Onko 45v liian vanha saamaan vauvan?
Kommentit (97)
Jos vielä tulee kuukautiset....? Eikö lähes kaikilla 50- vuotiailla ole vielä kuukautiset? Loppuvat keskimäärin vasta muutaman vuoden yli viisikymppisillä. Oma äitinä sai nuorimmaisensa 46-vuotiaana ja hyvin on mennyt. Lapsi nyt 30v ja äiti 76. Ei mitään ongelmaa missään vaiheessa. Jokainen on yksilö ja päätökset tehdään sen mukaan, mitä itse haluaa, ei av-palstan tyhmien naisten määrääminä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On. Lapsista tulisi voida huolehtia aikuisuuteen saakka, eli sinun kohdallasi jaksamista pitäisi riittää n. 65 vuotiaaksi saakka.
Miksi sitten miehet tekevät vielä kuusikymppisenä lapsia?
Se on miehelle helpompaa, koska päähoitovastuu pienen vauvan kanssa on äidillä, imetykset, yöheräilyt, äiti kotona vauvan kanssa, isä hoitaa lasta ehkä vain muutaman tunnin vuorokaudessa, jos sitäkään.
Mielestäni on, mutta jos sellainen ihme sattuu, niin mikäs siinä. Itse olen 45-v ja koen, että itse olisin liian vanha, se aika on mennyt jo. Monilla alkaa olla jo lapsenlapsiakin Minulla tosin on lapsia. Kun lapsi aloittaa koulun, niin on 52. Se on aika paljon noin pienen lapsen äidille.
Jos lapsi on ensimmäinen, on tuo ikä liikaa. Äidin psyyke ei kestä muutosvaatimuksia, on ihan psykoosiriski ja uupumusmasennuskin uhkaa. Hoivavaade kestää 20 vuotta, vaan kestääkö äidin terveys. Rintasyöpäriskikin kohoaa reippaasti, jos nainen saa esikoisensa noin vanhana. Jos kyse on iltatähdestä sisarussarjalle, riskit ovat vähäisemmät mutta osittain samat.
Kaikelle on aikansa!
Mä olen ymmärtänyt, että ei onnistu enää edes 43v. Loppuu mahdollisuudet. Mutta on ok jos saa lapsen, ei ole liian vanha.
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko kuukautiset vielä? Jos tulee, niin ei ole liian vanha.
Sama pätee varmaan sitten toisinkin päin? Kunhan kuukautiset on alkaneet, ei ole liian nuori äidiksi. Vai mitä oikein yritit sanoa?
Nytkin jaksaminen välillä kovilla teinin kanssa ja ikää 45v. Eli mielestäni on liian vanha. Joku vauva vielä olisi ihan kammotus. Mut toisaalta jokainen tietää ite parhaiten jaksamisensa. Jos hyvä tukiverkosto vielä auttamassa. Mut onko lapselle kiva et parikymppisenä äiti on lähes 70v. Mummokin sitten todennäköisesti kuollut.
Vierailija kirjoitti:
Jos vielä tulee kuukautiset....? Eikö lähes kaikilla 50- vuotiailla ole vielä kuukautiset? Loppuvat keskimäärin vasta muutaman vuoden yli viisikymppisillä. Oma äitinä sai nuorimmaisensa 46-vuotiaana ja hyvin on mennyt. Lapsi nyt 30v ja äiti 76. Ei mitään ongelmaa missään vaiheessa. Jokainen on yksilö ja päätökset tehdään sen mukaan, mitä itse haluaa, ei av-palstan tyhmien naisten määrääminä.
Hormonitoiminta on myös todella yksilöllistä, joillekin kuukautiset jatkuvat 50-vuotiaaksi tai ylikin, ja toisilla vaihdevuodet saattavat alkaa jopa alle 40-vuotiaana. Eli ei kannata yleistää sen perusteella millaisia tapauksia omassa lähipiirissä on.
Ja muuten ei ole kohteliasta nimitellä toisia tyhmiksi vain sen perusteella, että heidän mielipiteensä eroavat omistasi.
Kai kyse on enemmänkin yksilön biologiasta kuin mielipiteestä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On. Lapsista tulisi voida huolehtia aikuisuuteen saakka, eli sinun kohdallasi jaksamista pitäisi riittää n. 65 vuotiaaksi saakka.
