Tuloeroista ja köyhyydestä
Paljon on tarinoita leipäjonoista ja tyhjistä jääkaapista. Itse rupesin miettimään, miten hyvä elintaso meillä kaikilla on verrattuna menneisyyteen. En jaksa luetella edes kaikkia etuisuuksia, joita ihminen valtiolta ja kunnalta saa elämänsä aikana, lähtien neuvolakäynneistä, peruskouluun, kirjastoon, julkiseen liikenteeseen ja terveydenhoitoon. Olemme terveempiä kuin koskaan: tehokkaita lääkkeitä on saatavilla ja terveyskeskuksia , neuvoloita ja hammashoitoa on ympäri Suomen. Lapsikuolleisuus on erittäin pieni. Tosiasiassa elintasomme on noussut sotien jälkeen valtavasti. Nykyisin kaupungin vuokrakämpässä asuva on luksusasuja verrattuna 1950-luvun murjuihin kaupungeissa. En vähättele köyhyyttä ja puutetta: tärkeää olisi ennaltaehkäistä sukupolvien yli jatkuvaa puutetta ja köyhyyttä sekä henkisesti että aineellisesti. Yhteiskunnan on tuettava mutta myös henkilöillä itsellän on suuri vastuu, mihin elämänsä käyttää.
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi jotkut jauhavat kouluttautumisesta?
Töitä ei ole niin paljon kuin olisi työntekijöitä. Ei siihen kouluttautuminen auta. Kyse on tietoisesta rakenteellisesta valinnasta, jolla pidetään kansa nöyränä ja työhaluisena.Hah hah, nöyränä ja työhaluisena. Tänäpäivänä ihmisiä kiinnostaa lähinnä matkustelu ja muu huvittelu.
Työntekijän irtisanomis ym. Lainsäädännöllinen suoja on niin vahva, että voit vittuilla työnantajallesi miten huvittaa, kunha menet suurinpiirtein ajoissa töihin ja olet edes tekevinäsi välillä jotain töitä. Ja tietysti voit hakea saikkua, jos keksit jotain kivempaa tekemistä tai muuten vaan ei huvita mennä töihin.
Hoh hoijaa, milloinkas olen viimeksi matkaillut, taitaa olla parikymmentä vuotta aikaa.
Työnteko kiinnostaisi, kunhan töihin vielä pääsisi. Sen sijaan ei kiinnosta itse työntekoa häiritsevät kokoukset, virkistäytymis- ja kehittämispäivät, lounaat ja kahvitauot ja työhuoneen ovensuussa juoruaminen.
Arvelisin, että juuri siksi olenkin työtön: ei ole tuo kaikki verkostoitumiseksi kutsuttava hömppä oikein kolahtanut, kun haluaisin vain tehdä työtä.
Ei sinulla olisi töitä tarjota tällaiselle?
Niin ja lisäksi jos nyt sattuisi työt loppumaan, niin voit ottaa 500 pv rennosti ansiosidonnaisella...
Tiedän useammankin tyypin, joilta loppuu työmotivaatio siihen, kun maagiset 27 viikkoa on oltu töissä. Kuka saatanan valopää on keksinyt, että olemalla n. Puolivuotta töissä "tienaat" itsellesi n. 1.5 vuoden ansiosidonnaisen???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töitä ei ole niin paljon kuin olisi työntekijöitä. Ei siihen kouluttautuminen auta. Kyse on tietoisesta rakenteellisesta valinnasta, jolla pidetään kansa nöyränä ja työhaluisena.Hah hah, nöyränä ja työhaluisena. Tänäpäivänä ihmisiä kiinnostaa lähinnä matkustelu ja muu huvittelu.
Työntekijän irtisanomis ym. Lainsäädännöllinen suoja on niin vahva, että voit vittuilla työnantajallesi miten huvittaa, kunha menet suurinpiirtein ajoissa töihin ja olet edes tekevinäsi välillä jotain töitä. Ja tietysti voit hakea saikkua, jos keksit jotain kivempaa tekemistä tai muuten vaan ei huvita mennä töihin.
