Tiedätkö, taistelivatko isovanhempasi Suomen sisällissodassa punaisten vai valkoisten puolella?
Ja vaikuttaako se vielä tänäkin päivänä joissakin asioissa?
Kommentit (255)
Äidin vanhemmat olivat Usassa. Isän vanhemmista ei hajua.
Vierailija kirjoitti:
Olen kuvitellut olevani tällä palstalla olen lähemmäs nelikymppisenä sieltä vanhimmasta päästä. Ilmeisesti näin ei ole, sillä isovanhempani ovat syntyneet 30-luvun loppupuoliskolla. Muistelen heidän vanhempiensa olleen n. vuoden 1905-10 paikkeilla syntyneitä, hekin ovat siis olleet liian nuoria :D
Eli en yhtään osaa sanoa.
Olen yli viidenkymmenen ja tiedän, etten ole palstan vanhimmasta päästä. Isoisäni ja minun ikäero oli yli 70 vuotta, joten hyvin ehti sisällissotaan.
Punaisissa mutta eivät varsinaisesti taistelleet. Yksi sukulainen vangittiin, todettiin syyttömäksi mutta ehti kuolla silti nälkään vankileirillä. Vaikuttaa kyllä tietyissä tilanteissa, en jaksa esim.kuunnella jonkun Mannerheimin ja kumppaneiden ylistystä, en kestä yltiöisänmaallisia ihmisiä, en koskaan hankkisi pihaani lipputankoa , olen suomalainen mutta en todellakaan hehkuta sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On isänmaan/kulttuurin/elämäntavan säilyttämiseen pyrkivät ja sitten nämä, joiden mielestä kaikki suomalaiset pitäisi korvata jollain toisella kulttuurilla.
Missä on sellaisia, joiden mielestä kaikki suomalaiset pitäisi korvata jollain toisella kulttuurilla? Esimerkkejä? Nimiä? Linkkejä?
Ei olkiukkojen perään kannata kysellä.
Isovanhemmat talollisia tai talojen tyttäriä Etelä-Pohjanmaalta eli valkoisia. Sodasta ei koskaan puhuttu, mutta Venäjän, Neuvostoliiton, sosialismin ja sosiaalidemokratian vastustus oli ilmeistä. Kaikki paha tuli idästä. Omien vanhempieni sukupolvi oli omaksunut saman katsannon. Minun sukupolveni on kallellaan vasemmalle ja seuraava vihreisiin.
Hei punaiset! Mennääkö töhrimään lahtari mannerheimin patsasta?
Vierailija kirjoitti:
Kuinka vanhoja ihmisiä tällä palstalla oikein on jos sata vuotta sitten käydyssä sodassa on ollut isovanhemmat mukana??? Ennen tämän palstan ikähaarukka oli varmaan 20-40v naiset, nykyään kai jotain 60+ naiset ja jonnet tätä pyörittää.
Minä olen 52-v, isovanhemmat oli kaikki syntyneet 1880-1890-luvulla. Äidin isä ammuttiin kotipihaan vaimon ja lasten silmien eteen valkoisten toimesta.
Vierailija kirjoitti:
Hei punaiset! Mennääkö töhrimään lahtari mannerheimin patsasta?
Eivät kaikki valkoisetkaan Mannerheimista pitäneet. Omassa suvussanikin oli valkoisia "Marskin vihaajia", ehkä räikeimpänä esimerkkinä Saksassa jääkärinä ollut isoisosetäni. Hän ei ikinä sulattanut sitä, että Suomen valkoisen armeijan ylipäälliköksi valittiin "r*ssän armeijassa ollut h*rri", eikä myöhemminkään suostunut kutsumaan Mannerheimia edes nimeltä vaan käytti hänestä aina vain nimitystä "se r*ssä". Aika huuli pyöreänä kuuntelin lapsena noita erikoisia juttuja. Kummallisia aikoja on maassamme monella tapaa eletty.
Vierailija kirjoitti:
Ja vaikuttaako se vielä tänäkin päivänä joissakin asioissa?
Isoisäni oli lahtari, miehen isoisä punikki. Olemme Romeo ja Julia.
Minulla isoisoäiti oli kotoisin Suomen valkoisimmasta kunnasta. Oli tosin lapsi sisällissodan aikaan, mutta silti hänessä oli vahvana valkoisuus vaikka duunarina työskentelikin. Muu suku Karjalasta tai neutraalia/valkoiseen kallellaan. Ärsytin nuorena kommariperheiden lapsia sanavalinnoillani. Nauratti, koska minulle ne ei merkinnyt mitään - vain sivuja historian kirjoissa. Retoriikka oli toki tuttua, mutta sillä ei ole mitään tunnesisältöä minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äidin puolen suvusta en tiedä, tuskin osallistuivat taisteluihin.
Isän puolella oltiin kauhajokelaisia isotalollisia, joten selvä se, että valkoisia oltiin, isoisäkin oli Tampereella ampumassa punaisia ja haavoittui. Isän velipuoli oli jääkäri ja nousi korkealle Vaasan sotilaspiirissä, löytyy wikipediastakin.
Kauhajoki taisi olla Suomen valkoisin kunta. Siellä sota nähtiin ymmärtääkseni aika täysin vapaussotana, eikä tajuttu luokka-aspektin päälle mitään.
