Mitä ajattelisit jos poikasi menisi totaalikieltäytyjänä linnaan?
Siinä olisi osoitus henkisestä selkärangasta. Kunnioitan totaalikieltäytyjiä paljon enemmän kuin sivareita.
Kommentit (67)
Pitäisin tyhmänä. C-paperit saa helposti.
Vapautuksen saa erittäin helposti.
Tukisin avokätisesti poikani opiskeluja
jos jättää arneijan käymisen ikäluokkansa ääliöille.
Eikä työllistäsi sekuntiakaan kadettikoulun loiselättejä.
Ilahtuisin jos kieltäytyisi.
Vielä enemmän ilahtuisin jos poika saisi vapautuksen.
30000e maksaa keskimäärinmielipidevankien säilöminen vankilassa. Rahalla saisi keskoskaapin.
Nykyään ei meinaa ehtiä kieltäytymään kun jo saa vapautuksen.
Kohta puolet ikäluokasta menee armeijaan.
Hyvä niin.
Eli ikäluokkansa ääliöt menee kasarmille pelleilemään.
Upseeriksi menee ikäluokan ihan pohjasakkaniljakkeet.
Vapautuksen saa helposti, miksi mennä linnaan ?
Vierailija kirjoitti:
Siirtäisin ko. yksilön elämään omillaan. Kaikkinainen tukeminen loppuisi siihen. Jokainen kantaa itse vastuun tekemisistään. Jos ei osallistu yhteiskunnan velvoittamiin toimiin, miksi minun pitäisi moista elättää?
Ottaisit siis mielummin poikasi vastaan jostain kentältä ensin sieltä ruumissäkkiin ('sieltä jostain 'mahdollisesti jopa koottuna) ja sitten tuotuna sinkkiarkussa ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veljeni on totaalikieltäytyjä, joten todennäköisesti passittaisin pojan juttelemaan hänen kanssaan siitä, mitä on odotettavissa. Mielestäni vankeusrangaistus siitä, ettei halua opetella tappamaan, on kohtuuton, joten en poikaani valinnastaan tuomitsisi sen enempää kuin veljeänikään tuomitsin.
Linnassa oppii tappamaan, armeijassa opetellaan maanpuolustusta ja muuten vaan yleishyödyllisiä taitoja.
Palvelin aikanani koko sen silloisen, 8 kk:n vaaditun palvelusjakson,enkä kyllä näin jälkeenpäinkään keksi tai muista yhtään sellaista tietoa tai taitoa, mistä minulle siviilielämässäni olisi ollut jotain, siis mitään varsinaista ,tai oikeastaan edes pientäkään hyötyä.
Kerro minulle mikä sellainen olisi voinut olla tai mitä olen siellä sen ns.palvelukseni aikana kenties 'missannut' ?
Vierailija kirjoitti:
Rakastan sinua, aina.
Voi, kiitos !
Vierailija kirjoitti:
Siinä olisi osoitus henkisestä selkärangasta. Kunnioitan totaalikieltäytyjiä paljon enemmän kuin sivareita.
Olisin ihmeissäni koska tietääkseni miulla ei poikaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Miettisin, että eikö pojalla ollut riittävästi älyä ja oveluutta feikata jotain sairautta joka vapauttaisi moisesta velvollisuudesta.
Kaikki eivät ole opportunisteja.
Miettisin jotta jos sukupuoli olisi nainen, niin elämä olisi tässäkin helpompaa.
Kuinka helposti sen vapautuksen oikein saa?
Totaalikieltäytymistä en ymmärrä, sillä mielestäni jokaisen pitäisi olla valmis tekemään sodan aikana jotain isänmaan eteen, siihen saa valmiuksia sivarissa. Tai ainakin pitäisi saada.
Olisin surullinen, kun poikani ei haluaisi kotimaataan tiukoissa olosuhteissa puolustaa.
Lisäksi harmittaisi, että veteraani isoisäni perintö ja arvostus maata kohtaan, ei enään kantautunut lapsenlapselle saakka.
Arvostaisin, jos menisi armeijan sijaan sivariin ja tukisi valtiota sodan/kriisin aikana.
Hyväksyisin kuitenkin hänen ratkaisunsa, jos päättäisi jättää Suomen ja suomalaisuuden tiukoissa olosuhteissa, ja menisi lennolla vaikka Timbuktuun.
En laittaisi välejä poikki, mutta kyllä harmittaisi ja olisin hyvin hämmentynyt poikani arvoista.