Hoh hoijaa, milloinkas olen viimeksi matkaillut, taitaa olla parikymmentä vuotta aikaa.
Työnteko kiinnostaisi, kunhan töihin vielä pääsisi. Sen sijaan ei kiinnosta itse työntekoa häiritsevät kokoukset, virkistäytymis- ja kehittämispäivät, lounaat ja kahvitauot ja työhuoneen ovensuussa juoruaminen.
Arvelisin, että juuri siksi olenkin työtön: ei ole tuo kaikki verkostoitumiseksi kutsuttava hömppä oikein kolahtanut, kun haluaisin vain tehdä työtä.
No varmasti ymmärrät, että en puhu kaikista maailman ihmisistä. On olemassa pokkeuksia...
Itseänikään ei kiinnosta ns. Verkostoituminen, mutta jossain määrin se on pakollista ja jopa kuuluu hyviin käytös tapoihin. Jotenkin, sinun puheistasi huokuu sellainen, että olet itse asettanut itsesi näiden "juoruavien" työkavereidesi yläpuolelle, ja kukapa sellaista haluaisi työyhteisöön muita ylenkatsomaan.
Itse en todellakaan ole mikään yltiösosiaalinen, käsittääkseni minut tunnetaan hiljaisena ja nöyränä tyyppinä, joka hoitaa omat työnsä hyvin ja on aina valmisauttamaan muita.
Niin ja hyvin on töitä riittänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töitä ei ole niin paljon kuin olisi työntekijöitä. Ei siihen kouluttautuminen auta. Kyse on tietoisesta rakenteellisesta valinnasta, jolla pidetään kansa nöyränä ja työhaluisena.Tuo asenne ja ajatusmaailma, aivopesun tulos, pitää ihmisen köyhänä. Töitä on vaan ei kelpaa kun sossusta saa enemmän rahaa tekemättä mitään.
Tietoinen valinta on himassa, esson baarissa ja korvien välissä.
Paskat. Mitä työtä sinulla on tarjota ja missä? Maksatko palkkaa niin paljon että minulla on varaa matkustaa sinne, tai sitten asua siellä jos pidemmäksi aikaa hommia on?
Päivänselvää on, että matkustetaan sinne missä on töitä. Montaako duunia oot hakenut kauempaa? Mikset mennyt, minsei ottaneet, mikset hakenut?
onko varakkaiden syy, että asut paikassa jossa ei ole töitä?
Olen hakenut, olisin mennyt jos en saanut, en tiedä miksi eivät ole ottaneet.
Työn perässä rupean matkustamaan sitten kun se työ on. Muuten joutuisin muuttamaan nykyistä kalliimpaan paikkaan, ilman mitään takeita työllistymisestä. Ihan muutaman kuukauden pätkän takia en rupea muuttamaan, siinä tulee muuttokulut isommaksi kuin työstä saatava palkka.
Palkkaa kyselin siksi, että jos tarjoat vaikka sanokaamme Heinävedeltä minulle parin viikon pätkää yhdeksän euron tuntipalkalla, niin töissä käyminen on silloin kyllä liian kallista.
Täällä Tampereella oli työtä silloin kun tänne muutin, mutta nyt en ole saanut. Jos tiedät täältäpäin firman jossa olisi karsea työvoimapula, niin kerro ihmeessä, pistän hakemusta menemään.
Vierailija kirjoitti:
Äh, piti olla että olisin mennut jos olisin saanut. Mutta kun en saanut.
En siis mennyt kun ei töihin noin vain mennä lompsita. Vartijat firman aulassa ottaa kyllä kiinni ne jotka yrittää.
Niin joo, etätyötä voisin kyllä kanssa tehdä oikein mielelläni.
Vierailija kirjoitti:
Niin, mun yh-kaveri aina valittaa sitä kun on niin köyhä. Asuu kaupungin keskustassa uudessa saunallisessa kolmiossa kahden lapsensa kanssa, vuokra on 1300!! On siis työtön, lapset ala-asteella, käy keskustassa naisten salilla päivittäin. Meillä kahden työssäkäyvän taloudessa edes asumismenot eivät ole noin kovat eikä olisi varaa tai edes järkeä laittaa tuollaista summaa vuokraan.
