Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko tuomittu loppuelämäni elämään huonon ihon kanssa kun

Vierailija
05.09.2017 |

kahden roaccutan kuurinkin jälkeen naama täynnä epäpuhtauksia?

Kommentit (205)

Vierailija
61/205 |
05.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Akne on hormonien epätasapaino. Syö sellaisen ruokavalion mukaan, missä otetaan huomioon ruoan hormonivaikutukset. Juu ja se ei ole hokkupokkus yksi ruoka tekee sitä tai tätä vaan enemmän kokonaisuuksia. Fruktoosi ja etanoli pois kokonaan. Katso ginelistä missä fruktoosia, sitä on mm jokaisessa pöytäsokerimolekyylissä puolet. Proteiinia ei tarvita määräänsä enempää. Rasvaa tarvitaan ja ei liikaa tyydyttymättömiä vaan monipuolista eläinrasvaa.

Ihohoito ei saa olla ihoa ärsyttävää, kokeile hoitaa pelkällä voimakkaalla suolaliuoksella, se on yhtäaikaa tarpeeksi antibakteerista, kuivattavaa ja kosteuttavaa. Kosteutusefekti tulee kun liuoksen jättää iholle yöksi, myös akneiho tarvitsee kosteutta.

Kaikista tärkein asia kuitenkin: nuku hyvin! Jätä yöhön sänkyaikaa 10h jotta ehdit viiveiden jälkeen nukkua 9h tai 8h jos heräät ilman kelloa.

Ei saatana mitään suolaa kasvoille, todellakaan! Ei mitään sitruunaliuoksia tai muutakaan! 

Olen kärsinyt aknesta 23-vuotta ja syönyt 13 vuotta erilaisia antibiootteja ja koettanut jokaisen differinin ja epiduon ja skinorenin mitä markkinoilta löytyy. Noup, ei auta.

Avun sain aasialaisesta ihonhoidosta, jossa enemmän keskitytään ihon ph-arvon tasapainoon ja kosteutukseen. Kaikki antibioottisalvat ja kuivattavat aknepesut oli tehneet ihostani bakteerien mellastuskentän jossa aknepöpöt pääsivät mellastamaan vapaasti.

Nyt olen ollut vuoden ilman antibiootteja, pelkästään kun aloin hoitamaan ihoani. Käytän myös benoyyliperoksidia, jota en pystynyt aiemmin käyttämään. Ennen jätin iholleni benzoyyliperoksidin, nyt annan sen vaikuttaa 10-20 minuuttia ja pesen pois. Toimii kuin junan vessa.

Ap.lle ja muillekin suosittelisin kokeilemaan aasialaista ihonhoitoa, jos kerran kaikki muutkin on kokeiltu jo.

Mitä tähän aasialaiseen ihonhoitorutiiniisi siis kuuluu?

Aluksi omien aknetriggereiden löytäminen. Itse karsin pois kaikki rasva-alkoholit, alkoholit, paksut öljyt, silikonit, mineraaliöljyt ja aloitin siis ns puhtaalta pohjalta.  Eli toisinsanoen aloin lukemaan mitä tuotteet pitävät sisällään. Luin kaikki mitä löysin ainesosista ja aloitin muutaman ainesosan sisältävällä tuotteella.

Tein aluksi öljypuhdistuksen kylmäpuristetulla auringonkukkaöljyllä (linoileelinen, eli lisää kasvoilla sitä öljyä joka auttaa akneen) ja pesin Lactacydillä pois. Sitten kasvovesi (ei mitään länsimaisia puhdistavia kasvovesiä, vaan kosteuttava. Ero on kuin yöllä ja päivällä aasialaisen kasvoveden ja länsimaisen kasvoveden välillä).

Sitten kosteusvoide.

En aluksi käyttänyt mitään benzoyyliperoksideja, AHA-tai BHA-happoja vaan keskityin siihen mitä ihoni sietää. Sain selville että ihoni on kosteusköyhä ja kuiva, kun olin aina luullut että ihoni on rasvainen ja epäpuhdas. Olinkin aina vain pessyt vahvemmilla aineilla (desinfiontiaineellakin joskus)  ja ihoni oli tuottanut enemmän ja enemmän rasvaa koska oli koettanut pitää suojavaippaa yllä.

Ajan kuluttua kun aloin hiljalleen lisäämään ainesosia sekä tuotteita, olen löytänyt rutiinin joka pitää minut finnittömänä.

