7 lasta perheessä.. JÄRKYTTÄVÄT ruokamenot
http://www.is.fi/perhe/art-2000005363874.html
Apua... mikä ihmisiä vaivaa. On ok hankkia lapsia mutta noin monta? Kyllä on maapallon kestokyky kovilla kun länsimaihin tehdään suurperheitä :(
Kommentit (314)
Vierailija kirjoitti:
yäk kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla uskonnolla ja elämänarvoilla lisääntyminen on rikos ihmisyyttä vastaan.
Katoppa peiliin, tuliko äidilläsi virhe synnyttäessään sinut?
Ei tullut.
Äärihihhuleita tää maa tai maailma ei kaipaa.
Kaikkein vähiten tämä maa kaipaa sinunlaisiasi äärisuvaitsemattomia "rasisteja".
Vierailija kirjoitti:
Ei maksa sossu eikä Kela. Paitsi varmaankin lapsilisät, minkä saa Suomessa kaikki lapsen pukanneet. Molemmat vanhemmat TÖISSÄ, sairaanhoitajina. Siinä kaikille sossuwtkanapersesiiderivalasäideille mallia. Enkä ole tuo äiti, vaan artikkelin lukenut.
Jutussa ei mainita äidin ikää, mutta veikkaan että vuodet 2000 -2014 ainakaan äiti EI OLE toiminut sairaanhoitajana. Mutta tuota maidon määrä en kyllä tajua: jokainen perheenjäsen juo 1,3l maitoa per päivä. Olisiko vesi mitään janojuomana? Jos aamulla juot lasin (=1,5dl), lounaan maidot juot koulussa, välipalan taas kotona ja samoin päivällisen ja iltapalan, se on per lärvi 6dl eli 5,4 litraa maitoa yhteensä ja siihen vielä tuo kolmen litran puuro, niin lopputulos on noin 8l maitoa.. että ihan lipittelyyn menee 4litraa per päivä?
Ihmettelen kasvisten pientä määrää suhteessa leipään ja perunaan. Onko tuo tavallistakin suomalaisissa kodeissa, että kasviksia syödään vain nimeksi?
Hassua katsoa miten rasistit kauhistelevat suurperhettä. Rasistien mielestä lapsia ei saisi tehdä ollenkaan.
Jos lihaa menee yhdeksän hengen ateriaan 4 kg niin sehän tarkoittaa, että yksi henkilö syö sitä reilut 400 grammaa. Eikös nykyään ole maksimisuositus punaiselle lihalle 500 g viikossa? Kannattaisi puolet tuosta lihamäärästä korvata esim. porkkana- ja kesäkurpitsaraasteella, laittaa taikinaan reilusti kaurahiutaleita jatkeeksi (terveellinen vaihtoehto korppujauhoille) ja sipulia reilusti niin säästyisi rahaa ja luonnonvaroja. Iso perhe ei tarkoita sitä että ruokaa pitää mättää isoja määriä, ihan sama normaali annos lihaa eli 100-200 g per ateria riittää vaikka perheessä olisi 15 lasta... Maitoakaan ei tarvitse lipittää kenenkään litraa päivässä, Suomessa on juomavesi yleensä hyvää ja vettähän se maitokin on enimmäkseen. D-vitamiinia saa halvemmalla purkista kuin raahaamalla koko meijerillisen omaan jääkaappiinsa.
Ruokamääristä tuli vain mieleen, että ehkä lapsia huomioidaan ruokkimalla isosti kun aikaa muuhun ei ehkä riitä?
Vierailija kirjoitti:
Miksi teidän pitää rääpiä tätä perhettä? Jutussa ei muuten mainittu kertaakaan perheen uskonnollista elämänkatsomusta, sen sijaan kuvassa oli olohuoneen pöydällä useampikin kaukosäädin. Siitä voi jo päätellä, että arvailunne taisi mennä pieleen. Ja mitä se teille kuuluu, mitä ja miten paljon perheessä syödään. On eri asia syöttää seitsemää urheilevaa kasvavaa poikaa kuin yhtä anorektista hernekeppineitosta. Ja söivätpä nuo pojat mitä hyvänsä, niin varsin hoikilta nuo kaikki näyttivät. Ja kyllä lasten kanssa on ehditty aikaa viettää ja kasvattaakin, sillä jutussa todettiin esim. että ruokapöytään ei tulla lakki päässä eikä pöydässä metelöidä. Mitenkäs mammojen omat kullanmurut käyttäytyvät? Ja vielä: en tunne mainittua perhettä, mutta arvostan heidän elämäntapaansa.
