Mitä ajattelisit jos poikasi menisi totaalikieltäytyjänä linnaan?
Siinä olisi osoitus henkisestä selkärangasta. Kunnioitan totaalikieltäytyjiä paljon enemmän kuin sivareita.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
En arvostaisi.
Ja tekisin perinnöttömäksi.
Armeijaan menijän ei tarvitse perustella mitään kenellekään. Kukaan ei kyseenalaista, vaikka olisit siellä millainen lusmuilija, reppana tai töiden vieroksuja hyvänsä. Voit käyttäytyä muita kohtaan kuin asshole, mutta olet sentään käynyt armeijan. Sivari taas on funtsinut valintansa tarkkaan, mutta hän on lusmuilija. En ymmärrä.
Totaalikieltäytyjä rikkoo lakia ja siksi en sitä valintaa varsinaisesti hyväksy. Totaali kuitenkin maksaa rikoksestaan aivan kohtuuttoman kovan hinnan, kun sen suhteuttaa rangaistuksiin yleensä. Raiskaajakin voi päästä vähemmällä kuin totaalikieltäytyjä, joka ei kuitenkaan ole tehnyt pahaa kenellekään.
Aivan oma ratkaisunsa, joskin itse mietin ajoittain sitä että pitääkö tässä muuttaa "muualle" kun ei oikein viitsisi päästää hienoa nuorta miestä tuon typerän laitoksen pilattavaksi.
Sivariketjuun vastasivat naiset, tähän miehet.
Sitä, että valtio on sairas kun tappamisen opettelun kieltäytymisestä laitetaan linnaan.
Vierailija kirjoitti:
Sitä, että valtio on sairas kun tappamisen opettelun kieltäytymisestä laitetaan linnaan.
Paitsi sodassa on tapa tai tule tapetuksi. Ja mielelläni haluan, että olisi hajuakaan miten puollustaa itseänsä jos rauha ei säilykään.
Ajattelisin, että kasvatus on mennyt pieleen, eikä tyyppi arvosta sodassa olleen isoisänsä uhrauksia.
Veljeni on totaalikieltäytyjä, joten todennäköisesti passittaisin pojan juttelemaan hänen kanssaan siitä, mitä on odotettavissa. Mielestäni vankeusrangaistus siitä, ettei halua opetella tappamaan, on kohtuuton, joten en poikaani valinnastaan tuomitsisi sen enempää kuin veljeänikään tuomitsin.
Olen kuullut yhdestä miehestä joka armeijan välttääkseen muutti kutsuntaikäisenä ulkomaille ja asui siellä kunnes täytti 29, jolloin asia vanheni. Ei kuulemma edes tullut käymään Suomessa ennen sitä, koska pelkäsi että esim. napataan lentokentällä henkilötietojen tarkistuksen yhteydessä sotilaskarkurina kiinni tai jotain.
Itse kysymykseen: luultavasti tulisi kysyttyä muutaman kerran että oletko nyt aivan varma, mutta jokaisen oma asiahan se loppuviimeksi on.
Siirtäisin ko. yksilön elämään omillaan. Kaikkinainen tukeminen loppuisi siihen. Jokainen kantaa itse vastuun tekemisistään. Jos ei osallistu yhteiskunnan velvoittamiin toimiin, miksi minun pitäisi moista elättää?
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut yhdestä miehestä joka armeijan välttääkseen muutti kutsuntaikäisenä ulkomaille ja asui siellä kunnes täytti 29, jolloin asia vanheni. Ei kuulemma edes tullut käymään Suomessa ennen sitä, koska pelkäsi että esim. napataan lentokentällä henkilötietojen tarkistuksen yhteydessä sotilaskarkurina kiinni tai jotain.
Itse kysymykseen: luultavasti tulisi kysyttyä muutaman kerran että oletko nyt aivan varma, mutta jokaisen oma asiahan se loppuviimeksi on.
Passi taitaa vanheta ennen kuin tulee 27v mittariin? Uutta ei saa, jollei ole joku palvelus suoritettu?
Tietty osa maista ei kysele passin perään muutenkaan, joten ehkä tuollainenkin kikkailu voisi onnistua.
Vierailija kirjoitti:
Älä! Pääseekö yleensä Suomessa linnaan vielä jostakin murhaa lievemmästä?
Niin no, onko murhaa lievempi, että ei murhaa...
Totaalikieltäytymisen seuraamukset ovat nykyään kaikkein lievin rangaistusmuoto sukupuolesta. Totaalikieltäytyjälle tulee vähemmän istumista kuin lyhyin varusmiespalvelus. Kohta senkin voi lusia mukavasti kotona. Yleensä totaalit pannaan avolaitoksiin, joista käsin voi esim käydä opiskelemassa. Haluaisin nähdä sen varusmiehen, joka kassulta käsin suorittaa kursseja yliopistolla.
Eli lievempää rangaistusta sukupuolesta ei voi ottaa. Olen ihmetellyt, miksi totaaleja on niin vähän, sillä tarjolla olevat vaihtoehdot rajoittavat vapautta paljon pahemmin.
Ajattelisin, että siinä on periaatteistaan kiinnipitävä mies. Arvostaisin, mutta arvostaisin myös armeijaan tai sivariin menevää, jos tekee sen puhtaasti omasta halustaan, eikä esim. siksi koska "kuuluu" tehdä niin, tai koska "kaikki muutkin".
Asevelvollisuusperinne on jo käytännössä loppunut.
Vielä pitää valita NATO:n ja Venäjän välillä.
Toivottavasti ennen vuotta 2024 NATO:n jäseniä ollaan.
Jos huolivat jäseneksi.
Suomessa on paljon rahaa,
mielipidevankien rääkkämiseen vankiloissa riittää rahaa.
Systemaattinen ihmisoikeusrikos, EU-maassa nimeltä Suomi (Finland).
Suomi 100 vuotta, ns. demokratia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelisin että missä kohtaa pojasta tuli selkärangaton yhteiskunnan rahoilla loisiva luuseri.
Kenen rahoilla intti ja sivari maksetaan? Missään muualla yhteiskunnassa en ole nähnyt yhtä vietävissä olevaa selkärangatonta vätystä kuin intissä.
Intti ja sivari on yhteiskunnallisia toimintoja.
Totaali on 110% todennäköisyydellä pitkäaikaistyötön, joko täysin kouluttamaton ja jollekin 120% huuhaa-alalle kouluttautunut jolta ei tule koskaan löytymään maailmassa yhtään työpaikkaa. Vaikka ei sen väliä, sillä hän ei sitä ottaisi vastaan koska työnteko on niin ahdistavaa.
Sivarinlötköjen puolustelijalla menee kovaa. :D Jäikö intti välistä ja on saanut koko ikänsä selitellä laiskuuttaan parhain päin? :D
Ei, intti jäi ns. "päälle" ja nostan edelleen Puolustusvoimista palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Veljeni on totaalikieltäytyjä, joten todennäköisesti passittaisin pojan juttelemaan hänen kanssaan siitä, mitä on odotettavissa. Mielestäni vankeusrangaistus siitä, ettei halua opetella tappamaan, on kohtuuton, joten en poikaani valinnastaan tuomitsisi sen enempää kuin veljeänikään tuomitsin.
Linnassa oppii tappamaan, armeijassa opetellaan maanpuolustusta ja muuten vaan yleishyödyllisiä taitoja.
Pitäisin poikaani aikamoisena luuserina ja olisin pettynyt hänen selkärangattomuudestaan.
En arvostaisi.