Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

''Raskaaksi tullut Tiina, 24, joutui leipäjonoon''

Vierailija
16.09.2017 |

http://www.is.fi/kotimaa/art-2000001945705.html

No enpä tiedä, mitäköhän mieltä tästäkin jutusta olisi...

''Hän on tullut toukokuusta lähtien toimeen asumistuella ja toimeentulotuella – tai ainakin melkein.

Tiinalle ja joulukuun alussa syntyvälle vauvalle löytyi koti läheltä keskustaa. Asunnon vuokra on 590 euroa. Tiina saa asumistukea 280 euroa.

– Kunta hyväksyy yhden ihmisen asumismenoiksi vain 400 euroa, joten loppu vuokra meni toimeentulotuen perusosasta, noin 470 eurosta. Sosiaalitoimisto maksoi sähkölaskun. Kun maksoin omat laskuni, kuukauden ruokiin jäi vain muutama euro, Tiina kertoo.

Tiinan puhelinkulut kuukaudessa ovat 40 euroa kytkypuhelimen ja netin kanssa. Suurimman loven odottavan äidin kukkaroon tekivät kuitenkin aiemmin otetut kulutusluotot ja osamaksut, joiden lyhennyksiin menee pari sataa euroa kuukaudessa.

– Rahatilanteen vuoksi olen joutunut ostamaan kaiken vähänkään isomman osamaksulla, ja niitä sopimuksia on nyt useampia. Esimerkiksi kahden pienen koirani ja kissani ruuat olen ostanut netistä, ja lyhennän niitä kuukausittain.

– Tiesin kyllä Lahdesta lähtiessäni, että minulla tulee olemaan tiukkaa, mutta en tiennyt, että näin tiukkaa. Alkuraskaudesta odotin, että saisin tukea sosiaalitoimesta. Mutta oli yllätys, että suhtauduttiin todella nihkeästi, eikä autettu oikein missään.

Ruoka-apua Tiina on saanut kirkon diakoniatyön kautta ja ruokajonoista.

– Sain diakonilta kymmenen kappaletta kymmenen euron maksusitoumuslappuja kahden kuukauden välein. Niillä olen onnistunut ostamaan ruokaa ja pakollisia hygieniatarvikkeita. En olisi pärjännyt ilman niitä.

Tässä kuussa Tiina pääsi ensimmäisen kerran omalla rahalla ruokakauppaan, kun sai yllättäen 170 euroa ylimääräistä sosiaalitoimen kautta.

....''

Juttu jatkuu vielä, mutta tässä nyt kohdat jotka itsellä kiinnitti huomiota. Minusta sossulta saadut rahat ei ole omia rahoja, mutta ilmeisesti jotkut kuten ''Tiina'' niitä sellaisena pitää.

Kommentit (262)

Vierailija
81/262 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki vaan ei saa yhtä hyviä lähtökohtia elämälleen  - seurauksena puutteita elämänhallinnassa. Tottakai jokainen on viimekädessä vastuussa elämästään ja valinnoistaan mutta keskeistä on se oppiiko tiedostamaan ja muuttamaan asioita jotka ohjaavat omaa elämää. Ei voi olla vastuussa sellaisesta mitä ei tiedosta. Muuttuminen on vaikeaa mutta ei mahdotonta.

Suomessa on ilmainen koulutus. Kaikki on ihan omasta tahdosta kiinni.

"Ilmainen koulutus" on hieno asia, muttei vastaus kaikkiin vastoinkäymisiin mitä elämässä tulee vastaan.

Kaikista kun ei ole koulnpenkillä istujiksi eikä kaikilla ole sitä lukupäätä.

Kuitenkin ammattitutkinto tulee olla ja sitä ei koulua käymättä saa...

joten siinä sitä ollaan. Ilman tutkintoa ja ilman ammattia. Ja näitä on työkkärissä paljon.

