Minkäikäisen nuoren antaisit polttaa ja juoda kotona
itse antaisin polttaa 14 vuotiaana, tekee sitä kumminkin, voisin ostaa tupakat koska jos en osta hommaa rahat jostain muualta tai poimii tumppeja maasta
juoda voisin antaa 15-16 vuotiaana, samat syyt kuin edellisessä, parempi kotona äidin ostamilla kaljoilla kun että ostetaan joltain hörhöltä pirtua tms ja sekoillaan kylillä'
nuoret tekevät näitä jokatapauksessa, kiellettiin tai ei ja mitä enemmän teinejä kielletään niin sitä enemmän haluavat näitä tehdä
toki yritän kaikkeni kasvattaa lasta niin ettei hän koskaan edes aloittaisi polttamaan saati juomaan mutta jos niin käy niin saa kyllä pyytää minua ostamaan jotta tiedän edes että paljonko meinaa juoda jne
Kommentit (60)
Monia hyvia pointteja esitetty, eli ei siirreta vastuuta lapsista heille itselleen, me olemme niita vastuuta kantavia vanhempia, ei kavereita. Lisaksi kun ne nuoret kuitenkin kapinoivat, niin jos annetaan niiden juoda ja tupakoida, kapinointi tapahtuu rankemmilla aineilla... Mina ainakin rakastan lastani niin paljon etta en antaisi juoda/tupakoida.
Meilla juodaan paljon alkoholia ruokajuomana, kanneja ei koskaan silla kumpikaan meista, mieheni tai mina, ei kanneista nauti. Mutta siis viinia/olutta voisin antaa lapsen maistaa 12-13 vuoden ikaisena mutta ei ikina siihen asti etta alkaisi jossain " tuntumaan" . Tupakoida ei saisi minun kotonani koskaan.
Itse asiassa kannan selkä vääränä viinaksia lapsilleni joka viikonloppu ja sitten örvelletään saunan takana yhdessä ja oksennellaan toistemme päälle. Kivaa.
ja todellakin yritän tehdä kaikkeni ettei alkaisi mutta toivon ja yritän kasvattaa häntä niin ettei asiaa tarvitse salailla tai pelätä kertoa, itse kertosin äidilleni muutaman kuukauden päästä kun olin aloittanut. Tietenkin yritti saada lopettamaan mutta koukkuunhan siinä oli jo jäänyt, kavereiden kanssa noukittiin maasta tumppeja kun ei rahaa ollut. Sitten kun opittiin juomaan niin ostettiin joltain pirtupullo (aloitin juomisen siis pirtulla) luojan kiitos mitään alkoholistia tullut
vaikka olen saanut polttaa kotona ja joskus juodakkin niin en silti ole kokeillutkaan huumeita tms, se ei ollut hyväksyttyä mutta ennemmin äiti minulle tupakat osti kuin että olisin kerjännyt kaupan tms edessä tai noukkinut niitä tumppeja. Sama viinan kanssa
Samalla tavalla haluan omankin lapseni kasvattaa
tiedämpä itse että paljon nuori meinaa juoda, nuoret kun ei sitä rajaa osaa hahmottaa ekoja kertoja alkoholia ottaessaan.
voi tietenkin olla että nyt sanon näin ja kun lapsi lähestyy teini-ikää ja jää kiinni tupakasta niin karjun tosiaan pää punaisena
ap
että olisi mielenkiintoisempaa kuulla niiden kommentteja, jotka ovat jo läpikäyneet tämän, eli vanhempia joiden lapset ovat parikymppisiä. On niin kauniita kuvia päässä, kuinka lapsi ei saa juoda kun vasta 18-vuotiaana jne. Valiettavasti KAIKKI nuo mielikuvat voivat romuttua!
Kertokaapa minulle, KUINKA te estätte esim. 15-16 vuotiaan nuoren ryyppäämisen/polttamisen? Toki nuori saattaa uskoa, jos laitatte hänet arestiin/lakkautatte viikkorahat/otatte pleikkarin tmv. pois/annatte selkään tmv. Mutta kaikkiin nuoriin tuollainen ei yksikertaisesti toimi!
Nuori saattaa karata kotoa, ette tiedä hänestä mitään pariin viikkoon, viimein hän löytyy lähikaupungista kun jää kiinni tupakan ja kaljan varastamisesta. Tai ehkä hän fuulaa, ja vetää nappeja viinan sijasta, koska sitä vanhemmat ei haista! Tiedän, nuo ovat vain uhkakuvia, mutta aivan mahdollisia... Tarkoitan, että aina ei kannata olla liian tiukkiskaan, koska mielestäni se vain lisää tiettyjen nuorten " kapinointia" .
