Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

7 lasta perheessä.. JÄRKYTTÄVÄT ruokamenot

Vierailija
12.09.2017 |

http://www.is.fi/perhe/art-2000005363874.html

Apua... mikä ihmisiä vaivaa. On ok hankkia lapsia mutta noin monta? Kyllä on maapallon kestokyky kovilla kun länsimaihin tehdään suurperheitä :(

Kommentit (314)

Vierailija
261/314 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nainen ollut vain lastenteko kone.

No on ehtinyt ammatinkin hankkia!

Äh. Molemmat hoitajia. En kauheesti kehuisi.

Ai mitä? Sairaanhoitaja on AMK-tutkinto, eikö se ole ammatti jos mikä? Mikäs oma ammattisi on ja lasten lukumäärä?

Duunariammatti. Huono palkka eikä kehitysnäkymiä. Ja molemmilla.

Tuon tason ihmisten lapset ei menesty, vaan junnaa taas niissä julkishallinnon suojatöissä.

Mitä ihmettä sinä horiset? Itse olen sairaanhoitaja ( yo + sh opinnot ). Kaikilla lapsillani ( 4 ) on akateeminen koulutus ja työpaikat julkisella  (2) että yksityisellä puolella (2).

Jos molemmat vanhemmat on huonosti koulutettuja niin ne lapset toistaa tutkitusti samaa rataa.

Ja julkishallinnon suojatyöpaikat periytyy myös.

Mikä miehesi on?

Mieheni on rakennusalan yrittäjä ( opistotason koulutus ). Kuinka ajattelet, että olisimme huonosti koulutettuja vanhempia? Mikä on oma koulutuksesi ja ikäsi? 

Mikä vika niissä julkishallinnon töissä on? Kuka niitä lapsiasi hoitaisi ja kouluttaisi? Kuka tekisi terveydenhuollon työt? Kuka hoitaisi yleisen järjestyksen? On paljon työpaikkoja, mitkä tarvitaan, että rattaat pyörii. Ei tämä maa pyöri pelkästään sillä, että porukka keksii uusia tietokonepelejä tai sijoittelee pörssissä.

Tuon oululaisperheen isäkin on hoitaja ja suojatyössä.

Ehkä teillä osan lapsista pelasti isän panos.

No kyllä näin yrittäjän vaimona täytyy sanoa, että lapset ovat olleet pitkälle ihan minun "panokseni" varassa.

Lisäksi apunani ovat olleet lähellä asuvat isovanhemmat, joilla koulutustausta on "elämän koulu".

Entäs, jos tuo oululaisperheen isä onkin oman firmansa pyörittäjä tai ykstyisessä hoitolaitosessa töissä?

Lehtijutussahan puhuttiin vain työnantajasta, sehän voi sh:lla olla myös yksityinen.

Muuttaako se sinun asennettasi? 

Jos isä olisi yrittäjä, ammatiksi varmaan olis kerrottu yrittäjä.

Ja ihan samahan se on sinällään missä ovat töissä. Yhteiskunnan varassa silti.

Niin tuolla "yrittäjä" sanalla usein verhotaan se, ettei ole koulutusta tai koulutus on jäänyt kesken :D esim Jari Sarasvuo. 

Sarasvuolla on tiettävästi miljoonatulot, mitä se koulutuksella tekisi?

Vierailija
262/314 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äkkiä laskettuna tuon päivän (?) kauppalapun sisältö tekisi yli 4000kcal / henkilö. Paskapuhetta mutta uskon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/314 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai mitä? Sairaanhoitaja on AMK-tutkinto, eikö se ole ammatti jos mikä? Mikäs oma ammattisi on ja lasten lukumäärä?

Tuon tason ihmisten lapset ei menesty, vaan junnaa taas niissä julkishallinnon suojatöissä.

Mitä ihmettä sinä horiset? Itse olen sairaanhoitaja ( yo + sh opinnot ). Kaikilla lapsillani ( 4 ) on akateeminen koulutus ja työpaikat julkisella  (2) että yksityisellä puolella (2).

Jos molemmat vanhemmat on huonosti koulutettuja niin ne lapset toistaa tutkitusti samaa rataa.

