Ahdistuisitko, jos työnantajasi ohjeistaisi (=käskisi) sinua sanomaan kaikille kohtaamillesi asiakkaille "Kiitos, hyvää päivänjatkoa"?
Kommentit (65)
No ei ehkä suoranaisesti ihan ahdistaisi, mutta vaikka ohjeistus periaatteessa onkin oikeansuuntainen, niin kyllä se asiakkaasta tuntuu aika päälleliimatulta kohteliaisuudelta, jos se sanotaan aina konemaisesti.Esim. Stockan ruokaosaston kassoilla huomaa selvästi, että se on ohjeistus, eikä lause synny aidosta asiakkaan kohtaamisesta ja luonnollisesta vuorovaikutuksesta. Olisihan se kassajonossa aika vaativaa kyllä jaella yksilöllisiä kohteliaisuuksia jokaiselle, mutta jotain vaihtelua tässäkin voisi olla. Parempi kuitenkin tämäkin, kuin ei mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan. Teen noin ilman käskemistäkin. Sitä kutsutaan hyväksi asiakaspalveluksi.
Tyhjänpäiväinen lässytys ei ole hyvää asiakaspalvelua. Hyvää asiakaspalvelua on se, että asiakas saa sen tuotteen/palvelun mitä haluaa kohtuullisessa ajassa kohtuullisella hinnalla.
Aikoinaan lähikauppani oli sellainen, jossa oli minimivalikoima ja minimi määrä tuotteita sikahintaisena. Henkilökunta (omistajat) olivat kyllä ystävällisiä ja kyselivät kuulumiset ja lässyttivät kaikki fraasit - också på svenska. Jouduin joskus kiireessä siellä asioimaan. Yleensä hain ruokani kauempaa halvemmalla ja paremmalla valikoimalla varustetusta kaupasta.
Jos vieressä olisi ollut toinen kauppa, jossa runsas valikoima ja halvat hinnat mutta henkilökunta olisi toivottanut lopuksi "haista paska", olisin käynyt siellä mieluummin kuin ostanut kalliilla lässytystä.
=D
En kyllä usko, että olisit mennyt tuollaisen kauppaan, jossa toivotetaan "haista paska" jokaiselle asiakkaalle.
Et ymmärtänyt hymiötä. Alkoi naurattaa ajatus moisesta kaupasta.
En, koska vapaa maa, puhun miten haluan, niin kauan kuin se on kohteliasta. En itse pidä kohteliaana robottimaisia toivotuksia. Olen asiakaspalvelua sisältävässä työssä ja meiltä toivotaan tuota, mutta en sano.
Latelen tervehdyksiä ja kohteliaisuukia kaiken aikaa vaikka en ole asikaspalvelutehtävissä. Se on ihan normaalia ja luontevaa ihmisten välistä kanssakäymistä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, tuollainen pakotettu kommunikointi on lähes mahdotonta saada kuulostamaan aidolta. Olen myyjä, en näyttelijä.
Täytyy muistaa tää, jos tuolla aletaaan ahdistella. Haluan palkanlisää, jos pitää lisäksi näytellä. Mua ei kiinnosta miten asiakkaan päivä jatkuu ("hyvää päivänjatkoa") poistuttuaan hakemasta tarpeensa, riittää, että se kohtaaminen ja tilanne, joka meillä on, menee mukavasti ja hyvin.
Itse olen yleensä kohteliaampi asiakkaana kuin asiakaspalvelija itse. Jopa silloin kun tulen tekemään reklamaatiota. Olen pahoillani jos se teitä nolottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ahdistaisi, koska tuollaista ohjetta ei ole tarpeen tulkita ihan kirjaimellisesti. Lähinnä niin, että silloin sanotaan kun tilanne tuntuu sopivalta. Oman järjen käyttö on sallittua myös asiakaspalvelussa.
Työntekijällä on ihan oikeasti velvollisuus totella työnantajan ohjeita. Ja ohjeistus ei ole koskaan "voi tehä tälleen, jos on sellainen fiilis" vaan se tarkoittaa että niin tehdään.