Minä puhun omasta kokemuksesta; olin varsin villi yläaste ikäisenä, poltin, join, lintsasin, mutta kasvatukseni oli hyvä! Kotona vanhemmat kohtuukäyttäjiä, eivät antaneet kotona juoda/polttaa, puhumattakaan että olisivat ostelleet em. minulle. Vanhemmilla ei yksinkertaisesti ollut keinoja estää minua, eivät he voineet minua naulata lattiaan kiinni!;)
Kauan he jaksoivat juosta perässäni, huuttaa raivota, koittaa keskustella jne. Minä en koskaan siis tehnyt mitään todella tyhmää, kunhan olin ikäisteni bileissä, en varastellut muuta kuin kotoa joskus alkoholia/rahaa.
No, minulla on muutamia vuosia nuoremmat siskot. Heidän suhteensa vanhempieni kuri on löystynyt. He eivät enää jaksa niitä taisteluja, varsinkaan nuoremman siskoni kohdalla. Vanhemmalle pikkusiskolleni he suostuivat 15-16 vuotiaana ostamaan pari siideriä. Nuorimmainen saa ottaa jo kotonakin. Epäilen että tähän vaikuttaa myös se, että minun kauttani vanhemmat oppivat, että siitä bileissä ravaavasta viinaa juovasta, tupakkaa vetävästä ja lintsaavasta tytöstä kasvoi ihan hyvin menestyvä nainen:) Toki kaikkille ei käy niin, mutta pitää huomioida lapsen kehitys taso, joku 15-vuotias on 11-vuotiaan tasolla, joku 18-vuotiaan. Joku on luonteeltaan muiden vietävissä, joku osaa sanoa ei tarvittaessa. Minusta tärkeintä on kasvattaa lapsi niin, että hänellä on VAHVA itseluottamus, tällöin hän osaa pitää puolensa, ja osaa pitää itsestää paremmin huolen. Hän ei mene epämääräisiin porukoihin ryyppäämään, vain koska he ovat " cool" -porukkaa. Sillä en minä näe pahana, jos muutama 15-vuotias tyttö joissakin tyttöjen pyjama bileissä/pienen kaveriporukan pippaloissa ottaa muutaman siiderin/kaljan. Kokeilut kuuluvat nuoruuteen!!!
Ja viimeisenä; on typerää väittää/kuvitella, että jos nuorena alkaa juomaan alkoholia, niin väistämättä on isona juoppo. Itselläni esim. on sukulainen, joka pelasi TODELLA hyvin tennistä, ja harrasti muutakin urheilua paljon. Ei koskaan juonut alaikäisenä, vaikka pyöri sellaisissa porukoissa paljon. Sitten kun lähemmäs parikymppisenä osti sen ensimmäisen pullon mukaan joihinkin illan istujaisiin, niin urheilu unohtui. Tästä urheilua rakastavasta ja siinä menestyvästä nuoresta miehestä, tuli juoppo. Urheilu jäi, viina tuli tilalle. (Ja HUOM: hänen elämässään ei tapahtunut mitään " suuria muutoksia" tuolloin, esim. tyttö jättänyt/isä tai äiti kuollut.) Nyt hän on kymmenen vuotta vain juonut viinaa. Ne kaverit jotka nuorempina aloittivat, ovat 99% työssä käyviä, lähes kaikki myös perheellisiä. Hän on ainoa, joka jäi pullon hengen matkaan:(
Samaa mieltä olen, että joka tapauksessa lapsi varmasti juo.
Ja tuosta urheilijaesimerkistä. Juuri oli juttua siitä, että urheilijoista tulee helpommin alkoholisteja koska he ovat tottuneet urheilun kautta niin korkeisiin endorfiinitasoihin. Joten urheilijaesimerkki on sikäli vähän huono.
Vanhemmat sanoo että JUOKAA VAAN, ei siinä ole mitään vikaa.
Asenne on että juo ne kuitenkin, parempi kotona.
Kyllä täällä on tolloa porukkaa. Kuinka tyhmä täytyy olla jos sanoo että ei voi mitään jos 15 vuotias juo. Ton ikäinen on ala-ikäinen ja vanhempien vastuulla. Annetaan vaan lasten juosta illat ja yöt ulkona ja jos tulee humalassa kotiin, niin ei kai sille mitään voi. Monet vanhemmat eivät ota mitään vastuutta lastensa käyttäytymistä.
