Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kotiäitiys on Suomessa niin parjattua?

Vierailija
06.09.2017 |

Ja olen huomannut että myös äidin osa-aikatyöhön suhtaudutaan nihkeästi.. kaikkien pitäisi mennä tukka putkella 8 tuntia päivässä.

Itse taas näen että koko perheen kannalta olisi varmasti monelle parempi, että äiti (miksi ei isäkin joissain tapauksissa) on pääosin kotona. Aamuisin laittaa lapset kuntoon ja vie kerhoon/ leikkikouluun / kouluun. Hoitaa ihan pienimmät kotona. Tekee rauhassa kotihommat ja valmistaa perheelle terveellisen aterian. Hakee lapset kotiin aikaisin / on kotona vastassa kun koululaiset tulee kotiin. Hoitaa lasten neuvola, lääkäri, hammaslääkäri, harrastus jne reissut pääosin, sekä pystyy hoitamaan sairaat lapset kotona ilman että kuormittaa työnantajia / terveyskeskuksia.

En oikeasti yhtään ihmettele miksi tässä maassa voidaan niin huonosti. Sääolosuhteet on vaativat; esim. valoa on todella vähän mikä on taas jaksamiselle todella tärkeää. Perheessä on pienet lapset ja sitä rumbaa pitäisi pyörittää vanhempien kokopäivätöiden ohella. Kaikki väsyy, stressaantuu, ei näe toisiaan... kun toiseen suuntaan kumarrat niin toiseen pyllistät (koti vs. työelämä).

Minun mielestäni hoitovapaaoikeus pitäisi olla siihen saakka kun nuorin menee kouluun! Senkin jälkeen pitäisi olla oikeus osa-aikatyöhön pitempään kuin vain lapsen kakkosluokan loppuun.

Monissa muissa maissa kotiäitiys ja naisen osa-aikatyö on normi.

Kommentit (220)

Vierailija
61/220 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole lapsia mutta kyllä minäkin tasan olisin mieluummin kotona ja harrastaisin, nauttisin elämästä. Kotiäideillä on erinomainen tekosyy luistaa työelämästä ja viettää rentoa kotielämää. Siitä se kateus ja kiukku varmaan tulee.

Minusta ei ole tekosyy haluta kasvattaa hyvinvoivia, tervepäisiä lapsia ja heistä samanlaisia aikuisia. Tulevia veronmaksajia, eikä toivottavasti pelkkiä verorahojen kuluttajia.

En usko että nykyinen rumba tekee lasten kehitykselle kovin hyvää. Ovat parikymppisinä jo eläkettä odottamassa uupuneina.

No tekeekö se aikuisille hyvää? Ei lapset ole missään etulyöntiasemassa.

Ei, mutta henkisesti hyvinvoivana aikuiseksi varttunut kestää stressiä huomattavasti paremmin.

Lapsi kun ei ole kyvyiltään minikokoinen aikuinen millään mittarilla.

Vierailija
62/220 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on ok jos nainen jää kotiin kun lapset ovat pieniä. Mutta en rehellisesti sanottuna arvosta naisia, jotka edelleen on kotona, vaikka lapset ovat jo koulu-iässä. Kyllä naisen pitää huolehtia myös omasta urastaan ja raha-asioistaan, eikä olla pääosin miehen rahojen varassa. Tärkein on kuitenkin se seikka, että työ antaa paljon enemmän älyllistä haastetta kuin kotirouvaksi jääminen.

Niin, esimerkiksi alepan kassalla istuminen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/220 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole lapsia mutta kyllä minäkin tasan olisin mieluummin kotona ja harrastaisin, nauttisin elämästä. Kotiäideillä on erinomainen tekosyy luistaa työelämästä ja viettää rentoa kotielämää. Siitä se kateus ja kiukku varmaan tulee.

Minusta ei ole tekosyy haluta kasvattaa hyvinvoivia, tervepäisiä lapsia ja heistä samanlaisia aikuisia. Tulevia veronmaksajia, eikä toivottavasti pelkkiä verorahojen kuluttajia.

En usko että nykyinen rumba tekee lasten kehitykselle kovin hyvää. Ovat parikymppisinä jo eläkettä odottamassa uupuneina.

Tutkimusten mukaan päiväkotiin laitetut eli varhaiskasvatetut lapset menestyvät paremmin kuin kotona kasvatetut. Ovat myös onnellisempia itse arvioituna. 

