Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskotteko, että ihmisellä on oikeasti valta päättää täysin omasta elämästään?

Vierailija
17.09.2017 |

Siis jos joku valittaa esimerkiksi rahapulasta, niin usein joku vetää esiin klassisen ammatinvalintakortin. Että olisi pitänyt lukea itsensä lääkäriksi niin ei tarvitsisi elää köyhyydessä.

Kommentit (289)

Vierailija
161/289 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietenkään. Eikä usko kukaan muukaan täyspäinen ihminen.

Jo pelkällä sattumalla on valtava osuus ihmiselämässä.

Vierailija
162/289 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään ola valta päättää kaikesta. Eihän ihminen voi päättää edes omasta syntymästään. 160 cm pitkä mies ei voi päättää ryhtyvänsä maailmanluokan huippukoripalloilijaksi eikä ruma nainen Miss Universumiksi. He voivat kuitenkin päättää, onko koripalloilijan tai missin ura ainoa, mitä he elämässään haluavat. Vai voisivatko he kenties halutakin jotain sellaista, mikä heidän olisi mahdollista saavuttaa.

Valinta ei ole sama asia kuin valta päättää.

Ihminen voi päättää, mitä haluaa. Voi siis päättää haluta sellaista, mikä on mahdollista. Tietenkin voi myös päättää haluta vain sellaista, mikä ei ole mahdollista. Lapsena minä halusin lentoemännäksi. Olen kuitenkin lyhyiden vanhempien lyhyt tytär. Oli täysin oma päätökseni olla syyttämättä vanhempiani ja ilmailualaa, että minusta ei voinut tulla lentoemäntää.  Ja aivan oma päätökseni halutakin sairaanhoitajaksi. Hyvin monet päätökset ovat valintoja. Menet huonekaluliikkeeseen ostamaan sohvaa. Värivaihtoehdot ovat punainen, musta ja harmaa. Päätät ostaa mustan. Se on sekä päätöksesi että valintasi. Mutta kuten ensimmäisessä lauseessa aiemmin jo sanoi, ihminen ei voi päättää kaikesta. Ei edes omasta syntymästään.

Pikemminkin toi lentoemäntäesimerkki on, että ei kaikkea saa mitä haluaa, eikä voi tulla onnelliseksi, jos se on ainoa tapa, jolla tulisi onnelliseksi. Eli ei ole valtaa vain päättää kaikesta elämässä.

Se on eri asia, jos tulisi onnelliseksi jollain muullakin tavalla, mutta eihän siitä tule, että joutuukin ryhtymään joksikin muuksi kuin lentoemännäksi, jos ei halua mitään muuta. Sitten pitäisi itseään huijata, että kylkä mä muutakin haluan. Entä jos mikään niistäkään ei vain onnistu?

Kuten kommentissani 144 jo kirjoitinkin, niin realistit yleensä päättävät haluta asioita, jotka ovat heille mahdollisia. Kyllä minustakin voisi tulla ihan superonnellinen, jos mulle kasvaisi siivet selkään ja voisin lentää, puolisokseni saisin nuoren Brad Pittin ja lemmikinä meillä olisi vaaleanpunainen yksisarvinen. Olen kuitenkin päättänyt olla odottamatta, että mulle kasvaisi siivet selkään, Brad Pitt nuorentuisi ja vieläpä kelpuuttaisi minut vaimokseen ja että vaaleanpunaisia yksisarvisia olisi olemassa. 

Mä kyllä pystyn rajoittamaan haluni asioihin, joita on olemassa, mutta silti en halua valita asioita, joista en pidä.

Esimerkkini olikin realistista. Realisti 160 cm pitkä mies ja realisti ruma nainen suhtautuu omalla kohdallaan  koripalloilijan ja missin uraan samalla tavalla kuin vaaleanpunaisiin yksisarvisiin. Heille niitä ei ole olemassa. Ymmärrän kuitenkin sinunkin näkemyksesi, koska tunnen muutaman ihmisen,  jotka käyttävät lähes koko elämänsä surkuttelemalla kurjuuttaan, kun eivät saaneetkaan jotain tiettyä haluamaansa ja mitään muuta eivät halua. Ja jokainen saa surkutellakin, jos niin päättää. Itse olen tyytyväinen omiin valintoihini ja omiin päätöksiini ja sen vuoksi elän varsin onnellista elämää. En minäkään olisi saanut niitä asioita, mitä nämä tuntemani ihmiset eivät saaneet. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/289 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä mä valitsin paskaa ja olen onneton every single day. Mutta joo, valinta se oli. Että kiitos vaan äiti kun tuit minua siihen suuntaan. Siihen valitse paskaa suuntaan.