Joku kysyi millä sen muka estää. Ei sille mitään voikaa jos ei ole pienestä asti opetettu normaali käyttäytymistä ja laitettu lapselle rajoja.
Näitä vastauksia lukiessa näyttää siltä on kasvamassa uusi sukupolvi juoppoja suomalaisia nuoria.
tuo " tekee sitä kumminkin" . Ei kaikki tee! Jotkut lapset kasvatetaan hyvin, heille opetetaan tapoja ja arvoja. He ymmärtävät ettei juominen ja polttaminen tee heistä mitenkään coolimpia ihmisiä. Käsittääkseni nuoriso on jo menossa vähän siihen suuntaan että on coolimpaa olla polttamatta ja juomatta. Terveet elämäntavat ovat " in" . Jospa kasvattaisitte niitä lapsianne! Tuollainen hälläväliä asenne ei auta nuorta yhtään! Kaverini, jolla oli tuollaiset hälläväliä vanhemmat, jotka antoivat hänen juoda ja polttaa (ostivat viinakset jopa hänelle), teki itsemurhan. :( Et sillä viissiin..
Mä en rehellisesti tiedä yhtäkään yläasteaikaista luokkakaveriani (ollaan nyt siis noin 25-vuotiaita), joka ei olisi teini-iässä edes jonkin kerran juonut.
Viimeistään yläasteen viimeisellä ja lukion alussa se tuli kuvioihin. Enkä kyllä millään usko, etteikö meitä olisi kasvatettu. Kenenkään en tiedä tulleen mistään hurlumheiperheestä. Eivät ne vanhemmat siinä oikein mitään voi, kun kaveripiirin paine on kova. Kun niitä penskoja on vähän vaikea tuossa iässä kotiinkaan lukita.
Olet väärässä! Hyvästä kasvatuksesta huolimatta nuori voi hyvinkin juoda tai polttaa. Katsos kun murrosikään juuri kuuluu kapinointi vanhempia kohtaan. Silloin on tarkoitus nuoren alkaa valmistautua aikuisuuteen ja irrottautua vanhemmista.
Myöskin toisten nuorten mielipiteet ja asenteet ovat murrosikäiselle tärkeämpiä kuin vanhempien.
Se mitä nuori tekee murrosiässä, ei kerro vielä mitään siitä millainen aikuinen hänestä tulee.
Oma lapseni 14v eikä ole vielä juonut/polttanut.
Uskon kuitenkin että senkin aika tulee että haluaa maistaa.
Minusta kasvatus vaikuttaa olennaisemmin siihen, että nuori tajuaa tosiaan vain ottaa vähän eikä juo räkäkänniin.
Itse en ole ajatellut ostaa nuorelle viinaa tai tupakkaa.
ettei se oma lapsi joisi alaikäisenä, kun 95% nuorista niin tekee...! Ainakin minun tuttava piirissäni, joka koostui teini aikoina täysin normaaleista suomalaisista nuorista, osa todella hyvistä perheistä, osa huonoista, ja osa " tavallisista" perheistä. Jopa vahvasti uskovaisista kodeista olevia nuoria (jotka siis itsekkin uskossa) tiedän, jotka alkoholia maistelivat, vaikka yleensä eivät missään käyneet, mutta kokeilun halua oli heilläkin...;) Varsinaista juomiseen painostamista ei koskaan tapahtunut, jos joku ei halunnut juoda se oli. Samoihin bileisiin pääsi missä muutkin olivat, joku ehkä tarjosi huikkaa ymv. mutta kukaan ei PAINOSTANUT " ottaist nyt, mikset juo" tmv.
Antaisi minkään ikäisen polttaa kotona.
17v saisi ehkä maistaa alkoholia.
Niin kauan kuin kotona asutaan niin kauan on kodin säännöt.
No kerro mitä teet, kun 15-vee teini tepastelee kotiin ympäri päissään. " Hiljaa&muka salaa" hipsii pihalle/parvekkeelle ja laittaa röökin palamaan. Murrosiän uhma on alkanut, olet tiukkis ja kalkkis, et ymmärrä mitään jne. Huutoa vasten kasvoja, uhmaa, kapinointia. Sanotko " niin kauan kun asut täällä elät meidän säännöillä" ja kun lapsesi seuraavan kerran toistaa em. kohtauksen -niin, mitä teet? Heität pihalle yöksi? Häädät pois kotoa 15-vuotiaan...?
Vierailija:
Niin kauan kuin kotona asutaan niin kauan on kodin säännöt.
