Riittämättömyyden tunteesta johtuen en siivoa
Koska se, mitä teen, ei kuitenkaan riitä, en tee enää mitään. Riittämättömyyden tunteen synty on äitini vika ja mieheni jatkaa sitä olettamalla, että minulta voi vaatia kaikenmaailman normaalien ihmisten henkistä kapasitettia sietää sitä, ettei ikinä tule kunnollista, kun on siivonnut. Koska lapsiperheessä on ihan kohta kuitenkin sotkuista. Mieheni joutuu siivoamaan itse, koska en kestä sitä, että hän odottaa minun jotenkin saavan aikaiseksi siistiä.
Ja vaikkei hän ole edes kovin vaativainen, niin hän ei ymmärrä nostaa taakkaa tästä asiasta ja ongelmasta pois mun harteiltani, ja tukea mua siinä, kun mulla on se riittämättömyyden tunne.
Kommentit (393)
Äidilläni on kyllä erittäin vahva oikeutuksen tunnelukko, kun kerran katselin niitä väittämiä siitä. Ehkä hän on mielessään oikeutettu määräämään oman aikuisen tyttärensä ajatukset.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun jos jollain on valtaa minuun, niin mä en kuitenkaan ala tehdä asioita niin kuin hän haluaa, tai hänen hyväkseen varsinkaan. Niin en ymmärrä, mitä joku saa siitä vallastaan siihen, mitä mä ajattelen? Se ei kuitenkaan hyödytä äitiä yhtään. Päinvastoin saa kärsiä, kun vlitan miten elämäni on kamalaa.
apNarsismin ytimessä on se, että narsisti on riippuvainen siitä vallasta jota hänellä on muihin ihmisiin. Narsisti on kuin addikti siihen valtaan. Jos hän menettää vallan läheistensä mieleen, niin hän luhistuu ja saa turskalliset vieroitusoireet. Ja hänen on heti ryhdyttävä palauttamaan sitä valtaa läheistensä mieleen, koska vain silloin hän voi tuntea olevansa onnellinen. Se valta läheisten ihmisen mieleen (läheisten ihmisten tekemisiin, ajatuksiin, tunteisiin, persoonaan) on kuin huume narsistille, narsisti elää siitä huumeesta, ja hän tarvitsee aina uuden "fiksin" (annoksen) voidakseen tuntea itse olevansa elossa. Sitä hyötyä se äitisi saa siitä vallastaan sinuun.
Mietin silti, miksi siinä tuollaista tarttee. Kun ei minusta tullut äidin pikku apulaista, vaan äidille paha rääkyjä.
apKun ei se narsistin haluama valta liity niinkään sinun tekemisiin (eli että autatko vai rääytkö) vaan se on valtaa sinun mieleen. Narsisti haluaa valtaa herättää sinussa tunteita, hän haluaa valtaa saada sinut ajattelemaan tietyntyyppisten ajatusketjujen mukaisesti, hän haluaa valtaa heikentää sinun itsetuntoa, hän haluaa valtaa saada sinut tuntemaan syyllisyyttä asioista joista ei ole normaalia tuntea syyllisyyttä, hän haluaa valtaa aiheuttaa sinussa (tunne)reaktioita. Se rääkyminenkin on tunnereaktio, ja siitä narsisti huomaa nautintoa tuntien, että hänellä on valtaa sinuun (valtaa sinun mieleen, engl. "power over your mind").
"Se rääkyminenkin on tunnereaktio, ja siitä narsisti huomaa nautintoa tuntien, että hänellä on valtaa sinuun (valtaa sinun mieleen, engl. "power over your mind")."
Joo, se on tunnereaktio. Miksi se hakee sitä? Vaikka ois valtaakin siinä, niin miksi se hakee sitä tunnereaktiota?
