Kertokaahan te, jotka sanotte, että ei ole varaa syödä terveellisesti
niin mikä mahtaa olla se kallis terveellinen ruoka?
Kommentit (229)
Oikeasti köyhällä ainut säästökohde on ruoka. Kun jotain hajoaa tai tulee isompi lasku, vaihtuu ruoka äkkiä halvasta vielä halvempaan.
Huvittaa nämä, joilla on 30kg ylipainoa, jitka huutavat, ettei keitto pidä nälkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turha ostaa luomuomenoita kun hyviä omenoita saa paljon halvemmalla. Itse ostan 1,5€/kg maksavaa jonagoldia, joka on suosikkini. Myös 1€/kg olisi vaihtoehtoja. Kerran kokeilin yli 3€/kg honey crunchia, en pitnyt siitä ollenkaan!
Kyse oli terveellisestä ruoasta ja tehotuotettu kasvintorjunta-aineineen ei ole terveellistä.
No se voi olla totta. Mutta se ei ole, että luomuomenakaan maksaisi 30€ kg. Ehkä 3,50€/kg!
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa nämä, joilla on 30kg ylipainoa, jitka huutavat, ettei keitto pidä nälkää.
Eihän se pidäkään, jos se on vaan pelkkään veteen tehty. Keitoissa se liemi on tärkeä osa ja siihen pitää saada kaloreita, niin varmast pitää nälkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se pidäkään, jos se on vaan pelkkään veteen tehty. Keitoissa se liemi on tärkeä osa ja siihen pitää saada kaloreita, niin varmast pitää nälkää.
Mulla oli köyhä lapsuus ja vanhempia ei kiinnostanut ruoanlaitto pätkääkään. Lounaaksi sain pakastepinaattikeiton ja se piti jakaa äidin kanssa puoliksi. Olin superlaiha ja lihaksista ei tietoakaan. Usein olen miettinyt onko lapsuuden surkealla ruokavaliolla ollut merkitystä aikuisuuden lihasongelmiin, mm. ryhtiin.
Saahan sitä edullisestikin syötyä terveellisesti, mutta kyllä se on paljon helpompaa, jos on enemmän rahaa. Halvalla saa juuri esim. juureksia, hapankaalia ja kananmunia, näitä itsekin käytän paljon.
Sitten kun ruvetaan miettimään tuotteita, joita itse ostaisin säännöllisesti, jos olisi varaa:
- Lohi
- Pähkinät
- Avokado
- Tuoreet marjat
- Yrtit! Näitä haluaisin käyttää vaihdellen päivittäin, mutta aika harvoin raaskin ostaa, jos samalla rahalla saa jo esim kananmunapaketin
- Useat kasvikset (esim. ihan jo vaikka ne tomaatit muulloin kun kesällä sekä vähänkään "eksoottisemmat", joista saisi tehtyä maukkaampaa ruokaa ja saisi vaihtelua)
- Kaikki terveellisemmät versiot, eli täysjyväversiot riisistä, pastasta ja leivästä ja ylipäätään kaikesta
- Luomu
- Kylmäpuristetut öljyt
Lisäksi voi kalliimpaa kuin margariini (toki silti käytän voita, sillä uskon margariinin olevan epäterveellisempää, ei sillä että tuo voikaan varmasti mitään terveysruokaa olisi).
Niin ja esim. sika-nauta-jauheliha halvempaa kuin kevyt naudanjauheliha. Tai broilerin koipi halvempaa kuin rintafilee. Jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin se ylipainoinen hirveät määrät kaloreita tarvitsee? Puhutaan tästä uudestaan sitten normaalipainossa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä nyt oli niin huvittavaa? Tarkoititko, että ylipainoisen pitäisikin kärsiä nälästä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin se ylipainoinen hirveät määrät kaloreita tarvitsee? Puhutaan tästä uudestaan sitten normaalipainossa.
Sanoinko jotain hirveistä määristä?