Vierailija
64/220 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin olla kotiäiti, jos minulla olisi lapsia. Paljon rennompaa elämää. Ei tarvii kuin siivota, käydä kaupassa ja laittaa ruokaa yms. (mitkä teen jo nyt). Mikäs siinä omia lapsia kasvatellessa sivussa. No joo, sitten ovat tietysti nämä fb:n supermammat, jotka suorittavat äitiyttä kuten uraa ja pätevät lastensa harrastuksilla ja sillä että syöttävät lapsilleen ja miehelleen vain orgaanisesti viljeltyä superfoodia yms. :D

Huomaa kyllä, ettei sinulla ole lapsia. Alle kouluikäisten kasvattaminen ei tapahdu "siinä sivussa" eikä esimerkiksi kotitöitä pysty hoitelemaan vasemmalla kädellä keskeytyksettä.

Vierailija
65/220 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noloa on se, että iso osa naisista käy yhteiskunnan kustantaman kalliin korkeakoulutuksen, tekee pari vuotta diipadaapa-assarin töitä ja heti kun on vakipaikka, ei kun kotiin sikiämään.

Jos haaveenasi on iso perhe, älä nyt helvetissä kustannuta itsellesi kallista tutkintoa, jolla et sitten tee mitään.

Oman helvettinsä ansaitsevat ne, jotka "ovat" työelämässä, mutta tekaisevat penskan joka kolmas vuosi.

Vierailija
66/220 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa yleisen asenteen kannalta naisia kohtaan asiat ovat oikeasti aika huonosti verrattuna jopa konservatiivisiin maihin. Suomessa odotetaan että nainen käy töissä ja maksaa puolet, koska tasa-arvo. Toisaalta taas miehet haluavat naisellisen ja huolehtivan naisen joka siivoaa, tekee ruokaa, pitää lapsista huolen ja toki miehestäkin, unohtamatta itseään ja ulkonäköön!

Uraa uurtavasta kovasta bisnesnaisesta oikeasti harva nykyaikainenkaan mies haaveilee..

Jos verrataan esim Turkkiin, jossa yhä monen naisen tehtävä on huolehtia näistä asioista, MUTTA heiltä ei odotetakaan työntekoa, koti (ja lapset jos niitä on ja ovat pieniä) on naisen työ ja miehen palkka kuuluu yhtälailla naiselle.

Miltä Kuulostaa? Kumman sinä valitsisit?

No ei nyt tartte olla turkkilainenkaan. Minulla on amerikkalainen mies ja olen hyvin tyytyväinen kotiäitinä.

Vierailija
67/220 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen akateemisesti koulutettu nainen, joka jäin kotiin siinä vaiheessa kun lapset olivat jo koululaisia. Tympäännyin siihen oravanpyörään.

Otin eropaketin kun sellainen tarjolla oli. Elämäni paras päätös.

Vierailija
68/220 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ihmetyttää kotiäideissä se tapa elää ja hengittää lapsen vuoksi. Harvoin näillä pitkään himassa olevilla on muuta elämää kun kodin pyörittäminen ja viikottainen bodypumppi. En ymmärrä sitä, että elämän päämäärä on olla äiti. Lapset on vain lainassa ja parisuhteessakin voi käydä mitä vaan. Minä sitten työkseni siivoan sitä sotkua, kun nelikymppiseltä on pohja kadonnut elämästä, mies villityksessä ja lapset isoja. Se on sitäpaitsi todella radkasta lapsellekin kun tulee siihen ikään, että ymmärtää olevansa äitinsä syy hengittää.

Minä en taas ymmärrä sitä, että jonkun elämän päämäärä on tehdä töitä ja kartuttaa tuntemattoman ison pomon palkkapussia, lastensa ja perheensä kustannuksella. Ennemmin minä elän lapsilleni kuin jollekkin kasvattamalle yritykselle 🤔 ja kyllä niille töissäkäyvillekkin äideille lapset ovat se suurin syy hengittää, sellaista äitiys on.

Vierailija
69/220 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutkimusten mukaan päiväkotiin laitetut eli varhaiskasvatetut lapset menestyvät paremmin kuin kotona kasvatetut. Ovat myös onnellisempia itse arvioituna. 

Tästä on yksi tutkimus. Se on tehty Ruotsissa jossa vanhemmat tekee erittäin paljon osa-aikatyötä.

Suomalaisessa Turun tutkimuksessa tätä ei kyetty todistamaan.

Vierailija
70/220 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivätkä ole. Nyt hiljaa!  Kyllä Niina Mikkonen tietää paremmin kuin tutkijat!

Vierailija
71/220 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa yleisen asenteen kannalta naisia kohtaan asiat ovat oikeasti aika huonosti verrattuna jopa konservatiivisiin maihin. Suomessa odotetaan että nainen käy töissä ja maksaa puolet, koska tasa-arvo. Toisaalta taas miehet haluavat naisellisen ja huolehtivan naisen joka siivoaa, tekee ruokaa, pitää lapsista huolen ja toki miehestäkin, unohtamatta itseään ja ulkonäköön!

