Paljonko olisit valmis maksamaan polttareista?
Tosiaan paljonko omasta osuudesta, entä morsiamen osuudesta? Oletko työtön/opiskelija/pieni-/isotuloinen? Mitä jos polttarit järjestettäisiin esim. Tukholmassa, Tallinnassa tai Riikassa ja kestäisivät yhden yön yli, olisivat semmoiset hemmottelu + elämystyyliset polttarit?
Kommentit (152)
Vierailija kirjoitti:
Nyt mulle tuli kyllä olo että ihmiset on pihejä :D siis 20e voidaan maksaa jotta ystävälle saa ikimuistoiset polttarit? Omalle pennulle samaisen ystävän täytyy kuitenkin muistaa ostaa jatkuvasti ties mitä lahjoja..
Järjestin yatävälle polttarit, maksettiin n. 100e /naama. Sovittiin summa aluksi yhdessä ja siitä lähdettiin kehittelemään. Toivottavasti kukaan ei joutunut "pakotetuksi" tuohon ryhmäpaineen takia. Itse laitoin omaa rahaa vielä pari sataa päälle kertomatta muille koska halusin ystävälle ikimuistoiset polttarit.
Öh, mistäs taas tämän revit? Mitä ihmeen lahjoja pennuille?
Olen jo lähellä keski-ikää eli polttarit alkaa olla vietetty, mutta
-todella hyvän ystävän/siskon polttareista maksimi alkaa olla 150e...varmaan voisin venyä 200e
-kaverin polttareista 50-70, voisin venyä 100e saakka
Tässä oletan, että noiden päälle tulisi vielä omat juomat, siirtymiset ym. sälää.
Olen keskituloinen.
Mun mielestä 50e on ehdoton maksimi mikäli porukka on vähänkään hajanaisempaa. Itse olen köyhänä opiskelijana joutunut ravaamaan ties missä polttareissa, ja usein niihin sisältyy sen itse polttaripäivän lisäksi ne omat matkat johonkin randompaikkakunnalle parillakympillä.
Eli opiskelijalle päivän saldo:
bussimatkat kohteeseen = esim. 20e
oma ruokailu päivän aikana = esim. 10e
polttariohjelma = 50 e
Ton lisäksi toki voi olla juomia ja muutakin, mutta kuten huomaatte, summa alkaa jo lähestyä 100e yhdeltä päivältä, mikä on ihan järkyttävä summa opiskelijalle...
Nykyään olen työelämässä ja tuo yksi satanen vielä järjestyisikin, mutta sitten jos ne häät on samassa kuussa menee lahjoihin, vaatteisiin ja matkoihin helposti vielä toinen satanen. Kyllä se 200e ylimääräinen meno kuussa tuntuu jo vähän työssäkäyvänkin budjetissa. Ja jos samana kesänä on monia häitä niin vituttaa kun täytyy ottaa ne häärahat omasta lomabudjetista tms...
Joten sanoisin että oli sitten töissä tai ei, niin 50e on kohtelias maksimisumma. Eri asia ellei kyse ole pienestä ydinjengistä joka keskenään on sopinut jostain deluxe-polttareista johon uhrataan satasia per lärvi...
Hyvän ystävän/kaveri tai siskon polttareista MAX 150 euroa, olettaen että kyseessä on hauska päivä eikä "velvollisuuspolttarit", eli on ohjelmaa josta itsekin tykkään.
Vaatimattomatkin polttarit on ihan jees, jos tuntee ihmiset. Silti 20-30 euroa on kyllä surkea summa, jolla ei saa juuri muuta kuin ruoat ja ehkä matkaliput. Osa tänne kirjoittaneista olettaa, että kaikilla polttariporukoilla on mökki/muu ilmainen majoitus käytössä sopivalla etäisyydellä, ja näin ollen majoitus ei maksaisi mitään. Eihän se aina niin mene.
Vierailija kirjoitti:
Eikö nää ihmiset koskaan tee mitään? Mitään ekstraa muutenkaan elämässä? Johonkin ravintolailtaan saattaa mennä jo normiarjessa 100 euroa, joten miksi ei siihen kaverin polttariin ja kokemukseen voi myöskin laittaa rahaa enempää kuin 50 euroa?
Kuvittele, että polttareita jamyös häitä on useammat kuin yhdet kesässä. Kuvittele, että sitä rahaa ei ole muutenkaan liikoja, ja osa olisi kiva käyttää vaikka ihan omaan lomanviettoon. Jos on vaikka kolmet polttarit, rahaa menee jo 150e. Siihen tietysti häälahja päälle, toiset 150e kun eihän sitä oikein alle viittä kymppiä kehtaa antaa. Sitten ehkä vielä parit muut häät, lahjat 100e. Pelkästään tämä jo 400e. Siihen päälle matkat ja majoitukset, koska niin hyvä tuuri ei käy että edes puolet häistä olisi päivämatkan päässä kotoa. Eli tällä kovin pienellä minimibudjetilla menee kaikki lomarahat muiden juhlimiseen. Ei ole kivaa, mutta minkäs teet. Ehkä tämä hääruuhka muutamassa vuodessa hellittää. Tosin sitten kai alkaa kakkoskierros...
