7 lasta perheessä.. JÄRKYTTÄVÄT ruokamenot
http://www.is.fi/perhe/art-2000005363874.html
Apua... mikä ihmisiä vaivaa. On ok hankkia lapsia mutta noin monta? Kyllä on maapallon kestokyky kovilla kun länsimaihin tehdään suurperheitä :(
Kommentit (314)
No kuinka suuret ne menot nyt sitten oli? Ihan vaan rahamäärä kiitos, eikä mitään ihme neljä kiloo sitä ja maksalaatikko.
Vierailija kirjoitti:
Miten jotkut (teini)pojat kuluttaa niin kamalasti, ja jotkut eivät? Meillä 12v ja 16v pojat, syövät aamupalaksi ruisleivät (1kpl naama) päällisillä (juusto, leikkele, kasvikset) ja lasit maitoa/kaakaota tai mehukeittoa. Lounas koulussa. Välipalaksi taas leivät tai rahkat, omenaa, banaania tai muuta hedelmää tai juurespalaa. Päivälliseksi riittää normilautaselliset ruokaa, jos niitä lihapullia on niin about 6-7 piisaa kummallekin, lisänä perunaa/pastaa ja kasviksia, kasviksia määrällisesti kohtuu paljon. Melkein joka päivä tuoresalaatti lisänä. Iltapalalla puuro mehukeitolla, ruispalat päällisillä, keitetyt kananmunat. Maitoa juovat pari lasillista päivässä kotona.
Ja molemmat urheilevat ja muutenkin liikkuvat paljon. Nämä ruokamäärät tuntuvat ihan käsittämättömiltä! Miksi ei voi maidon tilalle ottaa välillä vettä? Esim. ruokajuomana vesi ja maitoa vaikka aamu-ja iltapalalla yhdet lasilliset. Ei tuollaisessa maidon ja lihan kuluttamisessa ole mitään järkeä.
Joo, minäkin ihmettelen. Kai siinä yksilöllistä vaihtelua on, mutta tuossa perheessä ilmeisesti kaikki pojat syövät tosi paljon. Esikoiseni on 14-v. poika, joka ei ole kovin liikunnallinen (no jossain määrin, muttei aktiivisesti siis harrasta) ja kyllä hänen ruokahalunsa on selvästi kasvanut, mutta nuo määrät tuntuvat edelleen ihan järkyttäviltä.
Suurperheissä taitaa maitoa kulua ihan sen taloudellisuuden takia. Onhan maito ja leipä niitä edullisia ja helppoja energianlähteitä. Varsinkin talvella täällä ei saa maitolitran hinnalla edes kurkkua, pari banaania ehkä. Kasvavat pojat tarvitsevat energiaa.
Olisi iso rahareikä ja työ ruveta ostamaan 9 hengelle kasviksia ja saada niistä energistä välipalaa ja lisuketta. Harva jaksaa kuoria, pilkkoa, raastaa, paahtaa, paistaa, höyryttää jne...
Meidän kolmehenkisessä perheessä ei paljoa käytetä maitoa. Yritän mahduttaa jokaiseen päivään kasviksia. Silti joskus on ihanan helppo vaan ottaa se leipäpaketti pöytään... Kasvispainotteinen ruokavalio vaatii minulta välillä aika paljon, joten ymmärrän niitä, jotka eivät jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen sairaanhoitaja ja ihan itse olen lasteni päivähoitomaksut maksanut. En tiennyt, ettei olisi tarvinnut! Saakohan ne jostain takautuvasti takaisin?
Kyllähän tuolla perheellä on kauheat ruokakulut. Sitä ei käy kieltäminen. Ehkä asuvat edullisesti ja tinkivät muusta.
Paljonko maksoit veroja ja montako lasta?
Tajuathan että yksi lapsi maksaa päivähoitokuluina tonnin kuussa. Maksoitko todella sen verran veroja?
Tajuan, mutta näin se on muillakin. Ei vain sairaanhoitajilla.
Eli et maksanutkaan itse.
Eikä se ole noin kaikilla. Minä esim maksoin sen kaksi tonnia ihan itse. Ja minun tuloni eivät ole yhteiskunnan kustantamasta suojatyöpaikasta.
Missä te pidätte lapsia hoidossa jos se maksaa tonnin kuussa? Oulussa kaupungin päivähoito maksoi asiakkaalle reilut 200 kuussa/lapsi muutama vuosi sitten, liekö hinnat moninkertaistuneet.. Sitä paitsi tuossa perheessä on niin isoja tenavia, että tuskinpa päivähoitopalveluja käyttävät.