Mikä miehesi on?

Sun mielipiteiden päälle koiratkin kusee.

-eri

264/314 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Gertrud Cucumberbath kirjoitti:

hohhoijakkaa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Apua... mikä ihmisiä vaivaa. On ok hankkia lapsia mutta noin monta? Kyllä on maapallon kestokyky kovilla kun länsimaihin tehdään suurperheitä :(

Suomessa on syntyvyys sota-ajan tasalla, joten lisää suurperheitä vaan, lapsissa on tulevaisuus! Antti Rinnekin kehoitti naisia synnytystalkoisiin. Oikeassa on. Ja mitähän se muuten av-mammoille kuuluu, kuinka paljon maitoa perheissä juodaan? Minusta on sekin positiivinen asia, että maidon ja lihan kulutus nousisi, kannattaisi maanviljelys ja karjanhoito Suomessa paremmin.

Tuolla lihamäärällä tullaan myös todennäköisesti työllistämään lääkäreitä ja sairaanhoitajia elintasosairauksien ja syövän merkeissä. 😳👍👍

Meinaatko perheen orjentoituneen tuohon kauppalistaan ja nauttivat samaa ruokaa päivästä toiseen?

Minä taas luulen, että heillä on 2-3vk ruokalista, joka vaihtelee päivittäin, niin kuin monessa muussa perheessä ja tuolle päivälle sattui vain sen päivän ruokaostokset ja seuraavalla kerralla taas aivan toiset esim. kalaa, kaalia jne.

Ja yhdellä ostoskorilla ei oikeasti voi sanoa perheen ruokakäyttäytymistä ja tarvitsevatko lääkäriä vai ei.

Luulen sinunkin ostoskorin vaihtelevan suuresti, eikä yhdestä voi tehdä mitään johtopäätöksiä.

Jos päivässä syödään lihapullina 400g jauhelihaa, indikoi se, että myös muut luetellut "kaikkiruokaisten" ateriat, jotka siis olivat liharuokia, sisältävät saman verran lihaa.

Paksusuolen syöpä on varsin todennäköinen jos pienestä pitäen vedetään päivittäin napaan koko viikon liha-annos.

Kyseessähän ei ollut ostoslista, vaan perheen äiti kertoili miten perheessä syödään. Esimerkkikauppalappu mistä puhut löytyy tosin jutun lopusta. Jos perheessä syötäisiin tarpeeksi kasviksia, niitä olisi myös kyseisessä lapussa todennäköisesti ollut, kasvikset kun eivät kauan hyvänä säily. Voi tietenkin olla, että kotoa löytyy kasvimaat ja marjapuskat, mutta ihmettelen sitten, ettei mainittu. Vaikka mitäpä tuo minulle kuuluu 😉

Ei kannata ottaa niin henkilökohtaisesti. Kommenttini enemmän kritisoi lainaamaani kirjoittajaa, joka halusi kaikkien suomalaisten syövän sen puolikiloa lihaa päivässä, karjankasvatuksen kannattavuuden lisäämiseksi, kuin kyseistä perhettä.

Vierailija
265/314 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. minun kauppalapusta puuttuu vihannekset kokonaan koska kasvatan ne itse.

Samoin kyllä lihat koska mies metsästää.

Perheitä on erilaisia mutta av- mammahan on aina oikeassa.:D

Vierailija
266/314 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä miehesi on?

Mieheni on rakennusalan yrittäjä ( opistotason koulutus ). Kuinka ajattelet, että olisimme huonosti koulutettuja vanhempia? Mikä on oma koulutuksesi ja ikäsi? 

Mikä vika niissä julkishallinnon töissä on? Kuka niitä lapsiasi hoitaisi ja kouluttaisi? Kuka tekisi terveydenhuollon työt? Kuka hoitaisi yleisen järjestyksen? On paljon työpaikkoja, mitkä tarvitaan, että rattaat pyörii. Ei tämä maa pyöri pelkästään sillä, että porukka keksii uusia tietokonepelejä tai sijoittelee pörssissä.

Tuon oululaisperheen isäkin on hoitaja ja suojatyössä.

Ehkä teillä osan lapsista pelasti isän panos.

