Vinkkejä kielitieteilijäksi haluavalle 13-vuotiaalle?
Moikka!
Olen siis seiskaluokkalainen tyttö, ja rakastan kirjoittamista ja lukemista. Olen jo parin vuoden ajan halunnut kirjailijaksi, mutta aina minua on varoiteltu siitä, miten huonosti palkkaa siitä saa - toimeentulo on kuulemma vaikeaa, ja aika lailla tukien ja apurahojen varassa. Tutustuttuani J. R. R. Tolkieniin (en siis henkilökohtaisesti, vaan kirjojen kautta - ymmärrätte kyllä? :D) minulle selvisi, että on olemassa sellainen ammatti kuin kielitieteilijä. Täydellinen työ minulle, voisin tehdä sitä ja samalla kirjoittaa kirjoja!
Nyt vaan mietityttää sellainen juttu kuin opiskeleminen. Herranjumala, minulla ei ole kuin pari vuotta aikaa lukioon... Millaista lukiota suosittelisitte minulle? Muita vinkkejä? Kutosella todistuksen keskiarvo 9.4, äidinkielestä sain kympin. Miten paljon minun pitäisi nostaa keskiarvoa, että pääsisin johonkin hyvään lukioon?
Asun Tampereella, mutta olen valmis lähtemään kauemmaksikin opiskelemaan.
Kommentit (74)
Tässä vaiheessa tärkein ohje on, että käyt koulusi kunnolla loppuun, siis opiskelet myös ne aineet, joista et ehkä pidä. Koskaan et voi etukäteen tietää, mitä tarvitset tulevaisuudessa.
Kuvataiteilija, joka maalaa/piirtää tai tekee kuvia on töissä, vaikka niistä ei hänelle kukaan maksaisikaan. Siksi kuvataiteilija lasketaan yrittäjäksi.
Ap, vieläkö on hyvät näkymät kielitieteilijän uralle?
Kuinka montaa kieltä osaat ja mistä kieliryhmistä?
Tolkien oli englantilaisen filologian parissa eli hyvin spesifi kielitieteen haara. Itse opiskelen sitä pääaineenani. Noilla sun kiinnostuksen kohteilla en suosittele varsinaisia yleisen kielitieteen opintoja. Eivät mene yksi yhteen. Suuntaisin sinuna ennemmin kirjallisuuden tai suomen kielen pariin ja sivuaineeksi jokin vieras kieli. Tai jos haluat Tolkienin jalanjäljille niin englantilainen filologia pääaineeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa provolta? Mutta mikset opiskelisi suomen kieltä tai kirjallisuutta, jos haluat kirjoittaa? Kielitiede taitaa olla aika teoreettista.
Suomen kieli ja kirjallisuus on myös hyvinkin teoreettista. Yliopistossa opiskelu usein on.
Kyllä, mutta yhtymäkohtia omaan kirjoittamiseen voi olla enemmän kuin jos opiskelee yleistä kielitiedettä. Itse lähtisin ehkä kuitenkin opiskelemaan vaikkapa historiaa, jos haluaisin kirjoittaa, koska se tarjoaa yleissivistystä.
Itse en suosittelisi nykypäivän kirjallisuudenopintoja kenellekään kirjailijaksi halajavalle. Kirjallisuudesta olen oppinut lukemalla kirjoja; opintoni lähinnä tappoivat pitkäksi aikaa mielenkiintoni kirjallisuuden analysointiin. Ai niin, ja opin kirjoittamaan esseitä hyväksytyistä poliittisista näkökulmista, joita en välttämättä itse edes kannattanut.
Ap mainitsi Tolkienin, joten oletan, että hän haluaisi kirjoittaa fantasiakirjallisuutta. Historianopinnot saattaisivat myös olla hedelmällisiä fantasiakirjailijalle, ja yksi tuttavani opiskeli tosiaan englantilaista filologiaa ja keskittyi tutkimaan keskiaikaisia eepoksia. Antiikintutkimus saattaisi myöskin olla hyödyllistä.
Toki työllisyystilanne ei millään näistä päätä huimaa, joten kannattaa sitten kirjoittaa kirjoja, jotka käyvät kaupaksi...
Ai tämä olikin ikivanha ketju. Höh.
Kieliä oppii opiskelemalla kieliä. Englanti on useimmille välttämätön paha. Kannattaisi olla joku vahva henkilökohtainen syy opiskella jotain muutakin. Esimerkiksi minä opiskelin ranskaa voidakseni lukea tiettyjä lempikirjailijoitani alkukielellä. Jotkut musahullut opiskelevat suomea ymmärtäkseen meikäläisiä yhtyeitä. Japanilaiset pänttäävät ruotsia voidakseen lukea muumikirjoja. Yksi hauska polku on sanojen taustojen tutkiminen, eli etymologia. Kun opiskelin kroatian alkeita, huomasin tajuavani puolaa ja jopa venäjää. Kielet ovat hauskoja. Lue paljon, niin löydät kyllä väylän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pohjalla on pelkkä suomen kieli, ei sinusa voi tulla kielitieteilijää. Siihen tarvittaisiin jo varhaislapsuudessa eläminen kielien keskellä, toisessa maassa. Heikohkolla ruotsilla ja englannilla sinusta ei varmastikaan voi tulla kielitietelijää; sinun olisi pitänyt aloittaa toisen kielen, aivan toisesta kieliryhmästä kuten germaanisten ja latinalaisten kielien opiskelu jo aikaisin. Nyt on liian myöhäistä.
Ap, älä usko tätä, tuo vastaaja ei tiedä mistä puhuu.
Itse asiassa kyllä tiedän. Ei kannattaisi varmaan anonyymin nettipalstan keskustelijoiden tietämyksistä alkaa paljoa päsmäröimään. Toinen vanhemmistani on kielitieteilijä, joten kyllä tiedän ammatista paljonkin. Se vaatii paljon muutakin kuin 13-vuotiaan halun alalle, josta tällä ei ole hajuakaan.
Sä olet varmaan mukavaa seuraa bileissä... "oota vähän, muserran ensin tämän teinin unelmat ja haen sitten vasta lisää juotavaa"
Ihan pelkkä yleinen kielitiede voi olla aika huono väylä työelämään, mutta sitähän voi opiskella sivuaineena ja pääaineena jotain, mikä työllistää paremmin.
Ei kannata odottaa kirjoittamisen aloittamista kunnes on aikuinen. Kirjoita jo nyt! Ikinä ei aikuisella ole yhtä paljon vapaa-aikaa kuin lapsella tai nuorella.