Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

''Raskaaksi tullut Tiina, 24, joutui leipäjonoon''

Vierailija
16.09.2017 |

http://www.is.fi/kotimaa/art-2000001945705.html

No enpä tiedä, mitäköhän mieltä tästäkin jutusta olisi...

''Hän on tullut toukokuusta lähtien toimeen asumistuella ja toimeentulotuella – tai ainakin melkein.

Tiinalle ja joulukuun alussa syntyvälle vauvalle löytyi koti läheltä keskustaa. Asunnon vuokra on 590 euroa. Tiina saa asumistukea 280 euroa.

– Kunta hyväksyy yhden ihmisen asumismenoiksi vain 400 euroa, joten loppu vuokra meni toimeentulotuen perusosasta, noin 470 eurosta. Sosiaalitoimisto maksoi sähkölaskun. Kun maksoin omat laskuni, kuukauden ruokiin jäi vain muutama euro, Tiina kertoo.

Tiinan puhelinkulut kuukaudessa ovat 40 euroa kytkypuhelimen ja netin kanssa. Suurimman loven odottavan äidin kukkaroon tekivät kuitenkin aiemmin otetut kulutusluotot ja osamaksut, joiden lyhennyksiin menee pari sataa euroa kuukaudessa.

– Rahatilanteen vuoksi olen joutunut ostamaan kaiken vähänkään isomman osamaksulla, ja niitä sopimuksia on nyt useampia. Esimerkiksi kahden pienen koirani ja kissani ruuat olen ostanut netistä, ja lyhennän niitä kuukausittain.

– Tiesin kyllä Lahdesta lähtiessäni, että minulla tulee olemaan tiukkaa, mutta en tiennyt, että näin tiukkaa. Alkuraskaudesta odotin, että saisin tukea sosiaalitoimesta. Mutta oli yllätys, että suhtauduttiin todella nihkeästi, eikä autettu oikein missään.

Ruoka-apua Tiina on saanut kirkon diakoniatyön kautta ja ruokajonoista.

– Sain diakonilta kymmenen kappaletta kymmenen euron maksusitoumuslappuja kahden kuukauden välein. Niillä olen onnistunut ostamaan ruokaa ja pakollisia hygieniatarvikkeita. En olisi pärjännyt ilman niitä.

Tässä kuussa Tiina pääsi ensimmäisen kerran omalla rahalla ruokakauppaan, kun sai yllättäen 170 euroa ylimääräistä sosiaalitoimen kautta.

....''

Juttu jatkuu vielä, mutta tässä nyt kohdat jotka itsellä kiinnitti huomiota. Minusta sossulta saadut rahat ei ole omia rahoja, mutta ilmeisesti jotkut kuten ''Tiina'' niitä sellaisena pitää.

Kommentit (262)

Vierailija
61/262 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te jaksatte mollata täällä suomalaista naista, joka elää pelkillä rippeillä, mutta tänne saa tulla kymmeniä tuhansia ulkomaalaisia elämään meidän sosiaaliturvalla loppuiäksi, eikä siinä nähdä mitään ongelmaa?!

Kyseinen nainen saakoon kaiken sen avun mikä suomalaiselle kuuluu, kun ei töitä ole.

Hän varmaan saakin mutta eihän se paljon ole.

Vierailija
62/262 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kulutusluottoa siis ottanut ja ostellut kaikenlaista merkkivaatteita yms. Nyt sitten on huuli pyöreennä kun on takaisin maksun aika ! Ihan kun minun sisko. Otetaan lainaa oikeelta ja vasemmalta arkielämän pyörittämiseen, sillä ostetaan merkkivaatteita, tarpeettomia kampaamokäyntejä (uusi värjäys piristämään mieltä), merkkikosmetiikkaa jättipuolloja, hajuvesiä , hiihtomatkoja (pitäähän sitä nyt hyvänen aika päästä piristämään mieltä), sisustusta uusiksi, lapsillekin uusia vaatteita, jne. Ja toki ruokakin ostetaan lähikaupasta luotolla . Nämä olisipitänyt ajallaan hakea sossusta jos ei omat tulot riitä ja pantava suu säkkiä myöten. Mutta kun ei! 