Mulle on jäänyt polttareista vähän ikävät mielikuvat.
Yhden ystävän polttarit oli aika hulppeat, oli aktiviteettejä jos jonkinlaisia. ~150 e meni, ei kuulunut vielä ruoka+juoma ja bensat siihen. Olin itse silloin opiskelija, aika köyhästä perheestä. Ystäväni ja siskonsa olivat rikkaan perheen vesoja, eikä muilla vierailla tuntunut olevan rahasta puutetta. Juhliminen oli aika ikävää, kun taustalla takoi huoli, ettei saa loppukuusta syödäkseen. Toinen, yhteinen ystävämme ei pystynyt rahanpuutteen takia juhliin osallistumaan... eikä näin ollen saanut myöskään kutsua häihin.
Toisen kerran olin itse järjestämässä, opiskelijana edelleen. Vähän vaatimattomammat pippalot oli tiedossa. Kaikki oli hankittuna, varattuna ja ostettuna, kun yksi vieras n. päivää tai kahta aiemmin ilmoitti, ettei pääsekään. Oletin, että maksaa kuitenkin oman osansa hänelle varatuista ruoista/juomista yms... mutta ei. Ja mua pidettiin jotenkin tökerönä/kohtuuttomana, kun olisin toivonut että edes osan rahoistani olisin saanut takaisin. Siinäkin kuussa jäi ruokailut vähille. Ei ihme, että opiskelijana pysyi hoikkana...
Nyt olen työelämässä, mutta puolison tilanteen takia raha-asiat edelleen hunningolla. Jos joskus menen itse naimisiin, järjestän ehkä pienet polttarit itse ja maksan lystin itse, ettei kenenkään tarvitse jättää rahapulan takia väliin. Sinänsä ihan hauskoja juhlia, mutta ihmisten elämäntilanteet vaan on niin erilaisia. Ja taitaapa koko polttarikulttuuri olla jo vähän vanhanaikainen juttu.
Olipas taas jaaritus, en enää edes muista mitä AP kysy. Sori, tylsää töissä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvän ystävän/kaveri tai siskon polttareista MAX 150 euroa, olettaen että kyseessä on hauska päivä eikä "velvollisuuspolttarit", eli on ohjelmaa josta itsekin tykkään.
Vaatimattomatkin polttarit on ihan jees, jos tuntee ihmiset. Silti 20-30 euroa on kyllä surkea summa, jolla ei saa juuri muuta kuin ruoat ja ehkä matkaliput. Osa tänne kirjoittaneista olettaa, että kaikilla polttariporukoilla on mökki/muu ilmainen majoitus käytössä sopivalla etäisyydellä, ja näin ollen majoitus ei maksaisi mitään. Eihän se aina niin mene.
Onhan se 20-30 euroa vähän, mutta mitä jos ei kerta kaikkiaan ole varaa laittaa enempää? Pikavippikö pitäisi ottaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se 20-30 euroa vähän, mutta mitä jos ei kerta kaikkiaan ole varaa laittaa enempää? Pikavippikö pitäisi ottaa?
Ei joko osallistu, tai sitten sovitaan että voi maksaa oman varallisuuden mukaan. Mutta jos valtaosalle porukasta esim. 50 euroa on ok ja halutaan jotain ohjelmaa, niin eihän polttareita yhden vieraan vuoksi silloin järjestetä sillä 20 eurolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei joko osallistu, tai sitten sovitaan että voi maksaa oman varallisuuden mukaan. Mutta jos valtaosalle porukasta esim. 50 euroa on ok ja halutaan jotain ohjelmaa, niin eihän polttareita yhden vieraan vuoksi silloin järjestetä sillä 20 eurolla.
Sehän on sitten kaasosta ja muista osallistujista kiinni, jos ilmoitan että voin maksaa 20-30 euroa enkä yhtään enempään. Eli mikä se ongelma oli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Max 25 e olisi mielestäni sopiva summa, sisältäen morsiamen osuuden. En lähtisi mukaan kalliisiin polttareihin. Päiväohjelma voisi olla jotain itsekeksittyä hauskaa yhdessä oloa ja nyyttärisyömistä. Mielikuvituksella saa aikaan paljon pienelläkin rahalla, toki vaatii vaivaa vähän enemmän kuin valmiit ratkaisut.
Tätä en ymmärrä, mitä ihmettä ja missä voisi esim 6 hengen porukka tehdä 125 eurolla? Kerro ihmeessä!