Miksi sitten miehet tekevät vielä kuusikymppisenä lapsia?
Se on miehelle helpompaa, koska päähoitovastuu pienen vauvan kanssa on äidillä, imetykset, yöheräilyt, äiti kotona vauvan kanssa, isä hoitaa lasta ehkä vain muutaman tunnin vuorokaudessa, jos sitäkään.
Jos tuo todella on käsityksesi pikkuvauva-ajan hoitovastuista parisuhteessa, niin aika kivikautinen näkemys.
En tiedä, koska itse olen vasta 40, enkä aio tämän vatsassani olevan vauvan jälkeen enää enemmistä haaveilla. Äitini sai kuopuksensa 38-vuotiaana, mummoni 41-vuotiaana ja toinen mummoni 43-vuotiaana. Ainakaan meistä kukaan ei ole ollut liian vanha.
Täysin yksilöllistä on vanheneminen. Oma äitini oli 40 kun minut sai ja vasta nytten kun ikää alkaa olla 80 vuotta alkaa vanhuus näkyä (vielä todella hyvässä kunnossa). Toisaalta taas mieheni äiti on nyt 70-vuotiaana aivan poissa kuvioista.
Ei voi tietää.
Vierailija kirjoitti:
Rintasyöpäriskikin kohoaa reippaasti, jos nainen saa esikoisensa noin vanhana.
Raskaus ja imetys missä tahansa iässä pienentävät rintasyöpäriskiä, eli jo syöpää pelkää, niin nimenomaan pyöräyttää sen mukulan.
Kaikki on tietysti yksilöllistä mutta kyllä yleisesti ottaen se on aivan liian korkea ikä.
Max 42v ja sekin on paljon ja sisältää riskejä jo runsaasti.
Lapset pitää hankkia alle 30v jos mahdollista.
Ei todellakaan ole. Nimenomaan jos itse jaksaa ja keho on hyvässä kunnossa. Elämää ei voi hallita, eikä äidin nuorempi ikä ole tae yhtään mistään. Elämä voi yllättää aina. Itse mietin, kun 43v kohtasin nykyisen mieheni, että pitäiskö se iltatähti vielä tehdä. Prosessoin aikani ja tulin siihen tulokseen, että haluan elämältä jo jotain muuta kuin vaipparumbaa. Yhteinen lapsi olisi kyllä ollut ihana, olis kruunannut suhteemme ihan erityisesti, ja tässä iässä osaa arvostaa sitä lyhyttä varhaislapsuutakin ihan eri lailla kun silloin nuorempana kun lapsia sain. Kyse oli siis tasan omasta arvomaailmastani, muuten ei todellakaan kiinnosta kenenkään mielipiteet yhtään mistään. Sitäpaitsi kyllähän se vauvan saaminen taitaa nuorentaa, hormoonit tsemppaavat uuteen alkuun jne. Ihan typerää yrittää kontrolloida elämää kauhuskenaarioita luomalla. Eihän niillä nuorenakaan väännetyillä lapsilla välttmättä isovanhempia ole, tai ainakaan sellaisia jotka olisivat heistä kiinnostuneita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hormonitoiminta on myös todella yksilöllistä, joillekin kuukautiset jatkuvat 50-vuotiaaksi tai ylikin, ja toisilla vaihdevuodet saattavat alkaa jopa alle 40-vuotiaana. Eli ei kannata yleistää sen perusteella millaisia tapauksia omassa lähipiirissä on.
Ja muuten ei ole kohteliasta nimitellä toisia tyhmiksi vain sen perusteella, että heidän mielipiteensä eroavat omistasi.
Puhuinkin keskimääräisestä kuukautisten loppumisiästä, toisin kuin sinä. Ja eikö sinusta ole tyhmää määritellä, mitä kukakin elämässään saa tehdä? Eikö ne ole ihan jokaisen omia asioita?
Tuossa iässä syliin kuuluvia lapsia sanotaan lapsenlapsiksi!
Entäs jos saa ottolapsen tuossa iässä kuten minä? Mitäs siitä sanotte?
Ei naisten tarvi tuollaisia kysellä. Luonto sen päättää. Jotkut on tuossa iässä jo liian vanhoja, toiset taas ei. Riippuu ihan siitä tuletko raskaaksi vai et, että oletko liian vanha.