Ei voida pakottaa sanomaan jotain tiettyä lausetta, ellei se ole palvelun saaamisen suhteen oleellinen.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen yleensä kohteliaampi asiakkaana kuin asiakaspalvelija itse. Jopa silloin kun tulen tekemään reklamaatiota. Olen pahoillani jos se teitä nolottaa.
Onko tässä sanottu niin? En ole lukenut koko ketjua.
Hyvää päivänjatkoa on kyllä liioitellun ystävällistä paitsi joissakin harvoissa tilanteissa. Älkää pakottaako työntekijöitä sanomaan sitä. Me asiakkaat pärjätään ilmankin. Se saattaa jopa ärsyttää enemmän kuin miellyttää.
Seuraavaksiko pakotetaan kehumaan asiakkaan ulkonäköä: rouvalla on kauniit hiukset tänään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan. Teen noin ilman käskemistäkin. Sitä kutsutaan hyväksi asiakaspalveluksi.
Tyhjänpäiväinen lässytys ei ole hyvää asiakaspalvelua. Hyvää asiakaspalvelua on se, että asiakas saa sen tuotteen/palvelun mitä haluaa kohtuullisessa ajassa kohtuullisella hinnalla.
Aikoinaan lähikauppani oli sellainen, jossa oli minimivalikoima ja minimi määrä tuotteita sikahintaisena. Henkilökunta (omistajat) olivat kyllä ystävällisiä ja kyselivät kuulumiset ja lässyttivät kaikki fraasit - också på svenska. Jouduin joskus kiireessä siellä asioimaan. Yleensä hain ruokani kauempaa halvemmalla ja paremmalla valikoimalla varustetusta kaupasta.
Jos vieressä olisi ollut toinen kauppa, jossa runsas valikoima ja halvat hinnat mutta henkilökunta olisi toivottanut lopuksi "haista paska", olisin käynyt siellä mieluummin kuin ostanut kalliilla lässytystä.
=D
En kyllä usko, että olisit mennyt tuollaisen kauppaan, jossa toivotetaan "haista paska" jokaiselle asiakkaalle.
:DDD mahtava bisnesidea. joka kerralla tulisi erilainen "ime paskaa!" "hyppää kaivoon!" "painu vittuun!"
En ahdistuisi,mutta olen kyllä huomannut että usealta aspaalta tuo tulee kylmän robottimaisesti.Se ylipirteä tekohymy ei varsinaisesti auta asiaa. Jos aspa ei pysty edes auttavasti näyttelemään vilpitöntä,niin mielummin vaan joku "kiitos heihei". Enkä siis ole mikään vaikea asiakas,vaan normaali kuluttaja joka harvoin tarvitsee apua.
Todellakin, kyllä kohtelias ja hyvä asiakaspalvelija voi olla muullakin tavalla. Miettikää niitä kassalla työskentelijöitä kun ne hokee 500 x päivässä tuota. Ihan hirveetä.
Enkä itse asiakkaanakaan tarvitse tuota lausetta. Mulle riittäisi vain iloinen "kiitos".
Tässä on myös se aspekti, että minun ikäluokalleni n 53 v on opetettu käytöstapoja. Eli kun joku toivottaa sinulle jotain, esim hyvää viikonloppua, tai onnittelee synttärit johdosta tai sanoo hyvää joulua, niin siihen kuuluu vastata joko "kiitos" tai tilanteesta riippuen "kiitos samoin".
Ja vähän fiiliksestä riippuen en aina jaksaisi sanoa tuotakaan kiitos samoin, haluaisin vaan mennä nopeasti kassalta ohi sanomatta mitään. Siksi käytänkin pienemmissä ostoksissa yleensä itsepalvelukassaa. Nekin vaan on niin ärsyttäviä kun joku seisoo seläntakana kyttäämässä ettet vaan varasta mitään, tulee jotenkin syyllinen olo välittömästi.
