Esimies ilmoitti, että lapsiperheelliset ovat etusijalla loma-aikoja jaettaessa - onko muka ok?
Mitäs mieltä olette tällaisesta epätasa-arvoisuudesta? Hän määritteli tietyt ajankohdat vuodesta (koulujen lomat, joulut jne), jolloin perheellisillä olisi etuoikeus pitää lomansa. Pitäisikö pyytää tarkemmat speksit siitä miten määritellään lapsiperhe, onko aikuiset kotona asuvat lapset vielä tämän kategorian alla? Entä jos kaksi lapsiperheellistä haluaa yhtä aikaa lomailla ja vain toinen pystyy olemaan poissa, niin miten tilanne ratkaistaan ja kumman eduksi?
Kyseessä on kunta-ala ja kyllä, luottamusmiehelle on laitettu viestiä. Kokemuksianne kaipaisin :)
Kommentit (503)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs mieltä olette tällaisesta epätasa-arvoisuudesta? Hän määritteli tietyt ajankohdat vuodesta (koulujen lomat, joulut jne), jolloin perheellisillä olisi etuoikeus pitää lomansa. Pitäisikö pyytää tarkemmat speksit siitä miten määritellään lapsiperhe, onko aikuiset kotona asuvat lapset vielä tämän kategorian alla? Entä jos kaksi lapsiperheellistä haluaa yhtä aikaa lomailla ja vain toinen pystyy olemaan poissa, niin miten tilanne ratkaistaan ja kumman eduksi?
Kyseessä on kunta-ala ja kyllä, luottamusmiehelle on laitettu viestiä. Kokemuksianne kaipaisin :)
Tottakai on ok senki toope! Mieti vähän järjellä! Kyl lapsettomalla ON HELPOMPI järjestää työnsä ja vapaansa kuin lapsiperheillä. Piste.
Ei todellakaan ole. Meillä miehen kanssa vaativat työt ja lomaa ei voi ottaa milloin tahansa ja yhteisen loman saaminen on todella todella hankalaa. Missä taas meidän tuntemien lapsiperheiden ongelma on ainoastaan se kumpi saa lomaa niin että hoitaa lapsia. Ja jos kumpikaan ei saa sopivaan aikaan niin tästä selviää rahalla. Missä taas minä ja mies molemmat tarvitaan sitä yhteistä lomaa että suhde pysyy kasassa ja vaativan työn takia myös Burn out pysyy poissa.
Sillä ei ole mitään väliä pysyykö teidän "suhde" kasassa. Eihän teillä ole edes lapsia :D Kunnioittakaa lapsiperheitä ja heidän yhteisiä lomiaan.
Kyllä sille meille on ja meille meidän suhde on tärkeämpi kuin sinun kakarasi. Perhe on kahden henkilön talous siinä missä lapsiperhe ja tärkeä niille jotka siinä perheessä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännää muuten on se, että nämä lapsethan ovat myös miesten lapsia, niin ei miesvaltisilla aloilla ole tuota pakkoa saada heinäkuu lomaa kun lapsilla on lomaa. Enemmänkin joudutaan arpomaan kuka/ketkä saa lomaa silloin kun alkaa vaikkapa sorsanmetsästys tms. ???
Se sitten taas kertoo enemmän jo siitä perheestä että kuinka kiinnostunut isä on lapsiensa elämästä.
Kai se kertoo sit kaikista perheistä, kun ei ole vielä miesvaltaisella alalla muistaakseni kertaakaan kukaan miehistä vedonnut että heinäkuussa on loma saatava kun lapset on silloin lomalla.
Ja olen kuitenkin jo 15 vuotta ollut miesvaltaisella alalla töissä, parissa eri työpaikassa.
Itse olen ollut töissä myös miesvaltaisella alalla ja myöhemmin oma mies. Ja kyllä sielä esitettiin toiveita lomista perheeseen vedoten. Samoin kun itse olin pieni niin isäni pyysi lomia sen mukaan miten meidän lapsien lomat menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perheellisten röyhkeys on varmaan syy, mikä saa monet perheettömät vaatimaan tasavertaista lomien jakoa. Jos vain osattaisiin kohteliaasti pyytää, moni suostuisi. Mutta sen sijaan vaaditaan, ihan kuin olisivat jotenkin parempia. Siksi heille pitää osoittaa, että eivät ole.