No kun ei ollutkaan halua maksaa takaisin kaikkea, alkoi ruinaaminen vanhemmilta.

Mun veli ja hänen vaimonsa ovat ihan samanlaisia.

Minä olen töissä, kuten miehenikin. Kummallakin on ollut töissä yt neuvotteluita ja mieheni sai lopputilinkin . Sai onneksi 1/2 v palkan ja oli jo alkanut etukäteen katsomaan.

Pääsi tosi nopeasti oppisopimuksella töihin, kun suostui 2 v tekemään huonolla palkalla töitä.

Kun paperit olivat ulkona, tuli taas toinen konkurssiuhka, jolloin mies laittoi hakemuksia koko Suomeen ja pääsi kilpailijalle töihin 500 km päähän .

Oli siellä 2 v, teki pitkää päivää ma - to ja pe aamuna lähti kotiin ajamaan ja sama takaisin su iltana.

Verkot vesille kummallekin ja tämän jälkeen me vaihdettiin kummatkin paikkakuntaa ja muutettiin samalle paikkakunnalle.

Suomeksi, kun on tapahtunut jotain, ei olla jääty surkuttelemaan vaan ollaan oltu töissä ehkä huonollakin palkalla, asuttu eri paikkakunnilla vaan siksi, että pidetty kiinni työelämästä.

Veljeni ei voi muuttaa, vuorotyötä ei voi tehdä ja jatkuvasti pitää ostaa kaikki uutena.

Itse olen ina kierrättänyt paljon ja kun heille syntyi esikoinen, meidän sillä hetkellä nuorin oli 2 v. Aloin kysymään haluaisivatko he meidän rattaat, pinnasängyn jne. Ei mikään kelvannut. Käytettyä, haloo. Esikoinen.

Joululahjalista oli pitempi kuin meidän kauppalista ja ottaen huomioon kuinka vähän ovat meidän lapsia muistaneet, tuntui lähinnä naurettavalta.

Kun nähdään, 2 krt vuodessa , ensiksi valitetaan kun kaikki maksaa ja ei ole rahaa ostaa mitään, sitten alkaa se kerjääminen ja itse olen lopettanut rahan antamisen täysin, lopuksi haukutaan, hyvä se on teillä tehdä ja ostaa jne jne kun ootte töissä ja hyvä palkka jne.

Me ollaan töissä, koska olemme tehneet paljon myönnytyksiä . He eivöt

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/262 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain Suomessa osataan olla jopa tälle Tiinalle niin kateellisia, että jaksetaan tuntea pahaa oloa ja katkeruutta Tiinan saamasta avusta ja ruoditaan jonkun Iltalehden tarkoituksen mukaisesti kirjoitetun artikkelin pohjalta Tiinan valintoja. Se, että teillä äärimmäisen monella on ollut mies, joka on tienannut teitä enemmän ja mahdollistanut järkevän taloudellisen elämän (esimerkiksi mahdollistamalla isomman alkupääoman asuntolainalle ja sitä kautta isomman varallisuuden keräämisen kuin se olisi ollut omilla ansiolla mahdollista) - on ollut teidän onni. Se ei kuitenkaan mitenkään todista valitettavasti paremmuutta tähän Tiinan nähden. Ja en ymmärrä, kuinka kukaan on tälle tilanteelle kateellinen. Itselläni ainakin menee paremmin ja ei haittaa, että Tiina saa apua, koska se moninkertaistaa Tiinan lapsen mahdollisuudet tulevassa elämässä.

Uskokaa tai älkää niin koti- ja kasvatusoloilla sekä vanhemman mielenterveydellä on iso merkitys. Lukuisissa tutkimuksissa on todettu, kuinka sosiaaliluokka ja mielenterveysongelmat periytyvät seuraavalle sukupolvelle hyvin suuressa osassa lapsia. Itse en ainakaan jaksa nähdä mitään katkeruutta Tiinaa kohtaan - oli tehdyt valinnat sitten vain ihmillisiä nuoruuden virheitä tai yleisen tyhmyyden aikaansaannosta - lapsen etu on ainoa, millä on väliä. Ja raha parantaa tuossa tilanteessa mahdollisuuksia. Tiinan lapsen aiheuttamat kulut yhteiskunnalle ovat tulevaisuudessa huomattavasti suuremmat, jos hänkin jää aikuisena sosiaalituilla elämään mahdollisten omien lastensa kanssa.

