Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kotiäitiys on Suomessa niin parjattua?

Vierailija
06.09.2017 |

Ja olen huomannut että myös äidin osa-aikatyöhön suhtaudutaan nihkeästi.. kaikkien pitäisi mennä tukka putkella 8 tuntia päivässä.

Itse taas näen että koko perheen kannalta olisi varmasti monelle parempi, että äiti (miksi ei isäkin joissain tapauksissa) on pääosin kotona. Aamuisin laittaa lapset kuntoon ja vie kerhoon/ leikkikouluun / kouluun. Hoitaa ihan pienimmät kotona. Tekee rauhassa kotihommat ja valmistaa perheelle terveellisen aterian. Hakee lapset kotiin aikaisin / on kotona vastassa kun koululaiset tulee kotiin. Hoitaa lasten neuvola, lääkäri, hammaslääkäri, harrastus jne reissut pääosin, sekä pystyy hoitamaan sairaat lapset kotona ilman että kuormittaa työnantajia / terveyskeskuksia.

En oikeasti yhtään ihmettele miksi tässä maassa voidaan niin huonosti. Sääolosuhteet on vaativat; esim. valoa on todella vähän mikä on taas jaksamiselle todella tärkeää. Perheessä on pienet lapset ja sitä rumbaa pitäisi pyörittää vanhempien kokopäivätöiden ohella. Kaikki väsyy, stressaantuu, ei näe toisiaan... kun toiseen suuntaan kumarrat niin toiseen pyllistät (koti vs. työelämä).

Minun mielestäni hoitovapaaoikeus pitäisi olla siihen saakka kun nuorin menee kouluun! Senkin jälkeen pitäisi olla oikeus osa-aikatyöhön pitempään kuin vain lapsen kakkosluokan loppuun.

Monissa muissa maissa kotiäitiys ja naisen osa-aikatyö on normi.

Kommentit (220)

Vierailija
81/220 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen akateemisesti koulutettu kotiäiti, jolla työuraa omalta alalta (pätkätöitä) takana ennen lasta n. 8 vuotta. Nykyiset, masentavat eläkeuutiset vaikuttavat minun kohdallani siten, että olen kotona siihen saakka, kunnes lapseni menee esikouluun.

Työtilanne alallani on erittäin huono, palkka erittäin huono, tavoiteeläkeikä minun ikäiselläni n. 70 vuotta. Palkka ei siis toimi kannustimena, ei myöskään tuleva eläke. Lapsiperheiden olosuhteita pyritään kurjistamaan koko ajan.

Jokainen perhe ja yksilö päättää itse, mitä tekee.

Vierailija
82/220 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole lapsia mutta kyllä minäkin tasan olisin mieluummin kotona ja harrastaisin, nauttisin elämästä. Kotiäideillä on erinomainen tekosyy luistaa työelämästä ja viettää rentoa kotielämää. Siitä se kateus ja kiukku varmaan tulee.

Minusta ei ole tekosyy haluta kasvattaa hyvinvoivia, tervepäisiä lapsia ja heistä samanlaisia aikuisia. Tulevia veronmaksajia, eikä toivottavasti pelkkiä verorahojen kuluttajia.

En usko että nykyinen rumba tekee lasten kehitykselle kovin hyvää. Ovat parikymppisinä jo eläkettä odottamassa uupuneina.

Tutkimusten mukaan päiväkotiin laitetut eli varhaiskasvatetut lapset menestyvät paremmin kuin kotona kasvatetut. Ovat myös onnellisempia itse arvioituna. 

Tästä on yksi tutkimus. Se on tehty Ruotsissa jossa vanhemmat tekee erittäin paljon osa-aikatyötä.

Suomalaisessa Turun tutkimuksessa tätä ei kyetty todistamaan.

Minulla on omakohtainen kokemus kotona kasvatetuista lapsista. Menestyivät koulussa, heillä oli paljon kavereita. Menestyivät ulkomaisissa yliopistoissa ja tätä nykyä heillä on hyvä ura ja kova palkka.

Onneksi olkoon, mutta ymmärrät varmaan että omakohtainen kokemus ei kerro mitään yleisistä lainalaisuuksista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/220 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja olen huomannut että myös äidin osa-aikatyöhön suhtaudutaan nihkeästi.. kaikkien pitäisi mennä tukka putkella 8 tuntia päivässä.