Otetaan koppia mutta ohi menee.....

Vierailija
82/262 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi naiset eivät ota miestä?

Niin ennenkin on tehty.

Saa toki yksinkin olla, mutta itse ainakin mieluummin ottaisin toisenkin tulonlähteen talouteen kuin eläisin absoluuttisessa köyhyydessä. Erityisesti jos tulee lapsia.

Suomessa on vähintään kymmeniä tuhansia keskituloisia miehiä ilman naista.

Varmaan siksi, että meni ihastumaan johonkin elämänkoululaiseen narkkariin jne. Elämä on täynnä valintoja.

Mitähän luonto on ajatellut siinä kohtaa kun naiset on rakennettu niin, etteivät he oikein ikinä tunnu ihastuvan miehiin joihin kannattaisi ihastua (vakaisiin, ystävällisiin, älykkäisiin, ahkeriin) ??

Tätä olen muuten joskus naureskellut itsekin! Ihastuin nuorempana itsekin ihan kamaliin sekopäihin, onneksi en sentään ollut itse niin sekaisin, että olisin hankkinut lapsia niiden kanssa.

Hei mee ostaan sitä broileria ja naureskele matkallas, jooko.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/262 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki vaan ei saa yhtä hyviä lähtökohtia elämälleen  - seurauksena puutteita elämänhallinnassa. Tottakai jokainen on viimekädessä vastuussa elämästään ja valinnoistaan mutta keskeistä on se oppiiko tiedostamaan ja muuttamaan asioita jotka ohjaavat omaa elämää. Ei voi olla vastuussa sellaisesta mitä ei tiedosta. Muuttuminen on vaikeaa mutta ei mahdotonta.

"Ilmainen koulutus" on hieno asia, muttei vastaus kaikkiin vastoinkäymisiin mitä elämässä tulee vastaan.

joten siinä sitä ollaan. Ilman tutkintoa ja ilman ammattia. Ja näitä on työkkärissä paljon.

Ja tuo on se viimeinen ihmissaaste jonka pitäisi lisääntyä ja panna geenejään eteenpäin. Pakkosterilisaatio.

Kerrotko tuo äidillesi, ennen kuin pukkaa lisää kaltaisiasi tänne joutessaan määkimään systeemille.

Vierailija
84/262 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tuo on se viimeinen ihmissaaste jonka pitäisi lisääntyä ja panna geenejään eteenpäin. Pakkosterilisaatio.

Kerrotko tuo äidillesi, ennen kuin pukkaa lisää kaltaisiasi tänne joutessaan määkimään systeemille.

Minulla on akateeminen loppututkint ja elämä kunnossa.

Vierailija
85/262 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään muu kansa ei kohtele raskaana olevia naisiaan noin. Vielä aborttiakin tyrkytetään, tätä menoa Eurooppa tuhoutuu.

Vierailija
86/262 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Tiina on ihan itse aiheuttanut tilanteensa.

[/quote]

Niin onkin.

Älä usko tyhmää Tiinaa.

Tiina sua piinaa.

Tiina juo vaan kuiteski viinaa ja 

sosussa valehtelee silkkaa kiinaa.

Vierailija
87/262 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kävi aikoinaan samoin kuin Tiinalle enkä tehnyt aborttia ympäristön painostuksesta huolimatta. Olin parikymppinen eikä mulla ollut kotia, poikaystävää tai työ- tai opiskelupaikkaa. Muutin kaupungin vuokrakämppään ja sain toimeentulotukea kunnes lapsi syntyi ja sen jälkeen minimiäitiyspäivärahalla, asumistuella sekä lapsilisällä pärjäsin ihan hyvin pk-seudulla.

Nykyään olen naimisissa oleva lääkäri ja lapsia on tullut lisää.

