Ahdistuisitko, jos työnantajasi ohjeistaisi (=käskisi) sinua sanomaan kaikille kohtaamillesi asiakkaille "Kiitos, hyvää päivänjatkoa"?
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan. Teen noin ilman käskemistäkin. Sitä kutsutaan hyväksi asiakaspalveluksi.
Sitä kutsutaan papukaijaksi.
Vierailija kirjoitti:
Hyvää päivänjatkoa on kyllä liioitellun ystävällistä paitsi joissakin harvoissa tilanteissa. Älkää pakottaako työntekijöitä sanomaan sitä. Me asiakkaat pärjätään ilmankin. Se saattaa jopa ärsyttää enemmän kuin miellyttää.
Seuraavaksiko pakotetaan kehumaan asiakkaan ulkonäköä: rouvalla on kauniit hiukset tänään.
Älä nyt, jos et tykkää tuollaisesta sulla jotain henkilökohtaisia ongelmia varmaan? Suhteessa jotain tai ulkonäkö komplekseja. Sanoin tuon sarkastisesti.
Eräässä kaupassa en käy enää koskaan. Jotenkin oksettava maku jäi ylimaireista naikkosista ja juuri jotain tuollaista "Ai kun kauniit hiukset" ja mikä lässytys ääni.
Hei, kaikki ei halua mitään henkilökohtaisuuksia ja tuo menee jo siihen. Kassahenkilö on ihan random henkilö. Ei ole soveliasta alkaa jutustelemaan samalla tavalla kun työkaverin kanssa, ketä näet joka päivä.
En. Nykyisin meillä on ohjeistus sanoa kaikilel asiakkaille(olen kaupassa töissä), mutta tein sitä jo kauan ennen koko ohjeistustakin.
Minä olen ainakin ihan samanlainen kassoilla, olkoon siellä kotona vaikka paratiisi tai helvetti ollut lähiaikoina, joten säästäkää ne yli psykoilut, että "ystävällinen hymy voi pelastaa jonkun päivän" Tai jos vakava ilme "Sillä on varmaan kurjaa kotona" Ei se kyllä ärsytäkään se ystävällisyys, jos on luonnollista, mutta harvoin ehkä on, tuollaisissa tilanteissa.
Yliystävällisyys on teennäistä ja yhtä kiusallista kun lievä töykeys.
Suomalaiset ovat introverttejä ja haluavat jutella tuntemattomien kanssa mahdollisimman vähän. "Hyvää päivänjatkoa" tavallaan pakottaa asiakkaan vastaamaan jotain. Pakottaa omissa ajatuksissaan olevan asiakkaan, joka on vielä varmaan väsynyt työpäivän jälkeen, ryhtymään sosiaaliseen tekopirteysleikkiin.