Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kertokaahan te, jotka sanotte, että ei ole varaa syödä terveellisesti

Vierailija
13.09.2017 |

niin mikä mahtaa olla se kallis terveellinen ruoka?

Kommentit (229)

Vierailija
201/229 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä myöskään. Olen mittarin mukaan ns. köyhä ja syön silti hyvin (vieläpä sitä ihan hirveeeeen kallista kasvisruokaa) ja elän täyspainoista elämää. :D

Kai se on sitten siitä kiinni mihin rahansa käyttää tai jotain.

Vierailija
202/229 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvikset, hedelmät ja etenkin suomalaiset marjat. Kaikki helvetin kalliita. 

Suomalaiset marjat on ilmaisia. Ei näille jutuille voi kuin pyöritellä silmiä.

Se auto ja pakastinhan ovat ilmaisia joo, samoin polttoainekulut ja pakastustarvikkeet?

Pyörälläkin voi liikkua, ei minullakaan ole autoa. Eikö sinulla muka ole pakastinta? Asun pienessä yksiössä ja ainakin minulla on jääkaappipakastin. Jos ei sinulla ole varaa pakastepusseihin miten ihmeessä olet edes hengissä?

Ajatelkaa jos meidän esi-isämme olisivat olleet yhtä avuttomia ja laiskoja olisimme kuolleet sukupuuttoon jo aikoja sitten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/229 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole varaa pakastepusseihin -> pakko syödä jauhomakkaraa ja 50 sentin hampurilaisia. Pakastevihannekset joita saa 2,5€/kilo ei ole tarpeeksi terveellisiä, pakko saada tuoreita suomalaisia mustikoita. :D

Vierailija
204/229 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syödään keittoja (jauheliha, kana, kala, harvoin nakki). Juurekset on halpoja.

Uuniruokia (perunaa, juureksia, lihaa, kalaa, kanaa, kermaa/juustoa/oliiviöljyä/tomaattpyrettä, mitä nyt kaapissa on)

Pastaa (täysjyväpastaa ja kastikkeita vaihdellen)

Puuroa (maapähkinävoinokare ja vähän jogurttia, ehkä marjoja, jos on pakastimessa kesältä)

Hedelmistä ostan alle 2€/kg maksavia, löytyy ympäri vuoden

Herkkuja ei osteta, itse tehdään, jos jotain pitää saada (yleensä pullaa, keksejä, toffeeta)

Mehuja, limuja tms ei juoda.

Kaupassa 1-2 kertaa viikkoon ja itse tehtyä ruokaa, käytännössä aina. Valmistelen illalla seuraavan päivän ruuat.

Ei ylipainoa kellään.

Vierailija
205/229 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulet nälkäisenä kauppaan. Tili huutaa nollaa. Mietit tekeväsi kanasalaatin. Mennessäsi lihahyllylle huomaat kuitenkin Hk:n valmishampurilaisen hintaan 55 senttiä. Kumman valitset?

Jos on kiljuva nälkä, en menisi kauppaan.

Lopputulos on järkyttävä.

Jos rahat ovat loppu, juuri ennen kuin lähden töistä juon vettä, vie vartin päästä pahimman nälän.

Jos rahaa olisi toi 0,55 e, kaivaisin työpaikalla kaikki kaapit läpi ja ottaisin tyhjät pullot mukaan.

Lidlissä maksaa 0,65 e 1 kg puurohiutaleita, makaroni maksaa 0,15-0,20, en muita. Kesäkurpitsa maksaa lähikaupassa nyt 0,99 e kg ja tonnikalapurkki 0,89 e.

5 eurolla saisin kivasti.

Vierailija
206/229 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. tuoreet mustikat, mansikat ja vadelmat, harvoin raaskin ostaa. Luomu vielä kalliimpaa. Kalakin kallista, mutta liekö sekään kovin terveellistä nykyään.