Itse taas näen että koko perheen kannalta olisi varmasti monelle parempi, että äiti (miksi ei isäkin joissain tapauksissa) on pääosin kotona. Aamuisin laittaa lapset kuntoon ja vie kerhoon/ leikkikouluun / kouluun. Hoitaa ihan pienimmät kotona. Tekee rauhassa kotihommat ja valmistaa perheelle terveellisen aterian. Hakee lapset kotiin aikaisin / on kotona vastassa kun koululaiset tulee kotiin. Hoitaa lasten neuvola, lääkäri, hammaslääkäri, harrastus jne reissut pääosin, sekä pystyy hoitamaan sairaat lapset kotona ilman että kuormittaa työnantajia / terveyskeskuksia.

En oikeasti yhtään ihmettele miksi tässä maassa voidaan niin huonosti. Sääolosuhteet on vaativat; esim. valoa on todella vähän mikä on taas jaksamiselle todella tärkeää. Perheessä on pienet lapset ja sitä rumbaa pitäisi pyörittää vanhempien kokopäivätöiden ohella. Kaikki väsyy, stressaantuu, ei näe toisiaan... kun toiseen suuntaan kumarrat niin toiseen pyllistät (koti vs. työelämä).

Minun mielestäni hoitovapaaoikeus pitäisi olla siihen saakka kun nuorin menee kouluun! Senkin jälkeen pitäisi olla oikeus osa-aikatyöhön pitempään kuin vain lapsen kakkosluokan loppuun.

Itse olen ollut pari vuotta osa-aikaisena enkä kyllä ole kuullut mitään kritiikkiä siitä, päinvastoin! Monesti perheet eivät ole vaan tulleet ajatelleeksi sitä mahdollisuutta. Eikä äitiydellä ole tässä asiassa mitään tekemistä koska oikeus pitää joustavaa hoitovapaata koskee molempia vanhempia eikä vain äitiä. Meillä seuraavaksi on miehen vuoro ja jatketaan kunnes nuorin lapsista menee tokalle.

Sen ymmärrän jos ei ole rahaa mutta mulla laskee veroprosentti sen verran että rahaa tulee 200€ kuukaudessa vähemmän. Sen on pieni raha normaalituloiselle siitä ettei tarvitse mennä tukka putkella. 

Vierailija
84/220 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sille voi mitään että kotiäiti tuo mieleen naisen jolla ei ole koulutusta, työpaikkaa ja älyä. Mielikuvissa kotitäiti työntää rattaita, keittelee puuroa isossa padassa ja kulkee homssuisissa vaatteissa. Kotiäiti on synonyymi palvelijalle, ehkä siitä johtuu vähäinen arvostus. Mielikuvia.

Totuus : molemmilla vanhemmilla yliopistotutkinto ja mies tienaa enemmän kuukaudessa kuin vaikka minä vuodessa. Äiti saattaa suorittaa jatko-opintoja. Kotona käy säännöllisesti tai satunnaisesti siivooja. Pyykit menee pesulaan. On mökit, veneet ja matkat.

Vierailija
85/220 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monissa muissa maissa on hieman paskemmat yhteiskunnan palvelut kuin Suomessa.

Vierailija
86/220 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko palstalla tällä hetkellä paljonkin kotiäitejä? Onko nyt lasten päiväuniaika vai miksi jää aikaa palstailuun? 

Juu lapsi nukkuu noin 3h päikkärit päivisin. Sillä aikaa syön rauhassa ja palstailen!

Vierailija
87/220 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sille voi mitään että kotiäiti tuo mieleen naisen jolla ei ole koulutusta, työpaikkaa ja älyä. Mielikuvissa kotitäiti työntää rattaita, keittelee puuroa isossa padassa ja kulkee homssuisissa vaatteissa. Kotiäiti on synonyymi palvelijalle, ehkä siitä johtuu vähäinen arvostus. Mielikuvia.

Totuus : molemmilla vanhemmilla yliopistotutkinto ja mies tienaa enemmän kuukaudessa kuin vaikka minä vuodessa. Äiti saattaa suorittaa jatko-opintoja. Kotona käy säännöllisesti tai satunnaisesti siivooja. Pyykit menee pesulaan. On mökit, veneet ja matkat.