Mistä te ootte näitä kohtia lukenut, kun ei ainakaan Iltasanomien nettijutussa lukenut mitään tällaista, eikä sitä kuinka paljon 8v. syö leipää iltapalalla?
Ihmetyttää aina nää suurperhert, just tyyliin maitoa menee 20 litraa viikossa jne. Aina ihan mielettömät ruokakulut per naama. Meillä menee maitoa alle litra per naama per viikko. Kukaan ei syö aterialla puolta kiloa lihaa jne. Jostain syystä näissä iltiksen suurperheissä silti syödään ihan tajuttomia määriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei maksa sossu eikä Kela. Paitsi varmaankin lapsilisät, minkä saa Suomessa kaikki lapsen pukanneet. Molemmat vanhemmat TÖISSÄ, sairaanhoitajina. Siinä kaikille sossuwtkanapersesiiderivalasäideille mallia. Enkä ole tuo äiti, vaan artikkelin lukenut.
Saaranhoitajien palkoilla he eivät maksa edes omia kulujaan, vaan kyllä se on yhteiskunta joka tuota perhettä kannattelee.
Juuri näin, olen aina kaikille sanonut että julkisella sektorilla työskentelevän raha tulee samalta tilitä kun työttömän tuet. Sori vaan, kaikki ei kestä tätä kuulla.
Sinähän varmaan periaatteittesi mukaisesti käytät vain yksityisiä terveys- ja koulutuspalveluja, muutenhan olet meidän veronmaksajien kukkarolla? Luuletko, että yksityinen sektori ei mitenkään hyödy yhteiskunnan varoilla koulutetusta työvoimaista, yhteiskunnan rakentamista liikenneyhteyksistä jne. Onko tullut koskaan mieleen, että julkisen sektorin työ tuottaa! Ei tosin pelkästään osakkeenomistajien tileille, kuten yksityisten yritysten.
Tyhmä saa olla, mutta ei tarvitse olla tietämätön ihan perusasioista.
Joo juuri länsimaisten suurperheiden takia maapallon kestokyky on kovilla :D
Noillahan menee 300€-400€ pelkkään maitoon kuussa.
Siis eikö noista pojista kasvanut yli kaksimetrisiä jässiköitä :) varmaan tarvitsivat ruokaa urheilunkin takia.
Vierailija kirjoitti:
Meillä 12-, 15- ja 20-vuotiaat pojat yhdelle aterialle syntyy riittävästi lihapullia 400 g jauhelihaa. Janojuomaksi ei juoda maitoa. Iltapalalla ei syödä älyttömiä määriä puuroa ja soppaa.
Ja se maito. Viikossa menee vähemmän kuin lehden jutun perheellä päivässä.
No jos kilpailemaan ryhdytään sillä kuka syö vähiten, niin meillä 400g jauhelihaa riittää viikoksi. Nälkä tosin on aina, mutta viis siitä. Ei ainakaan tuhlata rahojamme ruokaan! Ei lapset ruokaa tarvi, ne elää pyhällä hengellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovat tehneet oman osuutensa hankkiessaan liudan eläkkeenmaksajia. Eivätkä säti suuria ikäluokkia eläkeahneudesta.
Vain 2/10 syntyvästä tulee nettomaksajaksi. Loput saavat enemmän kuin maksavat veroja. Siksi Suomi velkaantuu.
Isoin osa Suomen tämän hetkisistä sosiaalimenoista koostuu eläkkeistä.
Niin koostuu, mutta kunkin pitäisi teorissa kerryttää oma eläkkeensä. Periaatteessa eläkkeen saajat ovat omat eläkkeensä jo maksaneet omista veroistaan. Jos siis eläkekassat on hoidettu oikein (mitä ei ole tehty). Eli syntyvien vauvojen pitäisi ehtiä maksaa omat koulutuskulut, terveydenhoitokulut ja kaikki muut + kerätä eläkkeet itselle.
Suomessa ei kukaan maksa itse omia eläkkeitään. Jos maksaisi niin Suomen eläkesysteemi olisi KOKONAAN RAHASTOIVA, mutta se ei ole. Suomessa on OSITTAIN RAHASTOIVA järjestelmä eli ihminen maksaa vain osan itse omasta eläkkeestään (eläkerahastoon) ja suurimmaksi osaksi hän maksaa nykyisten eläkeläisten eläkkeitä (jakojärjestelmä).
Eli nykyään eläkkeellä olevat henkilöt eivät ole itse maksaneet omia eläkkeitään. He ovat maksaneet niistä osan, mutta suurimman osan maksavat nykyään töissä käyvät palkansaajat.