Minua lähinnä kammottaa se, mitä sisällissodassa tehtiin. En todellakaan ole ylpeä siitä, mitä sukulaiseni tekivät. Mutta ei sitä nyt oikein kauheasti hävetäkään voi/kannata, se oli sen ajan hulluutta se.
Minuakin kammottavat ne sisällissodassa tehdyt asiat. Punaiset hyökkäsivät junavaunuun ja tappoivat siellä viattomia koulupoikia vain siksi, että nämä opiskelivat ammattiin. Oma kotitaloni lähellä punaiset teloittivat ilman syytä kaksi 18v nuortamiestä, jotka olivat aseettomia ja hiihtäen matkalla setänsä luokse. Ääretöntä julmuutta viattomia kohtaan.
Kyllä näin on. Puhumattakaan valkoisesta terrorista ja kostotoimista, joiden uhrimäärä oli varovaisestikin arvioiden kymmenkertainen verrattuna punaiseen terroriin.
Näinhän te sitä disinformaatiota haluatte levittää. Molemmilla puolin tehtiin julmuuksia ja tärkeintä on, ettei niitä unohdeta eikä uusita. On kyllä kylmä fakta, että punaisten julmuudet oli ihan käsittämättömässä mittaluokassa. Valkoisten asiat on jääneet paremmin kirjoihin, kun olivat "voittava" osapuoli.
Miksi valehtelet?
Eivät kummankaan. Pakenivat piiloon. Eivät halunneet valita puolta saatikka tappaa ja taistella omia maanmiehiään vastaan.
Sieltä päin ei väkisin haettu. Oli sen verran niistä pahimmista alueista sivussa.
On se ollut kipeetä aikaa.
Toisella puolella toinen isovanhemmista aktiivi-valkoisesta ja todella isänmaallisesta perheestä. Toinen punaisesta perheestä. Asia oli ilmeisesti hirvittävä tabu, joka ei kuitenkaan näkynyt enää omassa sukupolvessani.
Toisen puolen isovanhemmat olivat valkoisia tilallisia alueella joka jäi ilmeisesti syrjään punakapinasta. Mieleen jäi vanhalta sukulaiselta nuorena kuultu lause: "Olihan sitä kaikenlaista, mutta muistettiin, että ihmisiä ja X-alueen asukkaita me kaikki oltiin".
Toisella puolella kiihko valkoisia ja äidinpuolelta isoisoisä oli punapäällikkö. Jostain syystä tunnen ylpeyttä molemmista.
Punikit olivat sellaisia koivulaakson tai anderssonin murhanhimoisilla silmillä varustettuja murhaajia. Talollisten irroitettuja päitä laitettiin seipäännokkaan. Saivat sitten tasan ansionsa mukaan, ikävä kyllä joitakin jäi henkiin.
Tosin uusintamatsi on kaiken informaation nojalla tulossa eikä sinäkään hyvä heilu moisille psykopaateille...
Isän äidin isä taisteli valkoisten puolella. Mummo on kertonut ettei hänen isänsä antanut mummon tai hänen sisaruksiensa käyttää lapsena mitään punaista väriä edes vaatteissa. En osaa sanoa vaikuttaako tämä mummoon jotenkin vielä tänäkin päivänä, todennäköisesti ei, sillä ei omaankaan elämääni vaikuta enkä ihmisiä lokeroi sen perusteella kummalla puolella taistelivat. Valitettavasti en kuitenkaan isovaariani koskaan tavannut joten en tiedä myöskään vaikuttiko se hänen elämäänsä myöhemmin.
Punaisuus oli ja on pelkkää kyvyttömien saastaista kateutta ja murhanhimoisuutta kyvykkäitä kateuden kohteita kohtaan. Siitä ovat todisteena n. 80 000 000 kommunismin uhria ympäri maailman. Tämänkin faktan jälkeen jotkut kehtaavat änkyttää natseista ja vähättelevät raukkamaisesti oman ideologiansa kuolonuhreja. Jo se kertoo että kyseessä on rikollinen asenne ja ideologia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On isänmaan/kulttuurin/elämäntavan säilyttämiseen pyrkivät ja sitten nämä, joiden mielestä kaikki suomalaiset pitäisi korvata jollain toisella kulttuurilla.
Missä on sellaisia, joiden mielestä kaikki suomalaiset pitäisi korvata jollain toisella kulttuurilla? Esimerkkejä? Nimiä? Linkkejä?
Enpä ole vielä tähän ikään (53 v) kehenkään sellaiseen törmännyt enkä moista kuullut.
Minä olen tavannut useita, joiden mielestä kaiken ruoan pitää olla luomua, mutten ole tavannut ketään jonka mielestä on hieno juttu hankkia maksasyöpä aflatoksiinilla (luomumaapähkinät ovat usein homeisia).
Aika rajusti täällä poistellaan punaisten hirmutekoja esiin tuovia viestejä. Onko kyseessä yleensäkin ao. Median linja vai klikkaileeko joku kieltäytyjä-porukka ilmiantonappulaa?
Ihan uteliaisuudesta kysyn. Pitänee laittaa sekuntikello päälle, kaunko tämäkään viesti on täällä näkyvissä.