Mitä jos keräisit vaikka itse...aivan mahdotonta, sieniä ja marjoja metsät pullollaan, mut ei...en osaa, en pysty, en jaksa😀

Vierailija
207/229 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein viikon ruokalistan, kun mietin, selviäisimmekö koko viikon terveellisistä ruuista viidellä kympillä. Foodien mukaan menisi vähän yli, jos mustikat pitäisi ostaa kaupasta. Näistä riittäisi siis kahdelle aikuiselle tai yhdelle aikuiselle ja kahdelle lapselle. Ja minulla on tosiaan tapana jakaa jauhalihapaketti puoliksi niin, että riittää kahteen ruokalajiin. Ei ala niin helposti kyllästyttää. Laiton öljyn ja vähän mausteita listalle, koska av-laisilla ei koskaan ole mitään valmiiksi kaapissa. Marjoja, hedelmiä ja vihanneksia viikon listassa on yhteensä noin 11 kg, joten luulisi täyttävän terveellisen määritelmän, kun kalaakin on vielä kahdesti viikossa. Tuoreet tomaatit ja kurkut sekä luomutuotteet jäävät valitettavasti pois, jos pitää penniä venyttää, mutta ilman niitä voi silti syödä terveellisesti.

Nestemäiset maitotaloustuotteet

2 kpl Tuorehiiva 50g leivinhiiva, Suomen Hiiva Oy 0,34€

2 kpl Kotimaista 2dl Ruokakerma 15% laktoositon, Kotimaista 0,80€

3 kpl Rasvaton Maito, Kotimaista 1,95€

Tuore kala

0.45 kg Silakkafilee 4,07€

Hedelmät ja vihannekset

1x4 kpl Viikuna 0,98€

5 kpl Satsuma ~1,08€

1 kpl Peruna Jauhoinen, Kotimaista 1,39€

2 kpl Porkkanapussi, Kotimaista 2,38€

5 kpl Banaani, Chiquita ~1,29€

5 kpl Omena Sampion ~1,45€

1 kpl Lanttu Irto ~0,48€

9 kpl Punajuuri ~1,04€

1 kpl Keräkaali ~2,45€

7 kpl Sipuli ~1,35€

Tuoreet leipomotuotteet

3 kpl Reissumies 235g Täysjyväruis rleip, Oululainen 1,17€

Kuivat elintarvikkeet

1 kpl Kuivattu Herne, Kotimaista 0,69€

2 kpl MP Tumma Makaroni 400g, Myllyn Paras 0,38€

1 kot Kaurahiutale, Kotimaista 0,69€

1 pss Kidesokeri, Rainbow 0,75€

1 pss Pkarkea Vehnäjauho, Kotimaista 0,99€

Munat

1 kot Kananmuna M10, Kotimaista 1,25€

1 kpl Rainbow 1 kg kermajuusto, Rainbow 3,98€

Keltaiset rasvat

1 kpl Arla 500g norm suol meijerivoi, Arla Oy 2,09€

Tuore liha

2 kpl Sika-Nautajauheliha 23%, Kotimaista 3,96€

1 kpl Br fileesuikale mied suol, Kotimaista 2,55€

Pakasteet

1 ras Kalakuutiot, Rainbow 2,19€

2 pss Keittojuurekset, Kotimaista 0,70€

1 kpl Pakkasmarja 1kg mustikka, Pakkasmarja 6,45€

Kuivat elintarvikkeet

1 pll Auringonkukkaöljy, Rainbow 1,99€

1 pss Meira Paprika 24g jauh pussi mauste, A La Meira 0,47€

1 pss Meira Mustapippuri 27g kok ps maust, A La Meira 0,98€

2 tlk Tomaattimurskaa, X-Tra 0,70€

Yhteensä: 53.03€

Aamiainen - Lounas - Välipala - Päivällinen - Iltapala

maanantai: puuro + mustikat - borssikeitto - pulla/sämpylä + hedelmä - kasvispitsa - leipä, juustoa, hedelmä

tiistai: puuro + mustikat - makaronilaatikko - pulla/sämpylä + hedelmä - borssikeitto - leipä, juustoa, hedelmä

keskiviikko: puuro + mustikat - hernekeitto - pulla/sämpylä + hedelmä - porkkanakeitto - leipä, juustoa, hedelmä

