Onko 45v liian vanha saamaan vauvan?
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vielä tulee kuukautiset....? Eikö lähes kaikilla 50- vuotiailla ole vielä kuukautiset? Loppuvat keskimäärin vasta muutaman vuoden yli viisikymppisillä. Oma äitinä sai nuorimmaisensa 46-vuotiaana ja hyvin on mennyt. Lapsi nyt 30v ja äiti 76. Ei mitään ongelmaa missään vaiheessa. Jokainen on yksilö ja päätökset tehdään sen mukaan, mitä itse haluaa, ei av-palstan tyhmien naisten määrääminä.
Hormonitoiminta on myös todella yksilöllistä, joillekin kuukautiset jatkuvat 50-vuotiaaksi tai ylikin, ja toisilla vaihdevuodet saattavat alkaa jopa alle 40-vuotiaana. Eli ei kannata yleistää sen perusteella millaisia tapauksia omassa lähipiirissä on.
Ja muuten ei ole kohteliasta nimitellä toisia tyhmiksi vain sen perusteella, että heidän mielipiteensä eroavat omistasi.
Puhuinkin keskimääräisestä kuukautisten loppumisiästä, toisin kuin sinä. Ja eikö sinusta ole tyhmää määritellä, mitä kukakin elämässään saa tehdä? Eikö ne ole ihan jokaisen omia asioita?
Kuukautiset loppuvat keskimäärin 51-vuotiaana, mutta raskaaksi tulo alkaa käydä vaikeaksi jo kymmenen vuotta ennen kuukautisten loppumista. Eli 46-vuotiaana lapsen saaminen on merkki selvästi keskivertoa pidemmästä hedelmällisyydestä.
Siitä olen samaa mieltä, että on tyhmää sekä arvostella ihmisten henkilökohtaisia valintoja että perustaa oman elämänsä isot päätökset toisten mielipiteille.
T. Ei kukaan aiempi.
Ehei, ei ollenkaan. Täällä 43v juuri synnyttänyt äiti. Kaikki meni hyvin ja ei mitään ongelmaa.
Paskin peruste jättää lapset tekemättä on se 'ettet jaksa olla mummo lapsenlapsille'. Minulla itselläni oli nuori äiti ja nuori anoppi, ja kumpikaan ei ole viitsinyt tippaakaan kiinnostua lapsenlapsidtaan tai auttaa/hoitaa minuuttiakaan koskaan. Äidin nuori ikä ei ole mikään tae isovanhemmuudesta. Melkein sanoisin että päin vastoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vielä tulee kuukautiset....? Eikö lähes kaikilla 50- vuotiailla ole vielä kuukautiset? Loppuvat keskimäärin vasta muutaman vuoden yli viisikymppisillä. Oma äitinä sai nuorimmaisensa 46-vuotiaana ja hyvin on mennyt. Lapsi nyt 30v ja äiti 76. Ei mitään ongelmaa missään vaiheessa. Jokainen on yksilö ja päätökset tehdään sen mukaan, mitä itse haluaa, ei av-palstan tyhmien naisten määrääminä.
Hormonitoiminta on myös todella yksilöllistä, joillekin kuukautiset jatkuvat 50-vuotiaaksi tai ylikin, ja toisilla vaihdevuodet saattavat alkaa jopa alle 40-vuotiaana. Eli ei kannata yleistää sen perusteella millaisia tapauksia omassa lähipiirissä on.
Ja muuten ei ole kohteliasta nimitellä toisia tyhmiksi vain sen perusteella, että heidän mielipiteensä eroavat omistasi.
Puhuinkin keskimääräisestä kuukautisten loppumisiästä, toisin kuin sinä. Ja eikö sinusta ole tyhmää määritellä, mitä kukakin elämässään saa tehdä? Eikö ne ole ihan jokaisen omia asioita?
Kuukautiset loppuvat keskimäärin 51-vuotiaana, mutta raskaaksi tulo alkaa käydä vaikeaksi jo kymmenen vuotta ennen kuukautisten loppumista. Eli 46-vuotiaana lapsen saaminen on merkki selvästi keskivertoa pidemmästä hedelmällisyydestä.
Siitä olen samaa mieltä, että on tyhmää sekä arvostella ihmisten henkilökohtaisia valintoja että perustaa oman elämänsä isot päätökset toisten mielipiteille.
T. Ei kukaan aiempi.
No silloinhan keskimäärin 50-vuotiailla on kuukautiset, aivan kuten sanoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa iässä syliin kuuluvia lapsia sanotaan lapsenlapsiksi!
White trash mamma kommentoi. Vain sellaiset saavat parikymppisiä lapsia. Koulutetut ihmiset lisääntyvät vasta kymmenisen vuotta myöhemmin.
Olen hyvin koulutettu alle 5-kymppinen mummo. Tehokas ja älykäs ihminen hankkii kaiken nuorena, kun jaksaa. Nyt on kiva olla täydessä timmissä oleva mummo ja lapsilla on vielä mummon ja pappankin vanhemmat ilonaan. Vanhat vanhemmat varastaa lapsiltaan yhden sukupolven tuntemisen!