Ei noi asiat ole niin mustavalkoisia. Vanhemmuus voi itsessään tuoda ihmisessä esiin taistelutahtoa. Taustalla voi olla turvaton lapsuus ja nuoruus kuten mulla. Ei Tiinan tulevaisuus ole sinetöity kuten ei ollut munkaan. Tsemppiä Tiinalle! Aallonpohjasta on vain yksi suunta ja se on ylöspäin!

Vierailija
88/262 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ethän sinäkään ymmärrä lukemaasi. Se osoittaa kuinka vaikeaa muuttuminen on. Mutta ei mahdotonta. Sinullekaan.

Kaikki on ihan itsestä kiinni.

Ei kukaan Tiinaakaan pakottanut velkaantumaan ja raskaaksi ei nyky-Suomessa ole pakko ajautua.

Miksei opiskellut ja tehnyt jotain elämälleen?

Koska puutteita elämänhallinnassa. Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää. Muutos on mahdollinen vasta kun tiedostaa ongelmansa. Siihen terapian hyötykin perustuu.

Vierailija
89/262 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki. Ja varmasti paljon kavereita.

Vierailija
90/262 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi naiset eivät ota 

Luonto on kyllä ihan kohdillaan, mutta viimeisen vuosisadan aikana ihmisen elin- ja toimintaympäristö on muuttunut niin nopeasti, ettei evoluutiolla yksinkertaisesti ole mitään mahdollisuuksia pysyä mukana.

Impulsiivinen ja aggressiivinen mies on tuhansia vuosia ollut naiselle varmempi sijoitus kuin hiljaisempi, paikoillaan pysyvä syvällinen mies. Jälkimmäinen on jäänyt jalkoihin kun useimmilla tuollaisilla ei ole ollut mahdollisuutta hyödyntää omia vahvuuksiaan esim. opiskelemalla ja tekemällä ajatustyötä.

Mulla on hiljainen, syvällinen ja vakaa mies. En ole koskaan tuntenut vetoa pubitarzaneihin.

...joo joo mut yön turhautuneina tunteina haaveilet heistä keskisormi rakoilla.

Vierailija
91/262 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kulutusluottoa siis ottanut ja ostellut kaikenlaista merkkivaatteita yms. Nyt sitten on huuli pyöreennä kun on takaisin maksun aika ! Ihan kun minun sisko. Otetaan lainaa oikeelta ja vasemmalta arkielämän pyörittämiseen, sillä ostetaan merkkivaatteita, tarpeettomia kampaamokäyntejä (uusi värjäys piristämään mieltä), merkkikosmetiikkaa jättipuolloja, hajuvesiä , hiihtomatkoja (pitäähän sitä nyt hyvänen aika päästä piristämään mieltä), sisustusta uusiksi, lapsillekin uusia vaatteita, jne. Ja toki ruokakin ostetaan lähikaupasta luotolla . Nämä olisipitänyt ajallaan hakea sossusta jos ei omat tulot riitä ja pantava suu säkkiä myöten. Mutta kun ei! 

No kun ei ollutkaan halua maksaa takaisin kaikkea, alkoi ruinaaminen vanhemmilta.

Jos kulutusluottoa maksetaan takaisin 200 euroa kk ei kyse ole isosta summasta työssä käyvälle eikä mistään holtittomasta tuhlailusta. Täällä puhuvat pitkäaikaistyöttömät jotka eivät ole koskaan olleet töissä eivätkä tehneet mitään isompia hankintoja. Toinen ryhmä ovat katkerat akateemiset joista ei tullutaan herroja kuten suomifilmin insinööristä joka eli kuin kuningas. Ja todella tiukilla ollaan jos kissan ja koiran ruoan ostaminenkin on haaste sillä niihin ei montaa euroa viikossa mene.