Vierailija
164/289 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään ola valta päättää kaikesta. Eihän ihminen voi päättää edes omasta syntymästään. 160 cm pitkä mies ei voi päättää ryhtyvänsä maailmanluokan huippukoripalloilijaksi eikä ruma nainen Miss Universumiksi. He voivat kuitenkin päättää, onko koripalloilijan tai missin ura ainoa, mitä he elämässään haluavat. Vai voisivatko he kenties halutakin jotain sellaista, mikä heidän olisi mahdollista saavuttaa.

Ihminen voi päättää, mitä haluaa. Voi siis päättää haluta sellaista, mikä on mahdollista. Tietenkin voi myös päättää haluta vain sellaista, mikä ei ole mahdollista. Lapsena minä halusin lentoemännäksi. Olen kuitenkin lyhyiden vanhempien lyhyt tytär. Oli täysin oma päätökseni olla syyttämättä vanhempiani ja ilmailualaa, että minusta ei voinut tulla lentoemäntää.  Ja aivan oma päätökseni halutakin sairaanhoitajaksi. Hyvin monet päätökset ovat valintoja. Menet huonekaluliikkeeseen ostamaan sohvaa. Värivaihtoehdot ovat punainen, musta ja harmaa. Päätät ostaa mustan. Se on sekä päätöksesi että valintasi. Mutta kuten ensimmäisessä lauseessa aiemmin jo sanoi, ihminen ei voi päättää kaikesta. Ei edes omasta syntymästään.

Pikemminkin toi lentoemäntäesimerkki on, että ei kaikkea saa mitä haluaa, eikä voi tulla onnelliseksi, jos se on ainoa tapa, jolla tulisi onnelliseksi. Eli ei ole valtaa vain päättää kaikesta elämässä.

Se on eri asia, jos tulisi onnelliseksi jollain muullakin tavalla, mutta eihän siitä tule, että joutuukin ryhtymään joksikin muuksi kuin lentoemännäksi, jos ei halua mitään muuta. Sitten pitäisi itseään huijata, että kylkä mä muutakin haluan. Entä jos mikään niistäkään ei vain onnistu?

Kuten kommentissani 144 jo kirjoitinkin, niin realistit yleensä päättävät haluta asioita, jotka ovat heille mahdollisia. Kyllä minustakin voisi tulla ihan superonnellinen, jos mulle kasvaisi siivet selkään ja voisin lentää, puolisokseni saisin nuoren Brad Pittin ja lemmikinä meillä olisi vaaleanpunainen yksisarvinen. Olen kuitenkin päättänyt olla odottamatta, että mulle kasvaisi siivet selkään, Brad Pitt nuorentuisi ja vieläpä kelpuuttaisi minut vaimokseen ja että vaaleanpunaisia yksisarvisia olisi olemassa. 

Mä kyllä pystyn rajoittamaan haluni asioihin, joita on olemassa, mutta silti en halua valita asioita, joista en pidä.

Esimerkkini olikin realistista. Realisti 160 cm pitkä mies ja realisti ruma nainen suhtautuu omalla kohdallaan  koripalloilijan ja missin uraan samalla tavalla kuin vaaleanpunaisiin yksisarvisiin. Heille niitä ei ole olemassa. Ymmärrän kuitenkin sinunkin näkemyksesi, koska tunnen muutaman ihmisen,  jotka käyttävät lähes koko elämänsä surkuttelemalla kurjuuttaan, kun eivät saaneetkaan jotain tiettyä haluamaansa ja mitään muuta eivät halua. Ja jokainen saa surkutellakin, jos niin päättää. Itse olen tyytyväinen omiin valintoihini ja omiin päätöksiini ja sen vuoksi elän varsin onnellista elämää. En minäkään olisi saanut niitä asioita, mitä nämä tuntemani ihmiset eivät saaneet. 

Niin, sinulla onkin saanut olla omat valinnat, minulta ne kiellettiin.

Vierailija
165/289 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuo on vähän tyhmää, että voi päättää, mitä haluaa. Eihän se sitten enää ole haluamista.

Ymmärrän näkemyksesi, mutta realistit yleensä päättävät haluta asioita, jotka ovat heille mahdollisia. Kaikki muu haluaminen on heille haihattelua. 

