Paljonko olisit valmis maksamaan polttareista?
Tosiaan paljonko omasta osuudesta, entä morsiamen osuudesta? Oletko työtön/opiskelija/pieni-/isotuloinen? Mitä jos polttarit järjestettäisiin esim. Tukholmassa, Tallinnassa tai Riikassa ja kestäisivät yhden yön yli, olisivat semmoiset hemmottelu + elämystyyliset polttarit?
Kommentit (152)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä olisin kyllä valmis maksamaan hyvän ystävän pomttareista vaikka useamman satasen, jos olisivat vaikka lentomatkan päässä. Nyt olisi varaa. Olen käynyt useammissa polttareissa opiskeluaikana, jolloin 50 €:kin oli ihan tosi paljon. Polttarit pitää mitoittaa osallistujakunnan mukaan, kysellä vähän etukäteen sopivaa budjettia. Riippuu niin paljon, onko osallistujia viisi vai viisitoista ja ovatko he opiskelijoita vai diplomi-insinöörejä. Ensin pitää sopia yhteisen budjetin raamit ja sitten vasta ohjelma.
Tämä oli hyvin summattu. Suurin moka polttareita järjestäessä on mitoittaa kustannukset sen mukaan, mitä mukaan kutsutuista taloudellisesti hyväosaisemmat pystyvät helposti maksamaan. Silloin pienituloinen joutuu väistämättä nolatuksi, koska hänet ikään kuin suljetaan rahan takia ulkopuoliseksi. Eli budjetti mitoitettava aina tapauskohtaisesti seurueen mukaan. Kannattaa myös miettiä mikä on loppupeleissä kivempaa, lisäpäivä prinsessana morsiamelle vai vaatimattomammat puitteet ja hyvä yhteishenki juhlijoiden kesken.
Ja jos jotkut ovat isotuloisia ja varakkaita, se ei ole mikään tae sille että nämä viljelevät satasia muiden polttareihin. Ok, jotkut niin tekevät.
Mutta mitä luulette, olisiko henkilö varakas jos viljelisi rahaa joka puolelle missä vaan viitsitään pyytää. Monet kaikista piheimmät ovat juuri niitä varakkaita, tsekkaappa 50+ ikäisiä ihmisiä ympärilläsi :) Taksilla ajelee kulmabaariin usein juuri ne joilla siihen ei todellakaan olisi varaa ja otetaan pikavippi että illasta selviää. Tosi varakkaat istuvat kotona ja miettivät netissä sijoituksien muuttamista tuottavempiin.
Itse kannatan jotain tuosta väliltä :)
Polttarit ovat junttien harrastuksia 2010-luvulla. Keksikää jotain uutta kouvolatukkaiset kaasot. Itse olen kieltänyt omat polttarit enkä ole kavereidenkaan polttareihin mennyt, juuri tuon typerän rahannyhtämisen kaikenlaiseen typerään touhuun ja krumeluurin ostamiseen. "Myydään torilla suukkoja hassut vaatteet päällä!" Voi helvetti miten maalaista touhua. Tai Tallinnaan, syödä voi Suomessakin, hienossa ravintolassa eikä missään virolaisessa tylyssä mukahalvassa junttipaikassa. Polttarit on kiellettävä!
Vierailija kirjoitti:
Polttarit ovat junttien harrastuksia 2010-luvulla. Keksikää jotain uutta kouvolatukkaiset kaasot. Itse olen kieltänyt omat polttarit enkä ole kavereidenkaan polttareihin mennyt, juuri tuon typerän rahannyhtämisen kaikenlaiseen typerään touhuun ja krumeluurin ostamiseen. "Myydään torilla suukkoja hassut vaatteet päällä!" Voi helvetti miten maalaista touhua. Tai Tallinnaan, syödä voi Suomessakin, hienossa ravintolassa eikä missään virolaisessa tylyssä mukahalvassa junttipaikassa. Polttarit on kiellettävä!
Mrs. Sunshine osui siis paikalle myös.