Bruttotuloista puhuminen ja niiden vertaaminen tulisi lopettaa. Olen hyvätuloinen eronnut nainen, jolla ei olisi varaa tuohon vuokraan. Lapsilla omat huoneet ja itse nukun olohuoneessa. Verotus on kova. Kun lapset ovat omillaan, ajattelin lähteä ulkomaille töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No varmasti ymmärrät, että en puhu kaikista maailman ihmisistä. On olemassa pokkeuksia...
Itseänikään ei kiinnosta ns. Verkostoituminen, mutta jossain määrin se on pakollista ja jopa kuuluu hyviin käytös tapoihin. Jotenkin, sinun puheistasi huokuu sellainen, että olet itse asettanut itsesi näiden "juoruavien" työkavereidesi yläpuolelle, ja kukapa sellaista haluaisi työyhteisöön muita ylenkatsomaan.
Itse en todellakaan ole mikään yltiösosiaalinen, käsittääkseni minut tunnetaan hiljaisena ja nöyränä tyyppinä, joka hoitaa omat työnsä hyvin ja on aina valmisauttamaan muita.
En minä heidän yläpuolellaan ajattele olevani, ainoastaan vähän eri asioista kiinnostunut. Ja kyllä, valmis auttamaan muita, jopa ilman monien harjoittamaa "etkö sä nyt tätäkään osaa itse" -vittuilua.
En tiedä millä alalla olet, mutta omat työkaverini ovat kyllä enimmäkseen olleet työntekemisestä kiinnostuneita. Harvemmat ne, jotka työaikaansa muuhun ovat käyttäneet (on niitä muutamia ollut). Saikut pikemmin niin että ihmisiä saa komentaa saikulle kun eivät itse älyä mennä.
Vierailija kirjoitti:
Muuhun en ota kantaa, mutta tuo "olemme terveempiä kun ikinä" on ihan puuta heinää... lapsia syntyy diabeeytikkoina, syöpien kera jne.. pillerut ja taudit on normalisoitu, on normaalia, että 5-v lapsi on syönyt jo ainakin 3kpl antibioottikuuria ja syö jatkuvaa lääkitystä kilpirauhasen vajaatoimintaan tai adhd:hen.
Kun ihminen on 30-v, on jo täysin normaalia, että hänellä on pysyvä lääkitys johonkin vaivaan jos toiseenkin. Yks syö refluxiaan Loseccia ja toinen vetelee mielialalääkkeitä, kolmas vetelee e-pillereitä toistakymmentä vuotta ja neljäs potee kroonista aknea, viides itselääkitsee särkylääkkeillä.
Tämä sukupolvi ei elä vaan tekee kuolemaa syntymästä hautaan. Oire oireen perään...
Lapsikuolleisuus on äärettömän pieni ja elämme koko ajan vanhemmiksi.
Näihin faktoihin nähden omat väitteesi ovat päin helvettiä.
Turhat lääkemääräykset ovat sitten täysin eri juttu.
Vierailija kirjoitti:
Niin ja lisäksi jos nyt sattuisi työt loppumaan, niin voit ottaa 500 pv rennosti ansiosidonnaisella...
Tiedän useammankin tyypin, joilta loppuu työmotivaatio siihen, kun maagiset 27 viikkoa on oltu töissä. Kuka saatanan valopää on keksinyt, että olemalla n. Puolivuotta töissä "tienaat" itsellesi n. 1.5 vuoden ansiosidonnaisen???
Oletko itse ollut ansiosidonnaisella, kun "tiedät", että se rentoa on?
Ei mulla vaan. Rahat nyt riittää vielä, mutta tiedän että työllistymismahdollisuudet heikkenevät sitä enemmän mitä pitempään olen työttömänä, joten koko ajan on haku päällä ja huoli tulevasta.
Minun kannaltani tuo kuulostaisi vain hyvältä, jos tosiaan olisi noita jotka haluavat päästä työttömäksi ja uskaltavat myös tehdä niin. Pääsisin sitten itse paremmin töihin, kun paikkoja vapautuisi.