Vierailija
64/262 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain Suomessa osataan olla jopa tälle Tiinalle niin kateellisia, että jaksetaan tuntea pahaa oloa ja katkeruutta Tiinan saamasta avusta ja ruoditaan jonkun Iltalehden tarkoituksen mukaisesti kirjoitetun artikkelin pohjalta Tiinan valintoja. Se, että teillä äärimmäisen monella on ollut mies, joka on tienannut teitä enemmän ja mahdollistanut järkevän taloudellisen elämän (esimerkiksi mahdollistamalla isomman alkupääoman asuntolainalle ja sitä kautta isomman varallisuuden keräämisen kuin se olisi ollut omilla ansiolla mahdollista) - on ollut teidän onni. Se ei kuitenkaan mitenkään todista valitettavasti paremmuutta tähän Tiinan nähden. Ja en ymmärrä, kuinka kukaan on tälle tilanteelle kateellinen. Itselläni ainakin menee paremmin ja ei haittaa, että Tiina saa apua, koska se moninkertaistaa Tiinan lapsen mahdollisuudet tulevassa elämässä.

Uskokaa tai älkää niin koti- ja kasvatusoloilla sekä vanhemman mielenterveydellä on iso merkitys. Lukuisissa tutkimuksissa on todettu, kuinka sosiaaliluokka ja mielenterveysongelmat periytyvät seuraavalle sukupolvelle hyvin suuressa osassa lapsia. Itse en ainakaan jaksa nähdä mitään katkeruutta Tiinaa kohtaan - oli tehdyt valinnat sitten vain ihmillisiä nuoruuden virheitä tai yleisen tyhmyyden aikaansaannosta - lapsen etu on ainoa, millä on väliä. Ja raha parantaa tuossa tilanteessa mahdollisuuksia. Tiinan lapsen aiheuttamat kulut yhteiskunnalle ovat tulevaisuudessa huomattavasti suuremmat, jos hänkin jää aikuisena sosiaalituilla elämään mahdollisten omien lastensa kanssa.

Tiina on ihan itse aiheuttanut tilanteensa.

Vierailija
65/262 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä julkaistaan sen vuoksi, että saadaan lyötyä köyhiin holtittoman rahankäyttäjän leima. Saadaan sekä rikkaat haukkumaan köyhiä, että köyhät haukkumaan toisiaan. Todellista vihapuhetta medialta. Sipilän agendaa. Älkää menkö lankaan!

Vierailija
66/262 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä tuosta voisi olla mieltä. Jälkiviisaana ei olisi ottanut kulutusluottoja, mutta ei niille nyt mitään voi. Muutamia vuosia on tiukempaa. Toivottavasti myöhemmin löytää töitä, ja paremman elannon. Lapsi ei pienenä paljoa ole vailla. Itse miettisin voisiko asunnon saada halvemmalla vuokrattua, ja niin edes muutaman euron elämiseen enemmän. Aika perus kertomus elämästä.

Tällaisia juttuja julkaistaan viihdelehdissä vain, jotta ap:n kaltaiset ihmiset saisivat päivitellä ja tuntea ylemmyyttä. Milloin vanhus häädetään kodistaan maksamattomien vuokrien takia, milloin isossa perheessä syödään paljon jauhelihaa ja juodaan liikaa maitoa. Tämä Tiina on sitten tämän päivän viihdyttäjä. 

Luulen, että monet nuoret ovat sössineet asiansa Tiinan tavoin kokemattomuuttaan, ymmärtämättömyyttään. Onhan se ihan kau-hee-ta!, mutta samalla mun mielestä aika inhimillistä. Ei ole missään kirkossa kuulutettu, että Tiinan tilanne olisi esim. viiden vuoden kuluttua samanlainen kuin nyt. Samalla lailla ap voi viiden vuoden kuluttua olla leipäjonossa. 

