Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ylipainoisen KAIKKI terveysongelmat ylipainon syytä?

Vierailija
13.09.2017 |

Vai miksi lääkäri katsoo aiheelliseksi kirjata potilaskertomukseen "ylipainoinen" vaikka vaiva ei maalaisjärjellä liity painoon millään lailla eikä lääkärikään sellaista käynnin yhteydessä esiin tuonut?

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulemma kyllä. Lääkäri sanoi mulle, että masennukseni helpottuu, jos laihdutan. Koomisinta on, että masennus alkoi mun ollessa normaalipainoinen ja lihoin lääkityksen aloittamisen myötä

Vierailija
2/46 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään, mutta ylipaino on vähän vastaava kuin jokin perussairaus, joten se on syytä kirjata ylös.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällähän halutaan vain, että ylipainoiset tekevät itsemurhan kun heitä on tarpeeksi häväisty. Näin ei tule kustannuksia.

Vierailija
4/46 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heitän ilmoille ajatuksen siitä, että ylipaino onkin vain yksi oire niiden mahdollisten muiden oireiden joukossa siitä, mikä elimistössä on pielessä. Eli ylipaino ei ole lähtösyy. 

Vierailija
5/46 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä mielenterveysongelmista seuraa ylipainoa, kun ei välitä itsestään ja lääkkeet lihottaa. Ylipaino vielä ruokkii mielisairautta, että ei oikein pääse kuntoutumaan ja samalla lääkeiden teho heikkenee.

Vierailija
6/46 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipaino ei tietenkään ole kaikkien terveysongelmien syy. Mutta on fakta, että ylipaino saattaa altistaa monelle muulle vaivalle ja sairaudelle, jolloin jos tai kun sinua seuraavan kerran tutkitaan ja epäillään sinulla olevan jokin sairaus, tai muu vaiva niin sen  alkulähdettä ja puhkeamis-syytä voidaan hakea paremmin jos tai kun tiedetään elopainosi tai mahdollisesti sen kehitys. 

Vierailija
7/46 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne sairaudet välttämättä ole ylipainon syytä, mutta ne voivat olla sen ruuan syytä, jolla se ylipaino on hankittu.

Vierailija
8/46 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä mielenterveysongelmista seuraa ylipainoa, kun ei välitä itsestään ja lääkkeet lihottaa. Ylipaino vielä ruokkii mielisairautta, että ei oikein pääse kuntoutumaan ja samalla lääkeiden teho heikkenee.

Lääkkeet ei lihota.

Vierailija
9/46 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkkeet ei lihota.

Jollain lihottaa ja jollain ei. Minulla lihottaa, koska elimistöni ei jaksa käsitellä niitä eikä sitten ruokaakaan kunnolla ja lymfakiertokin menee tukkoon eli tulee lisäksi vielä pöhötys. Jollain taas aineenvaihdunta ja maksa ja munuaiset ja hormonitoiminta toimii tehokkaasti ja tällöin lihomista ei synny. 

Vierailija
10/46 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä osa lääkkeistä lihottaa, silloin kun minulle etsittiin sopivaa neuroleptia, yksi vaatimus oli että sen on oltava painoneutraali. Ne on listattu lääkäreiden kirjaan ja sieltä näkee myös tuon, miten vaikuttavat painoon.

Vierailija
11/46 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on täällä lääkärien käsikirja mielialalääkkeistä ja kyllä todella monen kohdalla on merkintä painonnoususta. Rauhoittavien osalta on loogista siinäkin mielessä että, kun hidastetaan ihmisen elimistön kierrosnopeutta niin kaikki elintoiminnot hidastuvat.

Vierailija
12/46 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on täällä lääkärien käsikirja mielialalääkkeistä ja kyllä todella monen kohdalla on merkintä painonnoususta. Rauhoittavien osalta on loogista siinäkin mielessä että, kun hidastetaan ihmisen elimistön kierrosnopeutta niin kaikki elintoiminnot hidastuvat.

Se ei suinkaan tarkoita, että se lääke lihottaa.

