Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko junttimaisempaa kun muuttaa jostain Kuusamosta Vantaalle ja ruveta puhumaan stadin slangia?

Vierailija
14.09.2017 |

Yks työkaveri muutti vajaa vuosi pk-seudulle ja näin myös junan tuomana kyllä kuulostaa hiton tyhmältä. Kulkee sporalla, dösällä, asuinalueet sanotaan paikallisitta Sörkka, Maltsu jne ja käy stadissa. Antaa alkuperäisasukkaiten puhua niiden natiivia kieltänsä. Ei kukaan Kuopioon muuttanutkaan rupee väkisin savoa puhumaan.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä itse kuljen Sörkasta metrolla, vaikka ns. junantuoma olenkin. Kyllä jotkut sanat nyt valitettavasti vaan tarttuu omaankin arkikäyttöön, kun asuu syntyperäisen stadilaisen kanssa ja työskentelee asiakaspalveluammatissa. Omassa puheessa kuuluu kuitenkin oma murre näiden "vierassanojen" lisäksi.

Pahoittelen suuresti jos pilaan päiväsi puhumalla itselleni luontaisella tavalla!

Vierailija
22/44 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mä oon stadista, mist sie oot?"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yks työkaveri muutti vajaa vuosi pk-seudulle ja näin myös junan tuomana kyllä kuulostaa hiton tyhmältä. Kulkee sporalla, dösällä, asuinalueet sanotaan paikallisitta Sörkka, Maltsu jne ja käy stadissa. Antaa alkuperäisasukkaiten puhua niiden natiivia kieltänsä. Ei kukaan Kuopioon muuttanutkaan rupee väkisin savoa puhumaan.

Paljon juntinpaa on luulla, että Vantaalla puhutaan stadin slangia... Stadin slangia puhuu nykyään erittäin vähän ihmisiä, edes stadilaiset eivät osaa sitä enää.

Itseasiassa kyseinen henkilö asuu Vantaalla...

Eli et tajunnut pointtia. Se kieli, mitä nykyisin pk-seudulla monet puhuvat, ei ole Stadin slangia vaan pk-seudun nykymurretta. Stadin slangi on aivan eri asia....

Vierailija
24/44 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. esim muuttaa Riihimäeltä Helsinkiin ja tehdä samoin.

25/44 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuusamolaiset onkin semmoisia typeryksiä, turpiin vaan!

Jokainen on (ehkä) oman onnensa seppä.

Vierailija
26/44 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuusamosta Vantaalle on mun mielestä ihan hyvä loikka eteenpäin. Eiköhän se muutaman vuoden sisään muuta etelämpään lähemmäksi sivistystä. Kannattaa miettiä enemmän sitä omaa tekemistä muiden arvostelun sijaan niin pääsee ehkä eteenpäin eikä jää ajan yliajamaksi.

Vierailija
27/44 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka kun minä muutin stadista opiskelemaan pohjoiseen, niin sain sieltä murretta puheeseen mukaan. Mahtoi olla hauskan kuuloista. En oikein ymmärrä miten tälläiset asia toisia vaivaa? Suurin osa puhuu ymmärrettävästi ja tarvittaessa osaa jopa kirjakieltä.

Vierailija
28/44 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieli ja murteet elää ja muuttuu.

Osaan minäkin muutaman sanan stadin slangia ja usein kun tulen käyttäneeksi sitä vahingossa nykyisessä kotikaupungissani jossa puhutaan "turkua ruotsalaisittain" saan joko sanomista että taas puhun sitä "helsinkiä" tai vain hölmistyneitä katseita. Joitain muitakin murteita on tarttunut elämän varrella matkaan, savoa, oulua, hämettäkin ja olen koko elämäni asunut eteläsuomessa.

Jotkut ihmiset on verbaalisia kameleontteja, oppivat suht helposti ja pystyvät vaihtamaan niin murteen kuin kielen riippuen asuinpaikasta.

Vantaalla muuten ei ole omaa murretta :D

Vierailija
29/44 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ihan luonnolista puhua sporasta ja dösästä, jos kerran kaikki muutkin ympärillä olevat ihmiset tekevät niin. Jos olisi siellä Kuusamossa asuessaan kertonut kulkevansa dösällä, niin se olisi ollut vähän kummallista.

No tämä.

Vierailija
30/44 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ihan luonnolista puhua sporasta ja dösästä, jos kerran kaikki muutkin ympärillä olevat ihmiset tekevät niin. Jos olisi siellä Kuusamossa asuessaan kertonut kulkevansa dösällä, niin se olisi ollut vähän kummallista.