Siihen siis kuuluu aamuisin

*puhdistus

*kasvovesi (joskus taputtelen useamman kerroksen kasvovettä jos ihoni kiristää. Nykyään ei enää kiristä)

*seerumi

*kosteusvoide

*aurinkorasva (aurinko ei muuten paranna finnejä, se voi tehdä itse asiassa finnin arpeutumiselle huonoa)

Iltaisin

*öljypuhdistus

*puhdistus

*kasvovesi

*seerumi

*joskus kangasnaamio

*kosteusvoide

*yövoide

Ja noin kolmisen kertaa viikossa AHA tai BHA

Jos ihoni koettaa kukkaista kerran kuussa, laitan hetkeksi benzoyyliperoksidia aamuisin ennenkuin pesen ihon ja vot. Siinä se on.

Kaikkea hulluuttaa sitä onkin :D:D:D

Vierailija
62/205 |
05.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te jotka vannotte ruokavaliomuutosten nimeen, onko teillä siis ollut aknea jonka olette hoitaneet jollain tietyllä ruokavaliolla?

Kyllä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/205 |
05.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisilla vaan on huono iho, toivottavasti saat edes helpotusta ihotautiääkäriltä, mutta tuskin koko ongelma poistuu. Aivan turha jauhaa näistä ihonhoitojutuista, luultavasti olet kokeillut jo kaikkea.

Ne kenellä on hyvä iho on ihan sama mitä syö ja nukkuuko vaikka meikit naamalla ja pesee naamansa kerran viikossa =)

Ja sitten on me epäonnisempi porukka, jolla on huono iho ihan sama mitä syö tai juo vai peseekö naamaansa viiden minuutin välein näin kärjistettynä. 😂

ap

Ei sellaista porukkaa olekaan. On vain huonot elin- ja ihonhoitotavat omaavia henkilöitä.

Ei pidä paikkaansa. On todella alaarvoista syyllistää kun ei tiedä toisen tilannetta. Itse olen sairastanut hikirauhastulehdusta 30 vuotta ja mikään ruokavalio ei ole siihen auttanut. Syön erittäin terveellisesti, liikun jne. Kaikkea on kokeiltu. Onneksi sairauteni on melko lievä ja pärjään vahvoilla kortisonivoiteilla, mutta niin ne lääkäritkin sanoo, että jos yhdelle sopii toinen hoito niin toiselle sillä ei ole mitään merkitystä nimenomaan ihotaudeissa. Toki terveellinen ruokavalio on kaikille hyväksi, mutta ei poista tämäntyyppisiä ihosairauksia.

Vierailija
64/205 |
05.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla suolisto- ja iho-ongelmat kulkevat käsi kädessä. Jos vatsa voi huonosti, se näkyy myös ihossa hyvin pian todella kipeinä tulehtuneina paiseina. Parempina aikoina iho pukkaa ulos "vain" normaaleja pieniä valkopäitä, mutta niiden kanssa pystyn elämään. Ruokavaliohoidosta on ollut mulle apua, mutta kokeilin itsekin monenlaisia juttuja ennen kuin löysin sen itselleni toimivan (FODMAP-ruokavalio). Syön paljon hapatettua kauraa, marjoja, vihanneksia ym., mutta FODMAP-ruokavaliossa joitakin perinteisesti terveellisiksi luokiteltuja ruokia rajoitetaan, koska niiden sisältämät huonosti imeytyvät hiilihydraatit rasittavat suolistoa. Muita pahoja rasitteita itselläni ovat stressi, liika kofeiini ja syöminen liian usein tai liian harvoin. Käytän joitakin laadukkaita ravintolisiä, mutta en koe, että ne olisivat se kulmakivi tässä asiassa. En koe ruokavaliota mitenkään kauhean rajoittavaksi, sillä olin jo luontaisesti (ihan vain omaa kehoa tarkkaillen) siirtynyt intuitiivisesti sitä kohti. Viimeiset muutokset olivat melko pieniä, mutta niiden vaikutus oli iso: laihduin muutaman kilon ja vatsa rauhoittui niin paljon, ettei se enää aiheuta ongelmia esim. sosiaalisissa tilanteissa.

