Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mielipide näistä kilpirauhasen arvoista?

Vierailija
08.09.2017 |

TSH 0.90 (viite 0.5-3.6)
T4v 11 (viite 9-19)

Pari vuotta sitten otin myös, ja silloin tsh oli 1,23 ja t4v 13. Eli TSH laskee ja t4v laskee myös, molemmat laskee?

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

nostan

Vierailija
2/36 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viitearvojen puitteissahan nuo ovat. Ei ole mitään kommentoimista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsh on mielestäni vain parantunut, mutta eikls tuo t4v ole vähän turhan matala vaikka viitteissä onkin?

Vierailija
4/36 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

TSH on hyvä, T4V on aika alakantissa. Jotain häikkää kilpirauhasessa. Jos olosi on huono ja oireita vajaatoiminnasta niin kannattaa käydä ainakin kerran vuoteen seurannassa. Noilla arvoilla ei välttämättä saa lääkitystä, sitä kannattaa kyllä pyytää jos olo on huono. Lääkärit eivät lääkitystä vajikseen määrää ellei potilas sitä pyydä tai ole sitten silminnähden huonovointinen. Ole onnellinen jos huono vointisi johtuu kilpirauhasesta. Siihen on niin helppo ja edullinen lääkitys.

Vierailija
5/36 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TSH on hyvä, T4V on aika alakantissa. Jotain häikkää kilpirauhasessa. Jos olosi on huono ja oireita vajaatoiminnasta niin kannattaa käydä ainakin kerran vuoteen seurannassa. Noilla arvoilla ei välttämättä saa lääkitystä, sitä kannattaa kyllä pyytää jos olo on huono. Lääkärit eivät lääkitystä vajikseen määrää ellei potilas sitä pyydä tai ole sitten silminnähden huonovointinen. Ole onnellinen jos huono vointisi johtuu kilpirauhasesta. Siihen on niin helppo ja edullinen lääkitys.

Tuskin saa lääkitystä, kun arvot ovat normaaliarvojen sisällä.

Vierailija
6/36 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lla on ollut jo pidemmän aikaa kuukautishäiriöitä. Entiset säännölliset kuukautiset tulevat nykyään muutaman kerran vuodessa, ja mitään syytä tälle ei löytynyt. Lisäksi hiuksia tippuu ja ne on ohentuneet paljon, silmät on kuivat, iho on aika kuiva, kynnet irtoilee jatkuvasti varpaista ja on mielialaoireita. Lisäksi suvussa kilpirauhasen vajaatoimintaa.

Toisaalta tsh arvo vaan laskee, joka ei viittaa taas pätkääkään vajaatoimintaan. Olen myös hoikka.

Ap

Vierailija
7/36 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsh arvo 0.90 ei mitenkään voi olla vajaatoimintaa.

Vierailija
8/36 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutanttikilppari

Vierailija
9/36 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyt vuoden päästä ottamassa uudestaan. Parin vuoden päästä tsh menee liikatoiminnan lukemiin ja t4v alas, sitten viimeistään ryhtyvät ihmettelemään asiaa. Vajaatoiminnasta ei ole kyse tuollaisilla avoilla, vajaatoiminnassa nimenomaan tsh NOUSEE, sinulla se laskee.

Vierailija
10/36 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noihan on viitearvoissa?

Vierailija
11/36 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se ei sitä kerro. T4V pitäs saada korkeemmaksi.

Vierailija
12/36 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ei sitä kerro. T4V pitäs saada korkeemmaksi.

Miksi jos se on viitearvoissa? Ja TSH:n laskeminen vuosi toisensa jälkeen ei vajaatoimintaan kyllä viittaa.

Vierailija
13/36 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivolisäkeperäisessä vajaatoiminnassa sekä TSH että T4V laskee.

Vierailija
14/36 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaa sentraalinen hypotyreoosi.

Vierailija
15/36 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon hoikka, pissattaa usein, urheilen paljon, on unettomuutta... eli liikatoiminnan oireita.

Toisaalta... olen välillä hyvin aikaansaamaton, mielialaoireita, aivot ns ''jumissa', muisti katkoilee, hiuksia lähtee, menkat tulee miten sattuu... eli vajaatoiminnan oireita.

:D

ap

Vierailija
16/36 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon hoikka, pissattaa usein, urheilen paljon, on unettomuutta... eli liikatoiminnan oireita.

Toisaalta... olen välillä hyvin aikaansaamaton, mielialaoireita, aivot ns ''jumissa', muisti katkoilee, hiuksia lähtee, menkat tulee miten sattuu... eli vajaatoiminnan oireita.

:D

ap

Vajaa- ja liikatoiminnan oireet voivat sekoittua. Minulla oli leposyke 160 vaikka oli erittäin raju vajaatoiminta arvojenkin mukaan, lääkäri oikein pelästyi. Syke rauhoittui, kun sain Thyroxinin. Oli toki muitakin oireita paljon. Juuri väsymystä, masennusta, "aivosumua", jatkuva migreeni, keskittymisvaikeuksia, palelua, hiustenlähtöä ja menkat ihan sekaisin.

Vierailija
17/36 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta en haluaisi alottaa lääkitystä ilman varmuutta vajaatoiminnasta. Tosiaan tsh arvo ei viittaa vajaatoimintaan.. kaipa mä odotan vielä 1-2 vuotta ja katson mihin suuntaan arvot menevät. Jos tuo t4v tuosta vaikka nousisi.

Ap

Vierailija
18/36 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha tuijottaa vain viitearvoja (TSH 0.90 (viite 0.5-3.6j a T4v 11 (viite 9-19). Kun  T4v lähestyy alarajaa, niin kyllä niitä vajaatoiminnan oireita vaan on. Minulta on poistettu kilpirauhanen kokonaan muutama vuosi sitten, eli olen lopunikää Thyroxinin varassa. Leikkauksen jälkeisissä kokeissa arvoni olivat pitkään tyyliin T4v 9,7 ja TSH 13,9. Tietysti, kun aivolisäke yritti piiskata sitä olematonta kilpirauhasta tuottamaan lisää hormoniaan. Mielestäni Ap:n TSH voisi/pitäisi olla korkeampi, koska T4v on noin lähellä viitearvon alarajaa ja oireita on. Hakeudu kunnon lääkärille, Ap!

Vierailija
19/36 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta en haluaisi alottaa lääkitystä ilman varmuutta vajaatoiminnasta. Tosiaan tsh arvo ei viittaa vajaatoimintaan.. kaipa mä odotan vielä 1-2 vuotta ja katson mihin suuntaan arvot menevät. Jos tuo t4v tuosta vaikka nousisi.

Ap

Luitko jo kaksi aiempaa kommenttia, koskien sentraalista vajaatoimintaa? Se on siis oikea kilpirauhasen vajaatoiminta, joka johtuu siitä ettei aivolisäke tuota enää TSH:ta, jolloin myös se laskee laboratorioarvoissa. TSH piiskaa kilpirauhasta tuottamaan kilpirauhashormoneja, eli jos se puuttuu, myös T4V laskee. Aivolisäkeperäinen vajaatoiminta jää todella usein hoitamatta, koska se tulkitaan TSH-arvon perusteella liikatoiminnaksi, vaikka ei sitä ole. Hoitamattomana se on ihan yhtä haitallinen kuin "perinteinenkin" kilpirauhasen vajaatoiminta.

Vierailija
20/36 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et saa lääkitystä terveyskeskuslääkäriltä, mutta endolta kylläkin. Itsellä suunnilleen samoilla oireilla on todella paljon oireita, joten lääkityksellä ollaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yhdeksän