Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkäikäisen nuoren antaisit polttaa ja juoda kotona

Vierailija
04.04.2006 |

itse antaisin polttaa 14 vuotiaana, tekee sitä kumminkin, voisin ostaa tupakat koska jos en osta hommaa rahat jostain muualta tai poimii tumppeja maasta

juoda voisin antaa 15-16 vuotiaana, samat syyt kuin edellisessä, parempi kotona äidin ostamilla kaljoilla kun että ostetaan joltain hörhöltä pirtua tms ja sekoillaan kylillä'

nuoret tekevät näitä jokatapauksessa, kiellettiin tai ei ja mitä enemmän teinejä kielletään niin sitä enemmän haluavat näitä tehdä

toki yritän kaikkeni kasvattaa lasta niin ettei hän koskaan edes aloittaisi polttamaan saati juomaan mutta jos niin käy niin saa kyllä pyytää minua ostamaan jotta tiedän edes että paljonko meinaa juoda jne

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
08.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekee ne niin kuitenkin niin tehdään jo etukäteen . Joo kandee tosiaan katsoa läpi sormien 13 syöpäsätkien polttamisen ja nostaa vaan kädet ilmaan . Hohhoijakkaa !!

Vierailija
42/60 |
08.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen on niin astmaattinenkin, että sen ei parane sellasta mennä tekemään. Meillä ei juoda alkoholia ollenkaan. Oltiin eräänä iltapäivänä raitiovaunussa ja siellä oli päihtynyt mieshenkilö, joka lällätteli ja haastoi riitaa matkustajien kanssa. Kaikki pelkäsivät tuota miestä ja siirtyivät ratikan etuosaan, miehen jäädessä takaosaan. Lapset olivat ihan paniikissa. Puhuttiin sitten miten " lällättelijä" oli tilaan joutunut ja selitin jotain alkoholista.

Yritän myös kouluvalinnoilla vaikuttaa siihen, ettei lapset mene lähimpään lähiökouluun, vaan muuanne. Tietenkin osa nuorista juo ja suurin osa kokeilee. Yrittää voin silti kasvattaa heistä raittiita ja savuttomia. En ole tehnyt kummastakaan tabua, vaan yrittänyt näyttää ne huonot puolet mitä moisissa asioissa on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
08.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka kyseessä olisi oma vanhempi.

Vierailija
44/60 |
08.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakoida saa 18-vuotiaana. Minä en tupakoi nyt aikuisenakaan, koska kotona oli sen suhteen tiukkalinja. Ystäväni, jotka saivat tupakoida kotona 14-vuotiaina, tupakoivat edelleen.

Vierailija
45/60 |
08.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tupakoida kotona.

Ja vanhempien salliva alkoholitarjoilu lapsille on ihan tutkitusti edesauttamassa aikaisia humalahakuisia kokeiluja.

Eli, sitten kun itse saa juomansa hankittua niin kokeilkoon..

tämä ei tietenkään poissulje sitä, ettenkö voisi ruokaviiniä joskus maistattaa. Mutta onneksi nuoret ei yleensä tykkää viinin mausta.

Tupakointi on meillä niin ehdottomasti kielletty, ettei tulis varmaan pojille mieleenkään tulla kotiin tupruttelemaan. ja sekin ehkä osaltaan vähän pistää miettimään, että kannattaako edes aloittaa.

vieressä en voi olla vahtimassa tietenkään, mutta yritän kyllä tiukalla kurilla pitään lapset kuivilla niin kauan kuin voin. sitten isompana on jo vähän enemmän järkeä päässä.

Vierailija
46/60 |
08.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppivat näin kantamaan vastuun teoistaan.

Tupakoinnin suhteen myös nollatoleranssi.

Vierailija
47/60 |
08.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

juokoot jossain muualla jos on pakko

Vierailija
48/60 |
08.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä nyt puhu uskovaisista.

Vierailija
49/60 |
08.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

juokoot jossain muualla jos on pakko

Ei ole montaa vuotta, kun itse teini olin. Joten muistoissa hyvin nämät ajat. Ystävilläni oli vanhempia joiden mielestä heidän lapsensa eivät saa tupakoida tai ryypätä, kuin 18-vuotiaana. Siksi piti tehdä niitä salaa esim Hietsun rannassa, Kaivarissa ja muissa yleisillä paikoilla. Osalla karkakasi mopo käsistä, joutuivat vaikeuksiin; ryöstöjä, pahoinpitelyjä, raiskauksia, sammuttiin minne sattuu, yks jäi junan alle kun oli liian päissään, poliisi korjasi putkaan jne. Kaikenlaista sitä sattui, vaikken edes missään kauheassa rymyporukoissa viihtynyt.

