Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vinkkejä kielitieteilijäksi haluavalle 13-vuotiaalle?

Vierailija
08.09.2017 |

Moikka!
Olen siis seiskaluokkalainen tyttö, ja rakastan kirjoittamista ja lukemista. Olen jo parin vuoden ajan halunnut kirjailijaksi, mutta aina minua on varoiteltu siitä, miten huonosti palkkaa siitä saa - toimeentulo on kuulemma vaikeaa, ja aika lailla tukien ja apurahojen varassa. Tutustuttuani J. R. R. Tolkieniin (en siis henkilökohtaisesti, vaan kirjojen kautta - ymmärrätte kyllä? :D) minulle selvisi, että on olemassa sellainen ammatti kuin kielitieteilijä. Täydellinen työ minulle, voisin tehdä sitä ja samalla kirjoittaa kirjoja!

Nyt vaan mietityttää sellainen juttu kuin opiskeleminen. Herranjumala, minulla ei ole kuin pari vuotta aikaa lukioon... Millaista lukiota suosittelisitte minulle? Muita vinkkejä? Kutosella todistuksen keskiarvo 9.4, äidinkielestä sain kympin. Miten paljon minun pitäisi nostaa keskiarvoa, että pääsisin johonkin hyvään lukioon?
Asun Tampereella, mutta olen valmis lähtemään kauemmaksikin opiskelemaan.

Kommentit (74)

Vierailija
1/74 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pohjalla on pelkkä suomen kieli, ei sinusa voi tulla kielitieteilijää. Siihen tarvittaisiin jo varhaislapsuudessa eläminen kielien keskellä, toisessa maassa. Heikohkolla ruotsilla ja englannilla sinusta ei varmastikaan voi tulla kielitietelijää; sinun olisi pitänyt aloittaa toisen kielen, aivan toisesta kieliryhmästä kuten germaanisten ja latinalaisten kielien opiskelu jo aikaisin. Nyt on liian myöhäistä.

Vierailija
2/74 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielitieteilijöillä on aika lailla huono työllisyystilanne. Mille tahansa alalle päädytkin, voit kirjoittaa vapaa-aikanasi. Keskity nyt vaan rauhassa kouluun ja ota lukiossa vaihtelevasti kiinnostavia kursseja. Ja hanki elämänkokemusta, niin että sinulla on mistä kirjoittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/74 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pohjalla on pelkkä suomen kieli, ei sinusa voi tulla kielitieteilijää. Siihen tarvittaisiin jo varhaislapsuudessa eläminen kielien keskellä, toisessa maassa. Heikohkolla ruotsilla ja englannilla sinusta ei varmastikaan voi tulla kielitietelijää; sinun olisi pitänyt aloittaa toisen kielen, aivan toisesta kieliryhmästä kuten germaanisten ja latinalaisten kielien opiskelu jo aikaisin. Nyt on liian myöhäistä.

Ap, älä usko tätä, tuo vastaaja ei tiedä mistä puhuu.

Vierailija
4/74 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et taida tietää lainkaan, mitä tarkoittaa kielitiede. Suomessa voi opiskella yleistä kielitiedettä, joka ei todellakaan tarkoita vieraiden kielten opiskelua. Kielentutkimus kai voi toki päätyä opiskelemalla suomen kieltäkin. Tosin nämä alat ovat haastavia ja omistautumista vaativia, eivätkä mitään kirjailijan sivupuuhastelua.

Vierailija
5/74 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Jos tajuaisit mistään mitään, niin tietäisit että englanti ja ruotsi ovat molemmat germaanisia kieliä. Joten, mene pois, sinä elämääsi pettynyt pässi.

Vierailija
6/74 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

...Nostaa keskiarvoa? :D Kyllä tuolla pääsee melkein mihin tahansa pk-seudun huippulukioistakin. 

Mutta tosiaan asiaan. Lukioon ja sen jälkeen yliopistoon. Yliopiston sivuilta löytyy enemmän tietoa eri vaihtoehdoista, eikä niiden miettiminen itseasiassa ole kovin ajankohtaista vielä, mutta hyvä, että mielenkiintoa löytyy. :) 

Vierailija
7/74 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa provolta? Mutta mikset opiskelisi suomen kieltä tai kirjallisuutta, jos haluat kirjoittaa? Kielitiede taitaa olla aika teoreettista.

Vierailija
8/74 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on tarpeeksi lahjakas kirjoittamisessa, niin kyllä sillä sitten toimeen tulee.

Vierailija
9/74 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sammon lukion viestintälinja ja opon kanssa haaveista keskustelemaan.

Vierailija
10/74 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykykielten laitoksella Helsingin yliopistossa voit opiskella monia alaan liittyviä aineita, mm. yleistä kielitiedettä.http://www.helsinki.fi/nykykielet/

Vierailija
11/74 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa provolta? Mutta mikset opiskelisi suomen kieltä tai kirjallisuutta, jos haluat kirjoittaa? Kielitiede taitaa olla aika teoreettista.

