Kauhea makeanhimo, mutta yritän olla syömättä makeaa. Millä korvata esim suklaa?
Ei auta mikään porkka tai omena. Mitä terveellistä makeaa herkkua voisin ostaa kaupasta?
Kommentit (51)
Kävin ostamassa suklaata. Käteen tarttui uusi tuttavuus, marabou orea filled. Ihan jees kun testasin kaksi riviä. Loput illan mittaan telkkarin äärellä. Se on niin helppoa kun mikään ei lihota.
Sokeroitu inkivääri. Polttaa sopivasti, joten ei voi syödä isoja määriä, mutta maistuu taivaalliselle.
Tee avokadopohjaista suklaamoussea. Ai niin makeutukseen tulee hunajaa, mutta on se sokeria parempi vaihtoehto.
Kypsää avokadoa, vettä/mantelimaitoa, hunajaa, vaniljajauhetta, hyppysellinen suolaa.
Karita Tykän Raakaa makeaa kirjasta :)
Olen syyskuun suklaalakossa. Täytyy katkaista, kun alkoi mennä liikaa. Korvasin suklaalla -raakasuklaata tai 98% suklaata- ruokailuja, kun töissäkään en kerkiä aina ruokatauolle 😔.. .😶
* 24 jatkaa... raaka suklaamousse soseeksi sauvasekoittimella tms.
:)
Piri on hyvä korvike ruualle jos haluaa pudottaa painoa. Siinä ei ole kaloreita lainkaan ja se tappaa tehokkaasti näläntunteen. Ja kaloreita kuluu kun koko ajan tulee sählättyä jotain.
Itsekin olen suklaata/muuta makean syöntiä alkanut vähentää, mutta kun makean himo yltyy oikein kovaksi, pilkon banaanin ja ripottelen päälle kanelia ja hivenen vanilia sokeria, on älyttömän hyvää. :)
Itse korvaan välillä mikrotetuilla pakastemarjoilla ja vanilijakastikkeella, yritän ajatella vähän terveellisempänä.
Suklaan mausta tykkäävälle kaakaonibsejä. Kaakaopapu nam!
..........
Mustikoita naposteltavaksi, mansikoita kermavaahdon tai jätskin kanssa ja enemmän niitä mansikoita ja mustikoita kuin jätskiä tai kermavaahtoa.... tai vaikka vaniljakastiketta..
Saksanpähkinää veitsellä rouhennettuna sekaan.
Ja pistaasipähkinöitä.
Ym.
Aamupalat, illalliset ja muut ruoat sellaisia, mikä sopii omalle keholle ja myös mitä oma keho tarvitsee. Siinä olemme yksilöllisiä ruoan ja vitamiinien, proteiinien ym. suhteen.
Kaikki ruoka mitä syömme olisi hyvä olla hyväksi jokaiselle yksilöllisesti, mitä kukakin voi syödä enemmän ja mitä vähemmän vai melkein mitä vaan tai tosi rajoittuneesti.
Ja kaikki nuo voivat voida hyvin syömistensä ja maun suhteen, mikäli jokin muu vaiva ei estä, siis suhtkoht perusterveellä ihmisellä. Lääkkeiden tai vaivojen vaikutuksia on myös monia, mm. makeanhimon ja ruoansulatuksenkin suhteen.
Toivottavasti tämä auttaa joitakin miettimään ja etsimään ja keksimään ratkaisuja.
Itse olen etsinyt tietoa ja löytänyt jotain, niin eteenpäin. :)
Olen aina ollut ihan älytön suklaan ystävä. Ainoa mikä on toiminut on syödä ihan ähky niin ei tee mieli pitkään aikaan. Testasin kun yksi joulu oli suklaata ihan järkyttävä määrä. Vielä seuraavana joulunakaan ei tehnyt mieli mutta alkoi se lopulta maistua taas. Kuitenkin niin paljon kerralla että pahaa tekee ja ehkä vähän päälle varmuuden vuoksi.
Syökää kunnon ruokaa niin lähtee se makeanhimo! Pois kaikki höttöhiilarit ja syökää tarpeeksi rasvaa. Ja kun vaihtaa suklaan vähintään 90-prosenttiseksi, niin sitä ei tule syötyä levykaupalla.