Onko se jokin hänen oma vaillejäämisen kokemus, mietin, ehkä olen liian kiltti, kun koitan "ymmärtää" häntä, mutta kun ei siis jaksa uskoa perisyntistä pahaa kenestäkään, vaan että kaikki asiat ovat aina seurausta jostain, niin mietin vaan, että jos narsistisuuden taustalla on se kokemus, että rankaistiin ansiotta, mutta koska siinä ei myönnetty, että et sä tätä nyt ansainnutkaan, niin narsisti jäi tavallaan vaille reaktiota. Omaa lapsen vilpitöntä reaktiotaan, jonka olisi todellakin ansainnut, häntä kohtaanhan tehtiin vääryys.
Niin hakeeko se sitä sitten varsin huonoin keinoin lopun elämäänsä, ellei ymmärrä itsekin olleensa uhri, koska moni sanoo, että narsismi nimenomaan on vaillejääneiden asioiden velkomista. Huomion, hyväksynnän etc.
ap
Ja ssis tarkoitan, että hakee sitä reaktiota, kun sen näkee, niin se jotain tyydyttää, koittaa korjata omaa mieltään, mutta ei onnistu ja uusi uhri siinä kärsii.
Tämä vain tuli mieleeni katsoessani you tubesta niitä Daddy o five -videoita. Se isä selkeästi hakee lapsiltaan olemassa olemattomia tunnereaktioita, jotta saa jotenkin fixailla omaa traumaansa ilmeisesti tulla syytetyksi kaikenlaisista asioista, joissa ois ennemminkinkin tarvinnut tukea.
Tietenkin tuomitsen tällaisen käyttäytymisen, mutta haluan ymmrättä, mistä vallasta tässä nyt onnkysymys. Että saan sen irti.
ap
Vierailija kirjoitti:
Mutta oon kyllä miettinyt, että jos ihmistä on kuritettu ansiotta lapsuudessaan (äiti) eikä oikein kukaan ole tehnyt sitä uhrille selväksi, että se oli väärin, se toinen teki väärin, niin täytyykö heidän sitten jostain syystä vain toistaa se kokemus lapsilleen. Jokin heistä esiintyvä oikeutus siinä. Ja tarve. Tarve tehdä se toiselle.
Mutta sitä valtajuttua en vieläkään tajua. Onko siinä jotain kivaa, kun tekee vallan avulla muille jotain? Hyvää tai pahaa?
ap
Ei narsisti tahallaan ja tietoisesti käytä valtaa tai tee vallan avulla muille juttuja. Hän tekee sen tiedostamattaan. Narsisti on rikki sisältä, narsistilla on huono itsetunto ja hän on loputtoman epävarma ja loputtoman altis tuntemaan häpeää jos hänen heikko sisin (minuus) paljastuisi muille. Narsistin koko oleminen ja eläminen perustuu siihen, että hän tiedostamattaan yrittää paikata sitä huonoa itsetuntoaan, epävarmuuttaan ja hävettävää minuuttaan. Narsistille tulee aina hetkellisesti parempi olo kun muut ihailee häntä ja kun hän huomaa olevansa muille tärkeä ja kun hän huomaa että muut ovat RIIPPUVAISIA hänestä. Se tiedostamattoman vallan käytön tarkoitus (funktio) on saada esille tuo muiden riippuvuus siitä narsistista. Valta toiseen ihmiseenhän tarkoittaa samaa kuin että tuo toinen ihminen johon on valtaa, on riippuvainen siitä jolla sitä valtaa on (on "vallan alla"). Narsistin oma olo kohenee ja epävarmuuden tunne ja rikkinäisyyden tunne hetkellisesti vähenee siitä kun hän huomaa voivansa vaikuttaa läheistensä mieleen saamalla läheisissään aikaan tunnereaktioita (hyviä tai pahoja tunteita).
Oletko googlaillut narsismia? Onko käsite narsistin "lähde" sinulle yhtään tuttu?