Ohi keskustelun aiheen, mutta kyllä ovat lapsiperheet tietyllä tavalla "parempia" kuin täysin lapsettomiksi jättäytyvät. Lapsiperheissä kasvatetaan elättäjät lapsettomienkin vanhuusiälle. Rautalangasta: Suomessa kukin sukupolvi maksaa edellisen sukupolven eläkkeet. Lapsettoman eläkkeet jäävät hänen ikätovereidensa lasten maksettaviksi. Siksi lapsettoman tulisi tukea ikätovereidensa urakkaa lastenkasvatuksessa eikä kitistä itselleen kaikkia rusinoita pullasta. Sitä paitsi onnellinen lapsuus auttaa näitä lapsia kasvamaan hyviksi veronmaksajiksi, mikä on todellakin lapsettomankin etu.
Tämä vapaaehtoisesti lapsettomien haluttomuus mitenkään osallistua seuraavan sukupolven kasvattamiseen on yksi syy, miksi syntyvyys on Suomessa liian matalaa. Lapsiperheiden elämä käy liian hankalaksi, kun joka paikasta heitellään kapuloita rattaisiin, ja yhä harvempi haluaa ryhtyä siihen savottaan. Toisaalta lapsettomille varmistetaan tasa-arvon nimissä niin mukava elämä, että yhä useampi päättää loisia muiden ihmisten lastenkasvatuksen kustannuksella nauttien eduista.
Tällä logiikalla vammaisten lasten vanhemmat ovat alinta pohjasakkaa, koska he eivät kasvata uutta veronmaksajaa vaan verojenkuluttajaa.. Aika kamala ajatusmaailma..
Tuossa ajattelumallissa ei oteta mitään muuta huomioon kuin eläkkeet ja verot. Ja nekin kaksi asiaa käsitetään sairaalla tavalla väärin.
Juuri niin. Mitenkäs jos alettais miettiä paljonko menee verorahoista just lapsiin, kun otetaan huomioon hoitovapaat, lapsilisät, neuvolat, päivähoidot, koulut sun muut, niin taitaa lapsettomat kuluttaa noita verorahoja huomattavasti vähemmän. Lisäksi paljonko maksaa työnantajille lasten sairauden vuoksi maksetut sairaslomakorvaukset ja sijaisten palkat ym
Kyllä on näin ja sinä itse olet ollut tämä kuluttaja aikoinaan.
Sinä (jos siis olet lapseton) vain et koskaan maksa tätä takaisin tuottamalla uutta veronmaksajaa.
Tilastoihin suosittelen tutustumista. Lapsiperhe on kokonaisuus huomioon ottaen keskimäärin yhteiskunnan jatkuvuuden peruspilari.
Nyt puhuttiin eläkkeistä, (eläkemaksuahan jokainen työssäkäyvä maksaa palkastaan) ja veroista, ei siitä olenko lapseton vai en.
Puhu sinä peruspilareista ja jatkuvuudesta ja tilastoista, mutta jos niitten takaa kurkistat tosielämään, on ihmisillä erilaisia elämäntilanteita ja elämä ei kaikilla mene tuon saman käsikirjoituksen mukaan, kouluun, opiskelemaan, kihloihin, töihin, naimisiin ja lapsia, lisää töitä ja eläkkeelle.
Ehkä jokainen kansalainen saa käyttää omaa järkeään ja esim päättää olla tekemättä lapsia tilanteeseen jossa tuloksena väistämättä ero, kaikki pariskunnat ei saa lapsia vaikka haluaisi, vaikkei sitä kaikille kuuluta ja onhan näitä erilaisia elämäntilanteita, huostaanotettujakin lapsia on tilastoissa varmaan vaikka kuinka jos taas tilastoihin mennään.
Aika outoa ajatella että naisen tärkein tehtävä elämässä on synnyttää maahan uusia veronmaksajia. Ja nimenomaan veronmaksajia.
Aivot tulleet istukan mukana veks, kun on ollut niin pyhä vimma tehdä veronmaksajia lisää.
Jotkut ihmiset onneksi (tämän koko planeetan) ajattelevat että maksavat kulunsa sillä, etteivät kuormita järjestelmää ja luonnonvaroja lisääntymällä.
