Mies kiristää ja uhkailee vauvan kustannuksella
Erottiin miehen kanssa 2 kk sitten. Meille tuli kesäkuun puolessa välissä aivan ihana tyttövauva. Suhdetta oli takana 5 vuotta. Mies ei ole vielä tunnustanut isyyttä ja tänään iltapäivällä olisi sen aika.
Ongelmana on nyt se, että 2 kk aikana mies ei ole halunnut vauvaa nähdä ja on puhunut, että hänellä on uusi elämä. Sönköttää, että se kertoo meidän lapselle kaiken paskan musta ja sen jälkeen lapsi alkaa vihata minua. Käskee mua pyytämään anteeksi, kun jätin hänet ja heitin hänen tavarat ulos asunnosta. Ei kiinnosta pyytää anteeksi. Se sairaalassa jätti mut yksin kipeenä hoitamaan lasta ja tuli sinne ja haukkui mua vaan idiootiksi ja kusipääksi ja samoin raskaudenkin aikana. Kun pääsin sairaalasta riideltiin todella pahasti kokoajan. Sen jälkeen jätin miehen, kun en jaksanut enää.
Nyt taikaiskusta 2 kk jälkeen ennen isyydentunnustusta mies sanoo, että vie asian oikeuteen ja vaatii lapsen itselleen. Kun on tehty dna-testit ja hänet on jo oikeastaan todettu isäksi hänellä on oikeus tulla mun asuntoon ja nähdä lasta. Siis mieshän ei aio tulla huomenna isyydentunnustukseen kun on vanhempiensa kanssa. Sanoi, että menee sinne ensiviikolla ja kertoo niille kaiken ja aikoo tehdä niiden kanssa tapaamissopimukset ja kaikki jne. Ja se sönköttää, että jos otan uuden miehen se kieltää multa elarimaksut ja kaikki.
Oon itkenyt tän asian takia todella paljon ja alan menettää yöunetkin. Vauva nukkuu yöllä, minä en :(
2 kk aikana on pyytänyt miestä näkemään lasta, mutta ei ole suostunut jos en suostu pyytämään anteeksi ja palaamaan yhteen. En halua enää ikinä tuota miestä takaisin :( Pelkästään sen näkeminen ahdistaa :(
Eilenkin ilmoitti, että en saa nähdä iltapäivällä mun kaveria, koska hän on tulossa vanhempiensa kanssa katsomaan vauvaa mun asunnolle. En halua niitä tänne :( Hänellä on kuulemma oikeus nähdä vauvaansa ja silloin kun hän haluaa nähdä vauvaansa niin minun pitää olla kotona ja unohtaa omat menot. Ahdistaa. Mitä jos ne vie vauvan???? :( Rakastan mun vauvaa. En kestä
Kommentit (137)
Miksi sinä vaadit dna:ta. Olisit saanut joka tapauksessa kelalta elatusapumaksut oli lapsen isä tiedossa tai ei. On kelan asia sitten selvittää isä joka maksaa taas kelalle takaisin kelan sinulle maksamat maksut, jos isä on töissä.
Ohhoh. Onko siellä joku mieskin näissä hommissa? Sossualalla työskentelevänä mulla on aika kattava kuva tästä toiminnasta ja voin sanoa, että on 98% naisten harjoittamaa toimintaa. Hyvä. Näin se maailma tasa-arvoistuu.
'Huonoimmassa tapauksessa vielä joudut maksamaan elarit vaikka perinnän kautta jos äiti vie asian oikeuteen (ja monesti vie kun saa maksuttoman oikeudenkäynnin lapsen varjolla)'.
Oikeuteen asiaa ei tarvitse viedä vaan elatusapusopimus on suoraan perintäkelpoinen päätös. Hyvin harva elatussopimus on oikeuden päätöksellä. - Ja äiti saa elatusavut kelalta maksoi isä tai ei. Kela hakee ulosoton kautta sitten iselleen äidille maksamiaan elatusapumaksuja. Lapsen on oikeus saada elatus vaikka isä ei joko halua tai pysty elatusapua maksamaan. Jos ei halua, niin maksut peritään palkasta suoraan. Ja tämä sama jos isä on lapsen huoltaja ja äiti on maksajana.
Kannattako näin henkilökohtaisia asioita täällä ruotia, jos tää on totta...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huostaanottoa pukkaa äidin tasapainottomuuden vuoksi.