Vaikka eikös ole semmoinen stadilainen artisti kuin Rane Raitsikka?

Vierailija
31/44 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä itse kuljen Sörkasta metrolla, vaikka ns. junantuoma olenkin. Kyllä jotkut sanat nyt valitettavasti vaan tarttuu omaankin arkikäyttöön, kun asuu syntyperäisen stadilaisen kanssa ja työskentelee asiakaspalveluammatissa. Omassa puheessa kuuluu kuitenkin oma murre näiden "vierassanojen" lisäksi.

Pahoittelen suuresti jos pilaan päiväsi puhumalla itselleni luontaisella tavalla!

Minkä ihmeen takia junantuoman velvollisuus olisi aina vääntää Sörnäinen, vaikka kaikki ympärillä saavat sanoa Sörkka? Ja kauanko siellä Sörnäisissä pitäisi asua, ennenkuin ansaitsee oikeuden Sörkkaan? En asu Helsingissäkin mutta on munkin kaupungissa lyhenteitä paikoista ja minulle on täysin ok että muualta tulleetkin oppii lyhenteet 🙄 kaupunginosan lyhentäminen ei mielestäni ole edes varsinaisesti slangia.

Vierailija
32/44 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies77 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On yksi asia mikä on vielä junttimaisempaa, syyttää muita junttimaisuudesta, silloin kun itse on sitä pahinta lajia juntti! Olen huomannut tämän kerta toisensa jälkeen että ne jotka puhuvat muista juntteina, ovat itse juuri sitä mistä toisia syyttävät!

Juuri näin, persuja junteiksi haukkuvat ovat lähestulkoon aina itse pahimpia juntteja. Yhteinen tekijä on loogisen ajattelukyvyn lähes täydellinen uupuminen, mutta ollaan muka niin sivistyneitä.

Vierailija
33/44 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On. esim muuttaa Riihimäeltä Helsinkiin ja tehdä samoin.

Monet kulkee Riihimäeltä Helsinkiin päivittäin vuosikausia eli viettää käytännössä esimerkiksi 1/3 ajastansa Helsingissä. Helsingin puhetyyli voi olla hyvin tuttu jo ennen muuttoa. En ymmärrä, miksi sillä asuinpaikkakunnalla/alkuperäispaikkakunnalla pitäisi olla niin iso painoarvo.

Vierailija
34/44 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni harmittaa etten kahden Kuopion-vuoden aikana oppinut puhumaan savoa. Ihanan letkeä ja mulju murre.

Vantaalle muuttaneen murre ei jaksaisi ärsyttää. Ihan normaalia että uuteen ympäristöön muuttaneena ympäröivien ihmisten kielenkäyttö ja termit tarttuu. Erikoisempaa olisi jos kuusamolainen aina rupeaisi korjamaan "itse asiassa se on linja-auto/Sörnäistenkatu/Helsingin rautatieasema/Helsingin Sanomat"

Vierailija
35/44 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut ikäni Oulussa ja aina Helsingissä käydessäni puhun rennosti omaa murrettani. Olen huomannut että se hiukan säpsähdyttää paikallisia, mutta loppujen lopuksi antaa minusta itsevarman kuvan.

Vierailija
36/44 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut ikäni Oulussa ja aina Helsingissä käydessäni puhun rennosti omaa murrettani. Olen huomannut että se hiukan säpsähdyttää paikallisia, mutta loppujen lopuksi antaa minusta itsevarman kuvan.

Kolome kahavia, kiitos.

Vierailija
37/44 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei Sörkka ole mitään slangia, vaan aina pitkille paikannimille muodostuu lyhenteet joita käytetään murteesta riippumatta. :D Ihan normaalia, että murteet ja slangit tarttuu. Ihan samalla tavalla tarttuisi sinulle, jos muuttaisit vaikka Rovanimelle. Alkaisi lipsahdella "mie" ja "sie".

Vierailija
38/44 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kotoisin Vantaalta ja täällä kaikki puhuvat sellaista yleiskielen ja slangin sekoitusta. Jos hän on sellaista alkanut puhua niin kyllä siihen kuuluvat dösät ja sporat. Joskus saatetaan myös sanoa "bussi" eli vaihtelevasti käyttää kieltä.

Vierailija
39/44 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen Oulusta ja murre on pikkuhilijaa kadonnut Hessoissa asuessa. :( En tahallani puhu lievemmin, mutta ympäristö vaikuttaa. Pitäisi liittyä johonkin oululaisten kerhoon, jossa puhutaan oikiaaa oulua!

Vierailija
40/44 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä termejä pitäisi muuten käyttää? Raitiovaunua ja linja-autoa vai?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kaksi