Mikä fiksaatio joillakin on toisten ruokiin?
Ostin kesällä mansikoita ja pakastin niitä murskattuna. Saan siitä helposti jugurttiin tai aamupuuroon, lisäksi ostan kaupasta vaikka omenasosetta tai mehukeittoa joka riittää itselläni hyvin pitkään. Sekaan vielä banaani (tai jos ei ole allergioita niin mikä vain hedelmä) ja siinä on aamupala/välipala/iltapala. Lidlin kilon kreikkalainen jugurtti on kestänyt lähes kaksi viikkoa kun olen syönyt kerran päivässä lähes joka päivä.
Yksi ruoka jota teen usein on keitto, johon tulee papuja, tomaattikastiketta, jauhelihaa ja erilaisia vihanneksia. Sitä tulee aika paljon kerralla ja syön siitä ainakin kolme päivää, hinnaksi jää siis noin 2-3 euroa päivä, riippuen kasviksista. Jauhelihan voi korvata soijarouheella jolloin hinta on halvempi. Linssejä voi myös lisätä jolloin ruoka on vielä täyttävämpää.
Itse tehtynä kaikki on halvempaa pidemmän päälle. Jos jaksaisin aina vaivautua enkä lankeaisi mihinkään houkutuksiin, voisin syödä melko edullisesti ja terveellisesti ilman ravintoainepuutoksia.
Vierailija kirjoitti:
Ostin kesällä mansikoita ja pakastin niitä murskattuna. Saan siitä helposti jugurttiin tai aamupuuroon, lisäksi ostan kaupasta vaikka omenasosetta tai mehukeittoa joka riittää itselläni hyvin pitkään. Sekaan vielä banaani (tai jos ei ole allergioita niin mikä vain hedelmä) ja siinä on aamupala/välipala/iltapala. Lidlin kilon kreikkalainen jugurtti on kestänyt lähes kaksi viikkoa kun olen syönyt kerran päivässä lähes joka päivä.
Yksi ruoka jota teen usein on keitto, johon tulee papuja, tomaattikastiketta, jauhelihaa ja erilaisia vihanneksia. Sitä tulee aika paljon kerralla ja syön siitä ainakin kolme päivää, hinnaksi jää siis noin 2-3 euroa päivä, riippuen kasviksista. Jauhelihan voi korvata soijarouheella jolloin hinta on halvempi. Linssejä voi myös lisätä jolloin ruoka on vielä täyttävämpää.
Itse tehtynä kaikki on halvempaa pidemmän päälle. Jos jaksaisin aina vaivautua enkä lankeaisi mihinkään houkutuksiin, voisin syödä melko edullisesti ja terveellisesti ilman ravintoainepuutoksia.
Kuulostaa hyvältä tuo keitto! Täytyypä kokeilla. Pavut ja linssit on kyllä edullisia, terveellisiä ja täyttäviä, niitä pitäisi käyttää enemmän. Ja toki ovat myös ekologisia proteiinin lähteitä.
Googlettakaa Marttojen Penninvenyttäjien keittokirjan ohjeita, löytyy niin keittoja, laatikoita kuin muitakin.Itse tekemällä sesongin raaka-aineista ja itse esim leivät leipomalla saa varsin monipuolista ja terveellistä ruokaa edullisesti. SItäpaitsi jos on aikaa, se on mukavaa ja mielenkiintoista puuhaa.
Vierailija kirjoitti:
Saahan sitä edullisestikin syötyä terveellisesti, mutta kyllä se on paljon helpompaa, jos on enemmän rahaa. Halvalla saa juuri esim. juureksia, hapankaalia ja kananmunia, näitä itsekin käytän paljon.
