Vinkkejä kielitieteilijäksi haluavalle 13-vuotiaalle?
Moikka!
Olen siis seiskaluokkalainen tyttö, ja rakastan kirjoittamista ja lukemista. Olen jo parin vuoden ajan halunnut kirjailijaksi, mutta aina minua on varoiteltu siitä, miten huonosti palkkaa siitä saa - toimeentulo on kuulemma vaikeaa, ja aika lailla tukien ja apurahojen varassa. Tutustuttuani J. R. R. Tolkieniin (en siis henkilökohtaisesti, vaan kirjojen kautta - ymmärrätte kyllä? :D) minulle selvisi, että on olemassa sellainen ammatti kuin kielitieteilijä. Täydellinen työ minulle, voisin tehdä sitä ja samalla kirjoittaa kirjoja!
Nyt vaan mietityttää sellainen juttu kuin opiskeleminen. Herranjumala, minulla ei ole kuin pari vuotta aikaa lukioon... Millaista lukiota suosittelisitte minulle? Muita vinkkejä? Kutosella todistuksen keskiarvo 9.4, äidinkielestä sain kympin. Miten paljon minun pitäisi nostaa keskiarvoa, että pääsisin johonkin hyvään lukioon?
Asun Tampereella, mutta olen valmis lähtemään kauemmaksikin opiskelemaan.
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pohjalla on pelkkä suomen kieli, ei sinusa voi tulla kielitieteilijää. Siihen tarvittaisiin jo varhaislapsuudessa eläminen kielien keskellä, toisessa maassa. Heikohkolla ruotsilla ja englannilla sinusta ei varmastikaan voi tulla kielitietelijää; sinun olisi pitänyt aloittaa toisen kielen, aivan toisesta kieliryhmästä kuten germaanisten ja latinalaisten kielien opiskelu jo aikaisin. Nyt on liian myöhäistä.
Höpö höpö. Jos tajuaisit mistään mitään, niin tietäisit että englanti ja ruotsi ovat molemmat germaanisia kieliä. Joten, mene pois, sinä elämääsi pettynyt pässi.
Tottakai tiedän, mitkä kieler kuuluvat mihinkin kieliryhmään kun olen niitä opiskellut. Toisella kieliryhmällä vertasin ugrilaiseen kieliryhmän, johon suomi kuuluu, en englantia ja ruotsia.
Englanti ja ruotsi ovat niitä peruskieliä, joilla vain toisesta pärjää maailmalla - mutta jos pelkällä englannilla kuvittelee pärjäävänsä, niin saa odottaa ihmisjoukkoa nauramassa partaansa. Germaanisista tai latinalaisista kielistä saksa, espanja tai italia olisivat kannattavia vaihtoehtoja, ei tosiaan mitään ruotsia, norjaa tai tanskaa kannata alkaa sen kummemmin oppimaan kuin mitä koulussa ruotsia nyt pakotetaan.
En voi olla kovinkaan elämääni pettynyt, sillä olen vain muutamia vuosia vanhempi kuin ap, täysi-ikäinen tosin jo.
Sinähän olet ihan pihalla.
Tunnen läheisesti ihmisen, joka on kielitieteilijä. Hän ei kuitenkaan koskaan työllistynyt, vaikka todistusnäkymät olivat samat kuin sinulla. Kirjoittaa nyt romaaneja, täysipäiväisesti.
Mutta luojan kiitos, ammatin opiskelu ja kirjoittaminen eivät sulje toisiaan pois. Minäkin olen aina rakastanut kirjoittamista, ja seiskaluokalla halusin ehdottomasti äidinkielen alalle. Lukiossa kuitenkin aloin kirjoittaa toden teolla ja ymmärsin, että kaksi ammattia samasta kategoriasta olisi henkisesti liikaa. Nykyään opiskelen lakimieheksi ja kirjoitan parhaillaan scifitrilogian toista osaa. :) Ja valmistuin ylioppilaaksi pikku maalaislukiosta, josta löysin elämäni ihanimman äikänopen, joka tsemppasi minua valtavasti kirjoittamisessa ja innosti tuonkin romaaniprojektin alkuun. Eli ei kannata ottaa paineita "eliittilukioista", Tampereelta löytyy varmasti ihan yhtä hyviä ellei parempiakin vaihtoehtoja kuin Helsingin hehkutetuimmat koulut. Ei ne siellä korkeakouluhaussa katso, mistä lukiosta tulet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pohjalla on pelkkä suomen kieli, ei sinusa voi tulla kielitieteilijää. Siihen tarvittaisiin jo varhaislapsuudessa eläminen kielien keskellä, toisessa maassa. Heikohkolla ruotsilla ja englannilla sinusta ei varmastikaan voi tulla kielitietelijää; sinun olisi pitänyt aloittaa toisen kielen, aivan toisesta kieliryhmästä kuten germaanisten ja latinalaisten kielien opiskelu jo aikaisin. Nyt on liian myöhäistä.