Ymmärrän AP:n ongelman ja epätoivon. Ratkaisuja minullekin on tyrkytetty monesta suunnasta, osa jopa hyvin painostavasti ja syyllistävästi esittäen. Yritä siinä sitten selittää, että on tässä jo kaikkea kokeiltu... Täydellistä ihoa tuskin itsekään saan edes tällä ruokavaliolla, mutta nämä normaalit pikkunäpyt eivät pilaa elämää samoin kuin se tulehduksellinen, todella kipeä ja hankala akne. Toivon, AP, että löydät jostain avun itsellesi! Akne on niin ikävä vaiva, että sitä en toivoisi kenellekään.

Vierailija
65/205 |
05.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te jotka vannotte ruokavaliomuutosten nimeen, onko teillä siis ollut aknea jonka olette hoitaneet jollain tietyllä ruokavaliolla?

Ei se mitään kertoisi asiasta. Tutkimukset kertovat asiasta. Tutkimusten viesti on yksiselitteinen: ruokavalio vaikuttaa ihoon.

Sitä tämä ei tarkoita, että "tolla on akne on koska se syö paskasti". Genetiikka ja moni muu sattumanvarainen asia sen määrittelee, kuka aknesta joutuu kärsimään. Joku toinen voi syödä pelkkää vehnäjauhoa ja elellä onnellisena ihkun ihonsa kanssa ja joku toinen voi joutua laskemaan E-vitamiinit ruoastaan ja pohtia happiradikaalien määriä, jotta saa edes puolitettua näppylänsä.

Ihmeen paljon tässä keskustelussa alapeukutetaan ruokavalioon liittyviä viestejä. Veikkaan, että ne käsitetään syyllistämiseksi, ja varmasti sellaistakin tapahtuu, mutta ei sen pitäisi tehdä kaikista ruoka-aiheisista viesteistä huonoja. Ihan fakta se kuitenkin on, että valtaosa ihmisistä saa apua ihonsa kuntoon ruokavaliosta. Eikä kukaan sano, että sen pitää olla helppoa, koska se ei ole sitä.

Vierailija
66/205 |
05.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinkin puutos? 

Vierailija
67/205 |
05.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan sitä voisi yrittää elää kuten Kitavalla. Siellä ei aknea esiinny laisinkaan, edes teineillä.

Netistä löytää heppujen ruokavalion ja elintavat kyllä, eri asia sitten että saako niitä suomalainen kuinka hyvin noudatettua. Valo ja sen syklit varsinkin voi olla hankala järjestää, pitäisi olla tehokkaita UV-lamppuja (ei pelkkiä päivänvalolamppuja) ja kunnolliset pimennysverhot yms. UV-valo vähentää IL-17 tulehdustekijää aika tehokkaasti ja vaikuttaa D-vitamiinin lisäksi nitroyhdisteiden muodostumiseen. Melatoniinin määrää pitäisi saada maksimoitua olemalla pimeässä (ilman valon sinistä aallonpituutta) illasta aamuun, ottaen huomioon miten moni tutkimus on löytänyt radikaaleja hyötyjä antioksidanteista, jollainen melatoniini on (supervahva sellainen oikein).

Vierailija
68/205 |
05.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se mitään kertoisi asiasta. Tutkimukset kertovat asiasta. Tutkimusten viesti on yksiselitteinen: ruokavalio vaikuttaa ihoon.

Sitä tämä ei tarkoita, että "tolla on akne on koska se syö paskasti". Genetiikka ja moni muu sattumanvarainen asia sen määrittelee, kuka aknesta joutuu kärsimään. Joku toinen voi syödä pelkkää vehnäjauhoa ja elellä onnellisena ihkun ihonsa kanssa ja joku toinen voi joutua laskemaan E-vitamiinit ruoastaan ja pohtia happiradikaalien määriä, jotta saa edes puolitettua näppylänsä.

Ihmeen paljon tässä keskustelussa alapeukutetaan ruokavalioon liittyviä viestejä. Veikkaan, että ne käsitetään syyllistämiseksi, ja varmasti sellaistakin tapahtuu, mutta ei sen pitäisi tehdä kaikista ruoka-aiheisista viesteistä huonoja. Ihan fakta se kuitenkin on, että valtaosa ihmisistä saa apua ihonsa kuntoon ruokavaliosta. Eikä kukaan sano, että sen pitää olla helppoa, koska se ei ole sitä.