Jos ihminen on köyhä ja joutuu turvautumaan yhteiskunnan tukiin, hänellä ei muka saisi olla mitään, ei lapsia, ei lemmikkejä, hän ei edes saa sanoa yhteiskunnalta käyttöönsä saamaansa rahaa omakseen. Aika sydämetöntä. 

Tämä on ihan paskan sönkötystä "kelle vaan voi käydä näin!" ai ketä vaan yhtäkkiä ei tajua että jos tilaa roskaa netistä niin niistä joku päivä tulee myös lasku?? Tai että eläimiin menee rahaa?? Juu ei todellakaan ole mitään sattumaa nämä.

Näinpä. AINA näissä köyhyydestä itkemistarinoissa on kulutusluottoja, pikavippejä ja elukoita. Niin ja lapsia tietty. 

Mietipä miksi näin on. Kun suurin osa köyhistä EI ole köyhä velkojen, vaan työttömyyden ja ennen kaikkea erilaisten pitkäaikaissairauksien vuoksi. Niin miksi mediassa julkaistut jutut kertovat vain holtittomista köyhistä...

Vierailija
67/262 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä tuosta voisi olla mieltä. Jälkiviisaana ei olisi ottanut kulutusluottoja, mutta ei niille nyt mitään voi. Muutamia vuosia on tiukempaa. Toivottavasti myöhemmin löytää töitä, ja paremman elannon. Lapsi ei pienenä paljoa ole vailla. Itse miettisin voisiko asunnon saada halvemmalla vuokrattua, ja niin edes muutaman euron elämiseen enemmän. Aika perus kertomus elämästä.

Tällaisia juttuja julkaistaan viihdelehdissä vain, jotta ap:n kaltaiset ihmiset saisivat päivitellä ja tuntea ylemmyyttä. Milloin vanhus häädetään kodistaan maksamattomien vuokrien takia, milloin isossa perheessä syödään paljon jauhelihaa ja juodaan liikaa maitoa. Tämä Tiina on sitten tämän päivän viihdyttäjä. 

Luulen, että monet nuoret ovat sössineet asiansa Tiinan tavoin kokemattomuuttaan, ymmärtämättömyyttään. Onhan se ihan kau-hee-ta!, mutta samalla mun mielestä aika inhimillistä. Ei ole missään kirkossa kuulutettu, että Tiinan tilanne olisi esim. viiden vuoden kuluttua samanlainen kuin nyt. Samalla lailla ap voi viiden vuoden kuluttua olla leipäjonossa. 

Jos ihminen on köyhä ja joutuu turvautumaan yhteiskunnan tukiin, hänellä ei muka saisi olla mitään, ei lapsia, ei lemmikkejä, hän ei edes saa sanoa yhteiskunnalta käyttöönsä saamaansa rahaa omakseen. Aika sydämetöntä. 

Tämä on ihan paskan sönkötystä "kelle vaan voi käydä näin!" ai ketä vaan yhtäkkiä ei tajua että jos tilaa roskaa netistä niin niistä joku päivä tulee myös lasku?? Tai että eläimiin menee rahaa?? Juu ei todellakaan ole mitään sattumaa nämä.

Näinpä. AINA näissä köyhyydestä itkemistarinoissa on kulutusluottoja, pikavippejä ja elukoita. Niin ja lapsia tietty. 

Mietipä miksi näin on. Kun suurin osa köyhistä EI ole köyhä velkojen, vaan työttömyyden ja ennen kaikkea erilaisten pitkäaikaissairauksien vuoksi. Niin miksi mediassa julkaistut jutut kertovat vain holtittomista köyhistä...

Missä on tutkimustulos tämän väitteen tueksi?

Samaten kiinnostaisi että kumpi oli ennsin? Holtittomuus, köyhyys, sairaus. Veikkaan että järjestys on tämä.

Tiina ei ole sairas.

Vierailija
68/262 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi naiset eivät ota miestä?

Niin ennenkin on tehty.