Muistan kun tämä tuli 10 vuotta sitten Amerikasta Suomeen ja kyllä ärsytti. Edelleen. Olemme välimatkaa kunnioittava kansa. Toivottelu tunkee yksityisyyteeni enkä tarvitse tuntemattomien toivottelua. Hän ei voi tietää millainen päiväni on: vuokrakotini myydään alta, viesti tuli tunti sitten. Älä tunkeudu, et ole niin kiinnostava.
Ja onko hyvä tapa kuunnella ja vastata? Kulttuurissamme neutraali kommunikointi on vallitseva tapa ja sopii kaikille. Positiiviset saavat ilakoida jos siltä tuntuu.
Ja kyllä olen myyjä ja pakko lausua näitä toivotuksia kassalla tuntemattomille.
Pelottaa oikeasti tän maan tulevaisuus, jos nykyään työntekijä ahdistuu siitä, että työnantaja vaatii normaalit käytöstavat asiakaspalvelutilanteeseen. Ainakin silloin, kun itse menin nuorena ekaan duunipaikkaani asiakaspalvelijaksi, ei tarvinnut erikseen ohjeistaa tuota, tuli ihan selkärangasta, ilman loukkaantumista tai mielenpahoittamista.
Ei sen lauseen sanominen maksa penninjeniä, ja maalaiasjärkikin sen sanoi, että jos joku sitten tuli vaikka erittäin itkuisena tai näki, ettei kaikki ollut asiakkaalla ok, niin maalaisjärjen käyttö oli ihan sallittua, silloin se " hyvää päivänjatkoa" muokattiin vähän toisenlaiseksi.
Sanoisin työnantajalle "kiitos, hyvää loppuelämää"
Kyllä. Pitäisin huonona linjauksena noin joustamatonta ohjeistusta. Ja se tuntuisi myös käskytykseltä. Ikään kuin työntekijä ei itse osaisi kohdata asiakkaita orgaanisesti, ilman jotain ennalta laadittua käsikirjoitusta vuorosanoineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ahdistaisi, koska tuollaista ohjetta ei ole tarpeen tulkita ihan kirjaimellisesti. Lähinnä niin, että silloin sanotaan kun tilanne tuntuu sopivalta. Oman järjen käyttö on sallittua myös asiakaspalvelussa.
Työntekijällä on ihan oikeasti velvollisuus totella työnantajan ohjeita. Ja ohjeistus ei ole koskaan "voi tehä tälleen, jos on sellainen fiilis" vaan se tarkoittaa että niin tehdään.
Ei voida pakottaa sanomaan jotain tiettyä lausetta, ellei se ole palvelun saaamisen suhteen oleellinen.
Periaatteessa voi pakottaa. Työntekijöiden kannattaisi kuitenkin ottaa yhteyttä liiton neuvovaan lakimieheen, että miten tällaisen käskyttämisen voi riitauttaa.
Vierailija kirjoitti:
En ahdistuisi,mutta olen kyllä huomannut että usealta aspaalta tuo tulee kylmän robottimaisesti.Se ylipirteä tekohymy ei varsinaisesti auta asiaa. Jos aspa ei pysty edes auttavasti näyttelemään vilpitöntä,niin mielummin vaan joku "kiitos heihei". Enkä siis ole mikään vaikea asiakas,vaan normaali kuluttaja joka harvoin tarvitsee apua.
Juuri näin. Nolottaa aspan puolesta ja samalla ärsyttää. En halua asioida robotin kanssa.
En ahdistuisi, muta minusta teennäistä suomalaiseen kulttuuriin. Eikä se tee kenestäkään kyllä empaattisempaa ja ystävällisempää ihmistä, jos tuollaista sanoo tai kuuntelee kassalla. Kyllä ne ystävällisyydet näkyy ihan muualla, kuten oletko esim. häiritsemästä ihan konkreettisesti jonkun elämää, tai jopa tekemässä rikoksia tälle. Niihin voisi jokainen keskittyä enemmän.