Tili tuli, laskut maksettu ja 500e jäi kuukaudeksi rahaa :/
Niska limassa saa töitä painaa ja tässä tulos. Eipä paljoa juhlita!
Kommentit (154)
Vierailija kirjoitti:
Mä saan kuussa vaan ton 500e/kk ja se menee kokonaan vuokraan. Joudun olemaan perheen armoilla, mitä mulle antavat, ostaako mies ruokaa ja jos ostaa niin mitä, jne. Voin tulla painaa niska limassa sun duunias ja ottaa sun palkkas, ota sä nää mun turhat paskatuet. Vaihdetaanko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No riippuen siitä mitä noilla "laskuilla" jo sai niin ihan hyvä summahan tuo on. 200 ruokakauppaan, 100e vaatteisiin, 100 vaihtelevaan hömppään ja 100e säästötilille.
200 euroa kuukauden ruokiin? Thaimaassa ehkä. Suomessa saa vedellä näkkäriä kuukauden päivät jos meinaa noin vähällä ruokakaupassa pärjätä.
Riippuu tietysti perheen koosta, mutta jos on vaikka perheen toinen aikuinen niin taloustaidoissa on parantamista jos ei tuohon pysty. Eikä tarvi syödä näkkäriä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla jäi 100e. Pitäs käydä lääkärissäkin mutta en voi koska laskun maksuaika on kaksi viikkoa. Punkki purrut jalkaan ja siinä on iso rinkula. Toivottavasti en kuole. Ruokana nuudelia, puuroa ja kauden kasviksia.
No mene terveyskeskukseen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla jäi 100e. Pitäs käydä lääkärissäkin mutta en voi koska laskun maksuaika on kaksi viikkoa. Punkki purrut jalkaan ja siinä on iso rinkula. Toivottavasti en kuole. Ruokana nuudelia, puuroa ja kauden kasviksia.
Mene hyvä ihminen lääkäriin. Sen laskun eräpäivää pystyy tarvittaessa siirtämään, kun vaan soittaa ja pyytää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mene terveyskeskukseen.
Varmaan terveyskeskusmaksua kyseinen kirjoittaja juuri tarkoittikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä saan kuussa vaan ton 500e/kk ja se menee kokonaan vuokraan. Joudun olemaan perheen armoilla, mitä mulle antavat, ostaako mies ruokaa ja jos ostaa niin mitä, jne. Voin tulla painaa niska limassa sun duunias ja ottaa sun palkkas, ota sä nää mun turhat paskatuet. Vaihdetaanko?
Asutko siis yksin? Jos kaikki tuet menee vuokraan niin kyllähän nyt muitakin tukia saat.
Sivutyön kovasta verotuksesta kärsivälle vinkki.
Verokortin lisäprosentilla ei kannata tehdä sivutyötä. Sain tietää vasta viime vuonna, että verotoimistosta voi pyytää erillisen sivutuloverokortin. Siinä on sama veroprosentti kuin päätyön verokortissa tiettyyn summaan saakka (mulla esim. 1800€).
Mistään en löytänyt tietoa tällaisesta, vaan ystävä vinkkasi mulle, kun valittelin sivutyön verojen nielevän puolet palkasta.
Mä budjetointi niin että mulla menis pakollisten menojen (ruoka, vuokra, velat jne) jälkeen 500 tässä kuussa. Loput eli 700 meni säästöön
Ap saa muuten varmaan kuun aikana myös elatusmaksut/-tuen lapsilisien ja sen 500 e palkasta jäävän summan lisäksi. Eli rahaa ruokaan ja kaikkeen muuhun pakollisten laskujen jälkeen onkin vähintään 1100 e.
Vierailija kirjoitti:
Ap saa muuten varmaan kuun aikana myös elatusmaksut/-tuen lapsilisien ja sen 500 e palkasta jäävän summan lisäksi. Eli rahaa ruokaan ja kaikkeen muuhun pakollisten laskujen jälkeen onkin vähintään 1100 e.
Ei kaikki yh:t/yhteishuoltajat saa tuollaisia summia, vaikka olisikin lähi. Jos on esim vuoroviikot, monet jakavat lapsilisät etän kanssa eikä elatusmaksuja makseta. Joissain poikkeustapauksissa lähi saattaa jopa maksaa etälle, jos etän tulot ovat paljon pienemmät ja lasten elintaso olisi etän luona paljon matalampi. Pelkästä yh-statuksesta ei voi päätellä kenenkään tuloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki yh:t/yhteishuoltajat saa tuollaisia summia, vaikka olisikin lähi. Jos on esim vuoroviikot, monet jakavat lapsilisät etän kanssa eikä elatusmaksuja makseta. Joissain poikkeustapauksissa lähi saattaa jopa maksaa etälle, jos etän tulot ovat paljon pienemmät ja lasten elintaso olisi etän luona paljon matalampi. Pelkästä yh-statuksesta ei voi päätellä kenenkään tuloja.
Tämä on aivan totta, mutta jos ne lapset ovat vuoroviikoin toisen vanhemman luona, ap:n ei myöskään tarvitse maksaa heidän ruoka- ja muita kulujaan kuin joka toinen viikko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on aivan totta, mutta jos lapset ovat vuoroviikoin toisen vanhemman luona, ap:n ei myöskään tarvitse maksaa heistä aiheutuvia ruoka- ja muita kuluja kuin joka toinen viikko.
Mulla on jo vuosia jäänyt 500 e, kun palkasta vähennetään laina, yhtiövastike ja pojan harrastemaksu.
Se 500 e riittää ruokaan, lapset minulla puolet ajasta, kotivakuutukseen ja sähkölaskuun. Ja yllättävän kulut, joihin kuuluu kerran vuodessa valokuvaus ja vaateostokset lapselle.
Tästä summasta jää vielä vähän jäljelle ja ollaan kaikki hoikkia. Syyslomalla päästään sekä Tallinnaan että Tukholmaan , kummatkin matkat maksoivat vaan euroja, kun tutkin ja tartuin heti kiinni tarjoukseen.
Miksi pitäisi juhlia ? Olen iloinen ihan perusarjesta ja saan maksut maksettua.
Kannattaa opiskella niin oppii sen rahan arvon!
Opiskelijana ensinnäkin joutuu elämään rahalla, joka ei tavallaan ole omaa. Siitä jää vähän ruokaan, mutta juuri tarpeeksi. Väkisinkin priorisoi asioita; ei autoa, ei parkkimaksuja ja bensaa, ei lehtiä, ei mitään tilauksia yms. Vain välttämätön eli katto pään päälle ja ruokaa mahaan. Toiseksi valmistuessa saattaapi päästä töihin joista saa enemmän rahaa ja on jo valmiiksi oppinut säästämään niin jää vähän enemmän käteen.