Välillä oltiin talvisinkin meillä pitämässä hauskaa, pari drinkkiä ja sillein kivasti. Mutsi ja faija valvoi usein kotona, ettei tilanne riistäydy käsistä. Oli mukava olla lämpimässä sisällä, ei pelkoa vaaratilanteista (esim ryöstöt, raiskaukset yms). Meillä juotiinkiin aina vähemmän, kuin pussikaljottelemassa, koska meillä ei tarvinut kapinoida tms, koska saatiin rauhassa maistaa alkoholia.

Omille lapsillenikin aijon opettaa, et jos ryypätään, niin mielusti kotona, eikä ties missä ulkona, missä vaaratekijöitä on monia.

Mutta jokainen tehkööt, miten parhaaksi näkee. Mutta pitäisi myös ajatella sitä nuorta, eikä vain itseään ja tiukkis linjaa.

Vierailija
50/60 |
08.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullekin äiti osti välillä pari siideriä että muka tietäisi mitä juon. Joka kerta hommattiin jostain lisää juomista, koska ei pari siideriä riittänyt mihinkään. Ikää oli tuolloin 16-17v. Ja ihan alkoholin kohtuukäyttäjä oon nykyjään ja mielestäni olen ollut aina.

Se on myös harhaluulo että urheilu- tai jokin muu harrastus aina estäisi juomista tai polttamista. Tuskin äiti käy pelimatkoilla vakoilemassa mitä se oma mussukka siellä tekee. Toki varmasti on urheilijoita tai pianonsoittajanuoria jotka ei juo/polta mutta eiköhän se ole enemmänkin ihmisestä kiinni, ei siitä harrastuksesta.

Polttamista kotona en hyväksyisi minäkään, eikä hyväksytty meillä kotona kun olin nuori. Mutta silti veljeni polttaa, minä en, vaikka meidät on kai kasvatettu samalla tavalla.

Vierailija
51/60 |
08.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtään ihmettele miksi nykyajan nuoret ovat mitä ovat kun täällä vanhemmat sanovat että mutta eivät tottele niin annetaan sit kotona polttaa ja juoda.

EIhän tuommosten vanhempien lapsen tietty tottele kun vanhemmat ei uskalla ottaa vastuuta.

Vierailija
52/60 |
08.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän minäkin jo teini-iässä alkoholia käytin ja poltin, mutta en missään nimessä edes olisi halunnut tehdä sitä kotona...

Minä en halua osallistua omien lasteni myrkyttämiseen millään tavalla, myrkyttäköön itseään kun ovat täysi-ikäisiä ja osaavat jo päättää asioistaan.

Alkoholi on keskuhermostoon vaikuttava MYRKKY, miksi edesauttaisin lasteni mahdollista alkoholisoitumista ja myrkyttymistä vapaaehtoisesti?

Vierailija
53/60 |
08.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasta 21v kun olen niin on ihan lähimuistissa se teini-ikä. Vanhemmille ensinnäkin herätys, kaikki mitä lapsenne sanoo EI OLE TOTTA. Ärsyttää kun kuulen juttua että " Ei meidän Milla koskaan..." --> joo ei varmaan.

Itse olen aloittanut ihan ryyppäämisen joskus 15vuotiaana muistaakseni. Se vaan tapahtui, ulkona kännättiin viikonloppuina. Vanhemmat sen varmaan huomas, ja kotiintuloajat jne minulla oli. Isällä oli tapana sano aminulle jotain vastaavaa " huumeisiin ja tupakkaan et koske, ja jos juot, älä koske vahvoihin vaan ota jotain siideriä. Ja muista, aina saa tulla kotiin, älä jä minnekkään ulos!" Se tiesi että juon vaikka kiletäsivät, ja mun täytyy sanoa että toi sai aikaan sen, että mua ei pelottanu mennä kotii kännissä. Tottakai teeskentelin kovasti että mitään en oo ottanu, mutta kotiin aina menin yöksi. Ja minulle oli selvä etten polta, koska isä niin kovasti sitä toivoi, enkä muutenkaan sitä koskaan halunnut tehdä. Koska isä " katsoi juomisen läpi" eli ei sanonut mitään vaikk varmasti tiesi, niin kunnioitin niitä pyyntöjä joita hän kielsi. Muistan kyllä että ainakin kerran kun olin jo vähän vanhempi ja hän oi ostanut joku 3-4 sideria uudeksi vuodeksi, niin hän sanoi että et sitten juo enempää. Joo en..Tottakai sain muualta lisää, eihän isällä ollut tietoa että me juotiin joku 6-8 pikkupulloa kylillä, eikä se tuntunut edes paljolta..

