Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkäikäisen nuoren antaisit polttaa ja juoda kotona

Vierailija
04.04.2006 |

itse antaisin polttaa 14 vuotiaana, tekee sitä kumminkin, voisin ostaa tupakat koska jos en osta hommaa rahat jostain muualta tai poimii tumppeja maasta

juoda voisin antaa 15-16 vuotiaana, samat syyt kuin edellisessä, parempi kotona äidin ostamilla kaljoilla kun että ostetaan joltain hörhöltä pirtua tms ja sekoillaan kylillä'

nuoret tekevät näitä jokatapauksessa, kiellettiin tai ei ja mitä enemmän teinejä kielletään niin sitä enemmän haluavat näitä tehdä

toki yritän kaikkeni kasvattaa lasta niin ettei hän koskaan edes aloittaisi polttamaan saati juomaan mutta jos niin käy niin saa kyllä pyytää minua ostamaan jotta tiedän edes että paljonko meinaa juoda jne

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
04.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten antaisin 14-15v tehdä molempia, toki niistä kyllä keskusteltaisiin asiallisesti.

Vierailija
2/60 |
04.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoda ehkä 16-v

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
04.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maistaa voi alkoholia aiemmin, mutta humalaa en hyväksy ennen 18 v.

Vierailija
4/60 |
04.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisää saa sitten muualta ja a¨vot, johan on valmis känniasemalle tai sairaalaan... Ja muutenkin jos vanhempien esimerkki / asenne on myönteinen tupakkaan ja alkoon niin kylläpä sen lapsistakin huomaa!!!

Toivottavasti kuulut vähemmistöön!

Itse vastaisin kysymykseesi että EN MINKÄÄN IKÄISEN lapsen tai nuoren!!

Vierailija
5/60 |
04.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on aivan varma, että a) en osta lapsilleni viinaa ja tupakkaa b) he eivät tee kumpaakaan silmieni alla ennen kuin ovat täysi-ikäisiä.

Ja vaikka KAIKKI muut tekisivät, saisivat jne, niin meillä ei saa!

Vierailija
6/60 |
04.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juomisesta, kyllä jotain 13v ja sitä vanhemmat saavat tilkan viiniä (tyyliin max. 8cm) ruoan kanssa jos muutkin saavat. Muuten en antaisi meillä juoda ennen kuin on 18 ja silloinkin vain pari siideriä tai pari lasia viiniä. Meillä ei tenavat dokaile himassa :)

Vierailija
7/60 |
04.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt tosissas rupea niille ostamaan, sun tehtäväs on huutaa sinisenä, kun saat ne kiinni sellaisesta.

Vierailija
8/60 |
04.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ideana justiin se, että tenavan ei ainakaan tartte tappaa itseään millään pimeällä viinalla, vaan voi juoda ne kaksi lonkeroa ihan mun valvonnassa..

Vierailija
9/60 |
04.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei polteta kotona, eikä juoda ennen kuin ikä riittää. Hankkikoon tupakka rahansa muualta ja polttakoon tumpit maasta jos mieli tekee. Huono tekosyy tukee lapsen polttamista ja juomista, että tekee muutenkin jos ei äiti/isä hanki.

Vierailija
10/60 |
04.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä himassa oli valmiina mullekin ostettu tupakka-aski ja kaljapullo, kun olin 14v. Tupakkaa kerran koitin, ei maistunut. Kaljaa maistoin, hyi kamalaa. Meillä oli himassa paljon ruokajuomana viiniä yms alkoholia kaapeissa. Välillä maistoin. Eikä tullut mieleenkään kapinoida kummankaan kanssa, koska niitä ei kotona ns. kielletty. Drinkeistä kiinostuin 15v ja silloin tällöin niitä join, usein himassa, kun pidettiin meillä tyttöjen iltoja. Aina olen osannut alkoholia käyttää kohtuudella, kiitos kuuluu kai vanhemmilleni :)

Vierailija
11/60 |
04.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kapinoida yhteiskuntaa / vanhempia / moraalikäsityksiä vastaan. Jos näistä kahdesta tulee hyväksyttyjä asioita kotona, niin seuraava askel on astetta lähempänä. Sitten kuvioon tulevat huumeet ja lääkkeet jne.

Vierailija
12/60 |
04.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuoren aivot ovat siinä 13-18.v paikkeilla kaikista oppimiskykyisimmät, aivot oppivat silloin kaikista helpoimmin matematiikan, kieliä ym.

Mutta aivot oppivat myös sen juomisen ja tottuvat siihen.

Eli en anna polttaa enkä varsinkaan ostaisi tupakoita, enkä myöskään juoda.

