Mikä "titteli" minulle, kun aviomiehestäni tulee isoisä?
Mieheni tytär saa joulukuussa lapsen ja tämä on ensimmäinen lapsenlapsi. Ollaan kaikki todella innoissamme asiasta ja tänään mietittiin, että tuleeko miehestäni pappa vai vaari tai joku muu. No mietittiin myös, että mikä minä olisin tälle lapselle? Isoäiti tai mamma/mummi ym menee tyttären äidille niin kuin kuuluukin. Haluaisin kuitenkin olla joku muu, kuin pelkkä etunimi vaikka kyllä sekin käy. Miten muut ovat tittelöineet isoisän vaimon lapsen syntyessä? Tai vastaavasti isoäidin aviomiehen?
Kommentit (220)
Meillä kutsuttiin tällaisessa tilanteessa etunimellä. Muu olisi tuntunut oudolta. Mummut mummuina ja vaarit vaareina jne. Voit silti olla läheinen aikuinen, josta muodostuu tärkeä osa lapsen lapsuutta, ei se siihen vaikuta.
Mielestäni on lapselle tärkeä saada käyttää sukulaissuhteita ilmaisevia nimiä erotuksena muista ihmissuhteista.
Kolkon oloista, jos mummi on pelkkä Tiina tai Pirkko.
Toisaalta tässähän ei ole kyseessä sukulaisuus, mutta siihen verrattava asema. Jos lapset luontevasti sanovat mummi tms., olisin vain iloinen tästä läheisyyden ilmauksesta.
Tietysti, jos olet kovasti miestäsi nuorempi isovanhemmuuteen liittyvät nimitykset saattavat tuntua oudoilta. Ymmärrän sen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä se on vaari ja "maija", mummi on kuollut. Lapset tunteneet Maijan syntymästään asti ja ovat läheisiä, silti joku mummo-nimi särähtäisi korvaan.
Meillä just sama juttu. Lapsille ei ole ollut mikään ongelma kutsua isän puolisoa etunimellä vaikka tosiaan ihan tärkeä ihminen heille on hänkin.
Oletko ollut äitipuoli miehesi tyttärelle? Onko hänen äitinsä elossa?
Miksi tuhosit tuon ydinperheen ja lapsen OIKEIDEN isovanhempien avioliiton?
Muutaman vuoden kuluttua lapsen vanhemmat joutuvat selittämään ennen isoisän luona vierailua mitä tarkoittavat "huoripukki" js "avionrikkoja".
Vierailija kirjoitti:
Ei päätä lapsen vanhemmat sitäkään, onko vaari vai ukki. Kyllä jokainen ihan oman kutsumanimensä päättää.
Olen itse äitipuolena miettinyt samaa asiaa kun lapset nyt jo aikuisia. En ole tullut mihinkään tulokseen.
Kun isovanhemmat päättävät "tittelinsä", niin ei niitä tarvitse kenenkään muun käyttää kuin heidän itsensä. Meillä puhutaan ukista (isäni) ja ukin vaimosta. Äitipuoleni haluaa olla mummi, mutta sitä arvonimeä emme hänelle anna. Jos hän lepretelee, että "tule pikkuinen mummille" niin muistutan, että mummi on haudassa.
Vierailija kirjoitti:
Oletko ollut äitipuoli miehesi tyttärelle? Onko hänen äitinsä elossa?
Eikun olitkin kirjoittanut, että elossa on. Erityisesti tällöin pitäytyisin vain etunimessä. Tai jos jotain haluaa, niin "Saara-täti"tmv. Ei mitään mummelo/mummoke/mammainen-settiä.
Meidän lapsilla on kolme mummia, etunimiliitteellä. Molemmat "oikeat" mummit halusivat olla mummeja, ja minun toiveestani myös isäni vaimo on mummi. Pysyvä suhde, niin me ei erotella mummeja.
Äidilläni taas on vaihtuvampia suhteita, joten pelkät nimet käyvät.
Mun äidin miestä on mun lapsi aina puhutellut etunimellään. Kun kaksi pappaa hänellä kuitenkin oli myös, niin ei lähdetty väkisin keksimään mitään muuta.
Etunimellä on meillä kutsuttu miehen isän uutta puolisoa. Minusta se oli parasta.
meillä lapsella on kaksi mummoa, toinen on oma äitini ja toinen miehen isän naisystävä.
Anopille ei sitä kunniaa suoda että sais mun lapselle olla mummo.
Mielestäni etunimellä voi kutsua. Tai jos kyseessä pitempiaikainen kumppani (kuulostaa nyt vähän typerältä tiedän, mutta hiffaatte varmaan pointtini...) niin miksei voisi olla käytössä joku näistä mummoista yms. Kyllähän niitä nimiä on niin paljon, että sieltä löytyy biologisten isovanhempien jälkeen vielä hänellekin oma nimitys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei päätä lapsen vanhemmat sitäkään, onko vaari vai ukki. Kyllä jokainen ihan oman kutsumanimensä päättää.
Olen itse äitipuolena miettinyt samaa asiaa kun lapset nyt jo aikuisia. En ole tullut mihinkään tulokseen.Kun isovanhemmat päättävät "tittelinsä", niin ei niitä tarvitse kenenkään muun käyttää kuin heidän itsensä. Meillä puhutaan ukista (isäni) ja ukin vaimosta. Äitipuoleni haluaa olla mummi, mutta sitä arvonimeä emme hänelle anna. Jos hän lepretelee, että "tule pikkuinen mummille" niin muistutan, että mummi on haudassa.
Siinäpä lapselle jännittävä lapsuusmuisto myöhemmin mietittäväksi. Kuollut mummi kutsui häntä tulemaan luokseen...
Siis miksi ihmeessä sun pitäisi saada joku uusi nimitys kun et sinä miksikään muutu? Sinä et saa lapsenlapsia, sinusta ei tule mummoa etkä ole edes sukua joten miksi sinua pitäisi jatkossakaan kutsua muulla kuin etunimelläsi?
Minä olen kaikille mummu koska meillä on miehen kanssa myös yhteisiä lapsenlapsia. Helpompi kun olen kaikille sama niin tiedetään kenestä puhutaan. Tytärpuolen äiti oli tätä ihan hirveästi vastaan mutta nyt jo onneksi tottunut asiaan.
Tiedän myös memman, mimmun ja annun nämä tulee kaikki omista nimistä (Merja, Minna ja Anu) ehkä sunkin nimestä saisi väännettyä "mummonimen"