Vierailija kirjoitti:
Sinällänsä on ok. Tää toimii ainakin meillä. Minäkin lapsettomana tein mielelläni töitä, että muut saivat pitää perheen kanssa lomaa. Pienten lasten kanssa olen pitänyt lomani muuna ajankohtana, kun ei ole lopulta niin väliä. Nyt sovittiin että pidän lomat koulujen lomien aikaan. Ja tietenkin kun lapset kasvavat niin että pärjäävät yksin kotona en tarvitse lomaa tiettynä ajankohtana. Näin meilllä on toimittu ja toivottavasti jatkossakin työkaveritkin pysyy tälläisenä että ajatellaan toisia.
Voi kamala, eli kykenit jokusen vuoden joustamaan lomissa ennenkuin sait lapsia. Mietippä miltä tuntuisi, jos pitäisi samalla tavalla joustaa muutaman vuoden sijaan vuosikymmeniä? Koska aina on töissä joku jolla on pieniä lapsia.
Minusta olisi ok, jos lapsiperheet vaikka joustaisi keskenään, hehän ymmärtää toisiaan jne. eli joku jolla on pieniä lapsia saa olla joulut ja juhannukset vapaalla kun joku jolla on suuria lapsia/lapset jo lähteneet kotoa on töissä ne joulut ja juhannukset. Älkääkkä vain mussuttako, että lastenlasten takia pitäisi saada olla vapaalla nuo juhlapäivät.
Että mihin se lapsettomien joustaminen loppuu, kun menee lapset ja lapsenlapset aina edelle?
Ei ole mikään uusi ja kovin persoonallinen idea, käyttää lapsia pelinappuloina ja kilpenään. Lapsi on oiva "ase" duunissa, parisuhteessa ja kaikkialla julkisilla paikoilla.
Vierailija kirjoitti:
Perheellisille on tärkeää viettää loma yhdessä missä lapsia. Niin eihän perhettä ole ilman lapsia. Sinkut ehtii viettää loman koulujen alettua tai toukokuuu kesäkuun alkuun mennessä. Voitte mennä lämpimään canarioille.
Eli yksin canarialle, koska minulla ei ole miestä ja kaikki perheelliset ystävät ja sukulaiset on lomalla silloin kun kouluista on lomaa?
Haista nyt kuule :D
Meillä lomat kiertää. Oli lapsia tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Perheellisille on tärkeää viettää loma yhdessä missä lapsia. Niin eihän perhettä ole ilman lapsia. Sinkut ehtii viettää loman koulujen alettua tai toukokuuu kesäkuun alkuun mennessä. Voitte mennä lämpimään canarioille.
Sitten sinä voisit maksaa siitä.
Lapselliset voisivat nauttia pienempää palkkaa kuin lapsettomat, kun kerran lapsettoman on tyydyttävä paskempiin loma-aikoihin ja tehtävä useamman ihmisen työt lasten ollessa kipeinä.
Kaiva kuvettas, tai lopeta lässytys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai on ok senki toope! Mieti vähän järjellä! Kyl lapsettomalla ON HELPOMPI järjestää työnsä ja vapaansa kuin lapsiperheillä. Piste.
Ei todellakaan ole. Meillä miehen kanssa vaativat työt ja lomaa ei voi ottaa milloin tahansa ja yhteisen loman saaminen on todella todella hankalaa. Missä taas meidän tuntemien lapsiperheiden ongelma on ainoastaan se kumpi saa lomaa niin että hoitaa lapsia. Ja jos kumpikaan ei saa sopivaan aikaan niin tästä selviää rahalla. Missä taas minä ja mies molemmat tarvitaan sitä yhteistä lomaa että suhde pysyy kasassa ja vaativan työn takia myös Burn out pysyy poissa.
Sillä ei ole mitään väliä pysyykö teidän "suhde" kasassa. Eihän teillä ole edes lapsia :D Kunnioittakaa lapsiperheitä ja heidän yhteisiä lomiaan.
Kyllä sille meille on ja meille meidän suhde on tärkeämpi kuin sinun kakarasi. Perhe on kahden henkilön talous siinä missä lapsiperhe ja tärkeä niille jotka siinä perheessä on.