Et sitten itse ole ajatellut ruveta työttömäksi? Onko teillä kovasti vaikeuksia löytää uusia työntekijöitä? Kelpaako työtön? Mikä ala? Kovasti koetan etsiä, missä se oikea työvoimapula luuraisi!
Vierailija kirjoitti:
Mä olen hyvätuloinen enkä ole eläessäni koskaan päässyt kunnalliseen hammaslääkäriin. Työtön kaveri käy samalla yksityisellä kunnan maksamana. Mä siis maksan molempien hammaslääkärin.
Maksaako kuntanne työttömälle kaverillesi tarkastuksen kerran vuodessa? Meillä ei. Joka kolmas vuosi pääsee syyniin, sitten vain akuuttihoitoon. Kuinka usein pääsee hammaskiven poistoon?
Ei sillä sinänsä ole väliä, onko hammaslääkäri kunnallinen vai yksityinen, vaan sillä, kuinka usein hampaita on varaa hoidattaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhä saa huonompaa hoitoa kuin keski- ja hyvätuloinen
https://yle.fi/uutiset/3-6120116
Hyvätuloiset saavat huonotuloista parempaa hoitoa sepelvaltimotaudin hoidossa. Rotkon mukaan lääkärit eivät tätä väitettä mielellään myönnä, mutta asiasta on olemassa tutkittua tietoa.
http://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000001714572.html
Kuluttaja-lehti: Tuhannet kuolevat Suomessa turhaan hoidon puutteeseen – vaarassa eritoten köyhät
https://demokraatti.fi/kuluttaja-lehti-tuhannet-kuolevat-suomessa-turha…
Missä kuplassa ap elelee?
En elä kuplassa vaan hoitoerot ovat fakta ja siitä olisi päästävä eroon. Hoitoa on silti saatavilla. Rikkailla on mahdollisuus lisäksi käyttää yksityistä terveydenhoitoa, jossa ei tarvitse jonottaa. Ap
Varakkaammat maksavat yksityisestä hoidosta ja lyhentävät näin hoitojonoja.
Varakkammaat ostavat oman asuntonsa ja lyhentävät näin asuntojonoja.
Varakkaammat syövät terveellisemmin, koska ovat kiinnostuneita terveydestään.
Köyhä on köyhä koska käyttää rahansa vääriin, epäterveellisiin asioihin. Moni juo toimeentulotukensa ja joutuu leipäjonoon.Tässä maassa on niin järjettömän hyvä sosiaaliturva, että kyllä aika fakiiri saa olla jos se ei riitä. Kouluun pääsee ilmaiseksi, asumistuet, opintotuet, vaikka mitkä kyllä jeesaa rahatonta.
Asenne on nykyään erilainen. Asenteesta on kiinni kuinka käy, tietysti poissulkien sairaat ja muut rajoitteiset.
Masennus, muuten, on iso syy työttömyyteen. Masennus lähtee toiminnalla.
Esimerkki tyhmyyden ja itsekkyyden ilmentymästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töitä ei ole niin paljon kuin olisi työntekijöitä. Ei siihen kouluttautuminen auta. Kyse on tietoisesta rakenteellisesta valinnasta, jolla pidetään kansa nöyränä ja työhaluisena.Tuo asenne ja ajatusmaailma, aivopesun tulos, pitää ihmisen köyhänä. Töitä on vaan ei kelpaa kun sossusta saa enemmän rahaa tekemättä mitään.
Kerropa tuo sille tohtorille, joka tekee pätkätöitä työttömyysjaksojen välissä, tai sille DI:lle joka sai yt-neuvottelujen jälkeen kenkää eikä ole enää työllistynyt, koska on jo viisikymppinen.
Joskus sitä toivoisi, että elämä potkisi päähän ainoastaan niitä, jotka sen ansaitsevat, eikä sattumanvaraisesti ketä tahansa.
Olen itse tehnyt pätkätöitä työttömyysjaksojen välissä. Valintani, olisin voinut olla tekemättä ja nostaa ansiosidonnaista koko ajan.
Sain itse elämäni parhaan työpaikan 51-vuotiaana joten tuohonkaan nyt en osaa voivotella. Nämä pätkätyöt usein johtaa eteenpäin.