Ja siis niissä d05 videoissa niillä lapsilla ei muuten olisi niitä epäreiluuden tunnereaktita, mutta isä teki "pranks" jolla niitä tehtiin lapsille, ja sitten raivottiin epäreiluutta kokevalle lapselle, ettei "saa olla hankala". Ja lopuksi naurettiin, että it's just a prank, bro!" 9-vuotiaalle.
ap
Vierailija kirjoitti:
Äidilläni on kyllä erittäin vahva oikeutuksen tunnelukko, kun kerran katselin niitä väittämiä siitä. Ehkä hän on mielessään oikeutettu määräämään oman aikuisen tyttärensä ajatukset.
ap
Narsistinen vanhempi kokee, että hänen lapsi (myös aikuinen lapsi) on hänen jatke. Narsisti mieltää omat lapsensa osaksi omaa persoonaansa. Ei tietoisesti vaan tiedostamattaan, narsistin mielen rakenne on sellainen, että hän ei erota lastaan erillisenä subjektina vaan lapsen funktio on olla narsistille sen narsistin oman minän jatke. Tällä kieroutuneella logiikalla narsisti kokee että tietenkin hänellä on oikeus määrätä aikuisen tyttärensä tunteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta oon kyllä miettinyt, että jos ihmistä on kuritettu ansiotta lapsuudessaan (äiti) eikä oikein kukaan ole tehnyt sitä uhrille selväksi, että se oli väärin, se toinen teki väärin, niin täytyykö heidän sitten jostain syystä vain toistaa se kokemus lapsilleen. Jokin heistä esiintyvä oikeutus siinä. Ja tarve. Tarve tehdä se toiselle.
Mutta sitä valtajuttua en vieläkään tajua. Onko siinä jotain kivaa, kun tekee vallan avulla muille jotain? Hyvää tai pahaa?
apEi narsisti tahallaan ja tietoisesti käytä valtaa tai tee vallan avulla muille juttuja. Hän tekee sen tiedostamattaan. Narsisti on rikki sisältä, narsistilla on huono itsetunto ja hän on loputtoman epävarma ja loputtoman altis tuntemaan häpeää jos hänen heikko sisin (minuus) paljastuisi muille. Narsistin koko oleminen ja eläminen perustuu siihen, että hän tiedostamattaan yrittää paikata sitä huonoa itsetuntoaan, epävarmuuttaan ja hävettävää minuuttaan. Narsistille tulee aina hetkellisesti parempi olo kun muut ihailee häntä ja kun hän huomaa olevansa muille tärkeä ja kun hän huomaa että muut ovat RIIPPUVAISIA hänestä. Se tiedostamattoman vallan käytön tarkoitus (funktio) on saada esille tuo muiden riippuvuus siitä narsistista. Valta toiseen ihmiseenhän tarkoittaa samaa kuin että tuo toinen ihminen johon on valtaa, on riippuvainen siitä jolla sitä valtaa on (on "vallan alla"). Narsistin oma olo kohenee ja epävarmuuden tunne ja rikkinäisyyden tunne hetkellisesti vähenee siitä kun hän huomaa voivansa vaikuttaa läheistensä mieleen saamalla läheisissään aikaan tunnereaktioita (hyviä tai pahoja tunteita).
Oletko googlaillut narsismia? Onko käsite narsistin "lähde" sinulle yhtään tuttu?