Kaikki tuollaiset hedelmät ja muut ovat vain toisenlaista huumetta, eivät auta itse ongelmaan. Vähän sama kun neuvoisitte alkoholistia, että vaihtaa oluen punaviiniin, kun se on terveellisempää.
Luin juuri makeanhimon johtuvan proteiinin puutteesta.
Itsellä oli se aikaisemmin.
Aloita aamu 2 kananmunalla ja katso alkaako vaikuttaa jossain vaiheessa...
Vierailija kirjoitti:
Olen aina ollut ihan älytön suklaan ystävä. Ainoa mikä on toiminut on syödä ihan ähky niin ei tee mieli pitkään aikaan. Testasin kun yksi joulu oli suklaata ihan järkyttävä määrä. Vielä seuraavana joulunakaan ei tehnyt mieli mutta alkoi se lopulta maistua taas. Kuitenkin niin paljon kerralla että pahaa tekee ja ehkä vähän päälle varmuuden vuoksi.
Tämä kyllä toimii toisilla. Mun kohdalla taas, mitä enemmän syön sitä enemmän sitä haluan lisää. Joskus huvitin itseäni ajatuksella, että syönpä viikon pelkkää suklaata niin ei varmaan tee enää mieli. Sitten muistin oman viime joulun jolloin elin suklaalla. Paino nousi kymmenen kiloa ja himoitsin sitä pirun suklaata entistä enemmän.
Minä syön makeanhimooni Nutellaa, menee helposti purkillinen kerrallaan.
Olen huomannut että tässä on kuin alkoholismissa. Kun otan yhden palan levystä niin hetken päästä menee koko rivi ja kohta toinen. En saa pysäytettyä kaapille palaamista. Sensijaan jos on muuta tai unohdan koko levyn niin ei makeanhimo vaivaa juurikaan.
Yritän siis olla ottamatta sitä ensimmäistäkään paitsi joskus kun jo etukäteen annan itselleni luvan vetää suklaat kitusiin.
Vierailija kirjoitti:
Proteiinivanukkaat!!
Lisään vielä että ei tarvi kieltäytyä maailman ihanimmasta asiasta mutta voi syödä säännöllisesti hyvällä omallatunnolla :D
Vierailija kirjoitti:
Proteiinivanukkaat!!
Näitä minäkin syön suklaan himoon. Suklaa Propud on tosi hyvää ja koko purkissa on 150 kaloria. En edes minä pysty syömään koko purkkia vaan jää 1/3 myöhempään makeanhimoon :)
Vierailija kirjoitti:
Tee suklaavaahtoa: lisää kermavaahtoon oikeaa kaakaota, lisää halutessasi marjoja.
Vierailija kirjoitti:
Luin juuri makeanhimon johtuvan proteiinin puutteesta.
Itsellä oli se aikaisemmin.
Aloita aamu 2 kananmunalla ja katso alkaako vaikuttaa jossain vaiheessa...
Kromin puute aiheuttaa makeanhimoa
Minä olen viime aikoina tehnyt paljon banaanijäätelöä. Tarkempia ohjeita löytyy googlella. Itse laitan banaanin lisäksi yleensä jotain marjoja, mutta olen miettinyt että ehkä jonkun herkkuversion saisi lisäämällä maapähkinävoita ja tummaa kaakaojauhetta. Makeaahan se on tämäkin, mutta huomattavasti terveellisempää kuin perusjäätelöt tai karkit, laihtunutkin olen jo pari kiloa. Samalla tulee päivän hedelmä- ja marja-annos vetäistyä, eli ei tavallaan ole ylimääräistä syömistä kuten ne karkit ym.
Taatelit on tosi makea herkkupala, toki energiapitoisiakin, mutta jo muutama vie sen kauhean makeanhimon ja ovat taas luonnollisempi ja terveellisempi vaihtoehto kuin karkit. kun pyöräyttää taatelit raakalakritsijauheessa niin saa vaihtelua. Toki näitä ei kannata hirveää määrää kerralla mässätä, kannattaa keskittyä pureskeluun ja nauttia mausta.