7 lasta perheessä.. JÄRKYTTÄVÄT ruokamenot
http://www.is.fi/perhe/art-2000005363874.html
Apua... mikä ihmisiä vaivaa. On ok hankkia lapsia mutta noin monta? Kyllä on maapallon kestokyky kovilla kun länsimaihin tehdään suurperheitä :(
Kommentit (314)
Mun ystävän sisko on myös 7 lapsen äiti. Ensimmäinen lapsi 18 vuotiaana ja 30 vuotiaana vika.
Meni peruskoulun jälkeen kauppikseen ja sieltä pankkiin töihin, 18 v pääsi tiskille, heti naimisiin ja vajaa vuoden päästä eka lapsi.
Oli aina minimin kotona, mies sairaanhoitaja ja tekee vain iltavuoroa.
Äiti lähti aamulla töihin, muu perhe heräsi vähän myöhemmin. Yhdessäoloa ja äiti tuli pankin sulkeuduttua ja isä lähti töihin.
Lapset ovat käyneet kerhoissa mutta menivät vasta eskarissa tarhaan, sielläkin puoli päivää, vain eskarin.
Rakensivat sukutilasta lohkotulle tontille omakotitalon.
Pankissa todellakin oli tarkan markan ihminen ja lyhennysvapaita ei ole tarvittu.
Ei lasten määrä tarkoita ollaan ihan pa ja odotetaan valtion maksavan kaiken.
Hauskin aivovapaakeskustelu aikoihin. Kylläpä nyt ollaan niin pöyristyneitä ja huolissaan😂😂
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tuota yletöntä maidon litkimistä. Reilusti yli litra päivässä per nokka.
Ei sitä välttämättä litkitä, jos iltapuuroon menee 4litraa ja makaroonilootaan 4litraa,niin ei sitä niin paljoa enää per pläsi jää. Vaikka pannarin pyöräyttää jälkkäriksi 2l, niin jää enää 2 litraa 9hengelle.
no äläpä. ja kaikki elävät jauhelihalla ja maidolla...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovat tehneet oman osuutensa hankkiessaan liudan eläkkeenmaksajia. Eivätkä säti suuria ikäluokkia eläkeahneudesta.
Ei sitä etukäteen tiedä mitä niistä tulee, tytöistä uusia lapsitehtailijoita ja pojista vankilakundeja.
Oulun seudun isoista perheistä tulee yleensä yritteliäitä ja ahkeria lapsia.
Moni aloittaa yritystoiminnan jo hyvin nuorena ja pitkälle opiskelu on myös tavallista.
Isoissa perheissä eletään yleensä melko vaatimattomasti ja lapset oppivat tekemään töitä ja tienaamaan itse rahansa.
Ruokamäärä kuulosti kyllä omaan korvaanki järkyttävältä.. mutta anyway kaikki meistä syö niin erilailla..jotkut terveellisesti ym. Mutta tätä kyllä en voi käsittää että arvostellaan lapsien lukumäärää. Jos on kaksi lasta niin on niin ihanaa ja sopusuhtaista kaikki mutta auta armias jos lapsia on jopa neljä tai enemmän hui! Oikeesti mun mielestä on ihanaa että vielä nykyään on ihmisiä jotka, oikeesti haluavat monta lasta ja ymmärtävät kuinka arvokas lahja lapsi oikeesti on..eikä vaan keskity siihen menestymiseen, töihin ym. Ja ei, minulla ei ole seitsemää lasta.
onneks joku hankkii lapset ni mun ei tarvii
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sossu ja kela maksaa?
Ihan työssä käyviä ovat molemmat. Lapsilisät tietenkin saavat niinkuin kaikki muutkin.
Mikä ihme teitä oikein häiritsee isoissa perheissä? Molemmat vanhemmat töissä, katto pään päällä, ruokaa saavat ja harrastuksiakin on. Kaikki omilla rahoilla.Mukava lukea tälläisiä juttuja eikä aina niitä joissa ihmiset on olevinaan köyhiä vaikka rahaa riittää ryyppäämiseen, koiriin, avustuspuhelimiin ja muuhun.
Suomessa on niin paljon katkeria paskoja, jotka ovat kateellisia muun muassa isoille perheille, koska eivät itse jaksa hoitaa enempää kuin max. kaksi lasta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pojat tuollaisia hoikkia ruikkuja, mutta emäntä sitä kaliiberia, että ilmeisesti suuri osa ruokamäärästä uppoaakin häneen. Isäntää ei kuviin edes mahtunut. Jotain lemmikkejäkin siis on; saavatko nekin osansa?
Mitä sä höpiset? Ihan normaalin painoisen näköinen äiti. Keski-ikäinen, n.50v. nainen ja vuorotyö on sellanen kombo, että vatsan seudulle on lähtenyt kertymään pikkasen pyöreyttä.
Joo, minustakin pojat näyttävän hyvin normaalipainosilta, samoin äiti. Missä kuvassa äidillä on vatsaa, en kyllä tuosta lehtikuvasta havaitse?? Ja kun ajattelee, että on seitsemän raskautta takana, vaikuttaa kai se vähän vartaloon!
Minusta tuo on ihana perhe, hyvä että tuollaiset täyspäiset vanhemmat hankkivat useamman lapsen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sossu ja kela maksaa?