Jep, ei köyhillä ole varaa olla kotiäitinä.

Vierailija
88/220 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko palstalla tällä hetkellä paljonkin kotiäitejä? Onko nyt lasten päiväuniaika vai miksi jää aikaa palstailuun? 

Lapset ovat koulussa. Kotiäiti on juuri lähdössä kuntosalille.

Miehissä ja naisissa on se ero, että mies kuuluu selkärankaisiin.

Naiset ovat kyllä ihmeellisen vahvasti ns. lokkeja, aina sitä ei tule (onneksi) edes ajateltua. Naisille kelpaa yhteiskunnan tuet ja niitä vaaditaan paljon enemmän kuin miehet vaativat. Naisille on tärkeää, että mies tarjoaa treffeillä eli ilmaiset lounaat on kiva juttu ja ihan avoimesti niitä halutaan, jopa vaaditaan.

Vierailija
89/220 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiset ovat kyllä ihmeellisen vahvasti ns. lokkeja, aina sitä ei tule (onneksi) edes ajateltua. Naisille kelpaa yhteiskunnan tuet ja niitä vaaditaan paljon enemmän kuin miehet vaativat. Naisille on tärkeää, että mies tarjoaa treffeillä eli ilmaiset lounaat on kiva juttu ja ihan avoimesti niitä halutaan, jopa vaaditaan.

Puutteessa oleva mies löysi paikalle.

Vierailija
90/220 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotihoidontuki on niin pieni, että eiköhän sulla ole mahdollisuus olla kotona senkin jälkeen, kun sen maksaminen loppuu. Tingitte jostain muusta sen muutaman satasen verran.

Itse käyn töissä. Pohdin tätä siis ihan yleisellä tasolla tätä asenneilmapiiriä. Koska kaikki järki ja kokemus sanoo ettei tässä työssäkäynnissä ihan hirveästi järkeä ole jos perheessä on useampi pieni lapsi. 

Ap

Asenneilmapiiri koskee myös kaikkia muitakin, jotka elävät tukien varassa. Työttömiäkin kehotetaan vain menemään töihin, vaikka työpaikkoja ei ole kaikille. Harvemmin arvostellaan, jos ihmisellä on niin paljon rahaa, että hänen ei tarvitse käydä töissä.  Korkeintaan ollaan kateellisia, kun itse joutuu leipänsä eteen käymään töissä. 

Kotiäiti ei elä tukien varassa.

Useamman lapsen työäiti elää.

Koska se kotiäiti kustantaa yhteiskunnalle 300 kuussa. Kolmen lapsen virkaäiti jo 3000 euroa. Eli todella moni nainen ei maksa edes omien lastensa hoitokuluja...

Joo, mutta kun meillä nyt yleensä ajatellaan, että yhteiskunnan tukia ei pitäisi saada, jos voi elää ilmankin (= käydä töissä). Ei kukaan paheksu, jos jollain on niin paljon rahaa, että ilman tukia voi olla työelämän ulkopuolella. 

Aivan, mutta se virkaäitihän nimenomaan ei elätä itseään vaan koko perhe pyörii isoilla tukisummilla.

Mutta se virkaäiti on täysin vapaa irtisanomaan itsensä ja jäämään kotiäidiksi. 

Miten se virkaäiti elää enemmän tukien varassa kuin kotiäiti jos molemmilla on esim kaksi kouluikäistä lasta, josita kumpikaan ei ole enää iltapäiväkerhoissa?

Vierailija
91/220 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puutteessa oleva mies löysi paikalle.

Foorumikellon mukaan kesti 5 minuuttia kun henkilöön käyvä "keskustelija" kiiruhti paikalle! Ei petä palstan taso tänäänkään.

Vierailija
92/220 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ainakin olen kokenut jonkinlaista mustavalkoista vastakkainasettelua siitä, että jompikumpi (kotiäitiys/uraäitiys) olisi absoluuttisesti toista parempi vaihtoehto. Puolustelua löytyy puolin ja toisin. Itse katson, että lapsista kasvaa valtaosassa tapauksia ihan kunnollisia ihmisiä, on sitten "valinnut" kumman tahansa tien. Mikään valintakysymyshän kotiäitiys ei kaikille edes ole. 

