Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

''Raskaaksi tullut Tiina, 24, joutui leipäjonoon''

Vierailija
16.09.2017 |

http://www.is.fi/kotimaa/art-2000001945705.html

No enpä tiedä, mitäköhän mieltä tästäkin jutusta olisi...

''Hän on tullut toukokuusta lähtien toimeen asumistuella ja toimeentulotuella – tai ainakin melkein.

Tiinalle ja joulukuun alussa syntyvälle vauvalle löytyi koti läheltä keskustaa. Asunnon vuokra on 590 euroa. Tiina saa asumistukea 280 euroa.

– Kunta hyväksyy yhden ihmisen asumismenoiksi vain 400 euroa, joten loppu vuokra meni toimeentulotuen perusosasta, noin 470 eurosta. Sosiaalitoimisto maksoi sähkölaskun. Kun maksoin omat laskuni, kuukauden ruokiin jäi vain muutama euro, Tiina kertoo.

Tiinan puhelinkulut kuukaudessa ovat 40 euroa kytkypuhelimen ja netin kanssa. Suurimman loven odottavan äidin kukkaroon tekivät kuitenkin aiemmin otetut kulutusluotot ja osamaksut, joiden lyhennyksiin menee pari sataa euroa kuukaudessa.

– Rahatilanteen vuoksi olen joutunut ostamaan kaiken vähänkään isomman osamaksulla, ja niitä sopimuksia on nyt useampia. Esimerkiksi kahden pienen koirani ja kissani ruuat olen ostanut netistä, ja lyhennän niitä kuukausittain.

– Tiesin kyllä Lahdesta lähtiessäni, että minulla tulee olemaan tiukkaa, mutta en tiennyt, että näin tiukkaa. Alkuraskaudesta odotin, että saisin tukea sosiaalitoimesta. Mutta oli yllätys, että suhtauduttiin todella nihkeästi, eikä autettu oikein missään.

Ruoka-apua Tiina on saanut kirkon diakoniatyön kautta ja ruokajonoista.

– Sain diakonilta kymmenen kappaletta kymmenen euron maksusitoumuslappuja kahden kuukauden välein. Niillä olen onnistunut ostamaan ruokaa ja pakollisia hygieniatarvikkeita. En olisi pärjännyt ilman niitä.

Tässä kuussa Tiina pääsi ensimmäisen kerran omalla rahalla ruokakauppaan, kun sai yllättäen 170 euroa ylimääräistä sosiaalitoimen kautta.

....''

Juttu jatkuu vielä, mutta tässä nyt kohdat jotka itsellä kiinnitti huomiota. Minusta sossulta saadut rahat ei ole omia rahoja, mutta ilmeisesti jotkut kuten ''Tiina'' niitä sellaisena pitää.

Kommentit (262)

Vierailija
121/262 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kulutusluottoa siis ottanut ja ostellut kaikenlaista merkkivaatteita yms. Nyt sitten on huuli pyöreennä kun on takaisin maksun aika ! Ihan kun minun sisko. Otetaan lainaa oikeelta ja vasemmalta arkielämän pyörittämiseen, sillä ostetaan merkkivaatteita, tarpeettomia kampaamokäyntejä (uusi värjäys piristämään mieltä), merkkikosmetiikkaa jättipuolloja, hajuvesiä , hiihtomatkoja (pitäähän sitä nyt hyvänen aika päästä piristämään mieltä), sisustusta uusiksi, lapsillekin uusia vaatteita, jne. Ja toki ruokakin ostetaan lähikaupasta luotolla . Nämä olisipitänyt ajallaan hakea sossusta jos ei omat tulot riitä ja pantava suu säkkiä myöten. Mutta kun ei! 

No kun ei ollutkaan halua maksaa takaisin kaikkea, alkoi ruinaaminen vanhemmilta.