PS: Vanhin poikani täyttää pian 17.v eikä ole koskaan ollut vielä juovuksissa, onneksi. (Ja turha nyt paasata että " höpön höpön, ei vain ole jäänyt kiinni!" )

Urheilu onneksi kiinnostaa vielä enemmän.

Vierailija
13/60 |
04.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

aio antaa lasteni tehdä kumpaakaan kotona tai maksaa tupakoita ja juomisia. Koen saaneeni " hyväksynnän" molempiin ja uskon, että esim. polttaminen olisi voinut loppua, jos ei olisi vanhemmat kustantaneen tätä " harrastusta" .

Vanhempien kuuluu olla vanhempia, ei kavereita.

Vierailija
14/60 |
04.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapset ei saa polttaa koskaan kotona. Piste.

En todellakaan salli että hankkii syövän ja kuolee kituen. Mummoni sai ruokatorvensyövän, luulen että lapseni saa suvusta vielä muutaman lisä esimerkin.. :(

Alkoholia juodaan kun ollaan aikuisia.

Itte oon vetäny semmosia kalsarikännejä että ihme kun oon selvinny!!

Tosin, jos lapset nyt yläasteella juo joskus niin pitää vähän miettiä siihen vaikuttaa lapsen kypsyys.

Vanhempani antoi mun juoda, polttaa olisi saanut -molemmat vanhempani polttaa.

Mieheni on astmaattinen niin se ei juurikaan voi kärytellä.

Vierailija
15/60 |
04.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma isäni poltti sisällä koko lapsuuteni, kun hän muutti toiseen osoitteeseen, päätin, että minun kotiani ei koskaan enään savusteta tupakalla. Olen hyvin herkkänenäinen tupakanhajun suhteen, eli lapsi jää varmasti kiinni, jos edes yrittää aloittaa salaa ja siihen loppuu rahantulo kotoa.

Alkoholin suhteen en ole niin tiukka, vaikka en itse juurikaan käytä sitä. Voisin kuvitella antavani lapsen maistaa viiniä ruuan kanssa joskus yli 15 vuotiaana ja isänsä varmaan antaa saunaoluen joskus samoihin aikoihin.

Vierailija
16/60 |
04.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

nuoren aivot ovat siinä 13-18.v paikkeilla kaikista oppimiskykyisimmät, aivot oppivat silloin kaikista helpoimmin matematiikan, kieliä ym.

Mutta aivot oppivat myös sen juomisen ja tottuvat siihen.

Eli en anna polttaa enkä varsinkaan ostaisi tupakoita, enkä myöskään juoda.

PS: Vanhin poikani täyttää pian 17.v eikä ole koskaan ollut vielä juovuksissa, onneksi. (Ja turha nyt paasata että " höpön höpön, ei vain ole jäänyt kiinni!" )

Urheilu onneksi kiinnostaa vielä enemmän.

Takaan, että se ratkee ryyppään parin vuoden sisällä, ellei vielä oo tajunnu humalanihanuutta!! Sitte se ottaaki kaikki OLAN TAKAA, kun tajuaa mistä on jääny vaille! SORGE!!! ps. luepas uutisia urheilijoiden alko-ongelmista...

Vierailija
17/60 |
04.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä silloinkaan tarvitse tulla käryttelemään tupakkaa nenäni eteen enkä myöskään halua nähdä lastani umpitunnelissa täysi-ikäisenäkään.

Kotiin lapsi tietenkin voi tulla aina, vaikka olisi sattunut hölmöilemäänkin, mutta sen teen selväksi, etten viinankäyttöä ja tupakointia hyväksy.

Vierailija
18/60 |
04.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotona, juoda en saanut ikinä (vanhempani eivät juoneet lainkaan alkomahooolia). Salaa aloitin jo tosi nuorena.

Nyt aikuisena en enää polta, ja juon silloin tällöin.

Mielestäni vanhempien velvollisuus on näyttää mallia ja päättää mikä on oikein/väärin. Siksi ei ole hyvä ostaa esim. tupakkaa lapselle, sillä teolla siirtää vastuun tupakoinnista lapselle! Sitä paitsi se on laitonta=)

Vierailija
19/60 |
04.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kasvatus nääs auttaa!!!

Vierailija
20/60 |
04.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

kapinoida yhteiskuntaa / vanhempia / moraalikäsityksiä vastaan. Jos näistä kahdesta tulee hyväksyttyjä asioita kotona, niin seuraava askel on astetta lähempänä. Sitten kuvioon tulevat huumeet ja lääkkeet jne.