Joku kakara siellä trollaa. Mee takaisin pelaan overwatchia.
Minä en jaksa uskoa että kakarat jaksaa hengata jollakin vauva-forumilla. Kyseessä on mielenterveyshäiriöistä kärsivä työtön ja alkoholisoitunut aikuinen. Näitähän täällä riittää.
Vierailija kirjoitti:
Jos mies vaatii tapaamista, on ensin oltava tapaanisoikeus. Elatussopimuksen sinä aleekirjoitat itse lastenvalvojan luona. Luoksesi sinun ei ole pakko päästää ketään. Soita lastenvalvojalle ja selosta asia. Tapaaminen voidaan sopia siellä valvotusti heidän luonaan. Kotiisi sinun sei tarvitse päästää ei isää eikä vanhempia.
Tapaamissopimukseenkin pitää saada sinun nimi, eikä sinun ole pakko suostua mihinkään mitä et halua. Jos mies vaatii mahdottomia, et allekirjoita mitään. Hakekoon oikeudesta. Eivät taatusti anna pientä täysimetettävää vauvaa yksin isälle kuin pari tuntia kerrallaan. Siinähän käräjöi ja maksaa. Tuskin lähtee käräjille kun ennuste huono ja tulee kalliiksi.
Vierailija kirjoitti:
Kannattako näin henkilökohtaisia asioita täällä ruotia, jos tää on totta...?
Joskus on pakko aloittaa kysyminen edes jostain, että saa itselleen edes jotenkin asian purettua ja suhteellisuudentajua.
Itse kysyin täällä joskus että onko mieheni alkoholisti. Olihan se. Nykyisin eksä siis. Liian läheltä liian alistettuna ei usko enää omia aistejaankaan ja alkaa uskoa olevansa itse hullu.
Ohis
Ap, onko sinulla ystävää, äitiä, siskoa, tätiä, kummitätiä, mummoa? Kerro tilanne ja pyydä päästä vaikka viikonlopuksi "hoitoon" vauvan kanssa sinne. Saisit nukkua ja puhua. Kuka tahansa joka on itse äiti on valmis auttaan sua aika paljon. Kun saa puhua jonkun kanssa ja nukkua vähän univelkaa, asiat ei kaadu päälle niin pahasti. Lisäksi olet turvassa eksältä.
Ap mies ei voi"kieltää sinulta elarimaksuja" vaikka seurustelisit viiden miehen kanssa. Ne elarit on lapsen ruokaan, vaatteisiin, asumiskustannuksiin ym. Jos hän ei suostu maksaan, ne peritään häneltä.
Mies puhuu sinulle ihan puuta heinää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olette molemmat sekaisin. Lapsiraukka. Kuulostaa kuitenkin siltä, että miehesi on enemmän sekaisin kuin sinä, joten lapsesi saat todennäköisesti pitää itselläsi.
Nyt pitäisi rauhassa miettiä, miten haluat asioiden menevän seuraavat 18 vuotta, kun lapsi on teidän vastuulla. Olette jo tehneet sen ratkaisun, että isä on kuvioissa mukana, jos ja kun isyys kerran tunnustetaan. Tämä tuo isälle väistämättä velvollisuuksia (elatusmaksut) ja oikeuksia (tapaamiset). Et voi saada yhtä ja pidättää toista. Tappeleminen asioista tekee asioista vain vaikeampaa teille kolmelle. Niin, teitähän on nyt kolme siinä kuviossa. Mieti, kuka teistä on tärkein! Riitely jatkuu niin kauan, kuin te aikuiset haluatte sitä pitkittää.
Nyt kannattaisi vain miettiä rauhassa ja ajatella mikä olisi se laiha sopu, jonka kanssa voit elää ne seuraavat 18 vuotta. Siihen sopuun kuuluvat siis elatusmaksut ja isän tapaamisoikeus, mahdollisesti vuoroasuminenkin. Mitä nopeammin tämän sovun löydätte, sitä helpompia ne tulevat vuodet tulevat olemaan.
A.p ei ole millään tavalla sekaisin, eikä lapsi mikään raukka parka. Siitä tulee reipas pikku tyyppi. Taistelija, niin kun äitinsäkin.
Ja sinä tiedät tämän mistä?
