Anemia ja mieliteko haistella liuottimia
En haistele, mutta mieliteon tunnistan. Tekisi siis mieli haistella mm. kynsilakkaa ja kynsilakan poistoainetta.
Tunnetteko ilmiön?
(Ja on siis hoidossa toi anemia parhaillaan.)
Kommentit (15)
Vierailija kirjoitti:
Siis liittyykö anemia jatämä halusi yhteen?
Kyllä. Se on lääketieteen tunnistama ilmiö. Keho pyytää rautaa, ja tiettyjen kemikaalien haju jotenkin muistuttaa sitä.
On vaan hyvin vaiettu oire. Esim. raskaana olevilla anemia yleinen, ja tuollainen hyvin epäterve himo on häpeällinen, ei siitä puhuta. Saati siitä, jos sortuu nuuhkimaan jotain kynsilakkaa.
Ai niin, sen verran vahva tuo himo on, että oon siirtänyt esim. nuo lakat ja poistoaineet pois näkyvistä, enkä lakkaa kynsiä, ennen kuin tämä on ohi. 😳
Onko tää siis ihan vieras juttu kaikille? Joissakin maissa raskaana olevia anemian vaivaamia jopa hoitaja tms. raskauden aikainen terveydenhoito varottaa tästä.
Eikö suomalaisessa keskustelussa ole ollut ollenkaan?
Mun himo on kohdistuu vaan pyykinpesuaineeseen... Mutta se ei taida olla sama?
Anemiasta en tiedä, onko minulla sitä. Ei varmaan?
En huomannut tuollaista sairastaessani anemiaa.
Mulla on anemia nyt raskaana ja mieli tekisi syödä multaa ja yhtä vesiroskakasvia.
Tuohon samaan kategoriaan menevät myös pesuaineet ja kaikki himo syötäväksi kelpaamattomaan.
Mutta oon miettinyt, että on surku, jos raskaana olevia ei osata varoittaa. Koska siinä tilassa se äiti helposti syyllistää itsensä, kun haluaa jotain sikiölle vaarallista. Miettikää nyt, millaisia meidän mielikuvat imppaamisesta ovat. Ei kovin mieltä ylentävää.
Tosi moniin aineisiin voi siis kohdistua haistelemisen, syömisen tai pureskelun + sylkemisen haluja. Kuivunut, hilseilevä maali, kaikki eri siivous- ja pesuaineet, desinfiointiaineet... tosi monet noista vaarattomiakin. Mutta liuottimet kyllä pahoja.
Edelleen tunnistan tuon halun. Mutta en sitä toteuta. Ja mä en oo raskaana, muuten anemia ja kova rautakuuri vielä päällä.
Kyseessä on pica-oire, ei tule kaikille anemiaa sairastaville. Minulla tuli aneemisena pakkomielle pakastettuun omenamehuun, päivässä meni helposti litran purkki pienissä kupeissa pakastettuna😁
Jaa tähänkö se liittyy kun koen jonkinlaista mielihyvän tapaista kun töissä välillä putsaan välineitä etanolilla. Sehän tuoksuu samantyyliselle kun kynsilakanpoistoaine. Välillä mietin että tekisi mieli lutrata töissä sitä enemmänkin jotta haistaisi sen, heh.
Mulla on luonnostaan alhainen hemoglobiini ja herkästi menee anemiankin puolelle aika ajoin :P
Ällöttää myöntää ees nimettömänä, että tekee mieli. Just kynsilakanpoistoainetta.
anemia tai raskaus voivat aiheuttaa outoja mielitekoja
Siis liittyykö anemia jatämä halusi yhteen?