Itse en ole vuosikausiin ollut missään polttareissa, kun ikää on jo sen verran, ettei euroaikana ole ollut kuin omat ja parin kaukaisemman sukulaisen häät. Kyllä täytyy todeta, että budjetti oli 90-luvulla aivan erilainen kuin nykyään. Yksiinkään polttareihin en ole käyttänyt yli 50 markkaa rahaa, jos matkoja polttareihin ja takaisin ei oteta huomioon. Eli mitäs tuo on nykyrahassa, oisko n. 8,5€. Okei, inflaation ja kalliimpien hintojen vuoksi ei nykään tuolla rahalla saa mitään, mutta vaikka ylimääräistä rahaa olisi miljoonia, en käyttäisi polttareihin kuin max 50€+matkat kotoa polttareihin ja takas himaan, jos kyseessä olisi todella läheisen ihmisen polttarit. Ja todellakaan en lähtisi polttareihin, jos hääkutsua ei ole tullut (eli mut haluttaisiin paikalle vain osallistumaan kuluihin).
Jos on kiva reissu et itelleki nii omasta matkasta esim just ulkomaanreissu nii maksaisin mielellään parisataakkin mutta en mä toisen jutuista niin hirveesti, muutaman kympin. Mut jos muutamakin osallistuja ja vaikka 30-40€ nii aika isonhan summan sais kasaan...
T.opiskelija
30-60e + omat ruuat/juomat (jotka helposti tuo ainakin sen 30-60e lisää) on musta ok riippuen siitä, millaista ohjelmaa on tarjolla.
Jos enemmän perushengailua ja lähinnä morsiamen hemmottelua/joku elämys hänelle yksin niin kohtuullinen summa on musta pienempi, kuin jos ohjelmassa olisi enemmän yhteistä aktiviteettia.
Eli esim 50-60e on ihan ok jos pääsee itsekin osallistumaan, pelkästä vierestä katsomisesta (eli ko summa menisi kaikilta kokonaisuudessaan vain morsiamen kuluihin) taas tuntuisi isolta rahalta.
Ulkomaan reissulle ei olisi varaa. Tällä hetkellä olen kotona lapsen kanssa (kht, joten kulut menisi säästöistä), töissä ollessa pienehkö/alemman keskitason palkka joten epäilen että raskisin silloinkaan ulkomaan polttareista maksaa. Sen verran harvoin varaa matkustella, että haluan suunnitella matkat/ajankohdan/seuran/kohteen/ohjelman itse. Polttareissa yleensä outoakin porukkaa ja kaikenlaista säätöä (tai jos porukka tuttu, pieni ja tiivis kaveriporukka niin silloin ainakin ulkomaan kulut nousisivat isoiksi).
Vierailija kirjoitti:
30-60e + omat ruuat/juomat (jotka helposti tuo ainakin sen 30-60e lisää) on musta ok riippuen siitä, millaista ohjelmaa on tarjolla.
Jos enemmän perushengailua ja lähinnä morsiamen hemmottelua/joku elämys hänelle yksin niin kohtuullinen summa on musta pienempi, kuin jos ohjelmassa olisi enemmän yhteistä aktiviteettia.
Eli esim 50-60e on ihan ok jos pääsee itsekin osallistumaan, pelkästä vierestä katsomisesta (eli ko summa menisi kaikilta kokonaisuudessaan vain morsiamen kuluihin) taas tuntuisi isolta rahalta.
Ulkomaan reissulle ei olisi varaa. Tällä hetkellä olen kotona lapsen kanssa (kht, joten kulut menisi säästöistä), töissä ollessa pienehkö/alemman keskitason palkka joten epäilen että raskisin silloinkaan ulkomaan polttareista maksaa. Sen verran harvoin varaa matkustella, että haluan suunnitella matkat/ajankohdan/seuran/kohteen/ohjelman itse. Polttareissa yleensä outoakin porukkaa ja kaikenlaista säätöä (tai jos porukka tuttu, pieni ja tiivis kaveriporukka niin silloin ainakin ulkomaan kulut nousisivat isoiksi).
Ja oletus siis, että kyse hyvästä kaverista/läheisestä ystävästä/siskosta, vieraamman polttareihin en osallistuisi kuitenkaan (miksi ihmeessä, olen mieltänyt ne läheisimpien yhteiseksi jutuksi? toki tosiaan porukassa kaikki keskenään ei usein ole tuttuja kun voi olla esim. lapsuuden - ja opiskelukaverit erikseen jne, mutta että kaikki osallistuvat ovat morsiamelle läheisiä)
Vierailija kirjoitti:
En mitään. Täyttä hömpötystä niinkuin tupaantuliaisetkin. Tai sitten en vain ymmärrä niiden tarkoitusta. En minä ole moisia ikinä vietellyt , ei vain kiinnosta.