Ei ole kovin tuttu, narsismista olen lukenut, mutta äitininon mielestäni ennemminkin jollain tapaa määrittelemättömästi luonnehäiriöinen (taaskaan häntä syyttelemättä siitä sinänsä sen enempää) joten läheskään kaikki narsistiin sopivat asiat eivät sovi häneen. Mutta jollainlailla luonteen kovuus ja se, ettei myönnä vikojaan ja kaasuvalotus, eli kieltää minulta mun omat reaktiot ja ajatukset, on sitä pahinta ydintä siinä, miten mua kasvatettiin. Ja toi, että hänellä on haitallista valtaa minuun, se varmaan liittyy siihen, että jäin tosi yksin hänen kanssaan kun isä ja äiti erosivat, tai en vain tajua, missä se valta syntyi 😥
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
apNarsistinen vanhempi kokee, että hänen lapsi (myös aikuinen lapsi) on hänen jatke. Narsisti mieltää omat lapsensa osaksi omaa persoonaansa. Ei tietoisesti vaan tiedostamattaan, narsistin mielen rakenne on sellainen, että hän ei erota lastaan erillisenä subjektina vaan lapsen funktio on olla narsistille sen narsistin oman minän jatke. Tällä kieroutuneella logiikalla narsisti kokee että tietenkin hänellä on oikeus määrätä aikuisen tyttärensä tunteet.
Mulla on varmaan nyt vaikeutta hahmottaa tää, kun sitä erillistä kokemusta tuosta elää ei ole. Terapiassa otan tän vata-asian ilman muuta esille.
ap
Ei voi olla totta taasko tämä sama äitimarina alkaa 😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
apEi narsisti tahallaan ja tietoisesti käytä valtaa tai tee vallan avulla muille juttuja. Hän tekee sen tiedostamattaan. Narsisti on rikki sisältä, narsistilla on huono itsetunto ja hän on loputtoman epävarma ja loputtoman altis tuntemaan häpeää jos hänen heikko sisin (minuus) paljastuisi muille. Narsistin koko oleminen ja eläminen perustuu siihen, että hän tiedostamattaan yrittää paikata sitä huonoa itsetuntoaan, epävarmuuttaan ja hävettävää minuuttaan. Narsistille tulee aina hetkellisesti parempi olo kun muut ihailee häntä ja kun hän huomaa olevansa muille tärkeä ja kun hän huomaa että muut ovat RIIPPUVAISIA hänestä. Se tiedostamattoman vallan käytön tarkoitus (funktio) on saada esille tuo muiden riippuvuus siitä narsistista. Valta toiseen ihmiseenhän tarkoittaa samaa kuin että tuo toinen ihminen johon on valtaa, on riippuvainen siitä jolla sitä valtaa on (on "vallan alla"). Narsistin oma olo kohenee ja epävarmuuden tunne ja rikkinäisyyden tunne hetkellisesti vähenee siitä kun hän huomaa voivansa vaikuttaa läheistensä mieleen saamalla läheisissään aikaan tunnereaktioita (hyviä tai pahoja tunteita).
Ei ole kovin tuttu, narsismista olen lukenut, mutta äitininon mielestäni ennemminkin jollain tapaa määrittelemättömästi luonnehäiriöinen (taaskaan häntä syyttelemättä siitä sinänsä sen enempää) joten läheskään kaikki narsistiin sopivat asiat eivät sovi häneen. Mutta jollainlailla luonteen kovuus ja se, ettei myönnä vikojaan ja kaasuvalotus, eli kieltää minulta mun omat reaktiot ja ajatukset, on sitä pahinta ydintä siinä, miten mua kasvatettiin. Ja toi, että hänellä on haitallista valtaa minuun, se varmaan liittyy siihen, että jäin tosi yksin hänen kanssaan kun isä ja äiti erosivat, tai en vain tajua, missä se valta syntyi 😥
ap
Lue tuolta sivulta tekstejä: http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/NarSupply.html
Olla itseään satuttaneen ihmisen vallan alla vieläpä. Tulee tunne, että vihani on hurrikaani Irman luokkaa, kun se joskus vapautuu. Mutta puran sen ketään vahingoittamatta!
ap
Healing eagle -sivusto onkin kyllä tuttu, olen sitä lueskellut. Hyviä tekstejä. Kiitos linkistä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Koska se, mitä teen, ei kuitenkaan riitä, en tee enää mitään. Riittämättömyyden tunteen synty on äitini vika ja mieheni jatkaa sitä olettamalla, että minulta voi vaatia kaikenmaailman normaalien ihmisten henkistä kapasitettia sietää sitä, ettei ikinä tule kunnollista, kun on siivonnut. Koska lapsiperheessä on ihan kohta kuitenkin sotkuista. Mieheni joutuu siivoamaan itse, koska en kestä sitä, että hän odottaa minun jotenkin saavan aikaiseksi siistiä.