Sitten kun ruvetaan miettimään tuotteita, joita itse ostaisin säännöllisesti, jos olisi varaa:
- Lohi
- Pähkinät
- Avokado
- Tuoreet marjat
- Yrtit! Näitä haluaisin käyttää vaihdellen päivittäin, mutta aika harvoin raaskin ostaa, jos samalla rahalla saa jo esim kananmunapaketin
- Useat kasvikset (esim. ihan jo vaikka ne tomaatit muulloin kun kesällä sekä vähänkään "eksoottisemmat", joista saisi tehtyä maukkaampaa ruokaa ja saisi vaihtelua)
- Kaikki terveellisemmät versiot, eli täysjyväversiot riisistä, pastasta ja leivästä ja ylipäätään kaikesta
- Luomu
- Kylmäpuristetut öljytLisäksi voi kalliimpaa kuin margariini (toki silti käytän voita, sillä uskon margariinin olevan epäterveellisempää, ei sillä että tuo voikaan varmasti mitään terveysruokaa olisi).
Niin ja esim. sika-nauta-jauheliha halvempaa kuin kevyt naudanjauheliha. Tai broilerin koipi halvempaa kuin rintafilee. Jne.
Totta kyllä, mutta täysjyväpastat, -riisit ja -leivät kyllä täyttävätkin enemmän ja pidemmäksi aikaa kuin vaaleat versiot, eli ovat siinä mielessä kannattavampia.
Tämän viikon ruokia:
http://www.maku.fi/reseptit/linssikeitto
(Ilman aurinkokuivattuja tomaatteja, proteiinia 14,6 g/annos)
http://www.maku.fi/reseptit/perinteinen-kaalilaatikko
Uunijuurekset ja lihapullat uunissa
Kanawokki (valkosipulia, chiliä ja inkivääriä mausteeksi, kasviksina sipuli, kaali, porkkana, lanttu. Täysjyväriisiä tai -nuudeleita.)
Kukkakaalia on tullut syötyä valtavat määrät, nyt sen hinta on jo noussut. En ole vähävarainen, mutta pyrin syömään itse tehtyä ja satokauden mukaan. Lenkkireitilläni jaetaan omenia ilmaiseksi. Syön sellaisenaan tai paahdan omenakuutioita pannulla aamupuuron päälle, mausteeksi kanelia ja joskus paahdan myös mantelilastuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turha ostaa luomuomenoita kun hyviä omenoita saa paljon halvemmalla. Itse ostan 1,5€/kg maksavaa jonagoldia, joka on suosikkini. Myös 1€/kg olisi vaihtoehtoja. Kerran kokeilin yli 3€/kg honey crunchia, en pitnyt siitä ollenkaan!
Kyse oli terveellisestä ruoasta ja tehotuotettu kasvintorjunta-aineineen ei ole terveellistä.
No se voi olla totta. Mutta se ei ole, että luomuomenakaan maksaisi 30€ kg. Ehkä 3,50€/kg!
Luomuomenat maksoivat euron kappale.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa hyvältä tuo keitto! Täytyypä kokeilla. Pavut ja linssit on kyllä edullisia, terveellisiä ja täyttäviä, niitä pitäisi käyttää enemmän. Ja toki ovat myös ekologisia proteiinin lähteitä.
Sitä se kyllä on. Itse maustan keiton muun muassa inkiväärillä ja chilillä, terveellistä, täyttävää ja hyvää.
Köyhä voi myös ahmia tilipäivänä joka on ihmiselle normaalia ja keho on siihen luotu. Pitää muistaa, että nälkä kasvaa ruokaa odotellessa... Jos on välillä päiviä syömättä niin se voi johtaa ahmintaan. Siitä ei suinkaan pitäisi syyllistää, koska keho ohjaa tekeään niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoinko jotain hirveistä määristä?
Sanoit tai et, pointti on siinä, että ei sen kaloreiden maksimoinnin pitäisi olla mikään prioriteetti, jos on selkeä tarve pudottaa painoa. Aivan hyvin pärjää veteen tehdyllä keitolla ilman, että miettii miten liemeen saisi lisäkaloreita. Ja jonkinlainen näläntunne taas laihdutukseen kuuluu.