Mutta eihän realistikaan siinä mitään päätä, vaan on olosuhteiden uhri.

He kuitenkin päättävät olla uhriutumatta. Ja edelleen: ihminen ei voi päättää kaikesta. Monesta asiasta kuitenkin voivat. 

Mutta onhan sekin uhriutumista, jos valitsee sellaista, mitä ei halua.

Ja siis mä en ainakaan halua olla tällainen realisti-uhri. Minusta ihan hirveää aivopesua selittää, että mä haluan paskaa koska se on ainoaa, mitä voin saada.

Eihän kyse olekaan siitä, että haluaa jotain paskaa. Mä olen oikeastaan varsin tyytyväinen - näin jälkikäteen - ettei musta tullutkaan lentoemäntää. Lentoemännät saavat lentää työkseen, mutta niin minäkin saan nykyisessä ammatissani ja vieläpä paljon mukavammin kuin lentoemännät, koska lennän matkustajana. Lisäksi voin - kuten lentoemännätkin - lentää lomareissuilla. Mun tulonikin ovat nykyisin huomattavasti suuremmat kuin lentoemännillä, joten mulla on varaa tehdä paljon muutakin kuin lentää. En todellakaan osaa ajatella, että olisin päättänyt haluta jotain paskaa. 

Vierailija
166/289 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli valinta, mutta ei oma. En olisi itse valinnut paskaa elämääni, muttaäiti käski toimia niin. Kuulemma niin minusta tulisi onnellinen. Ei tullut. Ainoa tarkoitus siinä oli, että noin äidistä ei tullut kihisevän kateellinen, jolla olisi ollut halu vahingoittaa minua. Sitä en olisi jaksanut tai kestänyt.

Vierailija
167/289 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuo on vähän tyhmää, että voi päättää, mitä haluaa. Eihän se sitten enää ole haluamista.

Ymmärrän näkemyksesi, mutta realistit yleensä päättävät haluta asioita, jotka ovat heille mahdollisia. Kaikki muu haluaminen on heille haihattelua. 

He kuitenkin päättävät olla uhriutumatta. Ja edelleen: ihminen ei voi päättää kaikesta. Monesta asiasta kuitenkin voivat. 

Ja siis mä en ainakaan halua olla tällainen realisti-uhri. Minusta ihan hirveää aivopesua selittää, että mä haluan paskaa koska se on ainoaa, mitä voin saada.

Eihän kyse olekaan siitä, että haluaa jotain paskaa. Mä olen oikeastaan varsin tyytyväinen - näin jälkikäteen - ettei musta tullutkaan lentoemäntää. Lentoemännät saavat lentää työkseen, mutta niin minäkin saan nykyisessä ammatissani ja vieläpä paljon mukavammin kuin lentoemännät, koska lennän matkustajana. Lisäksi voin - kuten lentoemännätkin - lentää lomareissuilla. Mun tulonikin ovat nykyisin huomattavasti suuremmat kuin lentoemännillä, joten mulla on varaa tehdä paljon muutakin kuin lentää. En todellakaan osaa ajatella, että olisin päättänyt haluta jotain paskaa. 

No ei, et sinä, ja se on hyvä. Sinun kirjoituksestani mä vain näin, että mun elämässä se on mennyt niin, minua on vaadittu valitsemaan asioita, joita mä pidän ihan paskana, osittain jo senkin takia, että minua on pakotettu niihin.

Vierailija
168/289 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se voi olla, jos on terve ihminen ja ainakin neutraalista perhetaustasta.

Esim. Itselläni mm. lukihäiriö estää moneen hyväpalkkaiseen ammattiin opiskelun koska niissä tai ainakin niihin liittyvissä opiskeluissa täytyisi pystyä esimerkiksi laskemaan ja oma lukihäiriöni näkyy eniten siinä että näen vitoset kolmosina ja tälleen.

Vierailija
169/289 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Googlaa deterministinen maailmankuva.

Syy-seuraus-suhteille löytyy paljon teorioita. Niiden lukeminen voi olla jopa masentavaa.

Kannattajia löytyy hörhöistä palkittuihin fyysikoihin.

Mene ja tiedä totuus...