Ole ystävällinen äläkä rinnasta kahden ihmisen taloutta lapsiperheeseen:D Sinulla ei ole perhettä ja sillä selvä. Ehdit viikonloppulomille silloin kun perheellisten lapset ovat koulussa :D Huvittavaa, että edes kuvittelet muuta. Minun lapseni maksavat sinun eläkkeesi, joten kyykkää ja syvään.
Joopa joo. Sun lapset on meille vaan kuluerä. Ei mitään muuta. Kiitos sen työn minkä minä ja mies ollaan tehty meillä on sellaiset säästöt että pärjätään eläke ikä ilman eläkettä. Vaikka eläkettä meinataan nostaa. Ja samalla ollaan maksettu veroja että ne sun kakarat saa käydä ilmaista koulua ja käyttää ilmaista terveydenhuoltoa. Sua vaan vituttaa se että meillä on aikaa ja varaa tehdä mitä huvittaa kun saadaan lomaa missä sulla on lapsen muotoiset pallot nilkassa etkä saa edes päättää omista lomistasi. Että hajoa siihen kakaroinesi :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinällänsä on ok. Tää toimii ainakin meillä. Minäkin lapsettomana tein mielelläni töitä, että muut saivat pitää perheen kanssa lomaa. Pienten lasten kanssa olen pitänyt lomani muuna ajankohtana, kun ei ole lopulta niin väliä. Nyt sovittiin että pidän lomat koulujen lomien aikaan. Ja tietenkin kun lapset kasvavat niin että pärjäävät yksin kotona en tarvitse lomaa tiettynä ajankohtana. Näin meilllä on toimittu ja toivottavasti jatkossakin työkaveritkin pysyy tälläisenä että ajatellaan toisia.
Voi kamala, eli kykenit jokusen vuoden joustamaan lomissa ennenkuin sait lapsia. Mietippä miltä tuntuisi, jos pitäisi samalla tavalla joustaa muutaman vuoden sijaan vuosikymmeniä? Koska aina on töissä joku jolla on pieniä lapsia.
Minusta olisi ok, jos lapsiperheet vaikka joustaisi keskenään, hehän ymmärtää toisiaan jne. eli joku jolla on pieniä lapsia saa olla joulut ja juhannukset vapaalla kun joku jolla on suuria lapsia/lapset jo lähteneet kotoa on töissä ne joulut ja juhannukset. Älkääkkä vain mussuttako, että lastenlasten takia pitäisi saada olla vapaalla nuo juhlapäivät.
Että mihin se lapsettomien joustaminen loppuu, kun menee lapset ja lapsenlapset aina edelle?
Kannattais hankkia lapsia niin ei tarvitse mussuttaa. Mutta kuulostaa siltä, että olet liian vanhan saamaan lapsia :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ole ystävällinen äläkä rinnasta kahden ihmisen taloutta lapsiperheeseen:D Sinulla ei ole perhettä ja sillä selvä. Ehdit viikonloppulomille silloin kun perheellisten lapset ovat koulussa :D Huvittavaa, että edes kuvittelet muuta. Minun lapseni maksavat sinun eläkkeesi, joten kyykkää ja syvään.
Trolli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joopa joo. Sun lapset on meille vaan kuluerä. Ei mitään muuta. Kiitos sen työn minkä minä ja mies ollaan tehty meillä on sellaiset säästöt että pärjätään eläke ikä ilman eläkettä. Vaikka eläkettä meinataan nostaa. Ja samalla ollaan maksettu veroja että ne sun kakarat saa käydä ilmaista koulua ja käyttää ilmaista terveydenhuoltoa. Sua vaan vituttaa se että meillä on aikaa ja varaa tehdä mitä huvittaa kun saadaan lomaa missä sulla on lapsen muotoiset pallot nilkassa etkä saa edes päättää omista lomistasi. Että hajoa siihen kakaroinesi :D
Kuulostat ihan lapsettomalta duunarilta, joka ei ole kyennyt lapsia koskaan saamaan ja hyvä niin. Tuolla äo ei toivo jälkeläisiä. Oi voi, matkustin paljon ennen lapsia ja nyt lasten kanssa meillä on tapana mennä Floridaan, vuokrata huvila ja ajella limusiinillä, mutta mitäpä sinä siitä tietäisit. Tarkista vielä kuinka eläkeikä kirjoitetaan:D Toivottavasti sinua ei kukaan ulkoiluta vanhana vanhainkodissa :D Tiesitkö minkälainen kuluerä sinä olet vanhana? Nirri pois jo hyvissä ajoin ja tuhkat viemäriin :D Kukaan ei sinua muistele!
