Makkarakeitto
Kommentit (23)
No nyt tuli nälkä.
HK:n bleu ei varmaan ole huonoin. Makkarassa saa olla reilusti rasvaa, että lasten karva kiiltää.
Nakkisoppa on hyvää. HK:n Aitonakit on parhaita. Himan kalliimpia, mutta selvästi parempia.
Kaikki ns. ruokamakkarat sopivat. Grillimakkaraa ei kannata laittaa.
Nakit parempia keittoon. Tai kyllä ne on siskonmakkarat, joista itse tykkään. Paistatteko muuten makkaran- tai nakinpalat ensin ennen keittoon lisäämistä vai heitättekö sellaisenaan lopuksi kiehahtamaan?
No se HK sininen. Kiitti ap, teenpä tänään muuten makkarasoppaa kun alkoi tehdä mieli :)
No jos ajattelee, että keiton pitäisi maistuakin joltain, niin voisi käyttää jotain mausteista tuoremakkaraa. Esimerkiksi tuorechorizoa saa ihan Prisman hyllystä. Siihen hyvä liemi, papuja, maissinjyviä, savustettua paprikajauhetta, chiliä, paprikaa tms. niin tulee erinomainen makkarakeitto.
Vierailija kirjoitti:
Nakit parempia keittoon. Tai kyllä ne on siskonmakkarat, joista itse tykkään. Paistatteko muuten makkaran- tai nakinpalat ensin ennen keittoon lisäämistä vai heitättekö sellaisenaan lopuksi kiehahtamaan?
Nakit käytän pikaisesti paistinpannulla ennen keittoo lisäämistä, saavat hieman väriä pintaan. Siskonmakkarat lumpsautan keiton sekaan sellaisenaan. Hk:n sinistä en käytä ollenkaan.
Ei ainakaan HK:n sininen. Kovaa ja kuivaa eikä mausta ole tietoakaan. Lidlin siskonmakkaroista tulee ehdottomasti paras soppa.
HK:n sininen. Pienet kuutiot paahdetaan pannulla ja lisätään keittoon loppuvaiheessa. Laitan muuten sekä makkara- että jauhelihakeittoon mausteeksi myös muutaman laakerinlehden. 🍲😋
Viimeksi olen käyttänyt Hk:n Aitonakkeja. Paistan (avocado) öljyssä, johon lisään vielä mustapippurirouhetta. Olin aluksi epäluuloinen, mutta yllätyin siitä ettei nakeista tullut "kumipalloja" vaikka sitä pelkäsin.
Oma makuhermoja hivelevä reseptini on: Perunaa, porkkanaa, varsi (lehti) selleriä, palsternakkaa, sokeriherneitä. Maustan liemikutiolla (liha-juures), laakerinlehtiä, paljon timjamia, sekä (viherpippuri) Koskenlaskija juusto. Viimeisenä sitten ne paistetut nakkipalat :)
Joskus laitan myös jos kaupan pakasteista löytyy, vesikastanjaa. En osaa selittää, mutta jokin niissä kiehtoo. Tulee jotenkin itämainen fiilis.
Ei oo pakko paistaa, kaikki makkara käy, siskosta tietty paras. En lisää loppuvaiheessa vaan heti alkuun, tykkään ku ne kiehuessaan pullistuu iiisoiksi!
Juuri söin siskonmakkarakeittoa, hyvää! Porkkanoita, purjoa, varsiselleriä ja perunoita ensin, sitten siskonmakkaraa ja lopuksi voimakasta Koskenlaskijaa. Ja reilusti lehtipersiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei oo pakko paistaa, kaikki makkara käy, siskosta tietty paras. En lisää loppuvaiheessa vaan heti alkuun, tykkään ku ne kiehuessaan pullistuu iiisoiksi!
Siskonmakkaroille ainakin käy huonosti, jos ne kiehuu kauan.
Snellmanin nakit paloitellaan ja paistetaan voissa. Kattilaan perunat ja vihannekset kiehumaan ja hox ei pakastekeittovihanneksia. Kasvis/lihaliemikuutia ja keittoaika kunnes perunat kunnolla pehmeitä.
hk blö