Ihme asenne välttämättömien julkisten peruspalvelujen tuottamisesta: tuskin on suojatyöpaikka, kun kyseessä on sairaanhoito/poliisi/pelastustoimi. Meistä suurin osa tarvitsee joitain tai kaikkia noista palveluista elämänsä aikana.
Idiootti.
Jokaikinen lapsi päivähoidossa maksaa tonnin. Myös Oulussa.
Et kai ole pannut noita geenejäsi eteenpäin? Jessus.
Eikö ne teinit osaa itse kasvattaa kasviksia ja pilkkoa niitä? Minulla oli oma kasvimaa jo alle kouluikäisenä.
Vierailija kirjoitti:
Suurperheissä taitaa maitoa kulua ihan sen taloudellisuuden takia. Onhan maito ja leipä niitä edullisia ja helppoja energianlähteitä. Varsinkin talvella täällä ei saa maitolitran hinnalla edes kurkkua, pari banaania ehkä. Kasvavat pojat tarvitsevat energiaa.
Olisi iso rahareikä ja työ ruveta ostamaan 9 hengelle kasviksia ja saada niistä energistä välipalaa ja lisuketta. Harva jaksaa kuoria, pilkkoa, raastaa, paahtaa, paistaa, höyryttää jne...
Meidän kolmehenkisessä perheessä ei paljoa käytetä maitoa. Yritän mahduttaa jokaiseen päivään kasviksia. Silti joskus on ihanan helppo vaan ottaa se leipäpaketti pöytään... Kasvispainotteinen ruokavalio vaatii minulta välillä aika paljon, joten ymmärrän niitä, jotka eivät jaksa.
Ymmärrän kyllä, enkä minäkään mihinkään täydellisyyksiin pyri, mutta silti ihmettelen tätä ajattelutapaa, että ensin hankitaan lapset ja sitten mietitään, mitä on varaa ostaa ja millainen terveys on varaa tarjota. Ei ne lapset aikuisina sepelvaltimotautisina diabeetikoina ajattele, että kiva oli, kun jotain energiaa sain lapsena, kyllä siinä ehkä vähän kaipaa sitä, että olisi oppinut suht hyvät elintavat ja saanut hyvän pohjan terveydelle. Hifistely ruoalla on asia erikseen, mutta että ostetaan jotain siksi, että se on helppo ja nopea energianlähde, ei oikein anna vaikutelmaa, että lasten etua ajatellaan.
Meillä meni yhdellä aterialla 2 kg porkkanoita ja 2kg jauhelihaa yhdellä aterialla ja meitä on perheessä vain 5 (3 lasta) että ei siihen edes noin suurta porukkaa tarvita syömään että kulutus on ssuuri :)))
Vierailija kirjoitti:
Meillä meni yhdellä aterialla 2 kg porkkanoita ja 2kg jauhelihaa yhdellä aterialla ja meitä on perheessä vain 5 (3 lasta) että ei siihen edes noin suurta porukkaa tarvita syömään että kulutus on ssuuri :)))
Ja painoindeksit on?
Meillä riitti ja riittää 6 hengelle 1 aterialle n kilo jauhelihaa lihapullina, kastikkeena 600-750g. Iso mies, treenaava poika ja 3 liikuntaa harrastavaa tytärtä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä, enkä minäkään mihinkään täydellisyyksiin pyri, mutta silti ihmettelen tätä ajattelutapaa, että ensin hankitaan lapset ja sitten mietitään, mitä on varaa ostaa ja millainen terveys on varaa tarjota. Ei ne lapset aikuisina sepelvaltimotautisina diabeetikoina ajattele, että kiva oli, kun jotain energiaa sain lapsena, kyllä siinä ehkä vähän kaipaa sitä, että olisi oppinut suht hyvät elintavat ja saanut hyvän pohjan terveydelle. Hifistely ruoalla on asia erikseen, mutta että ostetaan jotain siksi, että se on helppo ja nopea energianlähde, ei oikein anna vaikutelmaa, että lasten etua ajatellaan.