Vierailija
93/220 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, tämä kotiäidin selkärankainen mies tulee puhtaaseen kotiin ja istuu valmiiseen pöytään. Lapset selittävät mitä löysivät metsäretkeltä ja hoikka, kauniiksi laitettu kotiäiti hymyilee ja kuljettaa vielä viimeiset pyykit kaappeihin. Mutta kyllä miestä ketuttaa. Mieluummin hän tulisi kotiin samaan aikaan kuin vaimo ja alkaisi heti tapella kotitöistä ja siitä kumpi tekee ruuan ja kumpi laittaa lapset.

Vierailija
94/220 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole lapsia mutta kyllä minäkin tasan olisin mieluummin kotona ja harrastaisin, nauttisin elämästä. Kotiäideillä on erinomainen tekosyy luistaa työelämästä ja viettää rentoa kotielämää. Siitä se kateus ja kiukku varmaan tulee.

Minusta ei ole tekosyy haluta kasvattaa hyvinvoivia, tervepäisiä lapsia ja heistä samanlaisia aikuisia. Tulevia veronmaksajia, eikä toivottavasti pelkkiä verorahojen kuluttajia.

En usko että nykyinen rumba tekee lasten kehitykselle kovin hyvää. Ovat parikymppisinä jo eläkettä odottamassa uupuneina.

Tutkimusten mukaan päiväkotiin laitetut eli varhaiskasvatetut lapset menestyvät paremmin kuin kotona kasvatetut. Ovat myös onnellisempia itse arvioituna. 

Tästä on yksi tutkimus. Se on tehty Ruotsissa jossa vanhemmat tekee erittäin paljon osa-aikatyötä.

Suomalaisessa Turun tutkimuksessa tätä ei kyetty todistamaan.

Minulla on omakohtainen kokemus kotona kasvatetuista lapsista. Menestyivät koulussa, heillä oli paljon kavereita. Menestyivät ulkomaisissa yliopistoissa ja tätä nykyä heillä on hyvä ura ja kova palkka.

Onneksi olkoon, mutta ymmärrät varmaan että omakohtainen kokemus ei kerro mitään yleisistä lainalaisuuksista?

Minä ja sisarukseni olemme kotiäidin kotona kasvattamia. Olen perinteisesti ollut kotivanhemmuuden kannattaja, mutta viime aikoina olen hieman kyseenalaistanut näitä käsityksiäni.

Minusta tuli epäsosiaalinen enkä ole kovin onnellinen. Opiskelukaverini (naispuoliset lähinnä), jotka olivat päivähoidettuja, ovat / olivat paljon rohkeampia, sosiaalisempia ja aktiivisempia. Ei kotihoito tietysti kaikkea voi selittää, vaan kyse on synnynnäisestä temperamentistakin, mutta olen pohtinut, voisiko se selittää ilmiötä osittain. Sillä toisaalta myös temperamentiltaan kaltaiseni naispuoliset kaverini, jotka olivat päivähoidettuja, olivat rohkeampia ja menestyvämpiä yms. Itse jotenkin liitän tämän siihen malliin, jonka sain kotiäidiltäni.

Olisinko nyky-yhteiskunnan rakennetta ja kulttuuria ajatellen hyötynyt päivähoidosta ja siitä, että olisin saanut toisenlaisen naisen mallin omalta äidiltäni?

Tietysti kotiäitiyttäkin voi kai toteuttaa aktiivisesti ja rohkeasti.

Vierailija
95/220 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin olla kotiäiti, jos minulla olisi lapsia. Paljon rennompaa elämää. Ei tarvii kuin siivota, käydä kaupassa ja laittaa ruokaa yms. (mitkä teen jo nyt). Mikäs siinä omia lapsia kasvatellessa sivussa. No joo, sitten ovat tietysti nämä fb:n supermammat, jotka suorittavat äitiyttä kuten uraa ja pätevät lastensa harrastuksilla ja sillä että syöttävät lapsilleen ja miehelleen vain orgaanisesti viljeltyä superfoodia yms. :D

Pistäpä komenttisi muistiin odottamaan sitä päivää, kun olet kahden pienen lapsen kanssa kotona. Voit sitten verrata, miten meni.