Ei käytetä ehkäisyä koska uskonto. Jos vaimo 45 v pamahtaa paksuksi niin pitääkö se lapsi tappaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On. Lapsista tulisi voida huolehtia aikuisuuteen saakka, eli sinun kohdallasi jaksamista pitäisi riittää n. 65 vuotiaaksi saakka.
Isukkini teki minut reilu 20 v. mutta kuoli noin 40 v.
Ei sillä ole oikeasti mitään väliä koska et tiedä elätkö lyhyen vai pitkän elämän.
Noinkin voi käydä, mutta mitä enemmän ikää, sen varmemmin joku tauti iskee ja kuolo korjaa.
Mieheni vanhemmat saivat hänet anopin ollessa 41 ja appi 43 vuotias.
Mieheni koki aina, että omat vanhempansa ovat niin vanhoja ja sukupolvien välinen kuilu oli heidän ymmärtämyksiensä välissä.
Omia isovanhempiaan mieheni ei nähnyt koskaan, kun olivat jo ehtineet kuolla.
Kun mieheni aloitti kansakoulun, oli kaverit kilvan irvineet, että ai katos, sun mummu ja pappa saattoivat kouluun.
Kun me aloitimme seurustelun vuonna 1983, olivat mieheni vanhemmat jo eläkeläisiä, minun isovanhempien ikäluokkaa, omien vanhempieni ollessa alle viisikymppisiä.
Meidän kolmeakymmentä käyvillä lapsilla ei ole myöskään isänsä vanhemmista muistikuvia, koska kuolla kupsahtivat lastemme ollessa kovin pieniä.
Et ole huomannut, että maailma on muuttunut monessa suhteessa sitten 1980-luvun? Puhumattakaan 1950-luvun? Nyt syntyneistä lapsista iso osa elää 100-vuotiaiksi. Ei kuusikymppinen ole nykyään mikään vanhus.
Äiti sai vauvan viikkoa vaille 45- vuotiaana. Luuli raskautta vaihdevuosiksi... Tietty oireita oli jo ollutkin: epäsäännöllistä kiertoa yms. Raskaus selvisi vasta puolen välin tienoilla.. Veli oli onneksi terve ja kaikki meni hyvin...
Vierailija kirjoitti:
Ei käytetä ehkäisyä koska uskonto. Jos vaimo 45 v pamahtaa paksuksi niin pitääkö se lapsi tappaa?
Toivon tähän raadilta asiallisia vastauksia. Lasken äänet yhteen.
Jos 45 on liian vanha, niin mahdollinen lapsi tapetaan. Jos ei niin hän saa elää.
Kiitos etukäteen.
Nykypäivinä monet "vanhukset" saavat munasolunsiirron, vaikkeivät asiasta puhukaan. Tiedän, koska olen alalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
White trash mamma kommentoi. Vain sellaiset saavat parikymppisiä lapsia. Koulutetut ihmiset lisääntyvät vasta kymmenisen vuotta myöhemmin.
Olen hyvin koulutettu alle 5-kymppinen mummo. Tehokas ja älykäs ihminen hankkii kaiken nuorena, kun jaksaa. Nyt on kiva olla täydessä timmissä oleva mummo ja lapsilla on vielä mummon ja pappankin vanhemmat ilonaan. Vanhat vanhemmat varastaa lapsiltaan yhden sukupolven tuntemisen!
Siinä tulee varastaneeksi itseltään ja lapsiltaan koko elämän, jos pitää "hankkia kaikki" nuorena miettimättä mitä edes haluaa ja vaatia samaa vielä lapsiltaankin.
Vierailija kirjoitti:
Äiti sai vauvan viikkoa vaille 45- vuotiaana. Luuli raskautta vaihdevuosiksi... Tietty oireita oli jo ollutkin: epäsäännöllistä kiertoa yms. Raskaus selvisi vasta puolen välin tienoilla.. Veli oli onneksi terve ja kaikki meni hyvin...
Oletko H ja veljesi K?
En olisi jaksanut vauva- ja pikkulapsiaikaa enää 45 -vuotiaana. Silloin oli esikoisella teini-ikä pahimmillaan. (Minua muuten pidettiin vanhana ensisynnyttäjänä, kun sain ekan lapsen 31-vuotiaana).
Mutta tokko olisin edes tuossa iässä tullut raskaaksi, kun vaihdevuosioireitakin jo oli.
Lapsenlapset ovat tervetulleita. Mutta nuoret parit ovat ahtaalla pätkätöiden ja opintolainojensa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivon tähän raadilta asiallisia vastauksia. Lasken äänet yhteen.
Jos 45 on liian vanha, niin mahdollinen lapsi tapetaan. Jos ei niin hän saa elää.
Kiitos etukäteen.
Lasket äänet? Miksi?
