G:Mikä on Jumalan nimi?
G:Mikä on Jumalan nimi?
klo 14:50 | 5.4.2006
Lisäkysymys: Miksi se on poistettu Raamatusta yli 6000 krt?
Lue keskustelun säännöt.
Lisäkysymys: Miksi se on poistettu Raamatusta yli 6000 krt?
Siirry sivustolle ja nappaa uusimmat tarjoukset yli 200 alennuksen listalta!
Ladataan...
Sivut
Minulla uusi kirkkoraamattu.
Outoa...
Minun Jumalani nimi on Herra Jeesus Kristus.
Jeesus Kristus!
Allahilla, eli Jumalalla on 99 nimeä, jotka löytyy täältä:
http://www.dawateislami.net/general/devotions/99names/
Olento joka lilluu täällä kaikkialla ja ohjaa kaikkea, jos jaksaa vaivautua moiseen. Luulen että suurin osa meistä on niin vähäpätöisiä että itse en näkisi vaivaa, paitsi lähettäisin huvikseni kupan kaikille kakkapäille, tai jotain muuta jäynää.
Heprealainen tetragrammi paljastaa sen, se on suomennettuna JHWH, tunnetaan paremmin nimellä JEHOVA. Joissakin vanhoissa käännöksissä puhutaan muös JAHVESTA... Jumalan nimi löytyy omalta paikaltaan alkuperäisestä raamatun tekstistä Mooseksen kirjasta. Se, miksi jumalan nimi on jätetty tahallaan pois raamatusta on pappien aikaansaannosta..
Luepa, Tepsuttaja, ja muutkin seuraava valaiseva linkki uudenmaailmankäännöksestä:
http://www.kotiposti.net/raamattu/jt/um/virheet/
Toivon kommenttia.
Minulle on parikin luterilaispappia myöntänyt, että Jumalan nimi on poistettu Raamatusta. Ei ole siis mikään Jehovan Todistajien muoti-ilmiö.
Kristittynä tunnustan että Jumalan nimi on JHVH. Nimenomaan VT:ssä tuo nimi esiintyy tuhansia kertoja (myös nykyään näet sen kun luet hepreankielistä Raamattua). Jumalan nimeä ei esiinny esimerkiksi budhalaisten tai hindujen kirjoituksissa tai esimerkiksi Koraanissa (Oikean Jumalan nimi oli tuntematon Muhammedille. Joten kristittynä suhteessa islamiin tunnustan ' ei ole muuta Jumalaa kuin JHVH ja Muhammed ei ollut Hänen profeettansa' ).
kuulostaa ihan joltakin videolta tai äänitteeltä ;D
Anteeksi, en voinut olla sanomatta tätä!
Eikö nimi ole aika maallinen asia, okei, jos on miljardeja ihmisiä, niin hyvä että jokaisella on nimi. Tähtiä on taivas täynnä, joten hyvä että meidän tähtemme nimi on aurinko jne jne. Mutta jos on vain yksi Jumala, " yliolento" , kaiken luoja, miksi hänellä pitäisi nimi olla? Esim tuo että Jumalan nimi olisi Jeesus - en nyt tunne tätä asiaa varmaksi, mutta eikös Jeesus (Joshua??) aikoinaan ollut yleinen hepreankielinen nimi? Eli vähän niinkuin Jumalan nimi olisi vaikka Pekka...
Luulisi että Jumalan nimeksi riittää Jumala.
Ei se erota Jumalaa jumalasta. Se on arvonimi. Sama kun puhuttaisiin vaan presidentistä tai kuninkaasta. Mistä kukaan tietäisi mistä presidentistä tai mistä kuninkaasta puhutaan?
Lily:
Mutta jos Jumalia on vain yksi...
En ymmärrä sinua Försti. Tosiasia on, että kaikki ihmiset eivät usko samaan jumalaan. Kun sinä puhut Jumalasta, et varmaan tarkoita samaa Jumalaa, johon minä uskon. Erisnimet ovat juuri sitä varten.
Sen lisäksi Jumala kutsuu itse itseään nimeltä Raamatussa. Tetragrammi löytyy Raamatusta yli 6000 kertaa. Mikä oikeus meillä on päättää jättää käyttämättä nimeä?
Että Jumala on uniikki maailmankaikkeuden luoja. Jumalalla ei ole monikkomuotoa, ja se kirjoitetaan isolla kirjaimella.
Toisaalta on jumala = yliluonnollinen, palvottu " yliolento" monessa uskonnossa, ja jolla voi olla myös nimi. Kirjoitetaan pienellä ja voidaan käyttää myös monikossa. Voidaan puhua esim antiikin jumalista, joiden nimet oli esim Zeus, Afrodite...
Jumalan nimi Jehova on tiedetty jo kauan ennen uudenmaailamnan käännöstä. Esimerkiksi eräässä vanhassa kotimaisessa Niskavuori- Elokuvassa talon vanha emäntä (Elsa Turakainen) Aloittaa rukouksensa lausumalla sanat: Oi jumalani Jehova !
Mitä tulee raamattumme halventamiseen tai sen oikeellisuuden kyseen alaistamiseen, en kummemmin ota kantaa..
tepsuttaja:
[quote]
Mitä tulee raamattumme halventamiseen tai sen oikeellisuuden kyseen alaistamiseen, en kummemmin ota kantaa..
Miksi et ota kantaa? Kävin Hayfan laittamalla linkkisivulla. Samaa asiaa olin toki kuullut ennenkin, mutta aika vakavalta väännökseltä kuulostaa teidän käyttämä Raamattu. Ja nämä asiathan ovat jokaisen alkukieleen perehtyneen tarkistettavissa. Kyse on isosta asiasta. Toivoisin että uskaltaisit Tepsuttaja ja muut Jehovan todistajat heittäytyä siihen prosessiin, että tutkisitte, onko se mitä teille opetetaan todella Jumalan Sanan mukaista. Tiedän hyvin läheltä seuranneenna, että tiukan autoritäärisestä seurakunnasta, jossa johtajia ei saa kyseenalaistaa, on vaikeaa ja kipeää irrottautua mutta Jumala varmasti johdattaa totuutta janoavaa ja antaa voimaa kulkea Hänen tietään. Jeesus lupaa että totuus tekee meidät vapaiksi.
ps. Kirjoitan tän ihan oikeasti vain siksi, että välitän teistä, en siksi että osoittautuisi että " olen oikeassa sittenkin" tms. Mulle vaan tuli se vaikutelma Tepsuttaja sun viestistä, että suljet korvasi kaikelta kritiikiltä (ja kuten edellä sanoin, olen erään lahkon kohdalla nähnyt juuri samaa). Toivottavasti olen väärässä.
Sivut