Höpö höpö. Jos tajuaisit mistään mitään, niin tietäisit että englanti ja ruotsi ovat molemmat germaanisia kieliä. Joten, mene pois, sinä elämääsi pettynyt pässi.
Tottakai tiedän, mitkä kieler kuuluvat mihinkin kieliryhmään kun olen niitä opiskellut. Toisella kieliryhmällä vertasin ugrilaiseen kieliryhmän, johon suomi kuuluu, en englantia ja ruotsia.
Englanti ja ruotsi ovat niitä peruskieliä, joilla vain toisesta pärjää maailmalla - mutta jos pelkällä englannilla kuvittelee pärjäävänsä, niin saa odottaa ihmisjoukkoa nauramassa partaansa. Germaanisista tai latinalaisista kielistä saksa, espanja tai italia olisivat kannattavia vaihtoehtoja, ei tosiaan mitään ruotsia, norjaa tai tanskaa kannata alkaa sen kummemmin oppimaan kuin mitä koulussa ruotsia nyt pakotetaan.
En voi olla kovinkaan elämääni pettynyt, sillä olen vain muutamia vuosia vanhempi kuin ap, täysi-ikäinen tosin jo.
Sinähän olet ihan pihalla.
Kertoisitko tälle lumiukolle sitten, mikä lainaamastasi ei pitänyt paikkaansa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, älä usko tätä, tuo vastaaja ei tiedä mistä puhuu.
Itse asiassa kyllä tiedän. Ei kannattaisi varmaan anonyymin nettipalstan keskustelijoiden tietämyksistä alkaa paljoa päsmäröimään. Toinen vanhemmistani on kielitieteilijä, joten kyllä tiedän ammatista paljonkin. Se vaatii paljon muutakin kuin 13-vuotiaan halun alalle, josta tällä ei ole hajuakaan.
Et tiedä, ja mikä pahempaa: et edes tajua että et tiedä. Sinulla ei selvästikään ole edes hajua siitä, mitä vaikkapa ihan vaan yleisen kielitieteen perusteet pitävät sisällään. Minkä lisäksi useampi kielitieteen opintoja tehnyt (minä mukaanlukien) on tässäkin ketjussa kertonut sinulle että tiedät vähemmän kuin Jon Snow.
Okei. Perustelethan myös, miksi sinun, itselleni täysin tuntemattoman henkilön, mielestä minä en tiedä asiasta, josta tosiaan tiedän paljon ja etenkin sen realiteetit, mielestä en tiedä mitään? Sinä et voi, anteeksi nyt vaan, vaikka kuinka olisitkin kielitieteilijä, tietää minusta tai muistakaan anonyymikeskustelijoista paljon pskaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, älä usko tätä, tuo vastaaja ei tiedä mistä puhuu.
Itse asiassa kyllä tiedän. Ei kannattaisi varmaan anonyymin nettipalstan keskustelijoiden tietämyksistä alkaa paljoa päsmäröimään. Toinen vanhemmistani on kielitieteilijä, joten kyllä tiedän ammatista paljonkin. Se vaatii paljon muutakin kuin 13-vuotiaan halun alalle, josta tällä ei ole hajuakaan.
Kielitiede ei edelleenkään ole jotain germaanisten tms. kielten opiskelua. Kielitieteilijä voi olla pääaineena lukenut esimerkiksi suomen kieltä. Siis ihan suomalaisena.
Itse olen opiskellut kielitiedettä, joten. Ja se, jos mutsis on lukenut kieliä, ei vielä meinaa, että hän on kielitieteilijä.
Tuota noin, kerroin tuossa viestissäni, että toinen vanhemmistani on kielitieteilijä. Siis ON kielitieteilijä, ei pelkästään halua olla tai kuvittele olevansa (kuten ap ja ilmeisesti sinä).
