Ostolakossa olosuhteiden pakosta!
Kesällä Visa vinkui. Elimme roimasti yli varojemme. Seuraus: talous erittäin tiukilla. Pakollinen ostolakko, paitsi ruuat. Tosin soijarouheen, sienien ja marjojen käyttö lisääntyi. Välttelen ruokakaupassa käyntiä viimeiseen saakka. Kokkaan ruokia alusta loppuun itse, peruselintarvikkeista. En ostaa muuta kuin ruoka-aineksia, vessapaperia, hygieniatuotteita, pesuaineita. Ja niissäkin halvimpia merkkejä. Palasaippua riittää pitkään - ja pesee hyvin. Teinien kuluttaminen jäissä; vain erittäin pakolliset maksut maksetaan. Ei uusia vaatteita, koska kaapit pursuavat vaatteita!
Nyt olen huomannut, miten paljon minulla kului aikaisemmin typeriin "random"-ostoksiin. Milloin kukkiin, kynttilään, sisustuesineeseen, vaatteisiin, yms. Turhuuteen! Juuri edellä mainittujen "pikkuostosten" vuoksi kaapit pursusivat ylitäynnä roinaa. Joudun harrastamaan konmarismia sekä kamojen lahjoittamista Punaiselle Ristille.
Nyt tämän pakollisen kulukurin sekä ostolakon vuoksi silmäni ovat auenneet täysin turhalle kuluttamiselle, mitä olen harjoittanut. Totuus on se, että kun huolehtii tarkasti raha-asioistaan eikä "ostele, kun halvalla sain", säästyvät rahat. Tai kuten meidän tapauksessamme: velka saadaan hitaasti, mutta varmasti maksettua.
Kommentit (3)
Minäkin näen kaupan roinan tosi tarpeettomana, turhana. Ällöän tavaroita. Tajusin justiin, että vaikka minulla on tosi vaikea elämäntilanne juuri nyt (pitkittynyt työttömyys, rahat loppu), niin mitä minulla on: parisuhde, terveys, lapset, puutarha. Meillä on toisemme mieheni kanssa. Rakastan lapsiani ja sukuani (kaikesta huolimatta) hyvin paljon.
Ensimmäisen kerran uskalsin sanoa nämä ääneen ahdistuksen keskellä. (Mieshän siinä nolostui, ei osaa puhua tunteistaan, jörrikkä, jolla lämmin ja suuri, herkkä sydän).
Odotan itse vastaavaa silmien avautumista, kun kuukauden mittainen taloudellinen paasto alkaa. Ajattelin kirjata ylös millaisen summan kuukauden aikana "säästän", kun jätän ostamatta.
http://rahahuoleton.blogspot.fi/2017/08/ostatko-halun-vai-tarpeen-vuoks…
Näinhän se on. Nihilisti voisi sanoa, että kaupassa 95% hyllyssä olevasta tavarasta on pelkkää jätettä.