torstai: puuro + mustikat - kaalilaatikko - pulla/sämpylä + hedelmä - hernekeitto - leipä, juustoa, hedelmä

perjantai: puuro + mustikat - kalakeitto - pulla/sämpylä + hedelmä - pasta napoli - leipä, juustoa, hedelmä

lauantai: puuro + mustikat - broileripasta - pulla/sämpylä + hedelmä - munakas + kaalisalaatti - letut

sunnuntai: puuro + mustikat - silakkapihvit ja perunamuusi - pulla/sämpylä + hedelmä - kasvissosekeitto - leipä, juustoa, hedelmä

PS. en muuten pidä vehnäsämpylöitä, pullia ja lettuja erityisen terveellisinä, mutta tuntuvat uppoavan hyvin lapsille ja ovat itse tehtyinä hyvin edullisia. Kilo maapähkinöitä maksaisi 3,19 e, joten vielä terveellisempää halutessaan kannattaisi satsata siihen.

Vierailija
208/229 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kirjoittelee paljon köyhiä. En ihmettele kun miettii juttujen laatua; nettikiusaamista mm. Köyhät on kovia puhumaan seläntakana pahaa olen huomannunna.

Vierailija
209/229 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sairaus estää ruuanlaiton?

Esim kananmunien paistamisen tai keittämisen?

Vielä vastauksena tuohon kysymykseen. Ystävälläni on paha hermostosairaus käsissä. Käsiä särkee voimakkaasti koko ajan, ne ovat pahasti turvoksissa ja jopa vaatteiden päälle pukeminen on kivuliasta. Kananmunien keitosta hän vielä juuri ja juuri selviää. Mitään esim. vihannesten pilkkomista hän ei pysty tekemään. 

Eipä tuollainen yleistä ole, mutta kyllä siis on olemassa ihmisiä, jotka eivät pysty laittamaan ruokaa.

Pakastevihannekset on valmiiksi pilkottuja. Suikalelihaa kaveriksi ja paistaa pannulla. Tadaa.

Tuo on meidän perheen suosikkipikaruoka. Siihen vielä tuorejuustoa ja paistettua kananmunaa, niin perunaton pyttipannu on valmis (ja pitää nälkää hyvin). 

Ei minusta suikaleliha ja tuorejuusto esim. kuulosta erityisen halvalta ruoalta. Nämä keskustelut ovat vähän vinksallaan juuri siksi, että kukaan ei määrittele, mikä heidän mielestään on edullista ruokaa. Montako euroa yksi annos saa maksaa? Minun mielestäni halpaa ruokaa on lautasellinen purkkihernekeittoa, noin 50 senttiä. Munakas saman verran. Makkarakastike ja pari perunaa. Annos, jossa on lihaa, perunaa, kasviksia, kananmunaa ja ehkä vielä jotain muuta höysteeksi on ihan normaalia kotiruokaa, edullista kyllä, mutta ei sama asia mistä puhuvat ne, joilla oikeasti ei ole kukkarossa täytettä. 

Vierailija
210/229 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvikset voi ostaa pakasteena, ovat halvempia ja paljon valikoimaa. Mansikat ostin tänään pakastettuna, syötiin ne sitten sulaneena talkkunan kanssa. Hedelmiä ei kannata ostaa aina pakattuna, niistä voi mennä liian paljon roskiin, vaikea tarkkailla, milloin ovat kypsiä . Kaikenlaiset perunaruuat ovat edullisia.  Kalapuikot saavat esittää meillä sitä kalaosuutta. Kastikkeeksi laitan viherpippurikastiketta. Kyllä meillä lohta, kirjolohta myös laitetaan , yleensä silloin kun on parempi kattaus. Jos ei jaksa laittaa mitään, sulatan riisivihannespussin ja lisään siihen tonnikalaa tillissä ja mausteeksi tulee Sweet Chili Sauce. Olen välillä täysin kyllääntynyt koko ruuanlaittoon. Joskus ihan unohdan syödä. Valmista mustikkakeittoa on kaapissa ja kylmää Gaspachoa( esp. paksu vihanneskeitto) Voin innostua ruuasta, jos on tulossa vieraita.

