Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

''Raskaaksi tullut Tiina, 24, joutui leipäjonoon''

Vierailija
16.09.2017 |

http://www.is.fi/kotimaa/art-2000001945705.html

No enpä tiedä, mitäköhän mieltä tästäkin jutusta olisi...

''Hän on tullut toukokuusta lähtien toimeen asumistuella ja toimeentulotuella – tai ainakin melkein.

Tiinalle ja joulukuun alussa syntyvälle vauvalle löytyi koti läheltä keskustaa. Asunnon vuokra on 590 euroa. Tiina saa asumistukea 280 euroa.

– Kunta hyväksyy yhden ihmisen asumismenoiksi vain 400 euroa, joten loppu vuokra meni toimeentulotuen perusosasta, noin 470 eurosta. Sosiaalitoimisto maksoi sähkölaskun. Kun maksoin omat laskuni, kuukauden ruokiin jäi vain muutama euro, Tiina kertoo.

Tiinan puhelinkulut kuukaudessa ovat 40 euroa kytkypuhelimen ja netin kanssa. Suurimman loven odottavan äidin kukkaroon tekivät kuitenkin aiemmin otetut kulutusluotot ja osamaksut, joiden lyhennyksiin menee pari sataa euroa kuukaudessa.

– Rahatilanteen vuoksi olen joutunut ostamaan kaiken vähänkään isomman osamaksulla, ja niitä sopimuksia on nyt useampia. Esimerkiksi kahden pienen koirani ja kissani ruuat olen ostanut netistä, ja lyhennän niitä kuukausittain.

– Tiesin kyllä Lahdesta lähtiessäni, että minulla tulee olemaan tiukkaa, mutta en tiennyt, että näin tiukkaa. Alkuraskaudesta odotin, että saisin tukea sosiaalitoimesta. Mutta oli yllätys, että suhtauduttiin todella nihkeästi, eikä autettu oikein missään.

Ruoka-apua Tiina on saanut kirkon diakoniatyön kautta ja ruokajonoista.

– Sain diakonilta kymmenen kappaletta kymmenen euron maksusitoumuslappuja kahden kuukauden välein. Niillä olen onnistunut ostamaan ruokaa ja pakollisia hygieniatarvikkeita. En olisi pärjännyt ilman niitä.

Tässä kuussa Tiina pääsi ensimmäisen kerran omalla rahalla ruokakauppaan, kun sai yllättäen 170 euroa ylimääräistä sosiaalitoimen kautta.

....''

Juttu jatkuu vielä, mutta tässä nyt kohdat jotka itsellä kiinnitti huomiota. Minusta sossulta saadut rahat ei ole omia rahoja, mutta ilmeisesti jotkut kuten ''Tiina'' niitä sellaisena pitää.

Kommentit (262)

Vierailija
261/262 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin noista sossun tuen nostajista nousee välillä kamala itku, kun se raha ei tipukaan taivaasta automaationa. Tilit syynätään ja oikeastaan koko elämä ja kulutustottumukset. "Siis ihan törkeää, jos voittaa arvalla, saa perintöä tai veronpalautusta, kun pitäisi maksaa heti saman verran itse." No tietysti pitää oma elatus! Siinä sen näkee taas, kun on paapottu liian hyvälle. Ei ole olemassa ilmaista rahaa. Paitsi korkeintaan ehkä niille mamuille. Ettei vaan kukaan pääse haukkumaan razistiksi, kun vaaditaan samaa kuin muilta.

Vierailija
262/262 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi sinkkukaveri itki, kun valitti sossuun rahojen vähyyttä. Oli lemmikit. Olivat kuulemma kehdanneet ehdottaa, että vaihtaa vuokrakaksion yksiöön, mikä olisi ollut halvempi. Hirveää kyykyttämistä. Olin itse tuolloin opiskelija ja asuin yksiössä ihan tyytyväisenä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Ketju on lukittu.