Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaunujen kuomuaukon tukkiminen, MIKSI?

Vierailija
17.09.2017 |

Miksi se aukko pitää olla tilkitty umpeen paksuhkolla vaunuverholla? Näitä näkee niin kesäkuumalla kuin talvipakkasella. Jälkimmäisen ymmärrän, jos jättää vähän tuuletusreikää johonkin nurkkaan.

Tämä sama tyyli jatkuu myös siirryttäessä vaunuista rattaisiin. Jopa joidenkin kolmevuotiaiden rattaat on peitetty verholla, niin että pelkät jalat pilkistää ulos, ja vielä kesällä/alkusyksystä!

Siis apua, eikö ne lapset tukehdu niiden verhojen taakse? Ihanaa varmasti hengitellä omaa hiilidioksidiaan siellä.

Menisitkö sinä itse nukkumaan vaunuverhon ja paksujen tuulensuojien taakse suljettuun ahtaaseen arkkuun?

Kommentit (84)

Vierailija
21/84 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyajan vaunuissa on hyvä ilmanvaihto vaikka muuraisit sen aukon umpeen.

Minusta on järkevää peittää se aukko julkisella paikalla pienen lapsen kanssa kun ihmiset tirskii ja pärskii. Lisäksi kylmällä lämpö pysyy sisällä paremmin ja ulkoiset ärsykkeet vähenee jos lapsi nukkuu. Vähentää myös turhia pällistelijöitä.

Ja mitenhän tuo ilmanvaihto on toteutettu? Minusta taas nykyajan vaunut ovat todella tiiviitä, lämpötila vaunussa nousee helposti kuumaksi ilman mitään verhoakaan.

Itse kun kävin katsomassa vaunuja niin kaikissa näytti olevan verkkoa useammassa kohtaa koppaa. Osassa sai vielä vetoketjulla avattua isomman verkon kohdan auki.

Vierailija
22/84 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan ne harsoviritelmät aina ollu ja harson kun laittaa pyykkipojilka kiinni nii sillon on tiiviusti aukko suljettu, mutta nyt kun on nämä renkailla olevat verhot nii joka puolelle jää väkisinki ilmarakoa. Omaa lastani sais päivän pukella rattaissa et nukahtais jos ei ois näköesteenä verhoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/84 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

15 vuotta sitten meillä oli Emmaljunga-vaunuissa lisävarusteena aurinkovarjo, joka suojasi häikäisyltä ja auringon porotukselta. Paljon kätevämpi kuin joku tunkkainen harso. Mitä järkeä nukuttaa ulkona jos lapsi ei saa raitista ilmaa?

En nukuta lapsiani koskaan ulkona ellei olla liikenteessä. Tai nuorin nukahtaa, kun ollaan leikkipuistossa yms.

Se aurinkovarjo vasta pelleltä näyttääkin.

Vierailija
24/84 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suojaa suoralta auringonpaisteelta, tuulelta, sateelta, katseilta ja ilmansaasteilta ainakin vähän. Itse ompelemani verho ei ole ilmatiivis, joten ei sieltä kopasta happi lopu.

Ja vaunukoppa ei ole tiivis. Ainakin Stokkeissa siellä on "integroitu" ilmastointi, heh. Suorassa auringonpaisteessa fleecehuovan alla alkaa olla jo todella vaarallista, mutta normi harso tai verho on minusta parempi kuin ei mitään (ihmisten ilmoilla).

Vierailija
25/84 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään löytyy myös lisäkuomuja rattaisiin, jotka suojaa auringolta, mutta ilma pääsee paremmin kiertämään

Esim: https://scontent-lga3-1.cdninstagram.com/t51.2885-15/s640x640/sh0.08/e3…

Vierailija
26/84 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näköesteenä toimii reilu vuoden ikäisellä, muuten huomio on kaikessa mikä vastaan tulee. Ilma kiertää kyllä ihan hyvin kun verho on muutamalla rinkulalla kiinni.

Vierailija
27/84 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on järkevää peittää se aukko julkisella paikalla pienen lapsen kanssa kun ihmiset tirskii ja pärskii. Lisäksi kylmällä lämpö pysyy sisällä paremmin ja ulkoiset ärsykkeet vähenee jos lapsi nukkuu. Vähentää myös turhia pällistelijöitä.