On kavereita joiden vanhemmat oli tosi tiukkoja. Yks kaveri kun täytti 18 päätti kostaa, se oikein sano että nyt hän saa päättää. Ni rälläs sitten hirveesti baareissa, veti karseita kännejä ja pääty miestn luo yöks joka viikonloppu. Sitä kyllä hävettää jälkeenpäin.

Osottakaa lapselle se,että jos se tekee jotain kiellettyä, te ette hylkää/oo älyttömän vihasia, ni ne uskaltaa tulla kotiin. Älkää kannustako juomiseen ostamalla juomaa ennenkuin huomaatte että lapsi juo! Yksikin kaveri sain viinaa kotona 14v lähtien ni sitä se sitten tykkkäs vetääkki, ja sen mielestä se oli ihan normaalia ryypätä äitinsä kaa ku oli 14..Myöhemmin tuotti ongelmia.

Kultainen keskitie kannattaa, koska vaikka kuinka kieltäisitte, niin se on tasan lapsesta kii juoko se jos se haluaa. Ihan sama mitä se teille uskottelee..

Terveisin: lääketieteen opiskelija (ei se elämä NIIN persiilleen mennyt vaikka teininä perjantaisin ryyppäski..)

Vierailija
54/60 |
08.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kai 14-vuotias enää ole niin tyhmä että poimii maasta tumppeja, ja jos on niin kyllä on kasvatus menny pieleen jo paljon aikaisemmin. Ja jos ei halua että nuori ostaa pimeitä pulloja, voi senkin ihan opettaa ja asiallisesti kertoa miksi se on vaarallista. Normaalijärjellä varustettu yläasteikäinenkin kyllä tajuaa olla niitä ostamatta, toisille se ei taas mene jakeluun vielä aikuisenakaan.

Eli jos nämä ap:n mainitsemat esimerkit on syitä miksi alaikäiselle pitäisi ostaa kiellettyjä aineita, ei kyllä hyvin mee.

Vierailija
55/60 |
08.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tehtäväni ei ole edesauttaa alaikäistä lasta juomaan tai polttamaan. Jos niin tekee, tehkööt muualla. Kotiin tietysti saa silti tulla, minkälaisessa kunnossa tahansa.

Koska en hyväksy alaikäisen tupakointia tai alkoholin käyttöä, en tietenkään salli sitä kodissanikaan. Polttakoon ja ryypätköön vaikka kivenkolossa...

Ihmettelen, mihin vanhemmuus on kadonnut. Näitä juttuja lukiessa selviää aika pian, miksi suomalaiset nuoret ovat niin kuin ovat. Toivottavasti lapseni eivät ystävysty näitten vastuutaan pakoilevien vanhempien lasten kanssa. Ikinä.

Vierailija
56/60 |
08.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhin täyttää pian 18 vuotta eikä ole koskaan ollut humalassa, ei ole edes maistellut. Naurakaa vain. On nimittäin vanhempia, jotka oikeasti tietävät, mitä lapsensa tekevät, eivät vain luule tietävänsä. Poika on kyllä itsekin puhunut, miten muut, varmaan kaikki, koulukaverit juovat. Itse hän ei käy bileissä, vaan on illat ja viikonloput kotona. En ole kieltänyt menemästä, mutta kun hän ei halua. Jos hän menee baariin, kun täyttää 18, niin valmiiksi on puhuttu, että kahta tai kolmea annosta enempää ei oteta, koska elimistö ei ole alkoholiin tottunut. Saa nähdä, kuinka käy.