Tässä vain yksi versio ja katkeran paskan suoltamana. Joskus ihmiset velkaantuvat, koska rahoittavat omaa elämäänsä. Lue uudelleen: rahoittavat omaa elämäänsä - siis siltä osin, millä normaalit ihmiset sen rahoittavat. Ostavat lapselleen talvisaappaat, kuravehkeet ja muut mahdolliset. Parasta on silloin kun saa vihdoinkin taloutensa jonkinlaiseen järjestykseen, niin sitten hajoaa sängystä jalka, autosta hihna tai se vaatii suuremman koneremontin tai sitten hajoaa pesukone. Ilman noista ei selviä mitenkään päin, tai selviää, mutta ainakinitse arvostan puhtaita vaatteita ja taloyhtiön koneessa peseminen maksaa pidemmän päälle uuden koneen hinnan. Auton myisin pokkana pois, ettei tarvitse sitäkään maksella. 

Parhaimmat talousneuvot ovat tähän mennessä tulleet naisilta, joiden mies hoitaa talouden ja jotka eivät itsekään tiedä mihin palkkansa menee. Toinen ryhmä on luottotietonsa menettäneet ja kolmantena tulevat miehet, joille on kaikki taputeltu valmiiksi ja vanhemmat maksaneet opintojen aikana vuokran ja taskurahaa ja menneet alalle, josta ei etene mutta josta saa kiitollisesti rahaa joka kuukausi. Kun noiden ryhmien turvat tukittaisiin ja kuunneltaisiin niitä, joilla on kokemusta, niin olisi aika eri ääni kellossa. 

Tiina oli ostanut kissanruokaa ja kodinkoneita kulutusluotolla. Kumpaakaan ei tarrvitse välttämättä.

Toinen luuseriporukka on nämä jotka hankkii lapsia vaikkei ole varaa.

Vierailija
122/262 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle kävi aikoinaan samoin kuin Tiinalle enkä tehnyt aborttia ympäristön painostuksesta huolimatta. Olin parikymppinen eikä mulla ollut kotia, poikaystävää tai työ- tai opiskelupaikkaa. Muutin kaupungin vuokrakämppään ja sain toimeentulotukea kunnes lapsi syntyi ja sen jälkeen minimiäitiyspäivärahalla, asumistuella sekä lapsilisällä pärjäsin ihan hyvin pk-seudulla.

Nykyään olen naimisissa oleva lääkäri ja lapsia on tullut lisää.

Ei noi asiat ole niin mustavalkoisia. Vanhemmuus voi itsessään tuoda ihmisessä esiin taistelutahtoa. Taustalla voi olla turvaton lapsuus ja nuoruus kuten mulla. Ei Tiinan tulevaisuus ole sinetöity kuten ei ollut munkaan. Tsemppiä Tiinalle! Aallonpohjasta on vain yksi suunta ja se on ylöspäin!

Mullakin on vastaava tarina! Tosin tulen vasta tuossa kohtaa, kun haen sitä omaa alaani, eli pääsykokeita odotellessa ja olen kolmikymppinen, mutta ymmärrän Tiinaa varsin hyvin. Ihana löytää sielunsiskoja tällä saralla.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/262 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäköhän royal canin tms ruokaa mahtaa Tiina koirilleen syöttää? Jos pitää kerran osissa maksaa. Kyllä sitä koiranruokaa aaa hiukka halvemmalla, meillä koira syönyt 9v jahti vahtua joka maksaa 30e/15kg ja kestää 1,5-2kk keskikokoisella koiralla. Että joo...

Vierailija
124/262 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kulutusluottoa siis ottanut ja ostellut kaikenlaista merkkivaatteita yms. Nyt sitten on huuli pyöreennä kun on takaisin maksun aika ! Ihan kun minun sisko. Otetaan lainaa oikeelta ja vasemmalta arkielämän pyörittämiseen, sillä ostetaan merkkivaatteita, tarpeettomia kampaamokäyntejä (uusi värjäys piristämään mieltä), merkkikosmetiikkaa jättipuolloja, hajuvesiä , hiihtomatkoja (pitäähän sitä nyt hyvänen aika päästä piristämään mieltä), sisustusta uusiksi, lapsillekin uusia vaatteita, jne. Ja toki ruokakin ostetaan lähikaupasta luotolla . Nämä olisipitänyt ajallaan hakea sossusta jos ei omat tulot riitä ja pantava suu säkkiä myöten. Mutta kun ei! 

