Mitä teillä opetettiin koulussa väärin?
Meillä yläasteen bilsan opettaja ei tiennyt missä kilpirauhanen sijaitsee ja väitti että imusolmukkeet kaulalla nielurisojen alla ovat kilpirauhasia. Sama bilsan opettaja väitti myös etteivät sisarukset voi saada keskenään lapsia. Toinen opettaja sanoi, että hepatiitti voi levitä pelkästään kättelemällä ja tämä aiheutti jonkun aikaa sen, että en kätellyt ketään.
Kommentit (180)
Mitä hel..... Vi...a??!!?? Mä oon 38v nainen, käynyt 9 vuotta peruskoulua keskivertomenestyksellä ja vahvuuteni on aina ollut maantieto. Ja nyt, tänä takatalvisena lauantaiaamuna mulle yhtäkkiä ns. täysin puskista selviää ettei Suomi kuulu skandinaviaan!!! Nyt on identiteettikriisi lähellä😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että pluto on planeetta.
Pluto oli planeetta vuoteen 2006 saakka. Koulussa ei siis opetettu väärin, vaan tehtiin uusi (poliittinen) päätös jolla päätettiin että Pluto ei enää olekaan planeetta. Aivan samoin kuin homoseksuaalisuus on aivan oikein ollut sairaus tai rikollinen teko, vaikka se ei tänä päivänä poliittisella päätöksellä ole Suomessa kumpaakaan.
Homoseksuaalisuus on luonnossa esiintyvä, sinällään harmiton piirre ja ominaisuus. Se ei ole sairaus eikä rikollista. Rikokseen syyllistyy toista vahingoittava ihminen, myös hetero.
Vierailija kirjoitti:
Mitä hel..... Vi...a??!!?? Mä oon 38v nainen, käynyt 9 vuotta peruskoulua keskivertomenestyksellä ja vahvuuteni on aina ollut maantieto. Ja nyt, tänä takatalvisena lauantaiaamuna mulle yhtäkkiä ns. täysin puskista selviää ettei Suomi kuulu skandinaviaan!!! Nyt on identiteettikriisi lähellä😂😂😂
Suomi kuuluu Pohjoismaihin. Se on eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että ruskea silmienväri on dominoiva ja täten tulee lapsille. No meidän perheessä neljästä lapsesta vain yhdellä ruskeat silmät. (Ja kyllä, kaikilla sama isä)
Kas kun sattuivat nämä peräkkäin. Meille opetettiin se niin, että ruskeasilmäiset voivat saada sinisilmäisiä lapsia, mutta sinisilmäiset eivät voi saada ruskeasilmäisiä. Meidän suvussa on ruskeasilmäisten isovanhempien lapset sinisilmäisiä, mutta lapsenlapsissa on ruskeasilmäisiä, vaikka toinenkin vanhempi on sinisilmäinen.
Silmien väri voi muuttua ja tummat hiukset vaalentua, mutta siitä ei puhuttu mitään.
Vierailija kirjoitti:
Että Pluto on planeetta.
Näinhän se opetettiin , oma lapsi taas valisti minua ettei ole ja koulussa opetettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maantiedon kirjassa oli ihmeellistä Ruotsin ylistystä ja Suomen halveksuntaa. Toisaalta kerrottiin valheita Suomen lipusta miten värit siihen tuli valkoisista hangista ja sinisestä taivaasta. Muuten opin vasta aikuisiällä että Suomen alkuperäinen lippu oli punainen...
Näin siis ysärillä
Mistä ne värit sitten tuli? (sininen ja valkoinen)
Sinivalkoisesta viiristä, joka oli jo muussa käytössä.
Kyllä meille mainittiin punainen lippu, mutta väliaikaisesti käytössä olleena.
Ruotsia seurattiin naapurini Amerikkana, mutta Suomen itsenäisyys ja kasvava kansainvälisyys oli tärkeää. Toisaalta jaksettiin hävetä huonoa kansallista itsetuntoa, toisaalta täkäläisiä, ei salonkikelpoisia ylpeydenaiheita. Ne olivat suuressa mittakaavassa liian harvinaisia ( eivät hyviä, kuten muiden harvinaisuudet).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi kuuluu Pohjoismaihin. Se on eri asia.
Ja maantieteellisesti Fennoskandiaan.
Vierailija kirjoitti:
Aikanaan ainoastaan hyvien oppilaiden kannatti jatkaa lukioon ja huonosti pärjäävien ammattikouluun. Huonoista kotioloista ei kyselty. Opetettiin, ettei lukioon kannata mennä koska ette siellä pärjää. Niinpä niin.
Ammattikoulu oli lastentarha ja 5 vuotta elämästä meni hukkaan. Myöhemmin sitten lukiot ja korkeakoulut kiitettävin paperein.
t. Entinen kutosen oppilas
Sait 2 tutkintoa, mikä siinä meni hukkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille opetettiin ala-asteella 80-luvun lopulla, että Suomi kuuluu Skandinaviaan. Vasta tältä palstalta opin, ettei kuulukaan.
Englannin lausumista opetettiin myös ala-asteella niin päin helvettiä ettei tosikaan.