Jos lähdet ulos viettämään iltaa ystävien kanssa selviätkö tosiaan 25 eurolla? Ja tässä tapauksessa pitäisi selvitä koko päivä..Piknik puistossa ja sitten illasta saunomaan jonkun luokse tai jonkun mökille. Mökillä sitten keksiä kivaa tekemistä.
Oletko ajatellut että osa saattaa olla vaikka opiskelijoita joille jo osallistuminen häihin lahjoineen on siinä ja siinä onko varaa saatikka että siihen vielä polttarit. Ja poiskaan ei voi aina jäädä jos morsian on läheinen
Syksyllä piknik puistossa?!? Mitä jos vettä sataa?! Ja siihen saa menemään max. Kaksi tuntia. Sapuskat ja skumppa niin sinne se menikin jo iso oa rahoista. Lopuilla voi ostaa jaffan ja sipsipussin ja mennä 8 tuntia pariskunnan kaksioon pelaamaan korttia.
Joo tosi kivat polttarit. Oikeesti 25e ei oikeesti saa yhtään mitään eikä voi olettaa että jollakin on ilmanen mökki missä oleskella.. Koska ei tosiaan ole!
Itse opiskelijana sanoin että huonosta rahatilanteestani johtuen en pääse osallitumaan muuta kuin ohjelmanumeroon X ja kaikki ottivat sen tosi hyvin, en siis pilannut muiden huvittelua sillä ettei mulla sattunut olemaan rahaa juuri silloin mutta pääsin kyllä hiukan osallistumaan mikä oli morsiamelle tärkeintä! Koska minä ymmärrän ettei tuolla summalla saa tänäpäivänä juuri mitään ja kurjaa olis ollu jos mun takia morsiamen jotkut jutut olis jääny väliin!
Jos joskus menisin naimisiin ja mulle pidettäisiin polttarit, niin tuo tummennettu olisi just passeli ohjelma. Tykkään pelaamisesta korteilla, lautapeleillä, yms. Voishan siihen ostaa mm. jotain alkoholia ja pelata juomapeliä... ja tietenkin laitettaisiin hyvää ruokaa. Siinä samalla juteltaisiin mukavia.
Mutta olenkin jo keski-ikäinen "tantta", niin ei nuo elämysjutut kiinnosta ja kylpylät + saunomiset eivät ole mun juttu, ainakaan porukassa. Kauneushoidotkaan eivät enää auta tähän naamaan... ;)
Erilaisten varallisuustasojen lisäksi täydellinen yhteentörmäyksen aiheuttaja on, kun kaasona on innokas ensikertalainen, jolle polttarit ja niiden järjestely on huikea elämys. Siinä sitten ne kahdet polttarit ja neljät häät kesässä koluava yrittää puhua järkeä, kun toinen on innoissaan järjestämässä satasten ulkomaanmatkaa, helikopterilentoa, kylpylähemmottelua, limusiiniajelua ja illallista viiden tähden ravintolassa.
Vierailija kirjoitti:
https://www.mtv.fi/lifestyle/tunteet/artikkeli/matiaksen-nerokas-avautu…
Tämä on niin osuva.
Osuva kirjoitus tosiaan, josta huomaa muutaman seikan:
Miehet ovat mitä ilmeisimmin työssäkäyviä kun polttareihin on varaa se 150 laittaa. Naisten joukossa on enemmän esim kotiäitejä, työttömiä ja matalapalkka-aloilla työskenteleviä.
Miesten ei tarvitse pistää tikkua ristiin lastenhoidon järjestämiseksi, ei edes sitä vähää, että hoitaisi omia lapsiaan sillä aikaa kun lasten äiti on kaverinsa polttareissa. Joko näillä miehillä ei ole lapsia, tai sitten heidän ei tarvitse vaivata päätään vähäisessäkään määrin sen eteen, kuka lapsia hoitaa milloinkin. Mut ai niin, äidin vastuullahan lapset ovat.
Minua tuo teksti lähinnä ärsytti, kun itselläni ei yksinkertaisesti olisi varaa laittaa polttareihin sitä parjattua 50€ enempää. Tänä kesänä piti jättää polttarit väliin kokonaan, koska itse häihin osallistuminen nieli useamman satasen ja sekin merkitsi sitä, että kesäloma piti viettää pääosin kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän on sitten kaasosta ja muista osallistujista kiinni, jos ilmoitan että voin maksaa 20-30 euroa enkä yhtään enempään. Eli mikä se ongelma oli?
Ei kai tuossa mitään ongelmaa ole. Jos ja kun polttarit maksaa enemmän, et pysty osallistumaan.
Näille joilla on polttareita neljät kesässä... ei niihin kaikkiin ole pakko osallistua, jos on tiukkaa. Itse ainakin käyn vain niissä, joissa morsian on oikeasti läheinen.