Ja vaikkei hän ole edes kovin vaativainen, niin hän ei ymmärrä nostaa taakkaa tästä asiasta ja ongelmasta pois mun harteiltani, ja tukea mua siinä, kun mulla on se riittämättömyyden tunne.
Minulla on ihan sama juttu. Äitini oli kotona sitä mieltä etteivät mitkään yritykseni auttaa tai siivota kotona tai laittaa ruokaa kelvanneet. Kerran opin koulussa tekemään kotitaloustunnilla hyvää ruokaa. Ostin aineet ja tein sitä äitiäni uhmaten. Äiti mäkätti vieressä koko ajan kuinka en osaa mitään. Kun sain ruoan valmiiksi niin äitini ei suostunut edes maistamaan sitä vaikka kaikki muut sanoivat että se oli hyvää. Sen verran sain siipeni että päätin etten edes yritä enää mitään kotona ja niin meni sitten loppuaika kotona.
Omissa oloissani sain siivottua asuntoni ja ruokittua itseni. Kun muutimme yhteen mieheni kanssa, joka oli tottunut syömään parhaissa ravintoloissa, miehelleni oli järkytys kun en saa aikaan pienellä rahalla ja nopeasti samantasoisia ruokia kuin ravintoloissa tarjotaan. Myöskään kodin siisteystaso ei ollut herralle ikinä tarpeeksi hyvä vaikka elin neljän tunnin yöunilla vuosikausia ja moppasin lattioita pitkin yötä.
Lopulta jotenkin romahdin henkisesti ja lopetin siivoamisen, ruoanlaiton ja leipomisen. Mies saa ihan itse kiillotella oman vessansa pyttyä, hanoja ja hammastahnaroiskeista peiliään. En stn ymmärrä miksi aikuisen ihmisen pitää ylipäänsä tapittaa itseään peilistä kun pesee hampaita ja roiskia hammastahnaa peiliin. Minulle hammaslääkäri neuvoi ajat sitten että kannattaa pitää suuta ennemminkin kiinni jotta harja pesee pinnat parhaiten. Minulla ovat täyteläiset huulet ja hampaat tosiaankin puhdistuvat paremmin sekä harja ylettyy joka paikkaan kun pidän suuni rennosti kiinni kun pesen hampaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vaikkei hän ole edes kovin vaativainen, niin hän ei ymmärrä nostaa taakkaa tästä asiasta ja ongelmasta pois mun harteiltani, ja tukea mua siinä, kun mulla on se riittämättömyyden tunne.Minulla on ihan sama juttu. Äitini oli kotona sitä mieltä etteivät mitkään yritykseni auttaa tai siivota kotona tai laittaa ruokaa kelvanneet. Kerran opin koulussa tekemään kotitaloustunnilla hyvää ruokaa. Ostin aineet ja tein sitä äitiäni uhmaten. Äiti mäkätti vieressä koko ajan kuinka en osaa mitään. Kun sain ruoan valmiiksi niin äitini ei suostunut edes maistamaan sitä vaikka kaikki muut sanoivat että se oli hyvää. Sen verran sain siipeni että päätin etten edes yritä enää mitään kotona ja niin meni sitten loppuaika kotona.
Omissa oloissani sain siivottua asuntoni ja ruokittua itseni. Kun muutimme yhteen mieheni kanssa, joka oli tottunut syömään parhaissa ravintoloissa, miehelleni oli järkytys kun en saa aikaan pienellä rahalla ja nopeasti samantasoisia ruokia kuin ravintoloissa tarjotaan. Myöskään kodin siisteystaso ei ollut herralle ikinä tarpeeksi hyvä vaikka elin neljän tunnin yöunilla vuosikausia ja moppasin lattioita pitkin yötä.