Meille opetettiin vielä 90-luvulla että Suomi kuului Skandinaviaan. Luulin vielä muutama vuosi sitten niin.
Ehkä se oli 90-luvun läntinen agenda. 80-luvun neukku-Suomessa ei ehdottomasti kuuluttu Skandinaviaan.
N niin kuin NEE-KE-RI😓
siis onhan tuo kieliopillisesti oikein muttei moraalisesti tai eettisesti
V.1987 Keski-Suomi
Vierailija kirjoitti:
Juttelin ystäväni kanssa suomen sukulaiskielistä ja ystävä väitti, ettei viro ole sukulaiskieli. Oli koulussa opettaja sanonut, että vastoin yleistä käsitystä suomi ja viro eivät ole toisilleen sukua.
Jäin itse pohtimaan, että onkohan asia sekoittunut, joko ystävälläni tai sitten opettajalla, siihen että suomalaiset ja virolaiset eivät ole geneettisesti toisilleen sukua. Johan järki sanoo, että ne ovat sukulaiskieliä.
Suomessa on runsaasti rautakautisten virolaisten geneettisiä jälkeläisiä, myös moni paikannimi on virolaisperäinen.
Ala-asteella opettaja kertoi, että munasolu on sormenpään kokoinen.
Kuukautiskivut johtuvat siitä, että pienet verisuonet menevät poikki.
Ala-asteella opetettiin, ettei miinusmerkkisiä laskuja voi laskea. Niihin piti laittaa vastaukseksi, että ei voi laskea.
90-luvun puolessa välissä, kun olin 5- tai 6-luokkalainen meillä oli ensimmäiset sellaiset terveysvalistustunnit jossa tytöt otettiin erilleen ja kerrottiin kuukautisista, jaettiin ensimmäisiä ilmaisia siteitä ja tampooneita ja mukana tuli lehtinen jossa oli kysymyksiä ja vastauksia. Se ei ollut vielä varsinaista seksivalistusta, vaan keskittyi lähinnä tyttöjen alkavan murrosiän fyysisiin muutoksiin, miten karvojen kasvu, hien lisääntyminen jne on normaalia. Lehtinen ei ollut milläänlailla uskonnollinen, mutta muistan selvästi miten siinä oli osio jossa varoitettiin seksuaalisesta kanssakäymisestä poikien kanssa siten, että aina kun tyttö tekee intiimejä asioita pojan kanssa, hän jakaa itsestään "sirun" ja jos näitä "siruja" antaa liikaa, tyttö menettää itsensä kokonaan ja on lopulta peruuttamattomasti jollain tapaa vajavainen, ei enää ehjä ja kokonainen.
Silloin sitä ei kummemmin ajatellut, mutta nykyään mietin että mitäs helevettiä se oikein oli olevinaan.
Suomen maantieteellinen koko opetettiin vähän heikosti, siis että on kokoansa pienempi oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
90-luvun puolessa välissä, kun olin 5- tai 6-luokkalainen meillä oli ensimmäiset sellaiset terveysvalistustunnit jossa tytöt otettiin erilleen ja kerrottiin kuukautisista, jaettiin ensimmäisiä ilmaisia siteitä ja tampooneita ja mukana tuli lehtinen jossa oli kysymyksiä ja vastauksia. Se ei ollut vielä varsinaista seksivalistusta, vaan keskittyi lähinnä tyttöjen alkavan murrosiän fyysisiin muutoksiin, miten karvojen kasvu, hien lisääntyminen jne on normaalia. Lehtinen ei ollut milläänlailla uskonnollinen, mutta muistan selvästi miten siinä oli osio jossa varoitettiin seksuaalisesta kanssakäymisestä poikien kanssa siten, että aina kun tyttö tekee intiimejä asioita pojan kanssa, hän jakaa itsestään "sirun" ja jos näitä "siruja" antaa liikaa, tyttö menettää itsensä kokonaan ja on lopulta peruuttamattomasti jollain tapaa vajavainen, ei enää ehjä ja kokonainen.
Silloin sitä ei kummemmin ajatellut, mutta nykyään mietin että mitäs he
Silloin oli näitä neitsyyskampanjoita ym. uuspuritaanisia liikahduksia.
Ala-asteella opettaja opetti että luurangosta ei voi päätellä mitä sukupuolta ihminen on ollut - no ehkä ei joku tavan tallaaja ensisilmäyksellä mut tiesin jo silloin että arkeologit näkee tällaiset asiat luurangosta.
Toinen mieleen jäänyt oli että maailman suurin jyrsijä on majava.
Meidän tytölle opetettiin koulussa että suomessa politikot ja valtion johto ajaa kansalaisten etua, lisäksi opettaja kertoi että thl pyrkii suojelemaan kansalaisia, kaiken huippuna opettaja oli kertonut että yk sekä who on hyväntahtoisia ja kansalaisia suojelevia järjestöjä.
Kuinka tämönen opettaja on voinut päästä opettamaan? Tätä ollaan mieheni kanssa ihmetelty kovin.
Hellanlettas vaan, koulu on omasta ajastani valovuosia edellä. Teen silloin tällöin töitä, joissa olen saanut itse todistaa tämän.