Ja mitenhän tuo ilmanvaihto on toteutettu? Minusta taas nykyajan vaunut ovat todella tiiviitä, lämpötila vaunussa nousee helposti kuumaksi ilman mitään verhoakaan.

Itse kun kävin katsomassa vaunuja niin kaikissa näytti olevan verkkoa useammassa kohtaa koppaa. Osassa sai vielä vetoketjulla avattua isomman verkon kohdan auki.

Minä olen kyllä pistänyt merkille, että niitä tuuletusaukkoja ei avata, vaikka olisikin lämmin. Ja verhot vielä ainoan aukon edessä. En voi ymmärtää. Pahin oli kai se, kun näin seniililtä vaikuttavan papan työntelemässä vaunuja keväällä, kun aurinko porotti täydeltä taivaalta, vaunujen kuomun päällä paksu viltti ja kuomuaukon edessä paksu verho. Kokonaisuuden kruunasi paksu tuulensuoja vaunujen päällä. Teki mieli käydä sanomassa, ettei se lapsenlapsi vaan tukehdu, kun on sedällä niin paljon vilttejä vaunujen päällä.

Oma vauva kulki silloin vaunuissa sisävaatteissa ja ohut peitto päällään, ilman vaunuverhoa, tuuletusaukko avoinna.

Vierailija
28/84 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näköesteenä toimii reilu vuoden ikäisellä, muuten huomio on kaikessa mikä vastaan tulee. Ilma kiertää kyllä ihan hyvin kun verho on muutamalla rinkulalla kiinni.

Monilla näyttäisi olevan se vaunuverho melkein naamassa kiinni, koska sitä ei ole edes suunniteltu rattaisiin.

Vierailija
29/84 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kyllä pistänyt merkille, että niitä tuuletusaukkoja ei avata, vaikka olisikin lämmin. Ja verhot vielä ainoan aukon edessä. En voi ymmärtää. Pahin oli kai se, kun näin seniililtä vaikuttavan papan työntelemässä vaunuja keväällä, kun aurinko porotti täydeltä taivaalta, vaunujen kuomun päällä paksu viltti ja kuomuaukon edessä paksu verho. Kokonaisuuden kruunasi paksu tuulensuoja vaunujen päällä. Teki mieli käydä sanomassa, ettei se lapsenlapsi vaan tukehdu, kun on sedällä niin paljon vilttejä vaunujen päällä.

Oma vauva kulki silloin vaunuissa sisävaatteissa ja ohut peitto päällään, ilman vaunuverhoa, tuuletusaukko avoinna.

Ne ilma aukot on vapaana jos et peitä niitä itse. Ainoastaan ne lisäverkot on yleensä peitettynä esim vetoketjun takana.

Mua huvittaa tää suomalaisten raitis ilma vouhkaus. Suurimmasssa osassa muuta maailmaa saisit lastensuojelun perään jos nukuttaisit ulkona tai parvekkeella lasta.

Vierailija
30/84 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mammat vain haluaa keskittyä shoppailuun, eikä sen vauvan naaman tuijotteluun. Vaikeaahan se on, kun vauva pitää viedä päiväuniaikaan ostoskeskukseen pyörimään. Siinä saa olla näkö-, haju-, valo- ja äänieristeet vaunuverhon lisävarusteluna.

Vierailija
31/84 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos rattaat saa täysin vaakatasoon, niin ei se vaunuverho kyllä mitenkään ole siellä naamassa kiinni..

Vierailija
32/84 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mammat vain haluaa keskittyä shoppailuun, eikä sen vauvan naaman tuijotteluun. Vaikeaahan se on, kun vauva pitää viedä päiväuniaikaan ostoskeskukseen pyörimään. Siinä saa olla näkö-, haju-, valo- ja äänieristeet vaunuverhon lisävarusteluna.

Eikö äiti saa enää ostajalla käydä ja liikkua ihmisten ilmoilla? Pitäis vissiin pysyä kotona neljän seinän sisällä tujottamassa lapsen naamaa kunnes se muuttaa pois kotoa.

Ostoksilla käynti on paras tehdä juuri silloin kun lapsi nukkuu. Ei huuda huomiota koko aikaa ja moni lapsi nukkuu hyvin liikkuvissa vaunuissa.