Vierailija
96/220 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saisin lottovoiton, niin minusta ainakin tulisi kotirouva. Muussa tapauksessa ei, en haluaisi olla täysin miehen elätettävänä, en vaikka hän miten turvasi tulevaisuuteni.

Vierailija
97/220 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen eläkkeellä. Mikä sinun selitys on?

Vierailija
98/220 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, tämä kotiäidin selkärankainen mies tulee puhtaaseen kotiin ja istuu valmiiseen pöytään. Lapset selittävät mitä löysivät metsäretkeltä ja hoikka, kauniiksi laitettu kotiäiti hymyilee ja kuljettaa vielä viimeiset pyykit kaappeihin. Mutta kyllä miestä ketuttaa. Mieluummin hän tulisi kotiin samaan aikaan kuin vaimo ja alkaisi heti tapella kotitöistä ja siitä kumpi tekee ruuan ja kumpi laittaa lapset.

Mielummin jälkimmäinen vaihtoehto. En halua elää aikuisen kanssa joka pyörii kodin ympärillä eikä tee palkkatyötä kykynsä mukaan. Oman kodin ja lasten hoito ei ole _työtä_.

Vierailija
99/220 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa sun kuule mennä feministifoorumeille keskustelemaan näistä kotiäiti jutuista. Ja muista samalla, että jokainen, joka vastustaa itseään feministeiksi kutsuvia ihmisiä, vastustaa myös naisten ihmisioikeuksia. 

Kyllä minä ainakin feministinä ajattelen, että naisen ja miehen kuuluu saada hoitaa lapsensa hyvin ilman että hän joutuu vetämään itsensä äärirajoille ja ilman, että hänen työmahdollisuutensa tyrehtyvät.

Työmahdollisuuksien tyrehtyminen on kiinni työnantajien asenteesta. Suomi sattuu olemaan sellainen valtio, jossa pitää olla nuori, vastavalmistunut ja viiden vuoden työkokemuksella siltikin. Sitten kelpaa.

Nämä ovat vain valintoja. Jostain syystä Suomessa on valittu niin, että ihmiset painetaan ahtaalle ja ihmiset ovat aina palvelijoita jollekin, valtio, talous yms.., vaikka se aiheuttaa suurta pahoinvointia ihmisissä. Asioita ei katsota ihmisten näkökulmasta vaan ihmiset sopeutetaan väkisin sietämään epämukavuutta, joka aiheutuu vaatimuksista.

Tämä, kuinka ihmisiä ei nähdä voimavarana Suomessa, vaan lähinnä palvelijoina, syyllisinä, epäilyksen alaisina valvottavina jne.. aina millekin instanssille, syö Suomea aivan helvetisti, koska ihmiset eivät tässä ilmapiirissä pysty parhaimpaansa. Samalla valtion ja yritysten taloudellinen hyvinvointi, jota tällä vääristyneellä asenneilmapiirillä ajatellaan pönkitettävän, paradoksaalisesti ottaa takapakkia. Se minkä ajatellaan olevan lääke, onkin tosiasiassa myrkky.

Vierailija
100/220 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotihoidontuki on niin pieni, että eiköhän sulla ole mahdollisuus olla kotona senkin jälkeen, kun sen maksaminen loppuu. Tingitte jostain muusta sen muutaman satasen verran.

Itse käyn töissä. Pohdin tätä siis ihan yleisellä tasolla tätä asenneilmapiiriä. Koska kaikki järki ja kokemus sanoo ettei tässä työssäkäynnissä ihan hirveästi järkeä ole jos perheessä on useampi pieni lapsi. 

Ap

Käyn töissä ja maksan yli 40% palkastani veroja ja eläke ym. maksuja - joilla maksetaan nykyisten eläkeläisten kustannuksia. Kun nyt jään eläkkeelle kuka maksaa minun eläkkeen? Kuka ne kodinhoidon ym tuet? Ja millä ne naiset joiden tasa-arvoa on pitkään ajettu elävät erotessaan (puolet liitoista päätyy eroon) kun työura on jäänyt onnettomaksi, maksaako miehet elatusmaksuja myös vaimoille? tervetuloa 60-luvun amerikkalainen malli .

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi neljä