Viittaan tähän determinismiin. Mulla itselläni on vahva tunne ja kokemus että oma elämäni ei ole täysin omissa käsissäni. Tunne on voimakas että elämää ohjataan johonkin haluttuun pisteeseen. Siihen voi osin liittyä myös vahva uskonnollinen kotikasvatus mutta se ei selitä kaikkea. Olen myös omaksunut lapsuuden kokemuksista asenteen että minä en saa enkä voi enkä pysty. Sekään ei silti selitä kaikkea. Mulla on ollut käsittämätön jatkumo asioille. Jälkeen kun katsoo huomaa että ne todella on vain tapahtuneet ja oma voimani on ollut todella mitätön niitä estämään. En missään nimessä haluaisi asioiden olevan näin. Enkä tiedä miten voimistan itseäni tavallaan menemään tämän läpi kun tukea ei tule mistään. Tämän päivän yhteiskunnallinen tilanne on vaikea. Jos olet pudonnut kelkasta miten pääset kelkkaan?

Vierailija
170/289 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ihailen Sir Richard Bransonia. En edes tiennyt mitään hänestä ennen hurrikaani Irmaa, mutta nyt katson, että wow, mikä mies. Mutta vaikka minusta tuo on the way tomlive, niin en usko, että kovinkaan moni yltäisi samaan mihin hän, vaikka miten päättäisi.

Vierailija
171/289 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin vähän oikeasti voi vaikuttaa, ihmiset vain jostain syystä ajattelevat omiksi hyveikseen sellaiset saavutetut asiat, jotka on oikeasti tosi paljon olleet kiinni siitä millaiset geenit on sattunut saamaan ja millaisen alun elämälle muutenkin. Tällä sitten lesotetaan ja keulitaan ja lytätään maanrakoon jokainen, joka ei ole menestynyt, koska ajatellaan, että se tietysti se menestymättömyyskin on ihmisen omaa syytä 100% ilman että mikään mihin ihminen ei ole voinut vaikuttaa on asiaan vaikuttanut.

Vierailija
172/289 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin vähän oikeasti voi vaikuttaa, ihmiset vain jostain syystä ajattelevat omiksi hyveikseen sellaiset saavutetut asiat, jotka on oikeasti tosi paljon olleet kiinni siitä millaiset geenit on sattunut saamaan ja millaisen alun elämälle muutenkin. Tällä sitten lesotetaan ja keulitaan ja lytätään maanrakoon jokainen, joka ei ole menestynyt, koska ajatellaan, että se tietysti se menestymättömyyskin on ihmisen omaa syytä 100% ilman että mikään mihin ihminen ei ole voinut vaikuttaa on asiaan vaikuttanut.

Näin ja halveksutaan kun et ole saavuttanut jotain merkittävää ja suurta kun nämä halveksujat itse on syntyneet kultalusikka suussa ja isä ja äiti antaa kaiken henkisen tuen ja avun ja ostaa hienot citymaasturit ja rakentaa talon.

Vierailija
173/289 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen on perimänsä ja ympäristötekijöiden tulos. Omien taipumustensa, oman luonteensa, älykkyytensä ja lakien rajoissa voi tehdä valintoja. Ei ihan kaikki ole itsestä kiinni.

Hyvä kiteytys. Katsokaa millaisia lapsia olette saaneet aikaan. Uskon, että huomaatte että lapsenne ovat erilaisia ja erot näkyvät jo lapsuudessa. Tärkeintä on että jokainen löytää oman alansa jossa viihtyy ja se tuo toimeentulon aikuisena.

Vierailija
174/289 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei, et sinä, ja se on hyvä. Sinun kirjoituksestani mä vain näin, että mun elämässä se on mennyt niin, minua on vaadittu valitsemaan asioita, joita mä pidän ihan paskana, osittain jo senkin takia, että minua on pakotettu niihin.

Kolmekymppiseksi asti mulla oli nk kiltin tytön syndrooma. Tein kuten muut halusivat. Ajattelin aina ensin muita ja sitten vasta itseäni. Kävin kuitenkin eräällä henkisen hyvinvoinnin kurssilla ja opettelin sen jälkeen sanomaan "ei". Ymmärsin silloin, että vain minä voin päättää, jatkuuko lapatossuna elämiseni vai ei. Ja jos päätän, että kiitti mulle riitti, niin sitten minun pitää alkaa toimia siten, ettei elämäni ole enää lapatossuna elämistä. Päätin ottaa riskin, että ainakin osa ihmissuhteistani katkeaa (kuten kävikin), mutta ainakin annan omalle elämälleni ja onnellisuudelleni mahdollisuuden. 

