Tili tuli, laskut maksettu ja 500e jäi kuukaudeksi rahaa :/
Niska limassa saa töitä painaa ja tässä tulos. Eipä paljoa juhlita!
Kommentit (154)
Siis täällä joku valittaa kun on työtä ja jää rahaakin vielä laskujen jälkeen käteen? Suomessa puoli miljoonaa työtöntä, joista osa täysin työhaluisia, jotka elävät kädestä suuhun joka kuukausi tai näkevät nälkää. Tik tok. Alkaa itsemurhat taas kohta lisääntyä.
Työttömänä jää pakollisen paletin jälkeen 420€/kk elelemiseen. Suomeksi tarkottaa sitä, että pikkukylillä pitää olla vähintään 1800 brutto ennenku työ on muuta ku talkootyötä. Stadissa tohon vuokran kautta 200-300 bruttoon päälle, niin ei käy töissä vaan yhteisestä hyvästä. Olin 16 vuotta stadissa duunissa ja palkka oli viime aikoina 2500-2700 brutto/kk. Viihdyin ja btykkäsin työstä. määräaikaisuudet loppu ja nyt 6kk työttömänä pienellä paikkakunnalla.
Ilman noit ylempänä olevia tulorajoja en kyllä ihan helpolla töihin eksy. Tällä kokemuksella olen pallkkani ja nyt korvaukseni ansainnu. Nuoremmat voi hakea kannuksiaan talkootöistä. Niin minäkin aikoinaan jouduin tekemään alkuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No riippuen siitä mitä noilla "laskuilla" jo sai niin ihan hyvä summahan tuo on. 200 ruokakauppaan, 100e vaatteisiin, 100 vaihtelevaan hömppään ja 100e säästötilille.
Sulla ei taida olla perhettä.
On minulla. Lapsilisä(t) tuohon päälle sitten, en kutsu niitä "tiliksi". Jos tiukkaa tekisi jossain kuusa niin skaalaisin säästösummaa alaspäin ja tinkisin huveista
40,- apteekkiin
24,- ruokakauppaan (sunnuntaina pitää varmaan käydä taas)
20,- bensaan
sinne se melkein satanen humpsahti
samantien
Hienoo jos te pärjäätte ja niin edelleen, mä
oikeesti kyllä vähän jännitän miten käy, siis hengissä säilytään joo mut kyllä tiukille tulee menemään.
Ap
Työtön yh ansiosidonnaista 1230€, vuokra 560 ja pari muuta laskua. Lapselle uudet kengät ja käteen 390. Lapsilisät ja elarit tulossa ja muutama matkakorvaus työkkäristä kun olen käynyt haastattelussa. Nyt 2kk työttömänä ja toivottavasti pian saan töitä. Onneksi säästötililöä on 4000€
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää meidän verotus on kyllä ihana asia <3 Tein vähän, siis hyvin vähän, ylitöitä. Sain niistä 80 euroa lisää palkkaa bruttona. Käteen mulla jäi 40 euroa _vähemmän_ kuin viime kuussa, jossa en tehnyt yhtään ylimääräistä. Kyllä kuulkaa työnteko kannattaa <3
Ja tätä peukutetaan into pinkeänä. Tässähän ei ole kyse verotuksesta vaan sinun ennakkoveroprosentistasi. Verotuksessa saat takaisin 2018.
Pieni vihje, sinun ja peukuttajien kannattaa laskea se ennakkoveroprosentti tarkemmin kohdilleen ja huomioida kuukausi ja vuositulorajat.Joo, mä tiedän että lopullinen verotus tasaa tilanteen, mutta ei se mua tässä kuussa lämmitä. Ja tää kumulatiivinen laskutapa on sellainen, jota mä en suoraan sanottuna ymmärrä ollenkaan, että voisin lasketuttaa sitä prosenttia joka välissä uudestaan.
Mutta kerro sinä minulle! Mulla on ansioraja koko vuodelle 62 500. Elokuun brutto oli n. 3570 ja käteen jäi n. 2460. Syyskuun brutto n. 3650 ja käteen jäi n. 2420. Elo- ja syyskuussa mulle tulee vain ns. peruspalkka plus sit tosiaan tuo vähäinen ylityö syyskuussa. Lokakuusta lähtien mun palkassa on kaikki mahdolliset lisät (elo ja syys maksetaan takautuvasti silloin), jolloin se on n. 5000. Miten mä voisin nyt sitten paremmin ennakoida verojani?