Vierailija
33/84 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ennen oli kaikki paremmin!

Vierailija
34/84 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän ainoastaan silloin kun aurinko häikii vauvaa silmiin. Ja silloinkin jätän tietysti tuuletusaukon. Aurinkovarjo on myös kätevä.

Vierailija
35/84 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ompelin verhon itse markiisikankaasta ja kyllä oli hyvä. Laitoin vielä nauhat joilla sen sai solmittua työntöaisoihin kiinni. Kesällä auringonpaisteessa sen sai siis sidottua tavallaan purjeeksi vaunukopan päälle (ilma kiersi vapaasti alla, mutta varjosti tosi hyvin).  Silloin oli todella kuuma kesä, joten en varmaan olisi uskaltanut lähteä mihinkään ilman sitä.

Vierailija
36/84 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vaunuissa verhot ovat olleet jo iät ja ajat, tosin nykyään näkee joitakin verhottomia vaunuja, jolloin käytetään harsoa.

Eikä vaunut ole koskaan niin ilma tiiviit, etteikö siellä ilma kiertäisi tai vauvalta loppuisi happi.

Täällä onkin jo mainittu auringonpaiste ja tuuli ja sen lisäksi on hyönteiset esim. kärpäset, ampiaiset, itikat jne. jotka saattavat vahingoittaa lapsen kasvoja, joita ulkoiluttaja ei välttämättä huomaa kun työntää vaunuja. Vaara on vielä suurempi, jos vauva nukkuu itsekseen ulkona, jolloin linnut ja oravat saattavat tulla vaunuihin.

Ja kyllähän verho heikentää myös melusaastetta.

Vierailija
37/84 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ennen oli kaikki paremmin!

Ennen verhot oli vakiovaruste vaunuissa, näin oli jo 60-luvulla ja sen jälkeen jokaisella vuosikymmenellä.

Vierailija
38/84 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kiinnittänyt huomiota samaan. Kesjällä näkyi tätä paljon kaupoissa ja busseissa. Teki mieli sanoa, että anna nyt vauvasi hengittää vähän happeakin. Oikeasti. Jos ilma ei pääse kiertämään, ilman hiilidioksidipitoisuus nousee. Joku ihme uusi ilmiö. Ei ollut silloin kun mulla oli vauvoja. 

Niin jos olet saanut lapsesi ennen 1970-lukua. 70-luvulla oli kyllä ihanasti ihan oikeat verhotkin joissain vaunuissa, oli tosi nätit.

Itse pidin verhoa vaunuissa erityisesti kaupoissa ja busseissa kun vauva oli ihan pieni, kun ihmiset ovat niin ajattelemattomia, että liikuskelevat kipeinäkin julkisissa tiloissa.

Harvoin se on ajattelemattomuudesta kiinni, vaan pakosta. Eikai kukaan halua kipeenä joutua sieltä sängynpohjalta nousemaan ihmisvilinän keskelle?

Näitä syitä on esimerkiksi: Lääkäriin meno (bussilla, ei ole autoa), apteekkiin meno, ruokakaupassa käynti, koiran ulkoilutus.

Elämä ei voi täysin katketa, vaikka kipeä olisikin.

Vierailija
39/84 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole tähän ikään mennessä kuullut yhdenkään lapsen tukehtunee vaunuihin tai rattaisiin, onhan materiaalit hengittäviä, vaikka olisi huovalla peitetty.

Monet nukkuvat jopa teltassa yön yli, jossa materiaali kosteutta ja sadettava kestävä ja saumat teipattu, ilman mitään ongelmitta.

Tukeutumisen vaara vaunuissa ja rattaissa on kaukaa haettu, ellei vauva vedä verhoja suuhunsa.

Vierailija
40/84 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinne ehkä tulehdu, mutta onkohan siellä mukavaa? Olen lapsena yrittäny nukkua itseni rakentamassa majassa, jossa oli kyllä ilmastointiaukkoja, katto muistaakseni vauvan harsoista kyhätty, mutta silti en pystynyt nukkumaan siellä, koska oli a) kuuma ja b) hieman vaikea hengittää pienessä tilassa.