Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mielipide näistä kilpirauhasen arvoista?

Vierailija
08.09.2017 |

TSH 0.90 (viite 0.5-3.6)
T4v 11 (viite 9-19)

Pari vuotta sitten otin myös, ja silloin tsh oli 1,23 ja t4v 13. Eli TSH laskee ja t4v laskee myös, molemmat laskee?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta onko siitä lääkityksestä HAITTAA? Minä en halua vetää mitään lääkkeitä ''turhaan'' olen erittäin lääkekriittinen. Ja minullahan pitäisi kai siis olla aivolisäkkeessä KASVAIN, mikäli kyse olisi aivolisäkkeestä johtuvasta vajaatoiminnasta?

Ap

Vierailija
22/36 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin toki käydä jossain vaiheessa endon luona juttelemassa ja ottamassa arvoja vielä uudelleen. Katsellaan mihin tilanne etenee.

Kiitos kaikille vastauksista. Terveyskeskuslääkäri todennäköisesti soittaa ''arvot oli normaalit''..

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhasen tulehdus? Kannattaa kaula ainakin tunnustella että onko siellä mitään muhkuroita.

Vierailija
24/36 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kauheat vajaatoiminnan oireet tavallisilla viitearvoilla tsh 1,7 ja tv4 oli 11.

Ulvoin töihin lähtiessä kun olin niin raato etten millään meinannut pysyä hereillä. Kaulan imusolmukkeita suureni mikä on vajaatoiminnassa harvinaista. Luulin vuoden, että on varmasti syöpä.

Aivot ihan sumussa, kroppa ihan turvonnut ja kosketusarka, koko ajan jäässä, iho rutikuiva, luita särki, jalkapohjakipu, kurkku hirveän kipeä kuin hapolla syövytetty, olo kuin hakattu ja heti töistä tultua suoraan nukkumaan ja vain pari tuntia illassa hereillä.

Juoksin lääkäriltä toiselle eikä kukaan uskonut että mikään vialla. Jo melkein alussa kysyin kilppariarvot kun suvussa kilpparisairauksia.

Koska viitearvoissa, kukaan lääkäri ei uskonut ettävajaatoimintaa. Vihdoin endolle joka heti eka silmäyksellä sanoi vajaatoiminta. Siitä lähtien olen syönyt isoa tyroksiiniannosta. Mulla,ei tulehdusta eikä struumaa. Vain sukuperimä. Endo sanoi moni voi hyvin vasta kun t4V on aika lähellä ylärajaa. Sulla on t4v ihan liian matala ja olo kertoo aina eniten.

Pitää ehdottomasti mitata myös t3v joka kertoo paljonko kilpirauhashormoni imeytyy vereen. Endoni sanoo että tsh on lääkityksen aloittamisen jälkeen ihan turha mitata. Se saa olla ihan nollassa. 90 % lääkäreistä ei osaa tulkita kilppariarvoja. Tosi monella vajis ja syövät turhaanesim masennuslääkkeitä. Mene niin monelle endolle että saat koelääkityksen jos olo vetämätön.

Vierailija
25/36 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja otata myös kilpirauhasen vasta-aineet. Niitä on ainakin tpo ja joku muu kans.

Vierailija
26/36 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oot ninjakilppari!

Vierailija
27/36 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n tsh arvo on sellasessa lukemassa joka pitää olla kun on kilpirauhaslääkitys.

Minulla oli tsh noussut hieman yli kolmen ja lääkäri lisäsi lääkitystä. Ei tietoa miksi oli noussut. Lääkäri sanoi et lääkityksen aikana tsh pitää olla n 1.

Vierailija
28/36 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oireet on ratkaisevia eli mikä on olo. Kilpirauhastaudit on myös salakavalia. Monesti esim vajis kehittyy hiljalleen ja oloon tottuu. Sit kun arvot tarpeeksi vinksalleen, sit olo voi romahtaa. Kannattas joka tapauksessa käydä endolla.Nehän on hormoonitautien asiantuntijoita.

Vierailija
29/36 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viitearvoissa, eipä noissa mitään erikoista. Työkseni noita arvoja katselen joka ikinen arkipv. Sitten voi alkaa ihmettelemään jos arvoissa jotain poikkeavuuksia. :)

Vierailija
30/36 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa  seurata, kuinka av-mammat leikkivät lääkäreitä.

Vierailija
31/36 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa. En ole asiantuntija.

Vierailija
32/36 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä noi on ihan hyvät arvot kyllä. Ei ihminen ole mikään täydellinen kone ja kilpirauhasarvotkin heittelee. Ei nyt kannata joka vaivaan heti lääkettä vetää!

Vierailija
33/36 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sentraalinen vajaatoiminta pitäisi sulkea pois! Erikoislääkärin asioita.

Vierailija
34/36 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oloni ei sinänsä ole väsynyt. Olen kyllä aika pirteä :)

Ap

Vierailija
35/36 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noilla arvoilla ei pidä lääkettä syödä. Seuraa tilannetta ja omaa vointiasi.

Vierailija
36/36 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta en haluaisi alottaa lääkitystä ilman varmuutta vajaatoiminnasta. Tosiaan tsh arvo ei viittaa vajaatoimintaan.. kaipa mä odotan vielä 1-2 vuotta ja katson mihin suuntaan arvot menevät. Jos tuo t4v tuosta vaikka nousisi.

Ap

Luitko jo kaksi aiempaa kommenttia, koskien sentraalista vajaatoimintaa? Se on siis oikea kilpirauhasen vajaatoiminta, joka johtuu siitä ettei aivolisäke tuota enää TSH:ta, jolloin myös se laskee laboratorioarvoissa. TSH piiskaa kilpirauhasta tuottamaan kilpirauhashormoneja, eli jos se puuttuu, myös T4V laskee. Aivolisäkeperäinen vajaatoiminta jää todella usein hoitamatta, koska se tulkitaan TSH-arvon perusteella liikatoiminnaksi, vaikka ei sitä ole. Hoitamattomana se on ihan yhtä haitallinen kuin "perinteinenkin" kilpirauhasen vajaatoiminta.

Nyt minuakin kiinnostaa. Mulla liikatoiminta, kun alkoi, tsh mittaamattoman matala ja t4v 9. Tyrazolilla arvot nyt olleet puolitoista vuotta tsh 1,5 ja t4v 11 (t4v ollut lääkityksen määrästä 5-30 mg riippumatta sama koko ajan, ei nouse eikä laske).

Kyselen sen vuoksi kun seuraavaksi kai poistetaan kilpirauhanen, kun ei asetu lääkkeillä. En haluaisi leikkaukseen. Jos mulla ei olekaan liikatoiminta, vai..??? Toisaalta minulla on kyllä Basedow, sitä kai ei vajaatoiminnassa ole? En ole jaksanut perehtyä, tehnyt vaan kuten käsketty endokrinologian polilla, liikaa sairauksia ei jaksa enää selvitellä..