No ei kai kukaan tuollaista hapannaamaa kutsukaan.
Miten ihmiset ovat niin tympeitä, ettei mitään olla valmiita tekemään eikä mistään mitään maksamaan eikä ainakaan muiden ihmisten kanssa? Ettekö te tee koskaan mitään, möllitte vaan kotona?
50 e. Työssäkäyvä keskituoloinen.
Tänä kesänä meni 60€ toisen ja varmaan 130€ toisen polttareihin.
50 e.
Pienituloinen perheenäiti. Enkä mielellään lähde yön yli reissuille akkalaumassa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö nää ihmiset koskaan tee mitään? Mitään ekstraa muutenkaan elämässä? Johonkin ravintolailtaan saattaa mennä jo normiarjessa 100 euroa, joten miksi ei siihen kaverin polttariin ja kokemukseen voi myöskin laittaa rahaa enempää kuin 50 euroa?
No ei todellakaan mene "normiarjessa" ravintolaan 100 egee. Se ei vaan mitenkään ole sen arvoista.
Vierailija kirjoitti:
Minua ihmetyttää hiukan nämä kommentit, että ei laitettaisi polttareihin enempää kuin summa x. Pahimmillaan sitten toi summa on just joku 25e. Ajatteleeko ihmiset oikeesti polttareista päällimmäisenä sitä, "paljonko joutuu laittamaan" rahaa niihin? "En minä ainakaan osallistu jos joudun maksamaan yli 25/50e" kuulostaa ankealta ajattetutavalta. Minusta polttareissa pääasia on, että pääsee järjestämään ikimuistoista päivää ystävälle, ja samalla hauskaa päivää myös itselleen, ei se, että minä nyt jouduin tästä 50e maksamaan.
En tarkoita, että kallis on parempi ja tottakai halvallakin saa järjestettyä. Mutta kyllä nuo 25e budjetin ilmoittajat vaikeuttaa kaason hommaa reippaasti. Minusta ei pitäisi olla myöskään poissuljettu, että kuluihin osallistutaan osin maksukyvyn mukaan. Tämä siis toki vain, jos kyseessä on oikea vähävaraisuus. Ei siksi, että ystävän päivään nyt ei vain haluta käyttää rahaa. Mulle olisi ihan fine, että työtön yh maksaa vähemmän kuin kovapalkkainen polttarivieras.
Se ystävä jolle polttarit järkätään ei aina ole erityisen läheinen. Toisekseen, jos ei ylipäätään nauti sellaisesta touhusta itse lainkaan vaan osallistuu lähinnä velvollisuudesta, ei varmasti halua isoa summaa laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Minua ihmetyttää hiukan nämä kommentit, että ei laitettaisi polttareihin enempää kuin summa x. Pahimmillaan sitten toi summa on just joku 25e. Ajatteleeko ihmiset oikeesti polttareista päällimmäisenä sitä, "paljonko joutuu laittamaan" rahaa niihin? "En minä ainakaan osallistu jos joudun maksamaan yli 25/50e" kuulostaa ankealta ajattetutavalta. Minusta polttareissa pääasia on, että pääsee järjestämään ikimuistoista päivää ystävälle, ja samalla hauskaa päivää myös itselleen, ei se, että minä nyt jouduin tästä 50e maksamaan.
En tarkoita, että kallis on parempi ja tottakai halvallakin saa järjestettyä. Mutta kyllä nuo 25e budjetin ilmoittajat vaikeuttaa kaason hommaa reippaasti. Minusta ei pitäisi olla myöskään poissuljettu, että kuluihin osallistutaan osin maksukyvyn mukaan. Tämä siis toki vain, jos kyseessä on oikea vähävaraisuus. Ei siksi, että ystävän päivään nyt ei vain haluta käyttää rahaa. Mulle olisi ihan fine, että työtön yh maksaa vähemmän kuin kovapalkkainen polttarivieras.
Jos vertaa polttarit onkin ystävien kanssa vietetty päivä, voin laittaakin sitä rahaa menemään. Usein polttareissa on kuitenkin aika random porukkaa. On lapsuudenkaveri kaasona, sisko toisena kaasona, pari serkkua jostain ja loput opiskelukavereita. Sitten olen minä työkaveri/naapuri/harrastuskaveri.. On niin eri asia maksaa ajanvietosta läheisten ihmisten kanssa kuin väkinäisestä ajanvietosta oudossa tai jopa tuntemattomassa seurassa (paitsi tietysti se morsian ja sen sisko jonka kerran tapasit).
