei ole mitään haittaa ja jos ajatus ahdistaa jättää enemmän hajurakoa
Siis mies reissutyötä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kuullut hoitajasta?
2000-luvun alussa käytettiin yleisesti hyönteissuojaa häikäisyä ja viimaa estämään. Huomattavan paljon järkevämpi ilmanvaihtumisen kannalta kuin paksut rätit ym. Johan se vauva saa päänsärynkin jos joutuu liian hiilidioksidipitoisessa ilmassa nukkumaan.
Vauva nukkuu paremmin. Lisäksi jos vauva herää vaikka kovaan ääneen kesken unien, nukahtaa hän todennäköisesti samantien uudelleen kun näkee silmien avaamisen jälkeen vaan valkoisen harson. Jos harsoa ei olisi ja ensimmäinen näky heräämisen jälkeen olisi isin tai äidin naama, unet jäisivät siihen. Vanhempien kasvot ovat niin iso virike.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kuullut hoitajasta?
Juu, tottahan toki palkkaan vauvalle hoitajan jokaista kauppareissua varten! :D
Etusivulla ei ainakaan mainittu, mutta ainakin tääläpäin kesällä on myös paljon itikoita, jotka kyllä syö lapsen elävältä jos jätetään ulos nukkumaan ilman jotain suojaa verenimijöiltä.
Tuossa on mukana tietynlaista markkinointia. Kun sain oman lapseni, niin tietynlaiset vaunuverhot olivat erittäin trendikkäitä. Köyhänä ompelin sitten itse vastaavan, mutta loppujen lopuksi tarve oli kyllä oikeasti tosi vähäinen suhteessa siihen "sellainen nyt vaan kuuluu olla"-tunnetilaan.
Joku lääkäri joskus vetosikin vanhempikin,että erityisesti kuumalla ilmalla ahit harsokin on liikaa. Vaunukoppa kuumenee ilmastointiaukoista huolimatta. Nukkuuhan se vauva, kun tilassa happi vähenee, eikä huomio kiinnity vanhemman kasvoihin...
Kaikelle on paikkansa, mutta kaikkea ei todellakaan tarvitse käyttää vain siksi, kun tuntuu, että pitäisi. Vauvaa aika harva esimerkiksi "pällistelee", Suomessa kun ollaan. Lähinnä kohteliaasti hymyilee ja voi sanoa vanhemmalle jotain kivaa. Tai sellainen kokemus mulla ainakin on, kaupungissa asuessa ja julkisilla kulkiessa. Ei sinne vaunukoppaan kukaan päätään kyllä tunkenut.
Siksi, että se Lidlin ostoskassi ei näkyisi, ts. tyhjät vaunut -> ilmainen matkalippu julkisissa.
Itse käytän vaunuverhoa häikäisysuojana ja kansoitetuissa paikoissa (bussi, kauppakeskus) rauhoittamaan vauvalle oman tilan, pöpösuojauksesta en tiedä, näinköhän toimii? Mutta nostan verhon usein syrjään esim ulkona kävellessä silloin jos aurinko ei paista vauvan silmiin päin, saa paremmin raitista ilmaa. Molempi parempi siis.
Pahaa on tehnyt muutaman kerran. Pyykkipojilla on tilkitty kiinni jonkun kovakoppaisen vaunun kuomuaukkoon froteepyyhe. Ei siellä mitään hengitysaukkoa ole. Kesä oli kuuma ja itse menin vastakkaiseen suuntaan. Toivon todella, että siellä oli joku syväjäädytetty kinkku kyydissä.
Joskus taas näissä uusissa yhdistelmävaunuissa on kuomun takana verkkomateriaali, josta ilma siis vaihtuisi suoraan vauvan pään seutuville. Hyvä. Mutta miten se ilmavirta kulkee, jos on vedetty sadesuoja päälle, istutaan bussissa tai se kuomuaukko on tilkitty täysin umpeen?
Voisiko vanhemmat vähän kokeilla mennä pötköttelemään arkkuun tai vastaavaan ja miettiä, miten kiva on hengitellä sellaisessa ilma-alassa, jossa happiaukko on se joku pieni verkkorakoa kuomussa vastaava? Tai ilman tulisi tunkea design-verhon läpi? Niputetun harson läpi? Harson alaosan varvastilasta? Ei sitä ilmaa ole kiva hengittää pakkasessa tai helteessä. Koittakaa sitten miettiä, miltä sitä tuntuu hengittää huonommilla keuhkoilla ja tottumaton niitten käyttöön eikö voi oikeen itse valita, että nytpä nousen ylös ja lähden vähän kävelemään, niin saan paremman olon? Minäpä tiedän, miltä se tuntuu, kun käytän lääkehappea ja joudun välillä makaamaan sairaalasängyssä ja liikun nykyään sähköpyörätuolilla.
Antakaa vauvoille ja pikkulapsille ilmavirtaus kuomusta. Se on hyvä, että rakenteessa on takana verkkoa, josta se poistuu, tosi hyvä. Mutta raitista ilmaa tarttee liikkeeseen. Kun mennään sisään vaikka kulkuneuvoon, harsoa voi vetää sivusta vähän enemmän auki, avata nappia kaula-aukosta, ottaa hattua pois päästä, nostaa selkänojaa, tarkistaa lämmön niskasta jne. Tai sen ison peiton voi laskostaa kuomusta jalkopäähän, jolloin se suojaa virikkeiltä ja pöpöiltä, mutta vauvan ilma-ala on paljon suurempi. Näin minä tein omieni kanssa.
Muutaman kerran sateella olen nähnyt vaunuja, joihin on muovi viritetty tiukasti koko hökötyksen päälle. Se kyllä hirvittää.
Kiitos, keksin tässä juuri miten voin kulkea ilmaiseksi bussilla :D
Hommaan jostain ilmaiset lastenvaunut ja lapsen kumpparit, tukin aukon tiiviisti ja laitan kumpparit esille :P :D
Meillä on vaunun kuomussa verkko-osa, jonka voi helteellä avata, vaikka suuaukon peittäisikin verholla. Kumpikaan lapsista ei ole viihtynyt vaunuissa kuin nukkuessa ja paremmin ovat nukkuneet, kun on pimeää kopassa. Ei kai kukaan koppaa tiiviisti peitä. Vaunuverhothan ovat ihan löysästi siinä, joten sivuilta pääsee happea vaunuun. Sadesuojissakin on reiät, joten ei ne vauvat siellä umpiossa ole.
Lapissa mökillä olen pitänyt kylmimmillä keleillä ja lumipyryssä kuomun päällä fleecekangasta. Kumpikin lapsi on selvinnyt hengissä ilman happivajeita. On jopa ollut happea itkeäkin väsymystä siellä joskus.
Onko jossain tietoa vaunuverhon vuoksi kuolleista vauvoista, kun joillakin näin paranoideja käsityksiä asiasta?
Tämä on kyllä taas todella tyypillinen naisten ketju.
Mitä ihmettä se jollekin toiselle kuuluu, miten joku omien vaunujensa aukkoja peittää tai on peittämättä. Omathan on vaununsa ja oma on mukulansa. Miksi siitä pitää ventovieraiden huolehtia?
Jahas, aihe numero 173748482 josta voi arvostella ja haukkua äitejä. Eikö tämä haukkuminen ala jo käymään tylsäksi?
Meillä sai kuomun kiskottua sen verran alas, että tuollaiset harsoviritelmät olivat turhia. Kuomussa oli myös kiinteänä hyttysverkko, jolla sai suojattua lapsen päästä varpaisiin hyttysiltä tai isommalta häikäisyltä.