Asia jo sinänsä outo. Av päättää. Juu
Tee edes kysely. Helpompi laskea. Vaikka senkin tulos on yhtä tyhjän kanssa
Vierailija kirjoitti:
Teiniäitejä monta sukupolvea
On.
Toivttavasti olen jo mummo tuossa vaiheessa ja jaksan auttaa.
Olen 31v, vanhin 11v. Yhtään omaa vauvaa en halua enää.
Mun äiti oli 45 kun alkoi odottamaan mua ja isä 49, olin täysin terve vauva ja nyt terve aikuinen. Sain parhaimmat vanhemmat mitä olisin ikinä voinut toivoa, ja oon saanut hirmuisesti rakkautta ja tukea ja mulla on myös upeat isommat sisarukset.
Oon nyt 21 eli äiti 66 ja isä 70, molemmat ovat vahvasti työelämässä (yrittäjiä) ja todella nuorekkaita, hyvinvoivia ja aktiivisia. Kuulemma olen paras asia mitä heille on tapahtunut :)
Eli ei ole myöhäistä, toki mahdollisuus siihen että lapsi ei ole terve on isompi ku nuoremmilla äideillä, (toki lapsen terveys ei koskaan ole varmaa) mutta muuten on ihan vaan siitä että onko itsellä jaksamista.
Jos ap. asiaan mitään todellista neuvoa tarvitset, niin eiköhän olisi viisainta keskustella siitä vain oman gynekologisi kanssa.
Hän varmasti osaa antaa sen parhaan mahdollisen saatavilla olevan arvion esim. kehosi kestävyydestä yms. asioista.
Täällä kuulet vain eri ihmisten omia mielipiteitä puolesta tai vastaan, eikä kukaan täällä nitä kirjoittelevista (tunnistaen sinut myös ) ole edes nähnyt sinua.
Olen kohta 28v eikä mulla ole ainuttakaan lasta vielä, kun ei ole miestä ja olen uskovainen. En aio alkaa tekemään lapsia kiireellä, koska joku jossain nettipalstalla on sitä mieltä että sen aika olisi nyt. Sen aika on sitten kun Jumala sanoo.
Mun vanhempien ja meidän lasten välillä näkyy toisinaan sukupolvien kuilu, totta. Mutta eikös se näy oikeastaan kaikissa perheissä riippumatta ikäerosta? Se kuuluu siis asiaan. Joskus se on aiheuttanut rintojaan, kun ei olla ymmärretty toisiamme mutta olen kokenut sen myös rikastavan minua ihmisenä, että vanhempani edustavat eri sukupolvea kuin muiden.
Täällä maailmassa on paljon muitakin asioita, joiden tulisi lapsen hankinnassa painaa - esimerkiksi se, onko ihmisestä vanhemmaksi, ihmiseksi joka jaksaa rakastaa lastaan ja kohdella perhettään hyvin, jne. Nykyään on paljon nuorten vanhempien perheitä joissa lasta ei edes kasvateta. Hän vaan on. Tiedän kun olen itse alalla, jossa kohtaan perheitä. Ei välttämättä 20v:kään jaksa hoitaa lasta.
Lapset tottuu sen ikäisiin vanhempiin kuin niillä on. Ei ole mikään tae, että nuori ikä suojaisi lapsia omien vanhempien rappeutumiselta. Sitäpaitsi sehän kuuluu koko vanhemman ja lapsen väliseen prosessiin, ikääntyminen siis. Itse olen tavannut lähes kaikki isovanhempani (joista 2 elossa ja lähenevät 90), paitsi yhden. Tämä ei johdu siitä että isäni oli 4-kymppinen minut saadessaan, vaan siitä että hän oli nuori 2-kymppinen menettäessään isänsä, joka kuoli 4-kymppisenä. Nuori ikä ei siis ole tae siitä, että lapsesi näkisivät isovanhempansa.
Ap, jos olet raskaana, älä keskeytä raskauttasi. Sehän on lahja.
Mitä tulee tuohon "ennen vanhaan "-kommenttiin niin ennen vanhaan äidit ja tyttäret saattoivat olla raskaana samaan aikaan. Tämän vuoksi äidilläni on pikkuserkkuja, jotka ovat minua nuorempia. ;) itse uskon siihen että ihmisen biologinen kello kyllä sanoo, kun on liian vanha saamaan lapsia. Jos tulet raskaaksi esim vahingossa 45v et ole silloin vanha eikä yhteiskunnalla ole oikeutta syyllistää sinua tai lastasi.
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko kuukautiset vielä? Jos tulee, niin ei ole liian vanha.
Onpas määritelmä.
Minulla on kuukautiset näin 54-vuotiaana. Eikä ole mitenkään harvinaista, joskin yli keskimääräisen iän.
Ihanko tosiaan ajattelet, että vauva olisi ihan tervetullut. Olisin yli kuusikymppinen, kun lapsi on edes ekalla.
Mieti sen lapsen tilannetta ja jaksamistani äitinä.