Täällä joku väitti että omakotitalossa on edullista asua
Itse koen että kerrostalo on se edullisin vaihtoehto.
Kommentit (147)
On se halpaa jos isä maksaa kaiken.
Minä väitin ainakin niin, ja seison mielipiteeni takana.
Ihan käytännön kokemusta nyt 5 vuotta. Selvästi halvempaa kuun yksikään yhtiömuotoinen asunto tätä ennen. Toki talo on edelleen kuin uusi ja paikat kunnossa niin ylläpitoa on vähän.
Jos antaa talon mennä purkukuntoon niin sitten. Ehkä syrjäseudulla ihan järkevääkin.
Kiva sulle, jos on niin. Meillä maksaa 140m2 + 60m2 lämmin kahden auton talli 400e/kk sisältäen aivan kaiken vakuutuksista hulevesimaksuun ja (ajettavan) ruohonleikkurin bensaan. Tontti on metsään rajautuva 1200 neliötä ilman näköyhteyttä takapihalta naapuriin, pihassa mm. grillikota ja ulkoporeallas. Sijainti isossa kaupungissa kivalla alueella.
Pidän tätä edullisena, eikä minua saa kerrostaloon, kuin kilon paloina.
Lainan lyhennys 3500e/kk, lämmitys 350e/kk, yleisiä huoltoja on ollut noin keskimäärin 200e/kk, sitten on näitä muita pieniä kuten jätemaksu, tienauraus, kiint.vero, linjanhoitomaksu, sähkönsiirto ja mitä näitä nyt vielä olikaan.
Toiselle tuo voi olla halpaa, toiselle kallista, sehän riippuu tuloista!
Nämä ihmiset ovat niitä, jotka eivät koskaan remontoi taloa. Myyntitilanteessa ovat taloja, jotka tarvitsevat kymmenien tuhansien remontin, jotta siinä viitsisi asua.
Vierailija kirjoitti:
Kiva sulle, jos on niin. Meillä maksaa 140m2 + 60m2 lämmin kahden auton talli 400e/kk sisältäen aivan kaiken vakuutuksista hulevesimaksuun ja (ajettavan) ruohonleikkurin bensaan. Tontti on metsään rajautuva 1200 neliötä ilman näköyhteyttä takapihalta naapuriin, pihassa mm. grillikota ja ulkoporeallas. Sijainti isossa kaupungissa kivalla alueella.
Sähkö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähkö?
Töpselistä.
No mä remontoin koko talon enenkun muutin tähän 2005. Kuinka usen talo pitää remontoida teidän mielestä? Ja eikö kerostaloja sitten tarvitse remontoida koskaan?
Omakotitalossa asumisen halpuus on täysin siitä kiinni, että teet kaiken ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalossa asumisen halpuus on täysin siitä kiinni, että teet kaiken ihan itse.
Voitko tarkentaa mitä tarkoitat?
Halvin on sähkölämmitysrivari, kun laittaa lämpöpumpun.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko ne vuosikustannuksesi siis ovat?
Mulla 120m2 + sauna, varastot, liiteri ja autoteltta. Asumiskustannukset on 354e kuussa.
Juljus kirjoitti:
No mä remontoin koko talon enenkun muutin tähän 2005. Kuinka usen talo pitää remontoida teidän mielestä? Ja eikö kerostaloja sitten tarvitse remontoida koskaan?
vuokralaiset kertissä luulee etteivät maksa remppoja, mutta kyllä ne siihen vuokraan sisältyy ja taitavat kuvitella että joka vuosi ok-taloon tehdään putki-katto-kattila-julkisivurempat. Me vaihdettiin lämmitysmuoto v.2022 maakaasusta ilmavesilämpöön, eli sähköllähän tuo toimii...hinta 13 000e kaikkine kuluineen ja kotitalousvähennys toi rahaa takaisin viittä vaille 5000e kuluista. Sattui vielä hyvin , meillä oli 5,99snt/kwh sähkösopimus sen kaikista kalliimman sähkön hintakautena. Sitten se soppari loppui ja otimme 8.95 snt/kwh hintaisen sopparin vaihto-oikeudella. Kun se vaihto tuli mahdolliseksi niin nyt huhtikuussa vaihdoimme 6,99 snt/kwh hintaiseen 18kk määräaikaiseen.Tuo on parasta että on 18 kk, näin saamme siirretyksi sitä sopparin vaihtoaikaa kohti kesää, eli pois talven kalleista sopimuksista. Osuu lokakuulle mutta eri yhtiöillä on tarjouksia jotka voi tehdä esim. 3 kk ennenkuin sopimus astuu voimaan , eli heinä-elokuussa ensikesä katsellaan taas soppareita
joo, ja turhaa jonkun jotain pörssisähköä tuputtaa, ei kiitos. Tai niitä kesähintaisia 3-5snt, jotka päättyy elo-syyskuussa ja sitten hinta onkin 10 snt kieppeillä
Vierailija kirjoitti:
Postimerkin kokoinen tontti, josta talo+autotalli+pihaanajotie vie n.1/5 ja pitää olla ajettava ruohonleikkuri, jotta jaksaa leikata ruohon. Mä olin 10v, vanhemmilla oli okt, jossa rakennusten pinta-ala oli n. 350 neliömetriä. Tontti oli 4* teidän tontti. Leikattavaa ruohoa oli n. 3 000neliömetriä. Leikkasin sen yksin vähintään kerran viikossa, eikä olisi tullut mieleenkään, että olisi tarvittu ajettava leikkuri.
Lisäksi en todellakaan usko, että teillä kovin pitkään on noin edulliset kulut/kk, koska vastaatte itse kaikista kuluista.
Paljonko kulut ovat eriteltynä / kk
Käyttövesi puhdas/jäte?
Sähkö?
Vakuutus?
Jätehuolto?
Lämmitys?
Kiinteistövero?
...
Vierailija kirjoitti:
Nämä ihmiset ovat niitä, jotka eivät koskaan remontoi taloa. Myyntitilanteessa ovat taloja, jotka tarvitsevat kymmenien tuhansien remontin, jotta siinä viitsisi asua.
Höpsis. Noin väittävät ovat niitä, jotka teettävät muotiremontin asuntoonsa muutaman vuoden välein, kun sisustusohjelmassa oli niin hienoa taas...
Kyllä olen itse tullut siihen tulokseen että omakotitalossa on halvempaa asua. Näin isoja asuntoja ei edes tehdä kerrostaloihin ja silti niissä on vastikkeet 600-1000€ kk. Meidän talon rakentaminen maksoi 300 000€. Upouusi pienempi mutta silti suurin mahdollinen uusi asunto kerrostalossa maksaa enemmän. Asumiskulut meillä lainojen lyhentämisen jälkeen on m. 350€, ja vrt. vastikkeisiin.
No hienoa sulle.