Vierailija
92/262 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää tälläiset köyhät jotka itse sössivät taloutensa ja itkevät yhteiskuntaa apuun kun eivät itse edes yritä saada elämänhallintaansa kuntoon. Ensiksi tämä neiti voisi hankkiutua eroon noista lemmikeistään. En tajua miksi jotkut toimeentulotuen varassa elävät olettavat että on veronmaksajien velvollisuus kustantaa heidän eläintarhansa. Typerää hankkia vielä lapsi tuohon tilanteeseen. Saattaa kuulostaa julmalta mutta ei säälitä tippaakaan tuon naisen puolesta. Lapsenkin kannalta abortti olisi armollisempi vaihtoehto.

Vierailija
93/262 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ylioppilaslakki kesäisin päässä ja talvisin kirjahyllyllä pianon vieressä.

Vierailija
94/262 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää tälläiset köyhät jotka itse sössivät taloutensa ja itkevät yhteiskuntaa apuun kun eivät itse edes yritä saada elämänhallintaansa kuntoon. Ensiksi tämä neiti voisi hankkiutua eroon noista lemmikeistään. En tajua miksi jotkut toimeentulotuen varassa elävät olettavat että on veronmaksajien velvollisuus kustantaa heidän eläintarhansa. Typerää hankkia vielä lapsi tuohon tilanteeseen. Saattaa kuulostaa julmalta mutta ei säälitä tippaakaan tuon naisen puolesta.

Lapsenkin kannalta abortti olisi armollisempi vaihtoehto.

Eiks sen kuuluisan jalkapalloilija Ronaldon äiskäkin ajatellu aluksi noin....?

Vierailija
95/262 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kulutusluottoa siis ottanut ja ostellut kaikenlaista merkkivaatteita yms. Nyt sitten on huuli pyöreennä kun on takaisin maksun aika ! Ihan kun minun sisko. Otetaan lainaa oikeelta ja vasemmalta arkielämän pyörittämiseen, sillä ostetaan merkkivaatteita, tarpeettomia kampaamokäyntejä (uusi värjäys piristämään mieltä), merkkikosmetiikkaa jättipuolloja, hajuvesiä , hiihtomatkoja (pitäähän sitä nyt hyvänen aika päästä piristämään mieltä), sisustusta uusiksi, lapsillekin uusia vaatteita, jne. Ja toki ruokakin ostetaan lähikaupasta luotolla . Nämä olisipitänyt ajallaan hakea sossusta jos ei omat tulot riitä ja pantava suu säkkiä myöten. Mutta kun ei! 

No kun ei ollutkaan halua maksaa takaisin kaikkea, alkoi ruinaaminen vanhemmilta.

Jos kulutusluottoa maksetaan takaisin 200 euroa kk ei kyse ole isosta summasta työssä käyvälle eikä mistään holtittomasta tuhlailusta. Täällä puhuvat pitkäaikaistyöttömät jotka eivät ole koskaan olleet töissä eivätkä tehneet mitään isompia hankintoja. Toinen ryhmä ovat katkerat akateemiset joista ei tullutaan herroja kuten suomifilmin insinööristä joka eli kuin kuningas. Ja todella tiukilla ollaan jos kissan ja koiran ruoan ostaminenkin on haaste sillä niihin ei montaa euroa viikossa mene.

Niin. Mutta pitääkö ottaa kulutusluottoa ollenkaaan? Tai pitääkö ottaa lemmikkejä? Koska juuri noista pienistä purosista tulee se iso joki.

Vierailija
96/262 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lemmikit ovat Tiinalle tärkeitä, hän saisi seuraa siitä yhdestäkin kissasta. Ei tarvitse olla kahta koiraa, kun kerran muutenkin kävelee kirkonkylälle. Miten ajatteli lenkittää koirat ja ruokkia kissat kun on synnytyslaitoksella, kelan viranomainenko hoitaa? Jääkö koirat sisälle, jos vauvaa ei saa pariin viikkoon viedä ulos?

Miksi automaattisesti uusi koti olisi noille eläimille huono asia?