No kyllä näin yrittäjän vaimona täytyy sanoa, että lapset ovat olleet pitkälle ihan minun "panokseni" varassa.

Lisäksi apunani ovat olleet lähellä asuvat isovanhemmat, joilla koulutustausta on "elämän koulu".

Entäs, jos tuo oululaisperheen isä onkin oman firmansa pyörittäjä tai ykstyisessä hoitolaitosessa töissä?

Lehtijutussahan puhuttiin vain työnantajasta, sehän voi sh:lla olla myös yksityinen.

Muuttaako se sinun asennettasi? 

Jos isä olisi yrittäjä, ammatiksi varmaan olis kerrottu yrittäjä.

Ja ihan samahan se on sinällään missä ovat töissä. Yhteiskunnan varassa silti.

Niin tuolla "yrittäjä" sanalla usein verhotaan se, ettei ole koulutusta tai koulutus on jäänyt kesken :D esim Jari Sarasvuo. 

Sarasvuolla on tiettävästi miljoonatulot, mitä se koulutuksella tekisi?

Onkohan kuitenkaan? Konkursseja tehnyt mennen tullen. Mikä lie varallisuus, jos velat pannaan vierelle?

Vierailija
267/314 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hohhoijakkaa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on syntyvyys sota-ajan tasalla, joten lisää suurperheitä vaan, lapsissa on tulevaisuus! Antti Rinnekin kehoitti naisia synnytystalkoisiin. Oikeassa on. Ja mitähän se muuten av-mammoille kuuluu, kuinka paljon maitoa perheissä juodaan? Minusta on sekin positiivinen asia, että maidon ja lihan kulutus nousisi, kannattaisi maanviljelys ja karjanhoito Suomessa paremmin.

Tuolla lihamäärällä tullaan myös todennäköisesti työllistämään lääkäreitä ja sairaanhoitajia elintasosairauksien ja syövän merkeissä. 😳👍👍

Meinaatko perheen orjentoituneen tuohon kauppalistaan ja nauttivat samaa ruokaa päivästä toiseen?

Minä taas luulen, että heillä on 2-3vk ruokalista, joka vaihtelee päivittäin, niin kuin monessa muussa perheessä ja tuolle päivälle sattui vain sen päivän ruokaostokset ja seuraavalla kerralla taas aivan toiset esim. kalaa, kaalia jne.

Ja yhdellä ostoskorilla ei oikeasti voi sanoa perheen ruokakäyttäytymistä ja tarvitsevatko lääkäriä vai ei.

Luulen sinunkin ostoskorin vaihtelevan suuresti, eikä yhdestä voi tehdä mitään johtopäätöksiä.

Jos päivässä syödään lihapullina 400g jauhelihaa, indikoi se, että myös muut luetellut "kaikkiruokaisten" ateriat, jotka siis olivat liharuokia, sisältävät saman verran lihaa.

Paksusuolen syöpä on varsin todennäköinen jos pienestä pitäen vedetään päivittäin napaan koko viikon liha-annos.

Kyseessähän ei ollut ostoslista, vaan perheen äiti kertoili miten perheessä syödään. Esimerkkikauppalappu mistä puhut löytyy tosin jutun lopusta. Jos perheessä syötäisiin tarpeeksi kasviksia, niitä olisi myös kyseisessä lapussa todennäköisesti ollut, kasvikset kun eivät kauan hyvänä säily.

Ei kannata ottaa niin henkilökohtaisesti.

Entäs, jos heillä siellä omakotitalon pihalla on oma kasvimaa?

Vierailija
268/314 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

hohhoijakkaa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseessähän ei ollut ostoslista, vaan perheen äiti kertoili miten perheessä syödään. Esimerkkikauppalappu mistä puhut löytyy tosin jutun lopusta. Jos perheessä syötäisiin tarpeeksi kasviksia, niitä olisi myös kyseisessä lapussa todennäköisesti ollut, kasvikset kun eivät kauan hyvänä säily.

Ei kannata ottaa niin henkilökohtaisesti.

Entäs, jos heillä siellä omakotitalon pihalla on oma kasvimaa?

Mutta potut ja tomaatit pitää silti ostaa?

Kovasti vaikutti vilja/lihavoittoiselta se ruokavalio.