Suomen kieli ja kirjallisuus on myös hyvinkin teoreettista. Yliopistossa opiskelu usein on.

Vierailija
12/74 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastauksista! Ne auttoivat selkiyttämään tulevaisuutta melkoisen paljon. :)

Vierailija
13/74 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen kieli ja kirjallisuus on myös hyvinkin teoreettista. Yliopistossa opiskelu usein on.

Kyllä, mutta yhtymäkohtia omaan kirjoittamiseen voi olla enemmän kuin jos opiskelee yleistä kielitiedettä. Itse lähtisin ehkä kuitenkin opiskelemaan vaikkapa historiaa, jos haluaisin kirjoittaa, koska se tarjoaa yleissivistystä.

Vierailija
14/74 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata. Mieti myös työllistymistä ja palkkaa. Elämä on ankeaa, jos rahat eivät riitä mihinkään, ja opintotukikuukausien tuhlaaminen turhaan tutkintoon ketuttaa myöhemmin. Kiva sitten maksella sitä opintolainaa työttömänä kolmekymppisenä. Joudut joka tapauksessa hankkimaan uuden (amis)tutkinnon myöhemmin.

Vierailija
15/74 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö?

Vierailija
16/74 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa kyllä tiedän. Ei kannattaisi varmaan anonyymin nettipalstan keskustelijoiden tietämyksistä alkaa paljoa päsmäröimään. Toinen vanhemmistani on kielitieteilijä, joten kyllä tiedän ammatista paljonkin. Se vaatii paljon muutakin kuin 13-vuotiaan halun alalle, josta tällä ei ole hajuakaan.

Vierailija
17/74 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Jos tajuaisit mistään mitään, niin tietäisit että englanti ja ruotsi ovat molemmat germaanisia kieliä. Joten, mene pois, sinä elämääsi pettynyt pässi.

Tottakai tiedän, mitkä kieler kuuluvat mihinkin kieliryhmään kun olen niitä opiskellut. Toisella kieliryhmällä vertasin ugrilaiseen kieliryhmän, johon suomi kuuluu, en englantia ja ruotsia.

Englanti ja ruotsi ovat niitä peruskieliä, joilla vain toisesta pärjää maailmalla - mutta jos pelkällä englannilla kuvittelee pärjäävänsä, niin saa odottaa ihmisjoukkoa nauramassa partaansa. Germaanisista tai latinalaisista kielistä saksa, espanja tai italia olisivat kannattavia vaihtoehtoja, ei tosiaan mitään ruotsia, norjaa tai tanskaa kannata alkaa sen kummemmin oppimaan kuin mitä koulussa ruotsia nyt pakotetaan.

En voi olla kovinkaan elämääni pettynyt, sillä olen vain muutamia vuosia vanhempi kuin ap, täysi-ikäinen tosin jo.

Vierailija
18/74 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti joku muu ala ja kirjoittele vapaa-ajalla. Jos harrastuksesta tekee työtä, se alkaa tuntua työltä ja tuolla alalla on huonot työllisyysnäkymät. Kadut sitten kun valmistuttuasi olet ollut pitkään työttömänä, eikä opintotukikuukausia ole enää jäljellä. Veikkaan, että jos nykyinen suunta säilyy, siinä vaiheessa uuden tutkinnon hankkiminen on tehty jo muutenkin täysin mahdottomaksi.

Terveisin alaa vaihtava liki kolmekymppinen kuvataiteilija.

Vierailija
19/74 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa kyllä tiedän. Ei kannattaisi varmaan anonyymin nettipalstan keskustelijoiden tietämyksistä alkaa paljoa päsmäröimään. Toinen vanhemmistani on kielitieteilijä, joten kyllä tiedän ammatista paljonkin. Se vaatii paljon muutakin kuin 13-vuotiaan halun alalle, josta tällä ei ole hajuakaan.

Kielitiede ei edelleenkään ole jotain germaanisten tms. kielten opiskelua. Kielitieteilijä voi olla pääaineena lukenut esimerkiksi suomen kieltä. Siis ihan suomalaisena.

Itse olen opiskellut kielitiedettä, joten. Ja se, jos mutsis on lukenut kieliä, ei vielä meinaa, että hän on kielitieteilijä.

Vierailija
20/74 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielitieteilijä voi erikoistua johonkin kieliryhmään halutessaan. Minulla on ystävä, kielitieteilijä, joka kääntää kielelle, jota ei ole koskaan aikaisemmin kirjoitettu.Kerää siis itse sanaston ja "keksii" miten sanat kirjoitetaan.

Kielitiede on hieno valinta ja sitä voi opiskella ainakin Helsingin yliopistossa. Sinun keskiarvollasi pääset opiskelemaan minne vaan.