Akateeminen työttömyys on osittain totta, suurilta osin vääriä valintoja koulutuksessa ja niskojen nakkeluja aloitustason töille.
Jos olet perhosten sukuelimien tutkina, et voi olettaa saavasi koulutustasi vastaavaa työtä saman kylän yliopistosta. Sitten mennään kauemmas, tai otetaan vastaan jotain muuta duunia.
Missä on yksilön vastuu omista valinnoistaan nykymaailmassa?
Tajuat kai, että olet tilastollinen harvinaisuus? 51-vuotiaana erittäin harva saa enää vakipaikkaa. Suomessa ikäsyrjintä on tutkittu tosiasia.
Heittosi tutkijoista on asiaton ja asiantuntematon. Nykyiset keski-ikäiset tohtorit ovat tehneet koulutusvalintansa +15 vuotta sitten. Heitä ei voi syyllistää siitä, etteivät he nähneet tulevaisuuteen. Akateemisten työtilanne on huonontunut nopeasti kaikkialla. Eikä keski-ikäinen ole varsinkaan työttömyyden jälkeen enää kuuminta hottia missään, vaikka pystyisikin lähtemään.
Varsinkaan Suomessa ei osata hyödyntää tohtorien osaamista. Jokainen tohtorihan on periaatteessa keksijän kaltainen erikoisasiantuntija. Suomessa arvostetaan vain välitöntä rahallista hyötyä kuten kehitysmaissa. Siksi meillä ei ole taloudellista kasvua luvassa jatkossakaan.
Minäkin 50 v DI sain työpaikan. Itseasiassa neuvottelin 3 yritysen kanssa paikasta. Valitsin itselleni parhaan ja sain jopa hivutettua palkkaa ylöspäin. Kokeneista kansainvälisen tason osaajista tulee olemaan pulaa kun talous lähtee nousuun. Esimerkiksi isoihin teollisuusprojekteihin ei valmistuta vastuullisiksi asiantuntijoiksi ja vetäjiksi koulunpenkiltä, vaan moninaisten oppimisen ja kokemuksen kautta. Eikä elämänviisaus ja sivistyskään ole asiantuntija- tai johtotason tehtävissä edelleenkään haitaksi.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla firmassa vikaa, jos noin käy.
Itse julkisella puolella pätkäläisenä, meillä on paljon puolen vuoden tai vuoden pätkäsoppareita, vaikka ei varmaan saisi olla. Kieli pitkänä aina odotetaan, josko vielä jatkoa saisi eli seuraavan pätkän. Kukaan ei ole ilmoittanut, ettei ole enää jatkossa käytettävissä. Ei sillä että työ itsessään aina niin herkkua olisi, eikä palkkakaan päätä huimaa, mutta aina sitä vain haluttaisiin jatkossakin tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhä saa huonompaa hoitoa kuin keski- ja hyvätuloinen
https://yle.fi/uutiset/3-6120116
Hyvätuloiset saavat huonotuloista parempaa hoitoa sepelvaltimotaudin hoidossa. Rotkon mukaan lääkärit eivät tätä väitettä mielellään myönnä, mutta asiasta on olemassa tutkittua tietoa.
http://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000001714572.html
Kuluttaja-lehti: Tuhannet kuolevat Suomessa turhaan hoidon puutteeseen – vaarassa eritoten köyhät
https://demokraatti.fi/kuluttaja-lehti-tuhannet-kuolevat-suomessa-turha…
Missä kuplassa ap elelee?
En elä kuplassa vaan hoitoerot ovat fakta ja siitä olisi päästävä eroon. Hoitoa on silti saatavilla. Rikkailla on mahdollisuus lisäksi käyttää yksityistä terveydenhoitoa, jossa ei tarvitse jonottaa. Ap
Varakkaammat maksavat yksityisestä hoidosta ja lyhentävät näin hoitojonoja.
Varakkammaat ostavat oman asuntonsa ja lyhentävät näin asuntojonoja.
Varakkaammat syövät terveellisemmin, koska ovat kiinnostuneita terveydestään.