269/314 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. minun kauppalapusta puuttuu vihannekset kokonaan koska kasvatan ne itse.

Samoin kyllä lihat koska mies metsästää.

Perheitä on erilaisia mutta av- mammahan on aina oikeassa.:D

Mehän ei käydä kaupassa ollenkaan 😝

Mutta olisi siis todennäköisesti jutussa kasvimaat mainittu.

Vierailija
270/314 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni 7 lasta ja emme saa toimeentulotukea. Oma koti, minä kotiäitinä. Mies töissä.

En pidä itseäni yhteiskunnan elättinä, saan toki lapsilisät ja kotihoidontuen. Jos tämän lauman veisin hoitoon, kustannukset yhteiskunnalle vähän enemmän kuin se muutama satasen kht.

Vierailija
271/314 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän kunnassa on yksi perhe (uskovainen) jossa 16 lasta, äiti on todella hoikkavartaloinen. Ei uskoisi niin monen lapsen äidiksi. Tämä Pirkanmaalla.

Jos ei ole rahaa syödä itse?

Vierailija
272/314 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän kunnassa on yksi perhe (uskovainen) jossa 16 lasta, äiti on todella hoikkavartaloinen. Ei uskoisi niin monen lapsen äidiksi. Tämä Pirkanmaalla.

Jos ei ole rahaa syödä itse?

Mitä? Onko se ylipaino joku tavoite?

Vierailija
273/314 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmetyttää kyllä toi kahdeksanvuotiaan kuusi leipäpalaa iltapalalla parin puurolautasen lisäksi. Ja kolme sälliä veti sata lihapullaa?

Syökö muiden urheilevat tenavat noin paljon?

Oho, johan on määrät. Oma 11-vuotias poikani (urheilee kilpajoukkueessa ja treenaa miltei päivittäin) ei ikinä saisi kerralla alas moista määrää leipää ja puuroa. Toisaalta meillä syödään tosi paljon hedelmiä ja kasviksiakin joka aterialla. Mutta ehkä tämä on sitten tosi yksilöllistä.

Vierailija
274/314 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen sairaanhoitaja ja ihan itse olen lasteni päivähoitomaksut maksanut. En tiennyt, ettei olisi tarvinnut! Saakohan ne jostain takautuvasti takaisin?

Kyllähän tuolla perheellä on kauheat ruokakulut. Sitä ei käy kieltäminen. Ehkä asuvat edullisesti ja tinkivät muusta.

Paljonko maksoit veroja ja montako lasta?

Tajuathan että yksi lapsi maksaa päivähoitokuluina tonnin kuussa. Maksoitko todella sen verran veroja?

Tajuan, mutta näin se on muillakin. Ei vain sairaanhoitajilla.

Eli et maksanutkaan itse.

Eikä se ole noin kaikilla. Minä esim maksoin sen kaksi tonnia ihan itse. Ja minun tuloni eivät ole yhteiskunnan kustantamasta suojatyöpaikasta.

Missä te pidätte lapsia hoidossa jos se maksaa tonnin kuussa? Oulussa kaupungin päivähoito maksoi asiakkaalle reilut 200 kuussa/lapsi muutama vuosi sitten, liekö hinnat moninkertaistuneet.. Sitä paitsi tuossa perheessä on niin isoja tenavia, että tuskinpa päivähoitopalveluja käyttävät.

Ihme asenne välttämättömien julkisten peruspalvelujen tuottamisesta: tuskin on suojatyöpaikka, kun kyseessä on sairaanhoito/poliisi/pelastustoimi. Meistä suurin osa tarvitsee joitain tai kaikkia noista palveluista elämänsä aikana.

Vierailija
275/314 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä miehesi on?

Mun vanhemmat oli köyhiä mutta rehellisiä duunareita sodanjälkeisessä Suomessa.

Itse synnyin v -60 ja olen myyntijohtaja keskiasteen tutkinnolla. Ennen kansainvälisiin yrityksiin siirtymistä tein 14v julkishallinnossa töitä, suojatyöpaikaksi en sitä missään tapauksessa kutsuisi.