Vierailija
211/229 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se auto ja pakastinhan ovat ilmaisia joo, samoin polttoainekulut ja pakastustarvikkeet?

Siis jutun juonihan on se, että kaupasta saa niitä joitain linssejä 0.00001€ kilohintaan ja niistä voi loihtia muhevan karjalanpaistilohilinssiavokadokasvispadan koska sulta, kuten meiltä kaikilta, loput ainesosat "vain löytyvät kaapista" -> halpaa keittoa vuosiksi eteenpäin taikakaappien tarvikkeilla ja niillä halvoilla linsseillä.

Vierailija
212/229 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulet nälkäisenä kauppaan. Tili huutaa nollaa. Mietit tekeväsi kanasalaatin. Mennessäsi lihahyllylle huomaat kuitenkin Hk:n valmishampurilaisen hintaan 55 senttiä. Kumman valitset?

Kanasalaatin. Muita kysymyksiä?

Jos sulla on lompsassa 60 senttiä niin ostat sillä tasan jotain jota sillä saa.

Jos mulla on 60 senttiä niin miksi mä oon mennyt kauppaan ostaan kanasalaattia? En mä nyt sentään mikään vajukki ole. En mä sitä hampurilaista osta kumminkaan kun se ei pidä nälkää yhtään. Ostan mielummin vaikka perunoita tai herneitä.

Vierailija
213/229 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mulla on 60 senttiä niin miksi mä oon mennyt kauppaan ostaan kanasalaattia? En mä nyt sentään mikään vajukki ole. En mä sitä hampurilaista osta kumminkaan kun se ei pidä nälkää yhtään. Ostan mielummin vaikka perunoita tai herneitä.

Perunat ja herneetkö sitten pitää nälkää? :D Hahaha, varsinkaan perunat ei kyllä ole sen terveellisempää syötävää kuin se hampurilainenkaan.

Vierailija
214/229 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puolukoita ei esimerkiksi tarvi pakastaa ollenkaan. Ne säilyy viileässä (vaikka parvekkeella) kun survot ne niin että ne peittyy oman mehunsa alle. Mustikat voi vaikka kuivata ja pistää rasiaan. Hillotkin säilyy kaapissa kun tekee huolellisesti.

Vierailija
215/229 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puolukoita ei esimerkiksi tarvi pakastaa ollenkaan. Ne säilyy viileässä (vaikka parvekkeella) kun survot ne niin että ne peittyy oman mehunsa alle. Mustikat voi vaikka kuivata ja pistää rasiaan. Hillotkin säilyy kaapissa kun tekee huolellisesti.

Ja en ole löytänyt Suomesta vielä paikkaa mistä ei pääsisi kävellen tai pyörällä johonkin metsään.

Vierailija
216/229 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perunat ja herneetkö sitten pitää nälkää? :D Hahaha, varsinkaan perunat ei kyllä ole sen terveellisempää syötävää kuin se hampurilainenkaan.

No sentään niissä ei ole mitään kanan jalkoja.

Vierailija
217/229 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein eilen kesäkurpitsa laatikkoa, oli tosi hyvää. Ostetiin vasta jauhettua sika, nauta jauhelihaa tiskistä. Jäi ihan mieli tekemään lisää. 

Vierailija
218/229 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutaman minuutin kestävää kananmunien paistoa tuskin voi oikein ruoanlaittona pitää. Vai syötkö itse pelkkiä paistettuja munia joka päivä?

No en tietenkään, vaan hain esimerkillä sitä, että ruuanlaitto voi olla ihan supersimppeliä. 

Annappa muutama muu esimerkki terveellisistä aterioista, jotka voi valmistaa samassa ajassa ja samalla vaivalla kuin paistetut kananmunat. Vähän vaikeaa. Ja kukaan tuskin niitä munia syö joka aterialla.