Ulosannista. On kohtalaisen selkeää, vaikka univelkaa varmaan enemmän ku laki sallii.
Asioihin erikoistuneet asiantuntijat tunnistavat jopa psykopaatit. He tietävät missä piinassa uhri on. Toivoisin minäkin sosiaalityöhön samaa psykologian- ja kriminologian osaamista. Hyvä kiltti ihminen voidaan tuhota täysin sallimalla kiristäminen, fyysinen, -taloudellinen, -henkinen hyväksikäyttö. Ihmiset eivät uskalla laittaa ihmistä seinään vasten vaikka hän on tuhonnut jo monen elämän.
Mistä sä puhut?
Puhun ihan omasta kokemuksestani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olette molemmat sekaisin. Lapsiraukka. Kuulostaa kuitenkin siltä, että miehesi on enemmän sekaisin kuin sinä, joten lapsesi saat todennäköisesti pitää itselläsi.
Nyt pitäisi rauhassa miettiä, miten haluat asioiden menevän seuraavat 18 vuotta, kun lapsi on teidän vastuulla. Olette jo tehneet sen ratkaisun, että isä on kuvioissa mukana, jos ja kun isyys kerran tunnustetaan. Tämä tuo isälle väistämättä velvollisuuksia (elatusmaksut) ja oikeuksia (tapaamiset). Et voi saada yhtä ja pidättää toista. Tappeleminen asioista tekee asioista vain vaikeampaa teille kolmelle. Niin, teitähän on nyt kolme siinä kuviossa. Mieti, kuka teistä on tärkein! Riitely jatkuu niin kauan, kuin te aikuiset haluatte sitä pitkittää.
Nyt kannattaisi vain miettiä rauhassa ja ajatella mikä olisi se laiha sopu, jonka kanssa voit elää ne seuraavat 18 vuotta. Siihen sopuun kuuluvat siis elatusmaksut ja isän tapaamisoikeus, mahdollisesti vuoroasuminenkin. Mitä nopeammin tämän sovun löydätte, sitä helpompia ne tulevat vuodet tulevat olemaan.
A.p ei ole millään tavalla sekaisin, eikä lapsi mikään raukka parka. Siitä tulee reipas pikku tyyppi. Taistelija, niin kun äitinsäkin.
Ja sinä tiedät tämän mistä?
Ulosannista. On kohtalaisen selkeää, vaikka univelkaa varmaan enemmän ku laki sallii.
Asioihin erikoistuneet asiantuntijat tunnistavat jopa psykopaatit. He tietävät missä piinassa uhri on. Toivoisin minäkin sosiaalityöhön samaa psykologian- ja kriminologian osaamista. Hyvä kiltti ihminen voidaan tuhota täysin sallimalla kiristäminen, fyysinen, -taloudellinen, -henkinen hyväksikäyttö. Ihmiset eivät uskalla laittaa ihmistä seinään vasten vaikka hän on tuhonnut jo monen elämän.
Mistä sä puhut?
Puhun ihan omasta kokemuksestani.
Tuskin.
Nyt rauhoitu. Sulla ei ole mitään hätää eikä minkäänlaista velvollisuutta olla miehen käskytettävänä ja määräiltävänä missään asiassa.
Mies ei päätä milloin sulla saa käydä kavereita kylässä eikä voi tulla asuntoosi sen paremmin yksin kuin vanhempiensakaan kanssa, jos se ei sinulle sovi. Hän ei laadi missään yksinään mitään tapaamissopimuksia.
Älä pelästy jos oikeasti nostaa oikeudessa huoltajuuskanteen. Se on normisettiä kusipäiden repertuaarissa. Oikeus ei ota niitä käsiteltäväkseen noin vain. Noin pientä vauvaa ei äidiltä kukaan vie ja vähiten tuollainen ääliö. Ota itse yhteyttä lastenvalvojaan. Siellä voi tosin olla vaikea saada mitään sovituksi jos toinen on yhteistyökyvytön surkimus. Oikeus tai oikeudessa tehty sovittelu voi olla parempi tapa. Valvotut tapaamiset noin pienestä vauvasta ja kotiisi et äijää päästä. Kaikki tekstarit ja emailit talteen ja kaikki kommunikointi kirjallisena. Puheluihin et vastaa jos ne on pelkkää sönkötystä.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas miehenä ymmärrän ap:n miehen reaktiota vaikka kaikki eivät sitä hyväksykään. Vaikka lapsi asuu äidin luona niin elarit joutuu maksamaan ja sitten vielä kaikki huoltajuuteen liittyvät asiat...ne ovat isoja ja hankalia asioita monelle miehelle, varsinkin tuoreelle isälle. Huonoimmassa tapauksessa vielä joudut maksamaan elarit vaikka perinnän kautta jos äiti vie asian oikeuteen (ja monesti vie kun saa maksuttoman oikeudenkäynnin lapsen varjolla).
