Vaunujen kuomuaukon tukkiminen, MIKSI?
Miksi se aukko pitää olla tilkitty umpeen paksuhkolla vaunuverholla? Näitä näkee niin kesäkuumalla kuin talvipakkasella. Jälkimmäisen ymmärrän, jos jättää vähän tuuletusreikää johonkin nurkkaan.
Tämä sama tyyli jatkuu myös siirryttäessä vaunuista rattaisiin. Jopa joidenkin kolmevuotiaiden rattaat on peitetty verholla, niin että pelkät jalat pilkistää ulos, ja vielä kesällä/alkusyksystä!
Siis apua, eikö ne lapset tukehdu niiden verhojen taakse? Ihanaa varmasti hengitellä omaa hiilidioksidiaan siellä.
Menisitkö sinä itse nukkumaan vaunuverhon ja paksujen tuulensuojien taakse suljettuun ahtaaseen arkkuun?
Kommentit (84)
Totutettu nukkumaan vain peitetyn kuomuaukon takana piilossa liikkuvissa vaunuissa ja sitten ihmetellään, miksei nuku edes parvekkeella ilman sitä verhoa ja liikkumattomissa vaunuissa. Itse olette vauvanne ehdollistaneet. Ei päiväunia ole mikään pakko vetää ihmishälinässä. Toteuttakaa vauva ihmishälinään hereillä ollessa, niin voitte käydä mm. siellä kaupassa ilman hepuleita.
Vierailija kirjoitti:
Totutettu nukkumaan vain peitetyn kuomuaukon takana piilossa liikkuvissa vaunuissa ja sitten ihmetellään, miksei nuku edes parvekkeella ilman sitä verhoa ja liikkumattomissa vaunuissa. Itse olette vauvanne ehdollistaneet. Ei päiväunia ole mikään pakko vetää ihmishälinässä. Toteuttakaa vauva ihmishälinään hereillä ollessa, niin voitte käydä mm. siellä kaupassa ilman hepuleita.
Missäköhän umpiossa tämäkin vastaaja on? Oikeasti reissu kaupungille voi joskus kestää kauan ja lapsi on saatava unille ihmisvilinässä. Ei aina kaikkea voi ajoittaa tai sitten on joku kyseessä joka poistuu vauvan kanssa mökistään kerran kuussa.
Miksi joku ompelisi monikerroksisen verhon siihen luukkuun? Tai kysyn nyt oikeastaan palstan hengessä, että miten voi olla niin simppeli, että tulisi jotain sellaista edes mieleen?
Kerroin ommelleeni itse aikoinaan sen verhon, koska sellainen "piti olla". Ihan yksinkertainen puuvillakangas, siihen huolitellut reunat, helmaan nauhat työntöaisaan solmimista varten, ja yläreunaan reiät suihkuverhorenkaita varten. Miten kiinalaislapsen ompelema kaupan verho on erilainen?
Turhahan se oli, mutta se tulikin jo selville.
Olen kyllä joskus miettinyt ruuhkabussissa, kun jotkut vaunut taas on tilkitty täysin umpeen, että onkohan siellä vauvaa ensinkään. Tosin jos on niin viitseliäs, että jaksaa työntää vaunuja vapaaehtoisesti, niin ehkä sitten on ansainnut sen kolmen euron säälialennuksen. :D
Vierailija kirjoitti:
Miksi joku ompelisi monikerroksisen verhon siihen luukkuun? Tai kysyn nyt oikeastaan palstan hengessä, että miten voi olla niin simppeli, että tulisi jotain sellaista edes mieleen?
Kerroin ommelleeni itse aikoinaan sen verhon, koska sellainen "piti olla". Ihan yksinkertainen puuvillakangas, siihen huolitellut reunat, helmaan nauhat työntöaisaan solmimista varten, ja yläreunaan reiät suihkuverhorenkaita varten. Miten kiinalaislapsen ompelema kaupan verho on erilainen?
Turhahan se oli, mutta se tulikin jo selville.
Olen kyllä joskus miettinyt ruuhkabussissa, kun jotkut vaunut taas on tilkitty täysin umpeen, että onkohan siellä vauvaa ensinkään. Tosin jos on niin viitseliäs, että jaksaa työntää vaunuja vapaaehtoisesti, niin ehkä sitten on ansainnut sen kolmen euron säälialennuksen. :D
Torissa ainakin joku kauppaa näitä kaksikerroksisia jykevännäköisiä pitkiä puuvillaverhoja, kaveritkin niitä ostaneet kivoissa pöllökuoseissa. Ja näkynyt monilla.
Verho suojaa auringolta, pahimmilta liikenteen pölyiltä ja saasteilta sekä siltä, että ihmiset julkisilla paikoilla räkisivät vaunuja päin. Lisäksi verho rauhoittaa lasta nukkuessa. En itsekään haluaisi nukkua ihmisten vilinässä tai taivasalla.
Mihin joku 3-vuotias tarvitsee vaunuverhoa?
Vierailija kirjoitti:
Verho suojaa auringolta, pahimmilta liikenteen pölyiltä ja saasteilta sekä siltä, että ihmiset julkisilla paikoilla räkisivät vaunuja päin. Lisäksi verho rauhoittaa lasta nukkuessa. En itsekään haluaisi nukkua ihmisten vilinässä tai taivasalla.