Lopulta jotenkin romahdin henkisesti ja lopetin siivoamisen, ruoanlaiton ja leipomisen. Mies saa ihan itse kiillotella oman vessansa pyttyä, hanoja ja hammastahnaroiskeista peiliään. En stn ymmärrä miksi aikuisen ihmisen pitää ylipäänsä tapittaa itseään peilistä kun pesee hampaita ja roiskia hammastahnaa peiliin. Minulle hammaslääkäri neuvoi ajat sitten että kannattaa pitää suuta ennemminkin kiinni jotta harja pesee pinnat parhaiten. Minulla ovat täyteläiset huulet ja hampaat tosiaankin puhdistuvat paremmin sekä harja ylettyy joka paikkaan kun pidän suuni rennosti kiinni kun pesen hampaita.
Jooh. Mulle tulee mieleen oma isäni tuosta sinun miehestäsi. Ehkä se sitten oli satuttavaa, kun ihminen, joka oli puolellani oli just tuollainen vauva, enkä oppinut ikinä näkemään siinäkään mitään pahaa. Vaan että isän kyllä kuuluis saada parasta mahdollista kaikkea. Ja koin kyllä, että isä rakasti minua silti, tuo kritiikki ei oikeastaan osunut minuun, vaan isän kumppaneihin, joiden tunne-elämästä en lapsena jaksanut murehtia. Oli omiakin juttuja ihan tarpeeksi.
Mutta ehkä se antoi sellaisen miehen mallin. Oletan jo valmiiksi, että milloin se valitus ja morkkaaminen alkaa. Tiedän, etten riitä. Ja mitään ei saisi toivoa, koska en riitä kuitenkaan ja...huoh.
ap
Isäni ei arvostanut näitä naisiaan, en tajua, miksi he vain roikkuivat isässäni.
ap
Äiti meni roikkumaan irralleen, mutta isän piti senkin jälkeen tarjota äidilleni mahtava elintaso, koska minä.
ap
Isän nykyinenkin kumppani on valittanut niin hirveästi isästäni, ettei paremmasta väliä, ja silti roikkuu siinä. Ei isä oikeasti häntäkään arvosta, mutta arvostaa hänen palvelujaan.
ap
Ja tämä isän nykyinen on ihan raivona, ettei kukaan muu saa oikeasti tykätä isästäni kuin hän, koska hän vain ajattelee oikeasti kuulemma isäni parasta.
ap
Ja kun se hänen auvoisa välittämisensä ainoana ihmisenä maailmassa isästäni o pikkuisen ongelmallista, kun ei paljon mitään muuta teekään, kuin parjaa ja haukkuu isääni. Mutta siinähän antaa nyt sitten sitä mielikuvitusrakkauttaan mielikuvitusisälleni. Oikeaan ei ole tutustunut koskaan.
ap
Kun ei se narsistin haluama valta liity niinkään sinun tekemisiin (eli että autatko vai rääytkö) vaan se on valtaa sinun mieleen. Narsisti haluaa valtaa herättää sinussa tunteita, hän haluaa valtaa saada sinut ajattelemaan tietyntyyppisten ajatusketjujen mukaisesti, hän haluaa valtaa heikentää sinun itsetuntoa, hän haluaa valtaa saada sinut tuntemaan syyllisyyttä asioista joista ei ole normaalia tuntea syyllisyyttä, hän haluaa valtaa aiheuttaa sinussa (tunne)reaktioita. Se rääkyminenkin on tunnereaktio, ja siitä narsisti huomaa nautintoa tuntien, että hänellä on valtaa sinuun (valtaa sinun mieleen, engl. "power over your mind").