No kun ei ollutkaan halua maksaa takaisin kaikkea, alkoi ruinaaminen vanhemmilta.

Jos kulutusluottoa maksetaan takaisin 200 euroa kk ei kyse ole isosta summasta työssä käyvälle eikä mistään holtittomasta tuhlailusta. Täällä puhuvat pitkäaikaistyöttömät jotka eivät ole koskaan olleet töissä eivätkä tehneet mitään isompia hankintoja. Toinen ryhmä ovat katkerat akateemiset joista ei tullutaan herroja kuten suomifilmin insinööristä joka eli kuin kuningas. Ja todella tiukilla ollaan jos kissan ja koiran ruoan ostaminenkin on haaste sillä niihin ei montaa euroa viikossa mene.

Kyllä kolmen elukan ylläpitoon menee vähintään 90 euroa kuussa. Jos Tiina saisi tuon säästettyä ei tarvitsisi käydä leipäjonossa ja kerjätä sääliä iltapäivälehdissä. Ihan hänen oma valintansa laittaa lemmikit etusijalle elämässään jopa oman vauvansa kustannuksella. Tyypillistä näille minä-minä-mulle kaikki heti!- ihmisille jotka ovat tottuneet saamaan kaiken vaikka siihen ei olisi varaa.

Vierailija
125/262 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenkohan ainoa ihminen, joka laittoi lemmikit pois ja kieltäytyi ottamasta niitä enää sen jälkeen kun kävi selväksi, että pienituloisia ollaan ja pysytään? Mulla teki hiukan tiukkaa ensimmäisen kohdalla, kaksi muuta olivat olleet vähemmän aikaa, mutta kaikki saivat hyvät kodit joissa niistä huolehditaan. Lemmikit eivät enää muutaman viikon jälkeen muistaneetkaan mua enää, ja kun menin katsomaan ja käymään niin kaverit menivät karkuun mua kun luulivat että joutuvat takaisin.:D Ne eivät missään tapauksessa olleet laiminlyötyjä mun luona ollessaan, eläimet vain ovat mitä ovat :D 

Vierailija
126/262 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle kävi aikoinaan samoin kuin Tiinalle enkä tehnyt aborttia ympäristön painostuksesta huolimatta. Olin parikymppinen eikä mulla ollut kotia, poikaystävää tai työ- tai opiskelupaikkaa. Muutin kaupungin vuokrakämppään ja sain toimeentulotukea kunnes lapsi syntyi ja sen jälkeen minimiäitiyspäivärahalla, asumistuella sekä lapsilisällä pärjäsin ihan hyvin pk-seudulla.

Nykyään olen naimisissa oleva lääkäri ja lapsia on tullut lisää.

Ei noi asiat ole niin mustavalkoisia. Vanhemmuus voi itsessään tuoda ihmisessä esiin taistelutahtoa. Taustalla voi olla turvaton lapsuus ja nuoruus kuten mulla. Ei Tiinan tulevaisuus ole sinetöity kuten ei ollut munkaan. Tsemppiä Tiinalle! Aallonpohjasta on vain yksi suunta ja se on ylöspäin!

Mullakin on vastaava tarina! Tosin tulen vasta tuossa kohtaa, kun haen sitä omaa alaani, eli pääsykokeita odotellessa ja olen kolmikymppinen, mutta ymmärrän Tiinaa varsin hyvin. Ihana löytää sielunsiskoja tällä saralla.  

Mikä menestystarina! Kilmekymppinen au-äiti "hakee omaa alaa"... joopa.

Vierailija
127/262 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Horoilu ei kannata tälläkään palstalla.

Vierailija
128/262 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä veroeuroistani mieluummin Tiinaa tuen kuin karvaisia sotilaskarkureita, palkkamurhaajia jne. lähi-idästä.

Vierailija
129/262 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on yksi esimerkki tulottomista vanhemmista jotka tekevät lapsen yhteiskunnan elätettäväksi ja joillakin vielä käy niin, että lapsi huostaanotetaan ja tulee yhteiskunnalle vielä kalliimmaksi.