Entäs pilvisenä päivänä ulkoilualueella? Ei sitä verhoa voisi edes siellä vähän raottaa?
Vierailija kirjoitti:
Mihin joku 3-vuotias tarvitsee vaunuverhoa?
Jos lapsi vaikka itse tykkää katsella kuvia? Mikäs sääntö sekin on että 3-vuotias ei saa tykätä vaunuverhosta. Hohhoijjaa. Ei tuon ikäisen kanssa semmosia käytetä jos lapsi itse ei tykkäisi, ole rauhassa.
Suoja ötököiltä, katupölyltä, auringolta ja uteliailta hyvää tarkoittavilta mummoilta! Omat lapset eivät myöskään nukahtanet, ellei harso ollut edessä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vaunuissa verhot ovat olleet jo iät ja ajat, tosin nykyään näkee joitakin verhottomia vaunuja, jolloin käytetään harsoa.
Eikä vaunut ole koskaan niin ilma tiiviit, etteikö siellä ilma kiertäisi tai vauvalta loppuisi happi.
Täällä onkin jo mainittu auringonpaiste ja tuuli ja sen lisäksi on hyönteiset esim. kärpäset, ampiaiset, itikat jne. jotka saattavat vahingoittaa lapsen kasvoja, joita ulkoiluttaja ei välttämättä huomaa kun työntää vaunuja. Vaara on vielä suurempi, jos vauva nukkuu itsekseen ulkona, jolloin linnut ja oravat saattavat tulla vaunuihin.
Ja kyllähän verho heikentää myös melusaastetta.
Jos vauva nukkuu yksin ulkona niin silloin laitetan hyönteisverkko vaunujen peitoksi.
Vierailija kirjoitti:
Etusivulla ei ainakaan mainittu, mutta ainakin tääläpäin kesällä on myös paljon itikoita, jotka kyllä syö lapsen elävältä jos jätetään ulos nukkumaan ilman jotain suojaa verenimijöiltä.
No eikö silloin vaunuihin laiteta hyönteissuoja eikä vaunuverhoa?
Miten sitä kuomua ei saa suojaamaan? Meillä se ainakin menee sen verran alas että vaunuihin ei näe sisälle.
Verhon lisäksi käytän talvella vaunuissa patjan alla lämmöneristeenä retkipatjaa. En pystyisi itsekään nukkumaan kylmällä alustalla tai tuulen kutitellessa kasvoja!
Vierailija kirjoitti:
Miten sitä kuomua ei saa suojaamaan? Meillä se ainakin menee sen verran alas että vaunuihin ei näe sisälle.
Onkohan vaunuja useampaa kuin yhtä ainoaa mallia, mitäpä luulet?
Mina olen aina verhon takana, en jaksa kun koyhat kyylaa. T. Nalle
No meillä ainakin babyjoggerin rattaissa sivussa verkkokankaiset tuuletusaukot, voi avata halutessa tai pitää kiinni sateella ja kylmällä. Kyllä sinne ilma kulkee ilman noitakin tuuletus aukkoja, verho on tuulen ja valon suojana, meillä ainakin kummatkin lapset nukkuneet paremmin kun on "pimennetty" verholla nukkumisen ajaksi...
Ettei kukaan näe, ettei siellä vaunuissa mitään vauvaa ole ;) Pääsee kivasti ilmaiseksi julkisissa.
Meillä 10 kk nukkuu paremmin rattaissa, jos siinä on verho suojana valolta ja hälyltä. Nykyajan vaunut ja varsinkaan rattaat ei ole tehty niin tiiviiksi, etteikö siellä ilma pääsisi vaihtumaan. Jos joku tulisi minulle kauhistelemaan vauvan tukehtumista vaunuverhon takana, niin neuvoisin palaamaan koulun penkille.
Meillä käytetään siksi noita, että lapset heräilevät herkästi ilman tuota verhoa (siis kun ollaan kaupungilla tai liikkeessä). Tuskinpa ne nyt sinne ovat tukehtumassa, eipä tuo mikään ilmatiivis paketti ole. Varmaan 3-vuotias osaisi sanoakin, jos on epämiellyttävä hengittää verhon takana.
Minua aina hirvitti jättää vauvaa tarvittaessa isovanhemmille kärryteltäväksi kun eivät osanneet kesällä vetää sitä verhoa kuomun suojaksi. Siinä sitten aurinko paistaa suoraan vauavn silmiin (vauvan iho todella ohut ja silmät herkät valolle) ja lisäksi posket palaa jos aurinko pääsee niihin porottamaan, suomalaisen vaalean vauvan iho siinäkin mielessä on herkkä.
Kun vauva oli pieni pidin harsoviritelmää, mutta pakko oli hommata oikea verho rinkuloilla koska tuulessa en saanut harsoa pysymään paikoillaan. Raskaampi verho on hyvä silloin. Mutta käytän vain kaupan verhoja. Ihan ehdoton monelle vauvalle saada pimeyttä, suojaa tuulta ja aurinko vastaan ja virikkeitä pois naaman edestä kun koittaa saada lapsen nukkumaan vaunuihin.
Itseä kyllä hirvittää ne verhot joita ihmiset itse tekee, joissa saattaa olla montakerrosta paksua kangasta. Kaupan verhot usein peittää valon ja on silti hengittävää kangasta tai muotoiltu niin että esim. renkulat suuret ja ilma kiertää sieltä.