Kielitieteilijän luulisi osaavan päättää virkkeensä ihan oikeaan lauseeseen, "joten" ei sellainen ole.
Kolmanneksi, kertoiko ap aloituksessa haluavansa suomen kielen tieteilijäksi? Ei.
Olit väärässä kaikesta.
Ei sillä niin ole väliä, onko lukio "hyvä" vai "huono". Katso sellainen lukio, jossa voisit opiskella jotain kieltä, joka on ihan erilainen kuin tähän mennessä opiskelemasi kielet. Mitä useampia kieliä osaa edes perusteet, sitä helpompaa on ymmärtää kielitiedettä.
Ainahan sitä saa unelmoida, mutta kielitieteilijäksi on todella vaikea työllistyä. Luultavammin päädyt opettajaksi kouluun, tai tekemään huonolla palkalla käännöksiä. Minulla on hieman toinen historia; opiskelin yliopistossa yleistä kielitiedettä ja tietojenkäsittelytiedettä (ja paljon muutakin). Työskentelin muutaman vuoden kieliteknologia-alalla nörttinä, kunnet iski YT:t, sitten olen ollut vuoroin muissa ohjelmointitehtävissä, vuoroin työttömänä. Eipä erinomaisella arvosanalla suoritetuilla kielitieteen opinnoilla työmarkkinoilla kysyntää ole.
Älä ainakaan kuuntele näitä tyyppejä, jotka jauhavat jostain työllisyydestä. Eivät tiedä asioista tai tästä maailmasta yhtään mitään vaikka niin kuvittelevat. Hienoa, että olet kiinnostunut jo noin nuorena jostain merkittävästä.
Vierailija kirjoitti:
Älä ainakaan kuuntele näitä tyyppejä, jotka jauhavat jostain työllisyydestä. Eivät tiedä asioista tai tästä maailmasta yhtään mitään vaikka niin kuvittelevat. Hienoa, että olet kiinnostunut jo noin nuorena jostain merkittävästä.
Merkittävyydestä voidaan olla montaa mieltä. Ap:sta tulee luultavasti työtön ja miehetön, jolla 15 kissaa kotia koristamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Merkittävyydestä voidaan olla montaa mieltä. Ap:sta tulee luultavasti työtön ja miehetön, jolla 15 kissaa kotia koristamassa.
Ikävää, että sinulle kävi noin. Sillä ei ole kuitenkaan mitään tekemistä aloittajan mahdollisten opintojen kanssa.
Kielten tutkimus linkittyy niin olennaisesti ajatteluun ja ihmisten välisen kanssakäymiseen, että se miten vähättelevästi puhut siitä osoittaa vain ja ainoastaan oman tasosi ja alkuperäisen pointtini todeksi.
Eiköhän ap:n valmistumiseen yliopistosta ole sen verran aikaa, että sen ajan työllisyyttä on vaikeaa veikkailla. Sanoisin ap:lle, että älä luovu unelmista. Juttele opon tai ammatinvalintapsykologin kanssa sinua kiinnostavista aloista ja mitä ne vaativat.
Opiskele mieluummin oikeita, kovia tieteitä eikä mitään humanismia.
Oli tulevat työllisyysnäkymät mitä vain niin ensimmäinen asiahan tässä oli lukion valinta, ja siihen minusta kyllä pätee tuo että mielellään kouluun jossa voi opiskella jotain oudumpaakin kieltä. Ja vaikka ei kielitieteilijäksi päätyisi niin Suomessa harvemmin osatun kielen hallinnasta voi kuitenkin olla hyötyä myös työllistymisen kannalta.
Jos ihan yleistä kielitiedettä lukee niin se voi olla monellekin yllättävän matemaattista ja eksaktia, ei niinkään muistuta perinteisia humanistialoja.
Enpä osaa neuvoa, mutta huvittaa, että tuossa alapuolella lukee paskaa, paskaa...
Vinkkejä kielitieteeseen.
Ei ole olemassa mitään "suomen kielen tieteilijää".