Ethän vain ole opettaja sillä opettajien palkkaus toimii juuri noin...
Vaihtoehtoja on, mutta kaikki vaativat sen että olet jotenkin kartalla tuloistasi.
Yksi on koko vuoden tuloraja. Arvioit (lasket) vuoden bruttotulosi, jolloin kaikki tähän rajaan asti kertyvät tulot verotetaan samalla prosentilla.
Tai sitten tasaat verokuormaasi muutosverokortin avulla. Joko pidät alkusyksyn pienempää veroprosenttia ja lasket uuden prosentin sitten loppukuukausien verontarpeelle. Tai toisinpäin, jos olet nyt maksanut liikaa ennakonpidätystä, haet muutosverokortin pienemmälle prosentille. Näin saat jo loppuvuonna "takaisin" liikaa maksamasi ennakonpidätykset.
Vuoden kokonaisverontarve suhteessa jo maksettuun ennakonpidätykseen ratkaisee, ei se onko kyseessä lisätyö vai ei.
Tässä puhun nyt palkkatuloista.
Teini-ikäiset lapset voi ohjata jo tekemään itse omat lisätienestinsä. Mainostenjakajille on esimerkiksi aina tarve👍
Mä kyllä ymmärrän ap:n pointin. Se, kun tekee töitä ihan täydet tunnit ja kaikki menee elämisen perusmenoihin ja hyvä jos riittääkään, on pikkasen ärsyttävää. Tietysti on hienoa, kun niitä töitä on ja pystyy itse kustantamaan oman elämänsä, mutta joskus olisi kiva saada ostettua sillä rahalla jotain ihan itsellekin. Enkä nyt tarkoita, ettenkö söisi niitä ruokia, joita ostan tai käyttäisi sitä sähköä, josta maksan. Mutta jos sillä palkalla voisi ostaa vaikka uuden takin tai kengät, niin olisi ihan kiva.
66 kautta 128
Ruokarahat miinustettu jo.
Kuullemma pitää ruokarahoja samanlaisina kuluina kuin vuokra jne.
Eikö tämä vastaus ollutkaan ollutkaan ap?
Vierailija kirjoitti:
66 kautta 128
Ruokarahat miinustettu jo.
Kuullemma pitää ruokarahoja samanlaisina kuluina kuin vuokra jne.
Eikö tämä vastaus ollutkaan ollutkaan ap?
En ollut minä.
Mun pitää ne ruoat plus muut ostaa noista rahoista.
Ap
no--meille jäi 110e laskujen maksamisen jälkeen. Onneksi koirille ruokaa on, tilattu saks. nettikaupasta..säästösyistä.Ihan vinkkinä muillekin.
Kyllä tuolla elää. Ruoka on oik. se pienimmästä päästä oleva kuluerä. Mutta joka ikinen kuukausi ei tälläisillä tuloilla jaksa hymyillä.
Siksipä...
Käyn tekee pari vuoroa oman työni ulkopuolella toisessa paikassa,siis keikkaa,niin avot, ensi kuussa onkin sitten plussana ne palkat. Tosin se, että 39% on lisätyöansio verotus...ei ole ollut hyvä idea päättäjiltä. Moni muukin tekisi lisähommia, mutta tienesti on niistä tosi vöhän. Joku menee sitten sossun luukulle.
Mulla on hyvin samantapainen tilanne kuin ap:lla, ihan ok keskipalkkainen (3000 brutto) kahden lapsen yh olen, ja aikalailla kädestä suuhun eletään. Myös mulle jäi tämän kuun tilistä n. 500 e niiden laskujen maksun jälkeen (ja sen summan sivuun laittamisen jälkeen, jonka tiedän tulevan ennen seuraavaa palkkaa). Tuosta on maksettava ruoat, bensat, kodin kaikki pakolliset hankinnat (esim. pesuaineet, vessapaperit, paristot yms. ja yllättävät menot) ja lisäksi lapsen harrastukseen liittyvä maksu (110 e) ja muita loppukuussa erääntyviä laskuja n. 200 e. Onneksi tulee lapsilisät. Ruokaan meille jää kuukaudeksi alle 400 e, se riittää nipin napin, ja mitään muuta ei sitten voi ostaa eikä esim. sairastua niin että tarvii lääkkeitä tms. :(
Mulla tuli just palkka 450e, en oo maksanut kuun vuokraa 670e ja kelakin perui asumistuen koska n. vuosi sitten olin kuulemma saanut liikaa? Saan osa-aikais työttömyysturvaa n. 78e/kk. En ole oikeutettu toimeentulotukeen koska omistan jotain osakkeita jotka pitäis myydä ensin, mutta mulla ei ole oikeutta niihin koska ne on tällähetkellä ulosmitattu. Tämmöstä tämä on ollut jo kuukausia. En ymmärrä miten työttömät ihmiset pärjää kun mä jopa käyn töissä eikä ole varaa edes maksaa sitä vuokraa.