Ihan työssä käyviä ovat molemmat. Lapsilisät tietenkin saavat niinkuin kaikki muutkin.
Mikä ihme teitä oikein häiritsee isoissa perheissä? Molemmat vanhemmat töissä, katto pään päällä, ruokaa saavat ja harrastuksiakin on. Kaikki omilla rahoilla.Mukava lukea tälläisiä juttuja eikä aina niitä joissa ihmiset on olevinaan köyhiä vaikka rahaa riittää ryyppäämiseen, koiriin, avustuspuhelimiin ja muuhun.
Suomessa on niin paljon katkeria paskoja, jotka ovat kateellisia muun muassa isoille perheille, koska eivät itse jaksa hoitaa enempää kuin max. kaksi lasta...
Tai ei lapsia ollenkaan :(
Vierailija kirjoitti:
Nainen ollut vain lastenteko kone.
No on ehtinyt ammatinkin hankkia!
Meidän kunnassa on yksi perhe (uskovainen) jossa 16 lasta, äiti on todella hoikkavartaloinen. Ei uskoisi niin monen lapsen äidiksi. Tämä Pirkanmaalla.
Siis tuossa perheessä tehdään neljästä kilosta jauhelihaa lihapullia ja ne ovat samana päivänä loppu? Sehän tekee yli 400g lihaa yhtä perheenjäsentä kohti ja tietääkseni lihaa kuuluisi aikuisen syödä puoli kiloa viikossa, lasten varmasti paljon vähemmän? Ja maitoa kuluu yli litra jokaista perheenjäsentä kohti? Eipä siinä tule ainakaan proteiinista pulaa, varmasti päinvastoin. Minä kun olin lapsi, niin meitä oli äiti, isä ja kolme poikaa ja meille viidelle riitti puoli kiloa jauhelihaa 2-3 ateriaan 1980-1990 luvuilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äh. Molemmat hoitajia. En kauheesti kehuisi.
Täällä kauhistellaan ja pidetään perheen ruokaostoksia epäterveellisenä ja jotkut jopa tietävät sen johtavan sairauksiin.
Ja ihan kuin perhe popsisi ruuan yhdellä aterialla, eikä kukaan ole kysynyt, kuinka monta ateriaa noista on tarkoitusta tehdä ja kuinka usein käydään kaupassa.
Vai käydäänkö nykyisin ostamassa kaupasta vain yhden aterian tarpeet ja tuhlataan vapaa-aikaa ostosten tekemiseen, vaikka joka kodista löytyy hyvät kylmäkalusteet ja pakastimet, kun ostokset voisi tehdä 2-3 kertaa viikossa ja käyttää ylimääräisen ajan vaikka harrastuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai mitä? Sairaanhoitaja on AMK-tutkinto, eikö se ole ammatti jos mikä? Mikäs oma ammattisi on ja lasten lukumäärä?
Mies 36v kirjoitti:
Siis tuossa perheessä tehdään neljästä kilosta jauhelihaa lihapullia ja ne ovat samana päivänä loppu? Sehän tekee yli 400g lihaa yhtä perheenjäsentä kohti ja tietääkseni lihaa kuuluisi aikuisen syödä puoli kiloa viikossa, lasten varmasti paljon vähemmän? Ja maitoa kuluu yli litra jokaista perheenjäsentä kohti? Eipä siinä tule ainakaan proteiinista pulaa, varmasti päinvastoin. Minä kun olin lapsi, niin meitä oli äiti, isä ja kolme poikaa ja meille viidelle riitti puoli kiloa jauhelihaa 2-3 ateriaan 1980-1990 luvuilla.
500g:sta jauhelihaa saa aterian n. 5:lle hengelle. Eikä siitä tule mitenkään ylenmääräisesti lihaa, vaan aika sopivasti suosituksiin nähden. Ja täällä mammat käy kilvan kehumassa kuin he tai vanhemapansa ruokkivat sillä määrällä tupla tai jopa triplamäärän porukkaa. Kuinka helkatin pihejä te oikein olette? Mitä kehumista siinä on ettei älyä ostaa ja tehdä tarpeeksi ruokaa lapsilleen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai mitä? Sairaanhoitaja on AMK-tutkinto, eikö se ole ammatti jos mikä? Mikäs oma ammattisi on ja lasten lukumäärä?
Duunariammatti. Huono palkka eikä kehitysnäkymiä. Ja molemmilla.
Tuon tason ihmisten lapset ei menesty, vaan junnaa taas niissä julkishallinnon suojatöissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tuota yletöntä maidon litkimistä. Reilusti yli litra päivässä per nokka.
Ei sitä välttämättä litkitä, jos iltapuuroon menee 4litraa ja makaroonilootaan 4litraa,niin ei sitä niin paljoa enää per pläsi jää. Vaikka pannarin pyöräyttää jälkkäriksi 2l, niin jää enää 2 litraa 9hengelle.
Juuri näin.
Mutta täällä moittivat mammat ostavat roiskeläppäpizzan ja limun joka syöjälle ja luulevat syövänsä oikein .
Sitten on varaa moittia toisten syömisiä.
Lapsena maatalossa söimme jatkuvalla syörtöllä lihaa, nautaa, sikaa, lammasta lähinnä ja myöhemmin oon syönyt hirveä ja poroa. Terveenä oon saanut olla. Ikääkin on jo.