Pitäkää pyjamabileet, mutta ei morsiamen kotona, jonkun muun jossa hyvät tilat. Saunokaa, tehkää kauneushoitoja ja kokkailkaa hyvät ruuat. Ohjelman voi järjestää porukalla, jotain leikkimielistä kisaa, vaikka joku alusvaatemyyjä voisi pitää esittelyn (ilmaisia) ja jos morsmaikku tykkää jostain, niin ostakaa se hänelle porukassa hääyöksi tai -matkalle. Itse tykkäisin tuollaisesta 100x enemmän kuin jostain piparin myynnistä torilla. Mukavaa tyttöjen keskeistä aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.mtv.fi/lifestyle/tunteet/artikkeli/matiaksen-nerokas-avautu…
Tämä on niin osuva.
Osuva kirjoitus tosiaan, josta huomaa muutaman seikan:
Miehet ovat mitä ilmeisimmin työssäkäyviä kun polttareihin on varaa se 150 laittaa. Naisten joukossa on enemmän esim kotiäitejä, työttömiä ja matalapalkka-aloilla työskenteleviä.
Miesten ei tarvitse pistää tikkua ristiin lastenhoidon järjestämiseksi, ei edes sitä vähää, että hoitaisi omia lapsiaan sillä aikaa kun lasten äiti on kaverinsa polttareissa. Joko näillä miehillä ei ole lapsia, tai sitten heidän ei tarvitse vaivata päätään vähäisessäkään määrin sen eteen, kuka lapsia hoitaa milloinkin. Mut ai niin, äidin vastuullahan lapset ovat.
Minua tuo teksti lähinnä ärsytti, kun itselläni ei yksinkertaisesti olisi varaa laittaa polttareihin sitä parjattua 50€ enempää. Tänä kesänä piti jättää polttarit väliin kokonaan, koska itse häihin osallistuminen nieli useamman satasen ja sekin merkitsi sitä, että kesäloma piti viettää pääosin kotona.
Erittäin hyvä pointti. Toki naisporukassa on miesporukkaa todennäköisemmin kaikenlaista ylimääräistä kahnausta, mutta silti huomioissasi on todella perää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Max 25 e olisi mielestäni sopiva summa, sisältäen morsiamen osuuden. En lähtisi mukaan kalliisiin polttareihin. Päiväohjelma voisi olla jotain itsekeksittyä hauskaa yhdessä oloa ja nyyttärisyömistä. Mielikuvituksella saa aikaan paljon pienelläkin rahalla, toki vaatii vaivaa vähän enemmän kuin valmiit ratkaisut.
Tätä en ymmärrä, mitä ihmettä ja missä voisi esim 6 hengen porukka tehdä 125 eurolla? Kerro ihmeessä!
Jos lähdet ulos viettämään iltaa ystävien kanssa selviätkö tosiaan 25 eurolla? Ja tässä tapauksessa pitäisi selvitä koko päivä..
Esim. nyyttäripiknik, retki julkisilla paikoilla, esim. Suomenlinnaan, kaupunkisuunnistus, tai mölkyn pelaaminen tai vaikkapa omien polttarileikkien keksiminen ja pelaaminen, tai vaikka vuorotellen eri ihmisten kämpille jossa jokaisessa tehdään jotain erilaista yhteistä kivaa. Pelataan, piirretään, lauletaan, katotaan leffa tms. Onhan noita vaikka kuinka, mitä voi keksiä.
Vastaus kysymykseesi, pärjäänkö 25 eurolla jos lähden ulos: todellakin pärjään ja vähemmälläkin. Mutta en koskaan ole ajatellut että minun pitäisi kulkea taksilla kuin epäturvallisissa olosuhteissa, ja en ole koskaan lätrännyt alkoholilla niin paljon, ettenkö pärjäisi.
50e.
Enemmän jos kyse läheisestä ystävästä ja lähtisimme reissuun, en kuitenkaan haluaisi reissuun random-porukan kanssa, pitäisi siis olla todella läheisestä ystäväpiiristä kyse.
Minä ainakin olen jättänyt polttarit väliin korkean hinnan vuoksi. Luulisin että enemmän se morsianta harmittaa, jos kaikki eivät voi osallistua siksi että joku on suunnitellut liian kalliit polttarit.
Järjestin kesällä ystävän polttareita. Kyselin ensin porukalta budjettiehdotuksia ja päädyttiin siihen, että jokainen maksaa 40e, ja jos haluaa niin saa maksaa enemmänkin. Yksi itse asiassa maksoi vähemmän kuin neljä kymppiä, sovittiin se keskenämme eikä kerrottu muille. Suurin osa kuitenkin maksoi enemmän, niin saatiin hyvä summa kasaan. Suosittelen tätä tapaa.