Vierailija
175/289 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vittu lakatkaa jo puhumasta noista omista valinnoista!!!! Tajuatteko, että ei kaikki ihmiset täällä maapallolla SAA itse valita ja tehdä OMIA VALINTOJA!!!! Ei edes Suomessa. Paskat vanhemmat vaikuttaa siinä tosi paljon, jotka KIELTÄVÄT lapsia tekemästä OMIA VALINTOJA, ja HÄPÄISEVÄT lapsensa jo ennen kuin nämä oppivat että heillä olisi kyllä oikeus siihen!!!! Jolloin lapsi häpeää omia halujaan ja on ihan sekaisin.

Vierailija
176/289 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vittu lakatkaa jo puhumasta noista omista valinnoista!!!! Tajuatteko, että ei kaikki ihmiset täällä maapallolla SAA itse valita ja tehdä OMIA VALINTOJA!!!! Ei edes Suomessa. Paskat vanhemmat vaikuttaa siinä tosi paljon, jotka KIELTÄVÄT lapsia tekemästä OMIA VALINTOJA, ja HÄPÄISEVÄT lapsensa jo ennen kuin nämä oppivat että heillä olisi kyllä oikeus siihen!!!! Jolloin lapsi häpeää omia halujaan ja on ihan sekaisin.

Älä huuda.

Uhrin osan valitseminen on sekn valinta. Ja valintoja voi tehdä senkin jälkeen kun on 18 eikä enää vanhemmat ratkaise.

Vierailija
177/289 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jossain Intiassa sama juttu, ei siellä ole kaikilla mahdollisuus tehdä omia valintoja. Ravinto ei riitä, tai ei rahat tai on pakko uhrata elämänsä muille tai saat tuntea olevasi hirveä muiden hylkääjä kun jätit heidät kärsimään.... mistä ihmeestä tää luulo, että ihminen noin vain SAA TEHDÄ OMIA VALINTOJA??!! Tänne synnytään muiden armoille ja on ihan heistä kiinni, saatko kasvatuksen, jossa saat tehdä omia valintoja. Prkl.

Vierailija
178/289 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä huuda.

Uhrin osan valitseminen on sekn valinta. Ja valintoja voi tehdä senkin jälkeen kun on 18 eikä enää vanhemmat ratkaise.

No jos on ihan sekaisin, enkä todellakaan tarkoita päihteistä, vaan omista oikeuksistaan ja arvostaan yms. Niin millä niitä tehdä?? Kun oletusarvo on, että täällä on sitten pärjättävä omillaan! Niin ei siinä enää kukaan tule sinun oikeuksiasi sulle ojentamaan! Ja saatana mä huudan jos mä haluan!!!!!

Vierailija
179/289 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla ei ole samoja mahdollisuuksia.

Esim.

-erilaiset syntymälahjat (heikkolahjaisesta ei tule lääkäriä, ydinfyysikkoa tmv., vaikka kuinka kiinnostaisi)

-luonne-erot (ammatinvalinnassa erittäin merkittävä tekijä)

-ulkonäköösi voit vaikuttaa vain rajallisesti

-et voi omalla päätöksellä saada haluamaasi parisuhdetta, vaan se vaatii kyllä toisenkin ihmisen

-jos olet perustanut perheen ja rakentanut elämäsi sen mukaiseksi ja toinen päättääkin lähteä toteuttamaan itseään tai rakastuu toiseen mieheen/naiseen, niin ei se ole oma valinta päätyä yksinhuoltajaksi

-yksinäisyys harvemmin on oma valinta, eikä siitä kaikki pääse eroon, vaikka kuinka yrittäisi

Itse voit yrittää tehdä elämästäsi elettävää, mutta on valtavasti asioita joihin et voi vaikuttaa, etkä välttämättä onnistu

Vierailija
180/289 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä huuda.

"Ei enää vanhemmat ratkaise" niin, mistä saa tietää omista oikeuksistaan, kun sinunlaisesi kusipäät vain koittavat tallata, etten vain asettuisi tiellesi kun sinä tappelet paikastasi auringossa? Sehän palvelee vain sinun elämääsi jos muut eivät osaa oikeuksistaan kiinni pitää ja laittaa ehkä joskus sinulle niitä rajoja!

Nujerretusta ei yhtäkkiä tule ehkä 20 vuodessakaan pärjääjää, joka tekee OMIA VALINTOJA, koska ne ovat juuri niitä, joista on syyllistetty koko kasvatusikä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme seitsemän