Saa toki yksinkin olla, mutta itse ainakin mieluummin ottaisin toisenkin tulonlähteen talouteen kuin eläisin absoluuttisessa köyhyydessä. Erityisesti jos tulee lapsia.

Suomessa on vähintään kymmeniä tuhansia keskituloisia miehiä ilman naista.

Varmaan siksi, että meni ihastumaan johonkin elämänkoululaiseen narkkariin jne. Elämä on täynnä valintoja.

Mitähän luonto on ajatellut siinä kohtaa kun naiset on rakennettu niin, etteivät he oikein ikinä tunnu ihastuvan miehiin joihin kannattaisi ihastua (vakaisiin, ystävällisiin, älykkäisiin, ahkeriin) ??

Tätä olen muuten joskus naureskellut itsekin! Ihastuin nuorempana itsekin ihan kamaliin sekopäihin, onneksi en sentään ollut itse niin sekaisin, että olisin hankkinut lapsia niiden kanssa.

Voi jukolauta tuota ylimielisyyden ja itsetyytyväisyyden määrää.

Täytyy oikein ihailla sitä ettet pullistuessasi halkea.

Että kuinka osasitkin noin täydelisesti elää valiten oikein.

Vierailija
69/262 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi naiset eivät ota miestä?

Niin ennenkin on tehty.

Saa toki yksinkin olla, mutta itse ainakin mieluummin ottaisin toisenkin tulonlähteen talouteen kuin eläisin absoluuttisessa köyhyydessä. Erityisesti jos tulee lapsia.

Suomessa on vähintään kymmeniä tuhansia keskituloisia miehiä ilman naista.

Varmaan siksi, että meni ihastumaan johonkin elämänkoululaiseen narkkariin jne. Elämä on täynnä valintoja.

Mitähän luonto on ajatellut siinä kohtaa kun naiset on rakennettu niin, etteivät he oikein ikinä tunnu ihastuvan miehiin joihin kannattaisi ihastua (vakaisiin, ystävällisiin, älykkäisiin, ahkeriin) ??

Luonto on kyllä ihan kohdillaan, mutta viimeisen vuosisadan aikana ihmisen elin- ja toimintaympäristö on muuttunut niin nopeasti, ettei evoluutiolla yksinkertaisesti ole mitään mahdollisuuksia pysyä mukana.

Impulsiivinen ja aggressiivinen mies on tuhansia vuosia ollut naiselle varmempi sijoitus kuin hiljaisempi, paikoillaan pysyvä syvällinen mies. Jälkimmäinen on jäänyt jalkoihin kun useimmilla tuollaisilla ei ole ollut mahdollisuutta hyödyntää omia vahvuuksiaan esim. opiskelemalla ja tekemällä ajatustyötä.

Mulla on hiljainen, syvällinen ja vakaa mies. En ole koskaan tuntenut vetoa pubitarzaneihin.

Vierailija
70/262 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää vetää itsekin luotot tappiinsa ja tilata osamaksulla kaikki mitä irti lähtee. Sitten voikin Vuitton olalla Hakolan sohvalla istuen pistää itkuvirret laulamaan ja hakea sossusta ja seurakunnasta rahaa : D Kai tälläkin tietysti joku työllistävä vaikutus on!

Vedäppä kuule, ihan piruuttasi.

Saisit muuta tekemistä kun irvailla ääliö-hymiöin tämän maailman  surkeita "tiinoja".

Olisit inhimillinen suuressa täydellisyydessäsi.

Vierailija
71/262 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä näitä lehtiin valittajiia. Ei ole helppoa, ei, mutta itsepä ovat kuoppansa kaivaneet!

Olen minäki työtön, köyhä ja velkainen muttei tulis mieleenkään antaa mitään haastatteluja yksityisistä raha-asioistani.

Vierailija
72/262 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Mulla on hiljainen, syvällinen ja vakaa mies. En ole koskaan tuntenut vetoa pubitarzaneihin.

[/quote]

Jaaha, ja näiden kahden ääripään välillä naisen siis tulee valita. Mitään muuta tuossa välillä ei ole, joko tai.

Lohdullista että jotkut tuntevat vetoa noihin (tosi hiljainen, syvällinen, vakaa)  zombeihin.