Ikävä sanoa, mutta on väärin jotta me työssä kävijät elätetään näitä perheitä eikä näin voi pitkään jatkua.

Olisiko sinusta siis oikein, että tällaisia perheitä jätetään tukematta, jolloin tällaisiin perheisiin syntyneet lapset joutuvat entistä pahempiin ongelmiin? 

Ei olisi oikein ja työskentelen näitten lasten kanssa jotka kamppailevat näissä kädestä suuhun perheissä eli näen ettei ole hyvä kenellekään tämä eli ratkaisu olisi minusta ettei näitä lapsia "tehtailtaisi" surutta maailmaan.

Yhtenä ratkaisuna kylmästi on ettei lapsien avulla vanhemmat saa rahaa kuten nykyään moni laskee saavansa.

Vierailija
130/262 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä veroeuroistani mieluummin Tiinaa tuen kuin karvaisia sotilaskarkureita, palkkamurhaajia jne. lähi-idästä.

O tämäkin totta, mutta kun meidän veroeurot eivät riitä enää ja eläkeläisten osuus kasvaa kokoajan eli veronmaksaja joutuu todella tiukoille tulevaisuudessa

Vierailija
131/262 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiina on pahempi rikollinen kuin he. Pilaa viattoman lapsen elämän.

Vierailija
132/262 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä näitä lehtiin valittajiia. Ei ole helppoa, ei, mutta itsepä ovat kuoppansa kaivaneet!

Olen minäki työtön, köyhä ja velkainen muttei tulis mieleenkään antaa mitään haastatteluja yksityisistä raha-asioistani.

Silti luet niitä (ko haastattluja) mielelläsi.

Ja tunnet mielihyvää ylemmyydestäsi kun itse et moisia koskaan antaisi ja saat kunniakkaana köyhänä moralisoida.

En minä mitään mielihyvää tai ylemmyyttä tunne, en vaan tajua miksi pitäisi kertoa julkisesti että on köyhä ihan omasta ansiostaan? Eri asia jos yhyeiskunta on kohdellut epätasa-arvoisesti, mutta ei tässä sellaisesta ole kyse. Siis ihan puhtaasti ihmettelen, että mikä pointti näillä köyhistä kertovilla jutuilla on. On meitä tässä maassa niin paljon, etten näe siinä mitään ihmeellistä. Jokainen käyttää rahansa niin kuin tahtoo, mitä se muille kuuluu? En minä edes syyllistä tätäkään henkilöä mistään tai väitä että hänen pitäisi esim. luopua lemmikeistään tai olla hankkimatta lapsia. Sitä vaan pitää sitten sen mukaan elää.

Vierailija
133/262 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on yksi esimerkki tulottomista vanhemmista jotka tekevät lapsen yhteiskunnan elätettäväksi ja joillakin vielä käy niin, että lapsi huostaanotetaan ja tulee yhteiskunnalle vielä kalliimmaksi.

Ikävä sanoa, mutta on väärin jotta me työssä kävijät elätetään näitä perheitä eikä näin voi pitkään jatkua.

Olisiko sinusta siis oikein, että tällaisia perheitä jätetään tukematta, jolloin tällaisiin perheisiin syntyneet lapset joutuvat entistä pahempiin ongelmiin? 

Mielestäni on väärin tukea edesvastuutonta käyttäytymistä. Kyllä sen lapsen ensisijaisia huoltajia tulisi olla vanhemmat eikä yhteiskunta. En usko että yhteiskunnan tuki riittää pelastamaan jokaisen "Tiinan" lasta. Jotkut pystyvät ponnistamaan huonoistakin oloista ja menestyvät elämässään, valitettavasti useimmiten köyhyys periytyy.

Vierailija
134/262 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

O tämäkin totta, mutta kun meidän veroeurot eivät riitä enää ja eläkeläisten osuus kasvaa kokoajan eli veronmaksaja joutuu todella tiukoille tulevaisuudessa

No onneksi Tiina varmasti puskee maailmaan kaltaisiaan rehellisiä työssäkäyviä kunnollisia veronmaksajia.