Onhan tämä totta. Itse juttuhan ei tainnut paljon kertoa rahasta tai ruokavaliosta, mutta on hyvä, että näistä puhutaan. Ruokavalio nimenomaan tulee useimmiten perintönä lapsuudenkodista. Eikä se perinteinen suomalainen ruokavalio ole kovin terveellinen. Moni on niin tottunut siihen peruna-liha-maito-linjaansa jo lapsesta saakka, ettei osaa sitä kyseenalaistaa... Tuo ruoka on osittain myös pula-ajan perintöä, joten olisikin jo aika mennä eteen päin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo perhe mitenkään valittanut, että ei ole varaa syöttää lapsia. Nuo määrät kauppalistassa olivat vain esimerkkejä, mitä ostetaan. Jauhelihasta saa monenlaista ruokaa ja maidon käytöstä ollaan varmaan montaa mieltä. Jotkut sanovat, että se on myrkkyä ja toiset toista mieltä.
Olisihan se hienoa, jos kaikki söisivät terveellisesti, mutta todellisuus on aivan toista. Kuinka moni teini syö surutta pitsaa ja sipsejä? Asun kaupan vieressä ja näen, mitä lähikoulun lapset käyvät välitunnilla ostelemassa. Munkkeja,karkkeja, limpparia ja muuta roskaa ja alue missä asun on Helsingin kalleimpia alueita. Lapsilla näkyy olevan varaa ostella kaikenlaista.
Ovat vaan yrittäneet saada tyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Minustakin tuo 4 kg kuulostaa oudon paljolta. Yhden aterian lihapullat kolmelle tekee 500g:sta jauhelihaa ja saa hyvän satsin pullia tai ainakin minä saan, kun taikinaan laittaa kaksi munaa, kaksi sipulia ja korppujauhoja himppusen ettei ole liian löysä taikina. Tarkoittaa, että yhdeksälle pitäisi riittää 1500g.
Ei kai kukaan syö 500 g lihaa per henki. Siis siihen jatkettuna lihapullataikinaksi eli n. 1/3 osa lisää eli 750 g per nenä..
Lähinnä tuossa ihmetyttää se, miten vielä nykyäänkin suomalainen "kotiruoka" on tuotaa samaa, lihapullia, jauhelihakastiketta, makaronilaatikkoa, makkarakeittoa, makkarakastiketta, lihakeittoa. Lisänä pottuja eri muodoissa, litrakaupalla maitoa, pussikaupalla leipää ja ainoa vihreä on akselilla kurkku ja tomaatti.
Kokkaako joku mamma täällä esim. joka päivä lihaa sisältävää ruokaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen sairaanhoitaja ja ihan itse olen lasteni päivähoitomaksut maksanut. En tiennyt, ettei olisi tarvinnut! Saakohan ne jostain takautuvasti takaisin?
Kyllähän tuolla perheellä on kauheat ruokakulut. Sitä ei käy kieltäminen. Ehkä asuvat edullisesti ja tinkivät muusta.
Paljonko maksoit veroja ja montako lasta?
Tajuathan että yksi lapsi maksaa päivähoitokuluina tonnin kuussa. Maksoitko todella sen verran veroja?
Tajuan, mutta näin se on muillakin. Ei vain sairaanhoitajilla.
Eli et maksanutkaan itse.
Eikä se ole noin kaikilla. Minä esim maksoin sen kaksi tonnia ihan itse. Ja minun tuloni eivät ole yhteiskunnan kustantamasta suojatyöpaikasta.
Sä siis maksoit veroa reilusti yli 2 tonnia kuussa? Niistä veroista kun kustannetaan paljon muutakin kuin päivähoitomaksut. Ihan esimeekiksi tiet.
Äiti, jonka bruttopalkka yksityisellä sektorilla on yli 5 tonnia. Ja lasten päiväkotiaikaan silti olin varmasti nettosaaja.
Kyllä maksoin. Reilusti yli sen. Ja lasten isän verot kyllä kustansi meille tiet.
Ihan yksin kustansi tiet? Melkoinen miljönääri sun miehes.
Me muut ollaan sitten maksettu sun lastes neuvolat, rokotukset, äitiyspakkaukset, koulunkäynti ja leikkipuistot.
Ihan mielenkiinnosta, tuliko teille kotiin joka kuukausi lasku päivähoidosta? Tyyliin 2000 euroa ja miehesi verot on kohdistettu juuri tieverkostoon? Käske sen painaa enemmän duunia, kun tiet ovat huonossa kunnossa.