Jos on vielä mielenterveysongelmia, niin eikö pienessä vauvassa olisi tarpeeksi hoidettavaa?

Entä jos koiran jalka katkeaa, mistä Tiina ottaa tonnin eläinlääkäriin? Pikavipillä? Vai jääkö koira hoitamatta? Joku yhdistys tai brother christmas hoitaa? Entä kissan virtsatietulehdus, madotukset, koirien rokotukset? Joku hyväntekeväisyysorganisaatioko hoitaa?

Minäkin haluaisin lemmikkejä, kissoja ja muita saa ilmaiseksikin. Mutta tiedän, että jos pitäisi ottaa niille vakuutus tai tulee yllättäviä menoja, niin rahat ei vaan riitä. Koira tarviikin yhtäkkiä eläinlääkärin ruokaa, joka maksaa 100e/säkki.

Oman lemmikin sijaan, hoidan muiden koiria. Siitä saa rahaa. Tai sitten toimin kotihoitajana löytökoirille, jolloin niille kotia etsivä yhdistys maksaa mahdolliset eläinlääkärikulut. Miksi nämä vaihtoehdot eivät kävisi Tiinalle, miksi pitää aina olla oma?

Vierailija
97/262 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi naiset eivät ota miestä?

Niin ennenkin on tehty.

Saa toki yksinkin olla, mutta itse ainakin mieluummin ottaisin toisenkin tulonlähteen talouteen kuin eläisin absoluuttisessa köyhyydessä. Erityisesti jos tulee lapsia.

Suomessa on vähintään kymmeniä tuhansia keskituloisia miehiä ilman naista.

Varmaan siksi, että meni ihastumaan johonkin elämänkoululaiseen narkkariin jne. Elämä on täynnä valintoja.

Mitähän luonto on ajatellut siinä kohtaa kun naiset on rakennettu niin, etteivät he oikein ikinä tunnu ihastuvan miehiin joihin kannattaisi ihastua (vakaisiin, ystävällisiin, älykkäisiin, ahkeriin) ??

Luonto on kyllä ihan kohdillaan, mutta viimeisen vuosisadan aikana ihmisen elin- ja toimintaympäristö on muuttunut niin nopeasti, ettei evoluutiolla yksinkertaisesti ole mitään mahdollisuuksia pysyä mukana.

Impulsiivinen ja aggressiivinen mies on tuhansia vuosia ollut naiselle varmempi sijoitus kuin hiljaisempi, paikoillaan pysyvä syvällinen mies. Jälkimmäinen on jäänyt jalkoihin kun useimmilla tuollaisilla ei ole ollut mahdollisuutta hyödyntää omia vahvuuksiaan esim. opiskelemalla ja tekemällä ajatustyötä.

Mulla on hiljainen, syvällinen ja vakaa mies. En ole koskaan tuntenut vetoa pubitarzaneihin.

Joidenkin aivot muuttuvat nopeammin kuin toisten.

Vierailija
98/262 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ethän sinäkään ymmärrä lukemaasi. Se osoittaa kuinka vaikeaa muuttuminen on. Mutta ei mahdotonta. Sinullekaan.

Kaikki on ihan itsestä kiinni.

Ei kukaan Tiinaakaan pakottanut velkaantumaan ja raskaaksi ei nyky-Suomessa ole pakko ajautua.

Miksei opiskellut ja tehnyt jotain elämälleen?

Koska puutteita elämänhallinnassa. Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää. Muutos on mahdollinen vasta kun tiedostaa ongelmansa. Siihen terapian hyötykin perustuu.

Elämänhallinta. Kas siinäpä sanapari jota wannabeeälyköt viljelevät vaikka sanana yhtä hölmö ja tyhjämerkityksinen kun BB-Nikon laneeraama "nevöhööd".

Tervetuloa kurssillemme , me opetamme kuinka sitä elämää hallitaan oikein kunnolla  ja viimeisen päälle jos elämänhallinta on hukassa, te surkimukset ja lompakkoloiset ja suatanat.