Vierailija
135/262 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Tiina tuosta vielä nousee. On niin tätä päivää, ettei rahat riitä ihmisillä, eli sitten minimituilla tai sai tuhansia euroja palkkaa. Yleensä ihmisillä tuppaa kulumaan kaikki. Kaikkein alhaisinta on mennä ehdottamaan aborttia. Ehkä tuollaiset ehdottelijat voisivat mennä ja abortoida alkuun itsensä.

Vierailija
136/262 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä enemmän paapotaan, sitä enemmän tulee Tiinoja 😔

Näkeehän sen. Nää olettaa, että joku hoitaa asiat niin, että heillä on kaikki tarvittava. Pidetään jo omana oikeutena sitä, että on kaikki, mitä työssäkäyvilläkin ja enemmänkin... onhan nää nähty.

Mä ajan joka päivä 3 tuntia yhteensä töihin ja takaisin, täyspäivätyö. Eli vähintään 11 tuntisia mun työpäivät matkoineen. Ja mä osaltani siis rahoitan Tiinan elukoita, Tiinaa ja tulevaa lasta. Tiina ostelee luotolla ja ilmeisesti odotti, että sossusta saa rahat niihinkin...

Ei se raha työtätekeville helpolla tule.

V*#**##% nää ruikutukset 😡

Vierailija
137/262 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä Tiina tuosta vielä nousee. On niin tätä päivää, ettei rahat riitä ihmisillä, eli sitten minimituilla tai sai tuhansia euroja palkkaa. Yleensä ihmisillä tuppaa kulumaan kaikki. Kaikkein alhaisinta on mennä ehdottamaan aborttia. Ehkä tuollaiset ehdottelijat voisivat mennä ja abortoida alkuun itsensä.

Ei nouse.

24-vuotiaana tuossa jamassa.

Tulevaisuus tulee olemaan lisää äpäriä eri miehille ja jatkuva eläminen tuilla.

Ja ne lapset jatkaa samalla linjalla. Ja arvatenkin Tiinan vanhemmat on jo vapaamatkustajia. Jotka saa "omaa rahaa" sossusta.

Vierailija
138/262 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyi, miten jotkut täällä huutelee aborttia. Siis tappaa oma lapsi siksi, että juuri nyt on tiukkaa? Tappaisitteko itse? Huhhuh.

Nuori tuleva äiti tod.näk. saa Brother Christmasiltä ja muilta auttajilta tämän lehtijutun jälkeen toivomaansa jeesiä. Ei hän muuten olisi lehteen yhteyttä ottanutkaan. Hyvä niin.

Lopettakaa ilkeily ja tutustukaa empatiakykyihinne, jos sellaisia edes on.

Aivan taatusti tekisin abortin jos tietäisin ettei  tuloillani elätetä sekä  minua että  lasta. Itseasiassa juuri noin toimin kun vahinkoraskaus yllätti, enkä  kadu.Niin toimivat fiksut ihmiset, lisääntyvät vasta kun on varaa siihen. Siksipä Suomenkin keskimääräinen äo on laskussa, vain tämän Tiinan kaltaiset tekevät lapsia.

Olen 26-vuotias lapseton työtön nainen. En varmasti tekisi aborttia, jos nyt kävisi vahinko. Tässä iässä on alkanut tulla jo vauvakuumetta. En vain pystyisi. Jos on jo suunnitellut raskauden yrittämistä lähivuosina, en usko abortin olevan hyvä ratkaisu. Rahaongelmista pääsee yli, mielenterveysongelmat seuraavat pitempään.

Minulla tosin ei ole velkoja ja parisuhde voi hyvin. Saisin varmasti läheisiltäkin apua. Työmarkkinatuki riittäisi kyllä niin, etten joutuisi leipäjonoon.

Vierailija
139/262 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi tuo leivän tullessaan, eli ainakin lapsilisät ja elatusmaksut. Ehkä korotuksia muihinkin tukiin.

Vierailija
140/262 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljosta vetoa että ton kapsen isä ei maksa omasta pussista elatusmaksuja.

Ketju on lukittu.