Tuota meidänkin kävelykatua pitäisi korjata, routavaurioita täynnä. Sano ukollesi, että tekee pidempää päivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
http://www.is.fi/perhe/art-2000005363874.html
Apua... mikä ihmisiä vaivaa. On ok hankkia lapsia mutta noin monta? Kyllä on maapallon kestokyky kovilla kun länsimaihin tehdään suurperheitä :(
syntyvyys on laskenut Suomessa hälyttävän alhaalle. Ihmisiä kuolee enemmän kun syntyy. Joten nyt sinne makuukammariin vällyjen väliin vipinää. Hienoa että vielä on todella suurperheitä.
Mitä väliä, vaikka suomalaiset kuolevat sukupuuttoon.Tänne tulee jatkuvasti uusia tilalle ulkomailta. Muutaman vuosikymmenen päästä suomalaiset ovat pieni vähemmistö joka tapauksessa.
Kyllä ne kuulkaa syö paljon. Meillä on kolme teinipoikaa, jotka urheilee ja ovat isokokoisia, ne syö järkyttäviä määriä. Siihen vielä vanhempien ruoat päälle. Ihan eri asia kuin jos on kaks taaperoikäistä lasta. Ei paljon riitä viikonlopuksi yks ruispala-pussi tai yksi patonki... Johan yks tommonen 190 -senttinen kasvava nuori syö yhdellä aterialla ihan hirveästi. Eri asia sitten jos on löysänlaiha eikä tee yhtään mitään.
Moni on kauhistellut noita maitomääriä. Parempi vaihtoehto se maito on kuin sokerimehut, limut tai energiajuomat. Meidän teinit juo maitoa treenien jälkeen palautumisjuomaksikin, varmasti menee yli litra päivässä per nuppi. Muuta eivät kyllä sitten juokaan kuin kahvia, maitoa ja vettä, mehuja tai muita sokerisia eivät oikein nimeksikään. En ole osannut pitää pahana.
Vierailija kirjoitti:
Miksi joku syöttää lapsilleen tollaset määrät maitotuotteita ja lihaa? Ei mitään järkeä. Tervetuloa suolistosyöpä,eturauhassyöpä ja sydänsairaudet.
Valkuainen on tärkein ihmisen tarvitsemista ravintoaineista ja erityisesti nopeasti kasvavat lapset tarvitsevat sitä paljon. Kasvisten valkuisaineet imeytyvät elimistöön todella huonosti ja ne sisältävät valkuaisaineita aivan mitättömän pieniä määriä, joten eläinkunnan tuotteet ja aivan erityisesti liha ja maito on asetettava lapsen ruokinnassa etusijalle, koska molemmat sisältävät runsaasti valkuaisia ja siksi heille on annettava mahdollisimman paljon lihaa ja aivan erityisesti maitoa, joka sisältää kaikkia lapsen tarvitsemia ravintoaineita juuri oikeassa suhteessa koko lapsen kasvuiän. Tuossa perheessä lapset saavat aivan liian vähän maitoa, sillä jokainen tuon perheen lapsista tarvitsee vähintään 3-4 litraa maitoa ja maitoruokaa päivässä.
Mulla on yhdeksän lasta eikä kukaan ole tehnyt juttua lehteen :D
Miten jotkut (teini)pojat kuluttaa niin kamalasti, ja jotkut eivät? Meillä 12v ja 16v pojat, syövät aamupalaksi ruisleivät (1kpl naama) päällisillä (juusto, leikkele, kasvikset) ja lasit maitoa/kaakaota tai mehukeittoa. Lounas koulussa. Välipalaksi taas leivät tai rahkat, omenaa, banaania tai muuta hedelmää tai juurespalaa. Päivälliseksi riittää normilautaselliset ruokaa, jos niitä lihapullia on niin about 6-7 piisaa kummallekin, lisänä perunaa/pastaa ja kasviksia, kasviksia määrällisesti kohtuu paljon. Melkein joka päivä tuoresalaatti lisänä. Iltapalalla puuro mehukeitolla, ruispalat päällisillä, keitetyt kananmunat. Maitoa juovat pari lasillista päivässä kotona.
Ja molemmat urheilevat ja muutenkin liikkuvat paljon. Nämä ruokamäärät tuntuvat ihan käsittämättömiltä! Miksi ei voi maidon tilalle ottaa välillä vettä? Esim. ruokajuomana vesi ja maitoa vaikka aamu-ja iltapalalla yhdet lasilliset. Ei tuollaisessa maidon ja lihan kuluttamisessa ole mitään järkeä.