En ole uo edellinen, mutta samalla vaivalla menee esim. perunoiden keittäminen, ylipäätään juuresten keittäminen ja ylipäätään melkein minkä tahansa paistaminen. Paistamisessa ei tarvi kuin latoa aines tai aineet pannulle, kääntää virta päälle ja kääntää välillä aineksia. Ei tarvi edes olla vieressä koko aikaa, ihan superhelppoa. Tietty jos jotain gourmettia haluat, niin se on eri asia. Mutta tolla periaatteella ainakin me kokkaillaan.

Vastasitko sä oikeasti tuohon kysymykseen että perunoiden keittäminen ja munan paistaminen vie yhtä kauan aikaa?

No se munan paistaminen vie ehkä minuutin, perunoiden keittäminen puoli minuuttia. Tuohon lasken sen ajan, jolloin on oikeasti tehtävä jotain (esim. käännettävä munaa). Rautalangasta väännettynä: sinun ei tarvitse olla hellan äärellä vahtimassa perunoiden kypsymistä viittätoista minuuttia. Voit olla vaikka suihkussa tai TV:n äärellä sen ajan. Ihmeellistä vääntöä, että perunoiden keittäminen muka olisi aikaa vievää ja vaikeaa.

Vierailija
219/229 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutaman minuutin kestävää kananmunien paistoa tuskin voi oikein ruoanlaittona pitää. Vai syötkö itse pelkkiä paistettuja munia joka päivä?

No en tietenkään, vaan hain esimerkillä sitä, että ruuanlaitto voi olla ihan supersimppeliä. 

Annappa muutama muu esimerkki terveellisistä aterioista, jotka voi valmistaa samassa ajassa ja samalla vaivalla kuin paistetut kananmunat. Vähän vaikeaa. Ja kukaan tuskin niitä munia syö joka aterialla.

En ole uo edellinen, mutta samalla vaivalla menee esim. perunoiden keittäminen, ylipäätään juuresten keittäminen ja ylipäätään melkein minkä tahansa paistaminen. Paistamisessa ei tarvi kuin latoa aines tai aineet pannulle, kääntää virta päälle ja kääntää välillä aineksia. Ei tarvi edes olla vieressä koko aikaa, ihan superhelppoa. Tietty jos jotain gourmettia haluat, niin se on eri asia. Mutta tolla periaatteella ainakin me kokkaillaan.

Keitetyt perunat ei ole yksinään mikään ruoka. Kanamunan keitto tai paisto ei myöskään vaadi mitään esivalmistelua. Toki voi kaupasta ostaa valmiita pihvejä jos on varaa ja iskeä vaan pannuun.

Sanoinhan että jos gourmettia haluaa, niin se on eri asia. Jos ei pysty näkemään keitettyjä perunoita ruokana, niin vika on asenteessa, ei missään muussa. Kyllä meillä on ihan syöty sellaistakin lounasta kuin keitetyt perunat + samassa kattilassa keitetyt munat + juoma + leipää ja vaikka itse poimittuja puolukoita. Ihan hyvin on kelvannut. Kukaan ei sano, että sinun on paistettava vain pihviä tai ei mitään. On aika paljon muutakin ja edullisempaa paistettavaa.

Vierailija
220/229 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein eilen huvikseni 208:n loistavan listan Kauppakassi laskurilla niin, että valitsin aina luomuvaihtoehdon kun se oli tarjolla. Esim. maito, leipä, munat, jauhot ja jauheliha oli silloin luomua. Kaalit ja viikunat ja broiskut yms. jäi edelleen tavallisisiksi. Hintaa tuli tällöin 103,56 euroa eli hinta lähes tuplaantui, mutta ei ole mielestäni posketon edelleenkään. Itse kaipaisin lisää vihanneksia viikkoon, mutta muuten ihan hirmuisen hyvä lista.

208:lta vielä kysyisin, että mitä ajattelit laittaa tuohon kasvispizzaan päälle? Entä millainen on pasta napoli? Onko se pelkkä tomaattikastike + pasta.

Kiitos jokatapauksessa kivoista vinkeistä ja listasta.