Yleensä niiden naiset ovat armottomia jatkuvasti äänessä olevia jyrääviä hermoillekäyviä sisäisesti piilo-wannabeedomina kälättäjiä.

Vierailija
73/262 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä näitä lehtiin valittajiia. Ei ole helppoa, ei, mutta itsepä ovat kuoppansa kaivaneet!

Olen minäki työtön, köyhä ja velkainen muttei tulis mieleenkään antaa mitään haastatteluja yksityisistä raha-asioistani.

Silti luet niitä (ko haastattluja) mielelläsi.

Ja tunnet mielihyvää ylemmyydestäsi kun itse et moisia koskaan antaisi ja saat kunniakkaana köyhänä moralisoida.

Vierailija
74/262 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset nyt vain pitävät ihmisoikeutenaan asua kasvukeskuksissa ja odottavat saavansa elinkustannuksensa maksatettua yhteiskunnalla. Hiljenevissä taajamissa ja kylissä on halpoja asuntoja ja peruspalvelut. Ne eivät vain latte-mammoille, downsiftaajille ja muille keskustan sykkeestä riipuvaisille kelpaa.

Miksi alapeukut

Vierailija
75/262 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki vaan ei saa yhtä hyviä lähtökohtia elämälleen  - seurauksena puutteita elämänhallinnassa. Tottakai jokainen on viimekädessä vastuussa elämästään ja valinnoistaan mutta keskeistä on se oppiiko tiedostamaan ja muuttamaan asioita jotka ohjaavat omaa elämää. Ei voi olla vastuussa sellaisesta mitä ei tiedosta. Muuttuminen on vaikeaa mutta ei mahdotonta.

Vierailija
76/262 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki vaan ei saa yhtä hyviä lähtökohtia elämälleen  - seurauksena puutteita elämänhallinnassa. Tottakai jokainen on viimekädessä vastuussa elämästään ja valinnoistaan mutta keskeistä on se oppiiko tiedostamaan ja muuttamaan asioita jotka ohjaavat omaa elämää. Ei voi olla vastuussa sellaisesta mitä ei tiedosta. Muuttuminen on vaikeaa mutta ei mahdotonta.

Suomessa on ilmainen koulutus. Kaikki on ihan omasta tahdosta kiinni.

Vierailija
77/262 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perus kertomus elämästä?! Tämä kertoi sinusta enemmän kuin uskotkaan.

Mitähän se sitten mahtaa kertoa?

No mieti sitä jos sinusta perus elämää on tuollainen köyhyys ja vastuuttomuus.

Osallistut sä johonkin mielensäpahoittamisen suomen mestaruus kilpailuihin vai mitä v.tt.a nyt taas?

Itse elän sellaisessa ympäristössä missä tuollainen ei todellakaan ole perus elämää, vaan kertoo enemminkin mielenterveysongelmista.

Kirjoitin että perus tarina tuollaisesta elämästä ja sitä alat vauhkota tuollaisesta kuinka et elä sellaisissa piireissä. Selvä et ole nähnyt muunlaista elämää. Se ei ole mun ongelmani. Voit lopettaa vauhkoamisen siitä kuinka kommentti kertoisi sulle jotain minusta, kun se ei sitä näy tekevän. Naisen velkojen synnystä ei kerrottu. Enkä alkaisi arvailla miten ne on syntyneet. Silti toivon hänen saavan asians hiljalleen kuntoon ja lapsen olevan hyvä syy laittaa ne asiat kuntoon.

Olen toki nähnyt sivusta juuri niissä mielenterveysongelmaisten piirissä :) tottakai se kertoo sinusta jos sinusta perus elämää on tuollainen elämä, luepa oma ensimmäinen kommenttisi. Ei ole sun ongelmasi? :D Ei ole kenenkään ongelma, olen vaan tyytyväinen ettei tuollainen kuulu minun elämääni!

Vierailija
78/262 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ethän sinäkään ymmärrä lukemaasi. Se osoittaa kuinka vaikeaa muuttuminen on. Mutta ei mahdotonta. Sinullekaan.