Ap, yleinen kielitiede on hieno ala, ja mielestäni kaikkien tulisi opiskella siitä edes alkeet. Luulen, että innostuksesi yleiseen kielitieteeseen on kuitenkin lähtöisin siitä, että Tolkien oli alalla. Ota selvää tarkemmin, mitä se käytännössä tarkoittaa. Yleinen kielitiede on kaikille kielille yhteisten ominaisuuksien tutkimista, vastausta kysymykseen, mitä kieli on. Se siis ei todellakaan ole vain kielten opettelua, eikä kuka tahansa vieraita kieliä osaava ole kielitieteilijä.
Kuten on jo mainittu, puheentunnistusohjelmien tekemiseen tarvitaan yleisten kielitieteilijöiden panosta. Todennäköisin on kuitenkin ura jossain yliopistossa.
Onnea sinulle, miten sitten valitsetkin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävää, että sinulle kävi noin. Sillä ei ole kuitenkaan mitään tekemistä aloittajan mahdollisten opintojen kanssa.
Kielten tutkimus linkittyy niin olennaisesti ajatteluun ja ihmisten välisen kanssakäymiseen, että se miten vähättelevästi puhut siitä osoittaa vain ja ainoastaan oman tasosi ja alkuperäisen pointtini todeksi.
Ikävää, että elämäsi on tuossa pisteessä, että aletaan antamaan analyysejä ja syvää tietämystä ventovieraista kanssakeskustelijoista internetissä. Et taida omata montakaan oikeaa ihmiskontaktia. Tiedoksesi, että minä olen menestynyt alallani ja siihen eivät liity kielitieteet millään tavalla. En tiedä, mistä tuollaisen johtopäätöksen teit.
Mistä alkuperäisestä pointista mahdat puhua?
Vierailija kirjoitti:
Ap, yleinen kielitiede on hieno ala, ja mielestäni kaikkien tulisi opiskella siitä edes alkeet. Luulen, että innostuksesi yleiseen kielitieteeseen on kuitenkin lähtöisin siitä, että Tolkien oli alalla. Ota selvää tarkemmin, mitä se käytännössä tarkoittaa. Yleinen kielitiede on kaikille kielille yhteisten ominaisuuksien tutkimista, vastausta kysymykseen, mitä kieli on. Se siis ei todellakaan ole vain kielten opettelua, eikä kuka tahansa vieraita kieliä osaava ole kielitieteilijä.
Kuten on jo mainittu, puheentunnistusohjelmien tekemiseen tarvitaan yleisten kielitieteilijöiden panosta. Todennäköisin on kuitenkin ura jossain yliopistossa.
Onnea sinulle, miten sitten valitsetkin![/quote on]
Olen maisteri pääaineena suomen kieli. Tällä koulutuksella moni on nimenomaan lingvisti eli kielitieteilijä, joka tutkii esimerkiksi suomen murteita, kielihistoriaa, keskustelua, erilaisia sosiolingvistisiä aiheita, fonetiikkaa, morfologiaa tms. Suurin osa opinnoistani oli kielitiedettä.
Vieraita kieliä en juuri opiskellut lukion jälkeen. Lingvistiksi voi todellakin ryhtyä ihan oman äidinkielen pohjalta. Kaikkein relevantein suomen kielen tutkimus tehdään tietenkin Helsingin yliopiston suomen kielen laitoksella, joka toki lienee nykyään yhdistetty muihin laitoksiin säästötoimena.
Aivan käsittämätöntä, että joku koulutettu (?) ihminen voi luulla, että ei ole mitään suomen kielen tieteilijää. Miksi ei olisi? Onhan muillakin kielillä. Mikä tarve ylipäänsä on kommentoida asiaa, josta ei mitään tiedä? Suomen kielen tutkijaa nimitetään usein fennistiksi. Ihan tiedoksesi.
Vierailija kirjoitti:
Onnea sinulle, miten sitten valitsetkin!
Nimenomaan, sellaista ei ole olemassa. Silti täällä jankutetaan, että mitään muuta ei kielitieteilijäksi tarvitse osata kuin omaa äidinkieltä, vaikka näinhän asia ei ole.
Et tiedä, ja mikä pahempaa: et edes tajua että et tiedä. Sinulla ei selvästikään ole edes hajua siitä, mitä vaikkapa ihan vaan yleisen kielitieteen perusteet pitävät sisällään. Minkä lisäksi useampi kielitieteen opintoja tehnyt (minä mukaanlukien) on tässäkin ketjussa kertonut sinulle että tiedät vähemmän kuin Jon Snow.