Olemme tehneet ranskalaisilla viivoilla alekkain tähän asioita ja tekijöitä joista voi päätellä kuinka se elämä pysyy siinä omassa hallinnassa mallikkaasti.

Elämänhallinnan peruspilarina ja mittarina tietysti on RAHA, TYÖ ja TALOUSsasiat.

Kurssimme maksaa jotain tonniviissataa euroo josta omavastuu on ... niin joo tota miedän kurssinpitäjien ensimmäinen kysymys elämänhallinassa onkin : paljonks teil kurssilaiset on käteistä?

Vierailija
99/262 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain Suomessa osataan olla jopa tälle Tiinalle niin kateellisia, että jaksetaan tuntea pahaa oloa ja katkeruutta Tiinan saamasta avusta ja ruoditaan jonkun Iltalehden tarkoituksen mukaisesti kirjoitetun artikkelin pohjalta Tiinan valintoja. Se, että teillä äärimmäisen monella on ollut mies, joka on tienannut teitä enemmän ja mahdollistanut järkevän taloudellisen elämän (esimerkiksi mahdollistamalla isomman alkupääoman asuntolainalle ja sitä kautta isomman varallisuuden keräämisen kuin se olisi ollut omilla ansiolla mahdollista) - on ollut teidän onni. Se ei kuitenkaan mitenkään todista valitettavasti paremmuutta tähän Tiinan nähden. Ja en ymmärrä, kuinka kukaan on tälle tilanteelle kateellinen. Itselläni ainakin menee paremmin ja ei haittaa, että Tiina saa apua, koska se moninkertaistaa Tiinan lapsen mahdollisuudet tulevassa elämässä.

Uskokaa tai älkää niin koti- ja kasvatusoloilla sekä vanhemman mielenterveydellä on iso merkitys. Lukuisissa tutkimuksissa on todettu, kuinka sosiaaliluokka ja mielenterveysongelmat periytyvät seuraavalle sukupolvelle hyvin suuressa osassa lapsia. Itse en ainakaan jaksa nähdä mitään katkeruutta Tiinaa kohtaan - oli tehdyt valinnat sitten vain ihmillisiä nuoruuden virheitä tai yleisen tyhmyyden aikaansaannosta - lapsen etu on ainoa, millä on väliä. Ja raha parantaa tuossa tilanteessa mahdollisuuksia. Tiinan lapsen aiheuttamat kulut yhteiskunnalle ovat tulevaisuudessa huomattavasti suuremmat, jos hänkin jää aikuisena sosiaalituilla elämään mahdollisten omien lastensa kanssa.

Tiina on ihan itse aiheuttanut tilanteensa.

'

Ymmärsitkö yhtään mitään lukemastasi? Kokeilepa uudestaan. Sillä kun ei ole mitään väliä, onko se Tiina itse aiheuttanut tilanteensa vai ei, kun ainoastaan lapsen paremmat mahdollisuudet ratkaisevat. Ja jos et ymmärrä miksi, niin lue vielä kerran. 

Vierailija
100/262 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen harkkari, koska otin vastaan ensimmäisen työn, jotka tarjottiin. En halunnut riskiä työttömäksi jäämisestä heti vastacävalmistuneena.

Avomies tekee osa-aikaisesti töitä, ei oikein kovin realistista, että löytää kokoaikaduunin.

Yhteiset tulot 2200 euroa, vuokra 830 e. 🙄

Hyvin me pärjätään ja pidetään hauskaakin joa ollaan fiksuja, mutta jotkut osa-maksut ja luotot todellakin romuttaisi talouden.

Juuri tämän takia en ota enää mitään osa-maksulla. Kivaahan se voisi olla tilailla vaikka joku kiva uusi TV, mutta helposti räjähtää käsiin koko homma.

Ketju on lukittu.