3/4 lapsista akateemisen koulutuksen saaneita hyvissä työpaikoissa. 1 teini kotona.

Ei periytynyt meillä.

Vierailija
276/314 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävää ei ole ruuan määrä vain lasten lukumäärä.

Vierailija
277/314 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä miehesi on?

Itse synnyin v -60 ja olen myyntijohtaja keskiasteen tutkinnolla. Ennen kansainvälisiin yrityksiin siirtymistä tein 14v julkishallinnossa töitä, suojatyöpaikaksi en sitä missään tapauksessa kutsuisi.

3/4 lapsista akateemisen koulutuksen saaneita hyvissä työpaikoissa. 1 teini kotona.

Ei periytynyt meillä.

60-luvulla syntyneet kykenivät vielä tekemään ns luokkanousun. Nykyään se ei enää tutkimusten mukaan onnistu.

Ja kai tajuat, että sinä et ole kaikki.

Vierailija
278/314 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen sairaanhoitaja ja ihan itse olen lasteni päivähoitomaksut maksanut. En tiennyt, ettei olisi tarvinnut! Saakohan ne jostain takautuvasti takaisin?

Kyllähän tuolla perheellä on kauheat ruokakulut. Sitä ei käy kieltäminen. Ehkä asuvat edullisesti ja tinkivät muusta.

Paljonko maksoit veroja ja montako lasta?

Tajuathan että yksi lapsi maksaa päivähoitokuluina tonnin kuussa. Maksoitko todella sen verran veroja?

Tajuan, mutta näin se on muillakin. Ei vain sairaanhoitajilla.

Eli et maksanutkaan itse.

Eikä se ole noin kaikilla. Minä esim maksoin sen kaksi tonnia ihan itse. Ja minun tuloni eivät ole yhteiskunnan kustantamasta suojatyöpaikasta.

Missä te pidätte lapsia hoidossa jos se maksaa tonnin kuussa? Oulussa kaupungin päivähoito maksoi asiakkaalle reilut 200 kuussa/lapsi muutama vuosi sitten, liekö hinnat moninkertaistuneet.. Sitä paitsi tuossa perheessä on niin isoja tenavia, että tuskinpa päivähoitopalveluja käyttävät.

Ihme asenne välttämättömien julkisten peruspalvelujen tuottamisesta: tuskin on suojatyöpaikka, kun kyseessä on sairaanhoito/poliisi/pelastustoimi. Meistä suurin osa tarvitsee joitain tai kaikkia noista palveluista elämänsä aikana.

Kunnallisessa päivähoidossa.

Jokaisen lapsen tosiasialliset hoitokulut ovat tonnin kuussa.

Ja tuossa perheessä on ollut yhtä aikaa viisi alle kouluikäistä ja täällä on kovasti kehuttu, miten äitikin on työelämässä. Eli ne hoitokulut on sitten olleet viisi tonnia kuussa, kun äiti on töissä.

Vierailija
279/314 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä miehesi on?

Ei periytynyt meillä.

60-luvulla syntyneet kykenivät vielä tekemään ns luokkanousun. Nykyään se ei enää tutkimusten mukaan onnistu.

Ja kai tajuat, että sinä et ole kaikki.

No näköjään mun lapsetkin pystyivät (sv 81-90 vanhimmilla). Kaikilla on samat mahdollisuudet opiskeluun ja sehän on varmin tie luokkanousuun.

En ole kaikki mutta sama kaikilla mun lapsuudenystävillä ja nykyisillä ystävillä, esim työkavereilla. Lapsilla paremmat lähtökohdat ja koulutus kuin meillä vanhemmilla. Alkupalkka töissäkin aika hyvä, kaikilla omilla lapsilla alkanut 3:lla vähän yli parikymppisinä

Vierailija
280/314 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On paljon uutisoitu siitä miten nykyiset sukupolvet tulevat olemaan köyhempiä kuin vanhempansa. Eli enää ei ole mahdollista edes opiskella ja nousta. Vaan vaikka opiskelisi, ei pääse edes samaan.

Suurten ikäluokkien malli jossa inflaatio söi lainat ja parin vuoden opinnoilla pääsi pysyviin valtion/kunnan töihin... se malli oli ja meni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän seitsemän