Kyllä osa nykyisistä eläkeläisistä on maksanut ihan itse eläkkeensä. Ja tämä ongelma on nopeasti poistuva, koska ikäluokat pienevät hyvää vauhtia. Suuret ikäluokat ovat kuolemassa, ja 10 vuoden päästä heitä on paljon vähemmän, joten ihan turha on heidän hoitajakseen synnyttää lapsia, eivät ehdi siihen tarpeeseen- ja hoito on jo nyt pitkälle digitaalista seurantaa, ihmisten tarve hoitotyössä vähenee koko ajan. 5 vuoden jälkeen joka neljäs hoitoalan opiskelija jää työttömäksi. Kalliita laitospaikkoja on vähennetty paljon, vaikka suuret ikäluokat ovat siirtyneet elläkkeelle.
Kannattaa lukea tutkimuksia ja tilastoja, eikä uskoa joidenkin hokemiin huoltosuhteen kestämättömyydestä.
Suomessa ei ole ainoatakaan henkilöä, joka olisi eläkkeensä itse maksanut. Ei ainoatakaan. Suuret ikäluokat kuvittelevat tehneensä niin, mutta se on matemaattinen mahdottomuus heidän maksamillaan eläkemaksurahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen sairaanhoitaja ja ihan itse olen lasteni päivähoitomaksut maksanut. En tiennyt, ettei olisi tarvinnut! Saakohan ne jostain takautuvasti takaisin?
Kyllähän tuolla perheellä on kauheat ruokakulut. Sitä ei käy kieltäminen. Ehkä asuvat edullisesti ja tinkivät muusta.
Paljonko maksoit veroja ja montako lasta?
Tajuathan että yksi lapsi maksaa päivähoitokuluina tonnin kuussa. Maksoitko todella sen verran veroja?
Tajuan, mutta näin se on muillakin. Ei vain sairaanhoitajilla.
Eli et maksanutkaan itse.
Eikä se ole noin kaikilla. Minä esim maksoin sen kaksi tonnia ihan itse. Ja minun tuloni eivät ole yhteiskunnan kustantamasta suojatyöpaikasta.
Sä siis maksoit veroa reilusti yli 2 tonnia kuussa? Niistä veroista kun kustannetaan paljon muutakin kuin päivähoitomaksut. Ihan esimeekiksi tiet.
Äiti, jonka bruttopalkka yksityisellä sektorilla on yli 5 tonnia. Ja lasten päiväkotiaikaan silti olin varmasti nettosaaja.
Kyllä maksoin. Reilusti yli sen. Ja lasten isän verot kyllä kustansi meille tiet.
Ihan yksin kustansi tiet? Melkoinen miljönääri sun miehes.
Me muut ollaan sitten maksettu sun lastes neuvolat, rokotukset, äitiyspakkaukset, koulunkäynti ja leikkipuistot.
Ihan mielenkiinnosta, tuliko teille kotiin joka kuukausi lasku päivähoidosta? Tyyliin 2000 euroa ja miehesi verot on kohdistettu juuri tieverkostoon? Käske sen painaa enemmän duunia, kun tiet ovat huonossa kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Ovat tehneet oman osuutensa hankkiessaan liudan eläkkeenmaksajia. Eivätkä säti suuria ikäluokkia eläkeahneudesta.
Miksi suomalaisen naisen pitää ne itse tehdä, kun tulossa olisi vähintään pari miljoonaa valmiiksi aikuista ihmistä meille. Ihme alistamista ja synnytystalkoiden vaatimista naisilta. Haluan itse päätää omasta kropastani.
Tuollaisessa lihan mättämisessä ei ole kyllä mitään järkeä. Missä kasvikset? En ymmärrä myöskään maidon kittausta. Isot pojat juo maitoa kuin vauvat, vesi on janojuoma.
tuon perheen täytyy olla tosi rikas, ei tällaisella tavallisella keskituloisella työssäkäyvällä ole varaa tuollaiseen ruokamäärään. Meillä menee 3 hengelle ehkä 1/10 tuosta mitä listalla oli /pvä.
Mietin ensin minäkin että lestoja mutta pöydällä on monta kaukosäädintä..mikä kertoisi telkkarista joka tekis heistä ei lestoja.
T. Oulunsalolainen toinen semmonen
Ai joka poika vetää melkein kaksi litraa maitoa päivässä?? Oisko nyt vähän liiottelua. Ei tuo meidän ainokainenkaan juo kuin korkeintaan 2dl päivässä, usein ei sitäkään. Kannattaako lapset opettaa tollaseen maidon litkintään?
Ei todellakaan tarvitse. Kyllähän sen nytkin pääministeristä näkee mitä heistä seuraa.