Mä ymmärrän totaalikieltäytymisen yhtä hyvin kuin sika satelliitin toimintaperiaatteen. Kun oli miten pasifisti tahansa, niin ei se kirjaston hyllyttäminen tai vanhusten hoiva ole mitenkään sotaan liittyvää. Ja sitä sivarit tekevät.
Ainoa peruste mitä jää jäljelle, on puhdas laiskuus. Ei vaan viitsi tehdä töitä palkattomasti isänmaan eteen.
Maailma muuttuu koko ajan hullummaksi. Meillä hentoiset neidit pyrkii vapaaehtoisesti armeijaan ja upseereiksi. Samaan aikaan miehet kieltäytyvät siviilipalveluksestakin, kun ”se on niin rankkaa”. Sitten leipoo pipareita lasten kanssa sisällä, kun nainen vaihtaa autoon talvirenkaita ulkona.
Samaan aikaan ihmetellään sitä miksei suomalaisten parisuhteet toimi. Nainen on maskuliininen ja mies feminiininen. Miestä ei oikein innosta urosteleva nainen, eikä naista innosta akkamainen mies.
Vaikka moni nuori radikaali toisin luulee, niin iän myötä asenne muuttuu. Ei kukaan itseään kunnioittava nainen jaksa katsoa nelikymppistä miestä, joka ei jaksa lumikolaan tarttua ja joka kaiket päivät julistaa toimeentulotuen pienuutta kotisohvalla pikku jointeissaan. Se kasvaa miehestä klassisesti erilleen ja ottaa työpaikan härskejä vitsejä kertovan varastopäällikön uudeksi miehekseen. Koska ”sen kanssa tuntee olevansa Nainen”.
Vierailija kirjoitti:
Mä ymmärrän totaalikieltäytymisen yhtä hyvin kuin sika satelliitin toimintaperiaatteen. Kun oli miten pasifisti tahansa, niin ei se kirjaston hyllyttäminen tai vanhusten hoiva ole mitenkään sotaan liittyvää. Ja sitä sivarit tekevät.
Ainoa peruste mitä jää jäljelle, on puhdas laiskuus. Ei vaan viitsi tehdä töitä palkattomasti isänmaan eteen.
Maailma muuttuu koko ajan hullummaksi. Meillä hentoiset neidit pyrkii vapaaehtoisesti armeijaan ja upseereiksi. Samaan aikaan miehet kieltäytyvät siviilipalveluksestakin, kun ”se on niin rankkaa”. Sitten leipoo pipareita lasten kanssa sisällä, kun nainen vaihtaa autoon talvirenkaita ulkona.
Samaan aikaan ihmetellään sitä miksei suomalaisten parisuhteet toimi. Nainen on maskuliininen ja mies feminiininen. Miestä ei oikein innosta urosteleva nainen, eikä naista innosta akkamainen mies.
Vaikka moni nuori radikaali toisin luulee, niin iän myötä asenne muuttuu. Ei kukaan itseään kunnioittava nainen jaksa katsoa nelikymppistä miestä, joka ei jaksa lumikolaan tarttua ja joka kaiket päivät julistaa toimeentulotuen pienuutta kotisohvalla pikku jointeissaan. Se kasvaa miehestä klassisesti erilleen ja ottaa työpaikan härskejä vitsejä kertovan varastopäällikön uudeksi miehekseen. Koska ”sen kanssa tuntee olevansa Nainen”.
Kuvaat aika hyvin sen miltä maailma näyttää maaseudulla. Oikea mies menee armeijaan, tekee fyysistä työtä, puhuu autopillukaljajuttuja kavereiden kanssa ja hoitaa kotona kaikki raskaammat jutut, koska on oikea mies. Kaupunkilaismies on laiska, koska valitsee 6kk armeijan sijaan 5v yliopiston ja ulkoistaa raskaat ja tylsät hommat autopillukaljamiehille, jotta voi tehdä yhdessä koko perheen kanssa kikhernemuhennosta
On mennyt, enkä vastustanut asiaa millään tavalla. Täysi-ikäisen itse päättämä asia, mikä mä olisin vänkäämään jos eri mieltä olisin. Musta teki ihan ok valinnan.
Pyhä Puolusvoimat, heikkolahjaisten suojatyöpaikka, tietenkin isoilla kirjaimilla.
Pitäisi olla koko sana näin: PUOLUSTUSVOIMAT kun niin pyhä asia on tämä puolustusvoimat.
Puolustusvoimissa yhteiskunnan pohjasakka, ympäri maapallon.