Köyhä on köyhä koska käyttää rahansa vääriin, epäterveellisiin asioihin. Moni juo toimeentulotukensa ja joutuu leipäjonoon.Tässä maassa on niin järjettömän hyvä sosiaaliturva, että kyllä aika fakiiri saa olla jos se ei riitä. Kouluun pääsee ilmaiseksi, asumistuet, opintotuet, vaikka mitkä kyllä jeesaa rahatonta.
Asenne on nykyään erilainen. Asenteesta on kiinni kuinka käy, tietysti poissulkien sairaat ja muut rajoitteiset.
Masennus, muuten, on iso syy työttömyyteen. Masennus lähtee toiminnalla.Esimerkki tyhmyyden ja itsekkyyden ilmentymästä.
Pelleilet -tai olet todella typerä.
Asiahan on juurikin noin -paitsi tuo masennus. Vakava masennus ei lähde toiminnalla.
Muuten elämä on sellaista kun sen itselleen tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paskat. Mitä työtä sinulla on tarjota ja missä? Maksatko palkkaa niin paljon että minulla on varaa matkustaa sinne, tai sitten asua siellä jos pidemmäksi aikaa hommia on?
Päivänselvää on, että matkustetaan sinne missä on töitä. Montaako duunia oot hakenut kauempaa? Mikset mennyt, minsei ottaneet, mikset hakenut?
Työn perässä rupean matkustamaan sitten kun se työ on. Muuten joutuisin muuttamaan nykyistä kalliimpaan paikkaan, ilman mitään takeita työllistymisestä. Ihan muutaman kuukauden pätkän takia en rupea muuttamaan, siinä tulee muuttokulut isommaksi kuin työstä saatava palkka.
Palkkaa kyselin siksi, että jos tarjoat vaikka sanokaamme Heinävedeltä minulle parin viikon pätkää yhdeksän euron tuntipalkalla, niin töissä käyminen on silloin kyllä liian kallista.
Täällä Tampereella oli työtä silloin kun tänne muutin, mutta nyt en ole saanut. Jos tiedät täältäpäin firman jossa olisi karsea työvoimapula, niin kerro ihmeessä, pistän hakemusta menemään.
Pistät hakemusta menemään... mitäpä jos vaikka menisit ihan viemään niitä hakemuksia. Tiedän monen esimiehen arvostavan tätä. Hyvällä ystävälläni on yritys, joka työllistää tällä hetkellä 10 hlö, hän kertoi viimeisen 10 vuoden aikana 1 on käynyt oma-aloitteisesti paikanpäällä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pistät hakemusta menemään... mitäpä jos vaikka menisit ihan viemään niitä hakemuksia. Tiedän monen esimiehen arvostavan tätä. Hyvällä ystävälläni on yritys, joka työllistää tällä hetkellä 10 hlö, hän kertoi viimeisen 10 vuoden aikana 1 on käynyt oma-aloitteisesti paikanpäällä...
Mitä sitten kuvittelit, että teen, jollen juuri tuota?
Aika monessa firmassa on aulavahtimestarit, eikä sisään pääse, jollei voi kertoa, kenen luo on menossa tapaamiseen.
Vierailija kirjoitti:
mitäpä jos vaikka menisit ihan viemään niitä hakemuksia. Tiedän monen esimiehen arvostavan tätä.
Tässä on kyllä isot alakohtaiset erot. On monia firmoja, joihin ei toivota esim. puhelinyhteydenottoja ollenkaan, vaan ainoastaan sähköpostia. Joillakin aloilla esimies on yksi duunari muiden joukossa ja voi milloin tahansa työn lomassa jututtaa työnhakijaa. Toisilla aloilla esimiehen aikataulu tiukkaan kellotettu, ei aikaa instant-haastattelulle eikä varsinkaan valtuuksia tuosta noin vain rekrytoida. Tai esimies viilettää suurimman osan ajastaan asiakastapaamisissa firman ulkopuolella.
Hah hah, nöyränä ja työhaluisena. Tänäpäivänä ihmisiä kiinnostaa lähinnä matkustelu ja muu huvittelu.