Senpä takia ystäväni 14v muutti lastenkotiin. Siitä se elämä meni vain synkemäksi, lopulta teki itsarin. Vain sen takia, kun vanhemmat kasvattivat tytärtään liian tiukasti.
mutta koskaan ei ketään tulisi kotoaan häätää pois! Sinne on aina voitava tulla, varsinkin lapsen!
Jos nyt niin desperadoksi käy, että lähtee kadulle kerjäämään röökiä tai keräämään tumppeja - niin siitä vaan. Katsotaan kuinka kauan pokka riittää itsensä pelleksi tekemisessä. En voi käsittää, että jollekin tulee mieleen ihan hövelisti siloitella nuoren tietä pahasti koukuttavan aineen käyttäjäksi.
Noihin touhuihinon vielä pitkä aika, mutta villejä veikkauksia voin heittää. Tupakoinnin " salliminen" kotona 14v. ehkä. Alkoholia saa maistaa vaikka 6-vuotiaana jos haluaa, ei siitä aivan varmasti tykkää. Juoda kokeilumielessä (eli muutama siideri/olut) saman ikäsenä.
Toivon kuitenkin, ettei tälläisiä tilanteita tulisi eteen kuitenkaan noin nuorena. Kasvatuksella voidaan ehkäistä porukan mukana rällästäminen, kasvattamalla lapsesta vahva ja itseään arvostava nuori. Mutta ehdottomiin kieltoihin ja niiden tehoamiseen en usko.
vaikka kuinka rajusti kokeilisi sitä muutaman vuoden - lopettakoot sitten kun järkiintyy.
Mutta humalaiselle teinille voi sattua mitä tahansa, paljon enemmän olisin alkoholista huolissani.
Luulen että annan juoda kotona lasin, pari viiniä ja n. 17v enemmänkin jos on juhlat. kotona meillä ei kukaan muutenkaan juo kännejä eikä tupakoi sisällä joten ei lapsetkaan.
Pelottaa kun muistaan miten hullu itsekin oli murkkuna, oksentelemassa lumihangessa... ei sattunut mitään pahempaa mutta kuinka monesti olisi voinut.
ei vastaa, KUINKA aiotte estäää sen uhmakkaa murrosikäisen polttamisen? Tai juomisen... Suurin osa nyt tuskin kotonaan polttaa, mutta miten kontrolloida mitä muualla tapahtuu. Ikävä tosiasia; ei mitenkään. Lapsen perässä ei voi juosta koko ajan, tai lasta lukita kotiinsa.
vaivaa ennen mahdollisia kiduttavan hitaaseen kuolemaan johtavia sairauksia.
Lähipiirissäni on juuri ollut kolme tupakan sairastuttamaa.
1. kuoli (tukehtumalla) sairastettuaan keuhkosyöpää
2. on juuri poistettu hampaat tupakoinnin aiheuttaman suusyövän vuoksi (mukava loppuelämä tiedossa tällä naisella, jos elossa pysyy)
3. kärsii pitkälle edenneestä keuhkoahtaumataudista, yskii limaysköksiä, rohisee ja on kaikinpuolin vastenmielisessä tilassa (tässäkin tapauksessa ihmettelen, miten kaunis nainen ja äiti on voinut päästää itsensä tuollaiseen tilaan)
Sitä paitsi, jos tupakoinnin sallimisella on tarkoitus yrittää miellyttää nuorta, niin voitte olla varmoja, ettei yksikään aikuinen kiitä vanhempiaan tupakoinnin sallimisesta nuoruudessa.
Vierailija:
vaikka kuinka rajusti kokeilisi sitä muutaman vuoden - lopettakoot sitten kun järkiintyy.
Mutta humalaiselle teinille voi sattua mitä tahansa, paljon enemmän olisin alkoholista huolissani.Luulen että annan juoda kotona lasin, pari viiniä ja n. 17v enemmänkin jos on juhlat. kotona meillä ei kukaan muutenkaan juo kännejä eikä tupakoi sisällä joten ei lapsetkaan.
Pelottaa kun muistaan miten hullu itsekin oli murkkuna, oksentelemassa lumihangessa... ei sattunut mitään pahempaa mutta kuinka monesti olisi voinut.
En jaksa lukea vastauksia, joten varmaan tämäkin näkökanta on tullut esille. Mutta siis tottahan nuoret juovat ja polttavat, mutta minä en anna signaalia, että se on hyväksyttävää. Itsekin olen juonut vanhempieni tietämättä ja minusta se oli hyvä niin. Jos kotona saa vetää saunakaljaa sun muuta, tottahan se alentaa kynnystä sitten jatkaa samalla ja rankemmalla linjalla myöhemmin.