Tuet + palkka on noin 550e kuussa ja thats it.
Ja näin pitäis pärjätä :D en edes jaksa enää välittää. En ole maksanut vuokraa kolmeen kuukauteen koska en yksinkertaisesti pysty.
Anteeksi avautuminen. Oon vaan niin poikki ja kukaan ei auta.
Sama täällä, kaikki menee. Viiden vuoden päästä ajattelin jättäytyä työttömäksi, kun kämppä on maksettu ja viimeinenkin lapsi muuttaa kotoa. Laskin, että käteen jää sitten enemmän kuin nyt.
Noilla rahoilla pitäis pärjätä hyvin. Vuokra/lainanlyh+vastikkeet saa olla 30% siitä mitä käteen jää. Jos on enemmän niin asut itsellesi ylihintaisessa kodissa. Elämä on julmaa joo mutta jokaisen pitää tajuta ettei ole mitään vähimmäisstandardia johon on "oikeus". Ainoa oikea liike tuollaisessa tilanteessa ap on nöyrtyä ja alkaa elämään omalla tasollaan, sillä mihin rahat riittävät.
Vierailija kirjoitti:
No riippuen siitä mitä noilla "laskuilla" jo sai niin ihan hyvä summahan tuo on. 200 ruokakauppaan, 100e vaatteisiin, 100 vaihtelevaan hömppään ja 100e säästötilille.
200 euroa kuukauden ruokiin? Thaimaassa ehkä. Suomessa saa vedellä näkkäriä kuukauden päivät jos meinaa noin vähällä ruokakaupassa pärjätä.
Kuukausittaiset laskut: asuntolaina, sähkö, kaasu, vesi, jäte, kaapeli ja internet, pihanhoito, luottokorttilaskut. Puolivuosittain vakuutukset (kiinteistö, autot), neljännesvuosittain tuholaistorjunta, kerran vuodessa kiinteistövero n. 6000 €. Terveysvakuutukset, henkivakuutukset ym. menee palkasta.
Vierailija kirjoitti:
Noilla rahoilla pitäis pärjätä hyvin. Vuokra/lainanlyh+vastikkeet saa olla 30% siitä mitä käteen jää. Jos on enemmän niin asut itsellesi ylihintaisessa kodissa. Elämä on julmaa joo mutta jokaisen pitää tajuta ettei ole mitään vähimmäisstandardia johon on "oikeus". Ainoa oikea liike tuollaisessa tilanteessa ap on nöyrtyä ja alkaa elämään omalla tasollaan, sillä mihin rahat riittävät.
Miten niin "saa" olla? Kolmasosaa nettotuloista suositellaan sopivaksi suhteeksi, mutta tajuat kai itsekin että se on usein mahdoton yhtälö. Esimerkiksi yksinhuoltajalle pääkaupunkiseudulla: asunnot kalliita ja tilaa tarvitaan, Mulla on sekä vuokralla että omistusasunnossa mennyt noin kaksi kolmasosaa tuloista asumiseen, mutta lopuilla on sitten vaan pitänyt pärjätä.
Vierailija kirjoitti:
Kuukausittaiset laskut: asuntolaina, sähkö, kaasu, vesi, jäte, kaapeli ja internet, pihanhoito, luottokorttilaskut. Puolivuosittain vakuutukset (kiinteistö, autot), neljännesvuosittain tuholaistorjunta, kerran vuodessa kiinteistövero n. 6000 €. Terveysvakuutukset, henkivakuutukset ym. menee palkasta.
Tämä tuli väärään keskusteluun, anteeksi.
500e kutakuin on se summa mikä lasketaan suomalaisessa sosiaaliturvassa yhdelle henkilölle asumiskulujen jälkeen. Sillä pitäisi pärjätä ja moni joutuu pärjäämään pienemmällä summalla eikä saa mitään sossusta.