Toisekseen en näe syytä miksi maksaisin morsiammelle mitään. Kohtuuhintaiseen yhteiseen tekemiseen (joka on omasta mielestäni mukavaa) voin laittaa rahaa. Voin laittaa rahaa omiin junalippuihin, hotelleihin, ruokiin ja juomiin jos vain taloudellisesti voin. Ja jos en voi, voin budjetoida halvempana tämän kaiken. Jotenkin ymmärrän vielä että morsiammen osuus siitä yhteisestä tekemisestä (oli se saunan vuokra tai syöminen) maksetaan, mutta en tajua miksi minun pitäisi maksaa morsiammelle hierontaa tai benji-hyppyä. Ostan häälahjan erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmiset ovat niin tympeitä, ettei mitään olla valmiita tekemään eikä mistään mitään maksamaan eikä ainakaan muiden ihmisten kanssa? Ettekö te tee koskaan mitään, möllitte vaan kotona?
Teen paljonkin asioita kodin ulkopuolella muiden kanssa. Laitan rahaa mieluusti siihen että saan viettää aikaa tärkeiden ihmisten kanssa ja tehdä itselle mieluisia asioita.
Sen sijaan en halua mennä katsomaan vierestä viiden ystäväni ystävän kanssa kun ystävä tekee jotakin. Puhumattakaan siitä että minun pitäisi siitä maksaa.
Kun ihmisellä on unelma, kuten kuumailmapallolento, maksakoon sen itse. Mä en todellakaan maksaisi kenellekään tuollaista. Olen pienipalkkainen ja saan miettiä menoni todella tarkkaan. Jos minulla olisi ylimääräistä rahaa, lähtisin mieheni kanssa vaikka sinne Tallinnaan, mutta en todellakaan maksaisi edes parhaalle ystävälleni mitään extremeä. Hänhän menee naimisiin, hyvänen aika! Eikö hänen kannattaisi satsata näiden unelmiensa toteuttamiseen rakkaansa kanssa?! Ihme sirkushuveja.
Sitähän ei kysytty, mutta itse en kaksi vuotta sitten halunnut todellakaan polttareita. Saunottiin ja syötiin hyvin ystävien kans kuitenkin sitten, ihan itse maksoin omat kuluni. Oli mahtava päivä, eikä kenenkään tarvinnut mulle maksaa mitään vain siksi, että olin menossa naimisiin. Yksi maailman luonnollisimmista, ja ihanimmista asioista!
Vierailija kirjoitti:
Eikö nää ihmiset koskaan tee mitään? Mitään ekstraa muutenkaan elämässä? Johonkin ravintolailtaan saattaa mennä jo normiarjessa 100 euroa, joten miksi ei siihen kaverin polttariin ja kokemukseen voi myöskin laittaa rahaa enempää kuin 50 euroa?
Tervetuloa pienipalkkaisen elämään! Normaalin bileillan reseptiin kuuluu kympin viinipullo, kokkailua jonkun kotona nyyttäriperiaatteella, kävellen lähibaariin muutamalle ja kävellen kotiin tai kaverin vieraspatjalle. Samanlaista se oli opiskelijanakin, paitsi että baariin otettiin oma pullo mukaan.
Nyt mulle tuli kyllä olo että ihmiset on pihejä :D siis 20e voidaan maksaa jotta ystävälle saa ikimuistoiset polttarit? Omalle pennulle samaisen ystävän täytyy kuitenkin muistaa ostaa jatkuvasti ties mitä lahjoja..
Järjestin yatävälle polttarit, maksettiin n. 100e /naama. Sovittiin summa aluksi yhdessä ja siitä lähdettiin kehittelemään. Toivottavasti kukaan ei joutunut "pakotetuksi" tuohon ryhmäpaineen takia. Itse laitoin omaa rahaa vielä pari sataa päälle kertomatta muille koska halusin ystävälle ikimuistoiset polttarit.
En yhtään koska en ole polttari-ihmisiä. En siis pitänyt polttareita. Kavereiden polttareihin osallistun jos joku pyytää mutta 50 euroa on maksimi. Ei ole omalle kohdalle osunut näitä parin sadan pyytäjiä, tai sitten ymmärtävät että turha multa edes kysyä kun arvaavat vastauksen ;P