Vierailija
79/262 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ethän sinäkään ymmärrä lukemaasi. Se osoittaa kuinka vaikeaa muuttuminen on. Mutta ei mahdotonta. Sinullekaan.

Kaikki on ihan itsestä kiinni.

Ei kukaan Tiinaakaan pakottanut velkaantumaan ja raskaaksi ei nyky-Suomessa ole pakko ajautua.

Miksei opiskellut ja tehnyt jotain elämälleen?

Vierailija
80/262 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kulutusluottoa siis ottanut ja ostellut kaikenlaista merkkivaatteita yms. Nyt sitten on huuli pyöreennä kun on takaisin maksun aika ! Ihan kun minun sisko. Otetaan lainaa oikeelta ja vasemmalta arkielämän pyörittämiseen, sillä ostetaan merkkivaatteita, tarpeettomia kampaamokäyntejä (uusi värjäys piristämään mieltä), merkkikosmetiikkaa jättipuolloja, hajuvesiä , hiihtomatkoja (pitäähän sitä nyt hyvänen aika päästä piristämään mieltä), sisustusta uusiksi, lapsillekin uusia vaatteita, jne. Ja toki ruokakin ostetaan lähikaupasta luotolla . Nämä olisipitänyt ajallaan hakea sossusta jos ei omat tulot riitä ja pantava suu säkkiä myöten. Mutta kun ei! 

No kun ei ollutkaan halua maksaa takaisin kaikkea, alkoi ruinaaminen vanhemmilta.

Mun veli ja hänen vaimonsa ovat ihan samanlaisia.

Minä olen töissä, kuten miehenikin. Kummallakin on ollut töissä yt neuvotteluita ja mieheni sai lopputilinkin . Sai onneksi 1/2 v palkan ja oli jo alkanut etukäteen katsomaan.

Pääsi tosi nopeasti oppisopimuksella töihin, kun suostui 2 v tekemään huonolla palkalla töitä.

Kun paperit olivat ulkona, tuli taas toinen konkurssiuhka, jolloin mies laittoi hakemuksia koko Suomeen ja pääsi kilpailijalle töihin 500 km päähän .

Oli siellä 2 v, teki pitkää päivää ma - to ja pe aamuna lähti kotiin ajamaan ja sama takaisin su iltana.

Verkot vesille kummallekin ja tämän jälkeen me vaihdettiin kummatkin paikkakuntaa ja muutettiin samalle paikkakunnalle.

Suomeksi, kun on tapahtunut jotain, ei olla jääty surkuttelemaan vaan ollaan oltu töissä ehkä huonollakin palkalla, asuttu eri paikkakunnilla vaan siksi, että pidetty kiinni työelämästä.

Veljeni ei voi muuttaa, vuorotyötä ei voi tehdä ja jatkuvasti pitää ostaa kaikki uutena.

Itse olen ina kierrättänyt paljon ja kun heille syntyi esikoinen, meidän sillä hetkellä nuorin oli 2 v. Aloin kysymään haluaisivatko he meidän rattaat, pinnasängyn jne. Ei mikään kelvannut. Käytettyä, haloo. Esikoinen.

Joululahjalista oli pitempi kuin meidän kauppalista ja ottaen huomioon kuinka vähän ovat meidän lapsia muistaneet, tuntui lähinnä naurettavalta.

Kun nähdään, 2 krt vuodessa , ensiksi valitetaan kun kaikki maksaa ja ei ole rahaa ostaa mitään, sitten alkaa se kerjääminen ja itse olen lopettanut rahan antamisen täysin, lopuksi haukutaan, hyvä se on teillä tehdä ja ostaa jne jne kun ootte töissä ja hyvä palkka jne.

Me ollaan töissä, koska olemme tehneet paljon myönnytyksiä . He eivöt

Kyllä te olette kunnon ihmisiä jotka tiedätte kuinka tulee ELÄÄ.

Veljesi on paha ja huono ihminen, että oikein kampaamokäyntejä ja joutavia reissuja . Menisi töihin ja säästäisi rahaa ja raataisi kuten kunnon normaalit ihmiset jotka " tekevät paljon myönnytyksiä".

Ketju on lukittu.