Minusta myös lapsen isälle pitäisi automaattisesti taata maksuton oikeudenkäynti huoltajuuteen ja elatusmaksuihin liittyvissä asioissa. Sitä yhteiskunta ei kuitenkaan halua koska se voisi innostaa riitelemiseen vapaaehtoisen sopimisen sijasta, mutta toisaalta miehet ovat sitten useimmiten sijaiskärsijöinä. Joku feministi tulee nyt tähän tohottamaan, että saahan mieskin lähivanhempana sen maksuttoman oikeudenkäynnin...niin saa mutta yleensä näissä tilanteissa se äiti on rahaton huithapeli jolta on turha yrittää mitään rahoja saada.
On todella huono lähtökohta pakottaa mies isäksi. Naisten kannattaisi pitää paremmin huolta ehkäisystä.
Öh? Ei lähivanhempi automaattisesti saa mitään maksutonta oikeudenkäyntiä, ihan sukupuolesta riippumatta. Eikä ehkäisy ole yksin naisten vastuulla, jos mies ei tehdo isäksi voi hän omalta osaltaan käyttää ehkäisyä.
Mulla oli aikoinaan sama tilanne, soskut vaan kehiin ja keräät todistusaineistoa (viestit, häiriköinnit, uhkailut, kaikki...) ja viet ne poliisille ja haet lähestymiskieltoa. Älä vastaa viesteihin, älä vastaa puheluihin. Mies on häiriintynyt ja sellainen ei saa lasta. Äiti saa lapsen ja tässä tapauksessa 100varmasti. Otat asenteen ettet välitä miehestä, välität vaan lapsestas ja ajat omaa ja lapses etua. Niillä pärjäät. Mies vaan uhkailee ja puhuu, oikeesti ei ees halua isyyttä tms.
Todennäköisesti kun muutut kylmän viileeksi se mies kohta alkaa ruikuttaan sua takas ja väittää rakastavansa yms., älä mee siihen lankaan. Jos sillä on uus niin mitä sitten, se ei ole täyspäinen se nainenkaan ja sinä ansaitset parempaa, ja ennenkaikkea lapsesi ansaitsee parempaa roolimallia. Tsemppiä ja voimia. Turhaan stressaat, oot fiksumpi kuin ex-miehes ja voitat tämän taistelun kun et alistu sen temppuiluun. Anna sen temppuilla, mutt ei sulle.
Ja kaikki tapaamisoikeudet ja kaikki paperit kuntoon, ennen niitä mies ei voi vaatia mitään. Kun sulla paperit niin niiden mukaan sitten mennään, ja tuolle äijälle en lastani antais, temppuilee kuin pikkulapsi. Näkee vaikka valvotusti, ainakin ett lapses kasvaa.
Ja kun oikeesti sen sun ex.än pitää tulla sitten laittaan papereita kuntoon, niin tuskin tulee. Jos on mies niin tulee ja käyttäytyy asiallisesti. Lapsen etuahan te ajatte, ette omaanne. Siitä ne soskutkin lähtee liikkeelle, ja kerro myös itse se niille. Ja eikö se ole parempi yksin kuin huonon kaverin kanssa. Noita tuollaisia miehiä kyllä löytyy, mutta kunnollista eipä olekaan. Mulla on ollut sama tilanne.
Ja annas kun arvaan, mies oli unelmapuoliso ennen kuin päädyitte hankkimaan vauvan?
Jos mies vaatii tapaamista, on ensin oltava tapaanisoikeus. Elatussopimuksen sinä aleekirjoitat itse lastenvalvojan luona. Luoksesi sinun ei ole pakko päästää ketään. Soita lastenvalvojalle ja selosta asia. Tapaaminen voidaan sopia siellä valvotusti heidän luonaan. Kotiisi sinun sei tarvitse päästää ei isää eikä vanhempia.