Vierailija
13/46 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kuulemma PCOS olisi parantunut, jos olisin laihduttanut. Olin silloin normaalipainon ylärajoilla - kun sairaus ensimmäisen kerran todettiin, olin alipainoinen ja siitä vähitellen sitten päässyt syömisongelmista eroon... laihduttaminen ei ollut se juttu, mihin siinä vaiheessa halusin ryhtyä. Mut hei, se on niin helppo sanoa, että viisi kiloa voi aina pudottaa.

Vierailija
14/46 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla kuulemma PCOS olisi parantunut, jos olisin laihduttanut. Olin silloin normaalipainon ylärajoilla - kun sairaus ensimmäisen kerran todettiin, olin alipainoinen ja siitä vähitellen sitten päässyt syömisongelmista eroon... laihduttaminen ei ollut se juttu, mihin siinä vaiheessa halusin ryhtyä. Mut hei, se on niin helppo sanoa, että viisi kiloa voi aina pudottaa.

PCOS ei laihduttamalla parane, vaan määrätyllä ravinnolla.

Vierailija
15/46 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkään ylipaino ei ole kaikkien sairauksien syy, mutta ylipaino liittyy kuitenkin potilaan terveyteen, joten oletan että siksi se sinne kuvaukseen kirjataan. Kai sinne kirjataan kaikki perussairaudetkin vaikkeivat ne sen hetkiseen vaivaan liittyisikään? Itselläni mitään perussairauksia ei ole, mutta joka kerta niistä lääkärissä kysytään, eli olettaisin, että nekin kirjattaisiin sinne mukaan jos niitä olisi.

Olen itse merkittävästi ylipainoinen eikä mulle tulisi mieleenkään loukkaantua, että lääkäri kirjaa sen potilaskertomukseeni. Samoin kuin en vedä palkokasveja sieraimiin siitä, että lääkäri kehottaa laihduttamaan, kun käyn flunssan takia vastaanotolla. Vaikka en usko, että mun satunnaiset flunssani ylipainosta johtuukaan, ymmärrän hyvin, että lääkärin velvollisuus on kehottaa mua laihduttamaan, koska eihän tämä ylipaino millään muotoa terveyttä edistä kuitenkaan.

Vierailija
16/46 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen läski. Eikä minulla ole aikomustakaan tehdä asialle mitään. Menen syömään.

Vierailija
17/46 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietty se paino nousee, jos ei lääkkeiden myötä tee ruokavalioon sellaisia muutoksia, että paino ei nouse. Enkä tällä tarkoita ruuan määrän vähentämistä, vaan sisällön muuttamista.

Vierailija
18/46 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

PCOS ei laihduttamalla parane, vaan määrätyllä ravinnolla.

Mulla sen paransi ikä. Oireita voi helpottaa ravinnolla ja liikunnalla, mutta syndrooma ei parane, jos ei hormonitoiminta muutu. "Laihduta viisi kiloa" on ohje, jota ei pitäisi jaella huolimattomasti eikä huolettomasti.

Vierailija
19/46 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietty se paino nousee, jos ei lääkkeiden myötä tee ruokavalioon sellaisia muutoksia, että paino ei nouse. Enkä tällä tarkoita ruuan määrän vähentämistä, vaan sisällön muuttamista.

No silloin luultavasti pärjäisi kokonaan ilman lääkitystäkin...

Vierailija
20/46 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin vaivaisenluuleikkauksessa eikä koko prosessin aikana kukaan maininnut ylipainostani sanaakaan. Jotkut lääkärithän sen vetävät esiin vaikka olisit saanut tikun sormeen. Olen n. 15kg ylipainoinen. Minun vaivaisenluuni johtunee siitä että olen koko ikäni käyttänyt korkkareita. En käytä enää. Nuorempana olin myös hoikempi en kuitenkaan ihan laiha. Olen käynyt harvakseltaan työpaikan tarkastuksissa eikä sielläkään siitä ole mainittu, on vain todettu että veriarvot ovat ok. Olen aina ollut terve. T. N50+

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kahdeksan