Voi trolli rakas :D Aika paskaa provoa kyllä nyt heittelet, ei jaksa edes vastata mitään järkevää noihin.
Vierailija kirjoitti:
Voi trolli rakas :D Aika paskaa provoa kyllä nyt heittelet, ei jaksa edes vastata mitään järkevää noihin.
Jotkut on liian älykkäitä näille sivustoille. Pidä hauskaa itseksesi.
Meillä yritettiin tuota silloin kun itselläni ei vielä lapsia ollut. Ekana vuonna annoin mennä läpi sen että lapselliset valkkaa ensin lomansa. Seuraavana vuonna oli sama meininki. Annoin kahden viikon ilmoituksen niin kuin työsopimuksessa vaadittiin.
Ensin jouduin pomon puhutteluun. Tämä tivasi miksi teen asiasta näin ison jutun,olisin kuulemma "saanut" jäädä heille töihin. Ei tarvitse kuulemma käyttäytyä lapsellisesti ja lopettaa kun asiat eivät mene mielen mukaan ja ehdotti että revitään ne minun irtisanomispaperit. Kieltäydyin ja sanoin vain etten minä tee tästä mitään ongelmaa tai kiukuttele. Koen vain ettei tämä paikka ole minua varten ja en aio viettää jokaista kesälomaani syyskuussa kun olen jo saanut parempiakin tarjouksia niin eduiltaan kuin palkaltaankin.
Seuraavan viikon sainkin sitten kuunnella näiden lapsellisten työkavereiden vittuilua siitä kuinka olen joustamaton ja siitä kuinka minulla ei ole edes syytä käyttäytyä vaikeasti. Sain kaikkien vihat niskaani kun otin loparit ja pilasin näiden etuoikeutettujen lomat.
Tuo on oikeasti opettanut minua kohtelemaan kaikkia ihmisiä tasavertaisesti. Vaikka minulla nyt on perhe niin en pidä omia lomiani yhtään sen tärkeämpinä kuin niiden lapsettomienkaan lomia.
Vierailija kirjoitti:
No, onhan tuo syrjintää. Toisaalta, miksi kukaan lapseton haluaisi koulujen loma-aikoina pitää lomansa kun joka paikassa on niitä lomailevia lapsiperheitä ja hinnat kaikkialla kalliimmat noina aikoina. Itse jos olisin lapseton niin en missään tapauksessa lomailisi koulujen loma-aikoina (paitsi kesällä ehkä vähän pakko). Esimiehen tehtävä ei kuitenkaan ole asettaa ihmisiä eriarvoiseen asemaan, se on väärin.
Esimerkiksi meillä, lapsettomalla parilla, syy on se, että toinen meistä on opettaja. Emme oikein voi matkustaa muulloin kuin koulujen loma-aikoina, joten sen ei-opettajan pitää sitten yrittää saada juuri hiihto- tai syyslomaviikko vapaaksi, jotta reissu voidaan tehdä yhdessä. Ja aika kohtuutonta sekin, että se ope lomailee kesä- ja heinäkuun, mutta silti ei ole yhtään yhteistä kesälomaviikkoa puolison kanssa, jonka lomakuukaudeksi on osunut elokuu, jolloin ope on taas töissä.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on ok kyllä, ja minusta olet myös niuho, jos tuollaisesta vedät herneen nekkuun. Miksi lapsettoman pitäisi olla lomalla juuri talvilomaviikolla?
Miksi eivät olisi, jos heillä on hyvä syy? Esimerkiksi minun siskoni meni naimisiin talvilomaviikolla, joten totta kai pyysin kyseisen viikon vapaaksi.
Tästäkin ketjusta taas huomaa, kuinka lapsen saatuaan ihmisestä tulee itsekäs idiootti. Minä minä minä minun lapset minun loma.
Tästä ketjusta huomaa että tähän vastaavat lapsiperheet on todella itsekkäitä mutta suurin osa silti on heidän etuilujaan vastaan alanuolista päätellen