Toiseksi vanhin on 15, eikä hänkään ole juonut. Kaveriporukasta se on kiinni ja vanhemmista. Tytön kavereitten vanhemmat ovat samanhenkisiä eivätkä anna lastensa juoda. Jos yökyläilyä harrastetaan, on vanhemmat kotona, eikä siellä todellakaan kitata siideriä eikä tupakoida. Eilisiltanakin tyttö oli rokkikeikalla. Itse hän meni sinne bussilla, laittoi tekstarin, kun oli päässyt sisälle ja soitti, kun voin tulla hakemaan. Ei mitään juomisia lähtiessä eikä paikan päällä. Eivät kaikki nuoret juo, vaikka miten yrittäisitte muuta väittää.

Vierailija
57/60 |
08.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vanhempani olivat ns. vapaamielisiä ja sain maistella kotona n. 14-vuotiaasta, juomista ei tarvinnut juuri peitellä, eikä tupakointiakaan. Sainpahan hyvät pohjat ja sitten jatkoin siitä kadulla ym. Aikuistuttuani lopetin juomisen melkein kokonaan ja tupakoinnin kokonaan. Lapsiani aion kontrolloida tarkemmin, haluan säästää heidät samanlaista kokemuksilta, joita minulla on.

Vierailija
58/60 |
08.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polttaa alotin kun 12- vuotiaana aloin varastaan äitiltäni askista.

Yläasteella alettiin hankkiin omia röökejä automaateista.

Viinaa juotiin synttäreillä, kotiin mentiin kännissä illalla. Jos en menny kotiin niin äiti ajoi pitkin kaupunkia etsimässä.

Polttaa en ole koskaan kehdannut kotona, mutta kyllä varmaan haistoivat röökin (paitsi äiti joka itse polttaa).

En ole kapinoidakseni polttanu, siitä ei välitetty. Ongelmistani ei ole koskaan puhuttu, mutta kotona on muuten ollu hyvä olla.

Poltin, koska kaverit poltti. Sittemmin lopettanu on ne joilla ei ole tarvetta polttaa. Itsekin varmasti vielä polttaisin, mutta mies sanoi että hän tai tupakka.

Alle 15- vuotiaan ei kuulu juoda tai polttaa. Kyllä minä kulkisin lapseni perässä tai en päästäisi kotoa jos muuta luulee. Samaten jos jäisi kiinni esim. toisen vanhemman käräyttämänä niin ihan yhtälailla ei jäisi asia puhumatta. Musta on kertakaikkiaan kamala seurata kun kaupungilla liikkuu 10- vuotiaita kersoja kännipäissään ja vetää röökiä! Ei voi olla kotona enää kaikki asiat enää kunnossa!!

Se että ei anna juoda tai polttaa ennen täysi-ikää ei tarkota että lapsesta tulee juoppo kun alottaa. Liika " tiukkuus" ei ole sama kuin sääntö: sinä tai veljesi ette juo. Jos lapsi joutuu kasvatuskotiin " vaan kun ei saa polttaa" niin kyllä ummistetaan silmiä pahemmilta syiltä!

Yksikään lapsi ei tapa itseään jos kielletään tupakointi, mutta silti osoitetaan rakkautta ja välinpitoa, ratkaistaan ongelmia.

Jos multa loppuu mielikuvitus millä saa lapsen tottelemaan niin joko yhteys terkkaan, seurakunnan nuoriso-ohjaajaan, poliisiin..

Vierailija
59/60 |
08.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä huolimatta minulla ja 7 sisaruksellani on kohtuullinen alkoholinkäyttö. Kenestäkään ei ole tullut alkoholistia, eikä muutenkaan retestelijää tai muuta negatiivista. Kotona opetettiin normaali, kohtuukäyttö alkoholin kanssa. Meillä oli baarikaapit täynnä alkoholia, mutta ikinä koskaan, ei meidänkään äiti/isä ollut selvästi humalassa, vaan joivat ruokajuomana esim viinia ja iltaisin konjakkihörppy jne. Sivistynyttä menoa. Se me lapset ollaan opittu, alkoholia voi ottaa silloin tällöin, mutta 1 drinkki/lasillinen kelpaa, eikä sitä tarvitse enempää ottaa. Mä olen ainakin onnellinen, että meillä himassa sai alkoholiakin juoda ja siitä on jäänyt hyvät muistot ja opit ettei tarvinnut kapinoida tai ottaa liikaa.

Ei kaikilla huonosti mene, vaikka kotona alaikäisenä saisikin juoda.

Vierailija
60/60 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mibkää