Uraa uurtavasta kovasta bisnesnaisesta oikeasti harva nykyaikainenkaan mies haaveilee..

Jos verrataan esim Turkkiin, jossa yhä monen naisen tehtävä on huolehtia näistä asioista, MUTTA heiltä ei odotetakaan työntekoa, koti (ja lapset jos niitä on ja ovat pieniä) on naisen työ ja miehen palkka kuuluu yhtälailla naiselle.

No ei nyt tartte olla turkkilainenkaan. Minulla on amerikkalainen mies ja olen hyvin tyytyväinen kotiäitinä.

Totta, itselläni on vain kokemusta turkista, siksi otin sen esimerkkiini.

Vierailija
72/220 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi puhutaan aina näissä keskusteluissa uranaisista? Vaikka nainen voikin olla ns. hyvissä hommissa ja kovatuloinen niin suomi on pullollaan myös duunareita. Sillä ei ole mitään merkitystä, jos jo työkokemusta omaava duunari on joitekin vuosia pois työelämästä. Miten se "ura" liukuhihnatöissä voi kärsiä?

Vierailija
73/220 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta varhaiskasvatukseen riittää esim. muutama tunti kerhoa päivässä. Ei tarvitse lykätä lasta päiväkotiin 8-10h / pvä sen vuoksi. Varhaiskasvatus on muutakin kuin päiväkoti, päivitäppä tietosi ajantasalle. 

Vierailija
74/220 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näistä keskusteluista tulee mielikuva, että Suomi olisi pullollaan naisia jotka työskentelevät johtajina korkeissa asemissa, juristeina, lääkäreinä, yrittäjinä. Mutta olkaa nyt realistisia! Iso osa naisista on hoitoalalla korkeintaan sairaanhoitajina, tai kaupan alalla myymässä tai tehtaissa liukuhihnalla. Joku hoitaa pikkupomon virkaa jossain ja toiset hoitaa muiden lapsia (heistä iso osa toisen asteen tutkinnolla).

Ja tällaiset naiset ajattelevat yksinkertaisesti ettei kotiäidillä ole muuta elämää kuin lapset, ja ajattelevat että heidän työnsä tarjoaisi jotenkn hurjasti paljon enemmän virikkeitä aivoille.

Iso osa meistä on ihan tavallisia ihmisiä, kävimme töissä tai emme. Joku voi olla toista kunnianhimoisempi vapaa-ajallaan, joku voi haluta oppia uutta. Nämä ihmiset eivät useinkaan ole niitä jotka ovat äänessä näissä ketjuissa. Kyllä ne kommentoijat ovat niitä kaupan kassoja ja lähihoitajia jotka juuri ja juuri tulevat omillaan toimeen ja joilla ei ole elämässään mitään sen suurempaa päämäärää. Paitsi se eläke sitten joskus kun ei enää luvan kanssa tarvitse mennä töihin.

Vierailija
75/220 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja minulla suomalainen ja olen oikein tyytyväinen kotiäitinä. Tosin emme asu Suomessa.

Vierailija
76/220 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko palstalla tällä hetkellä paljonkin kotiäitejä? Onko nyt lasten päiväuniaika vai miksi jää aikaa palstailuun? 

Vierailija
77/220 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä on yksi tutkimus. Se on tehty Ruotsissa jossa vanhemmat tekee erittäin paljon osa-aikatyötä.

Suomalaisessa Turun tutkimuksessa tätä ei kyetty todistamaan.

Minulla on omakohtainen kokemus kotona kasvatetuista lapsista. Menestyivät koulussa, heillä oli paljon kavereita. Menestyivät ulkomaisissa yliopistoissa ja tätä nykyä heillä on hyvä ura ja kova palkka.

Vierailija
78/220 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko palstalla tällä hetkellä paljonkin kotiäitejä? Onko nyt lasten päiväuniaika vai miksi jää aikaa palstailuun? 

Lapset ovat koulussa. Kotiäiti on juuri lähdössä kuntosalille.

Vierailija
79/220 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmittaako sua se, että meillä jää aikaa palstailuun(kin)?

Mies tulee parin tunnin päästä kotiin, lähden sitten käymään ystävän kanssa kahvilla ja sen jälkeen menen opettelemaan taas uusia taitoja valokuvauskurssille (jatkokurssi, mies maksoi).

Vierailija
80/220 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten surkeaa on sellaisen ihmisen elämä, jolle vain työnteko tarjoaa älyllistä haastetta ja sisältöä elämään :O entäs kun tulee yt:t ja kiitokseksi kengän kuva perseeseen? Meni vähän asian vierestä mutta silti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yksi