Harva kai sitä täysin kieltääkään etteikö itseelleen sopivalla ruokavaliolla olisin jotain vaikutusta, vaan ärsytystä aiheuttaa se, että sen oikeanlaisen ruokavalion löytäminen tuntuu olevan sattumankauppaa ja usein sekään ei paranna ongelmaa täydellisesti vaikka helpotusta toisikin.

Vierailija
69/205 |
05.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinkin puutos? 

Ei ole muutosta näkynyt sinkkilisän kanssa.

ap

Vierailija
70/205 |
05.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kans yks, joka on kärsinyt aknesta jo vuosikymmenen. Olen kokeillut erilaisia ruokavalioita ja en ole huomannut omalla kohdallani eroa, joten en enää jaksa sitä. Ainoa niksi, joka oikeasti toimii (minulla ainakin) on runsas veden juominen. 

Antibiootit, roaccuttanit ja kaikki lääkevoiteet kokeiltu. Minulle tulee harvoin tulehtuneita isoja finnejä, mutta varmaan joka huokonen on tukkeutunut:joko mustapää tai sitten sellainen ihonvärinen näppy. Eli kun kokeilee kasvoja niin kasvot ovat ihan röpyläiset. En ole myöskään ikinä nähnyt kenelläkään muulla näin rasvaista, öljyistä ihoa.

Tässä omat vinkkini:

- vaihdoin kaikki meikit bare mineralsiin

- apteekista suolaa, jolla kuorin ihon illalla ja aamulla ja laitan päälle ceridal -öljyn (kuulostaa hullulta, mutta tuo tosiaan hillitsee rasvoittumista)

- avenen triacenal -hoitovoide

- murad -sarjan akneihon hoitolinja

Vierailija
71/205 |
05.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten voit opetella pitämään kiinni kunnon ihonhoitorutiineista.

Ei, tätänkään en tietenkään ole kokeillut.

ap

Niin, sä kokeilet kaikkea kolmen päivän ajan ja sitten palaat entiseen. Eipä ihme, että lärvisi kukkii.

Miksi haluat ilkeillä ap:lle? Kyllä nuo perusjutut on yleensä jo tiedossa.

Vierailija
72/205 |
05.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, en ehdi lukemaan kaikkia kommentteja, mutta lue netistä lääkkeestä spironolaktoni. IHMElääke, joka viimein auttoi mua (maitotuotteiden jättämisen lisäksi) mun erittäin sinnikkään hormonaalisen aknen kanssa.   Tällä hetkellä en edes syö sitä enää ja iho on edelleen todella hyvässä kunnossa, saan äärimmäisen harvoin näppyjä enää :) Toivottavasti näät tämän. Spiro auttoi mua ja tiedän monia muita, jotka eivät saaneet mistään muusta apua. Tarvitset reseptin lääkäriltä. 

Vierailija
73/205 |
05.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

...

Ainakin minä olen niitä alapeukuttanut siksi, että "laita ruokavalio kuntoon" on aknesta kärsivälle ihan yhtä hyödyllinen neuvo kuin masentuneelle sanottu "ota itseäsi niskasta kiinni". Jokainen vuosia tai vuosikymmeniä aknesta kärsinyt kun on varmasti jo kokeillut kaikki mieleen tulevat ruokavaliot ja ravintolisät, eikä tuollainen yleisheitto tuo yhtään mitään arvoa. Kyllä, ruokavalio varmasti vaikuttaa ihan kaikkeen ihmisessä. Mutta "laita ruokavalio kuntoon" ei auta yhtään mitään eikä ketään, se on vain alentuva - ihan kuin aknesta kärsivä olisi niin tyhmä, ettei hänelle koskaan ole tullut edes mieleen, että voisi kokeilla ruokavaliohoitoa.

Vierailija
74/205 |
05.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirapuolella ruoka-aineallergia on erittäin yleinen kutisevien ja märkivien iho-oireiden aiheuttaja. Omistajien välillä todella vaikea ymmärtää, että vilja ei ole ainoa mahdollinen allergeeni. On hyvin yksilöllistä, onko oireiden aiheuttaja jokin vilja, kala, nauta, sika, jokin kasvis jne. Mietin joskus, että miksei ihmisilläkin?

Itselläni huomasin vasta parikymppisenä paprika-intoleranssin, koska oireet tulivat vasta muutama tunti syömisen jälkeen. Kunnon vatsanväänteet tulivat esim. wokkisekoituksesta, jossa paprikapaloja. Paprikamauste aiheuttaa lievää vatsakipua. Ja paprikamaustetta on...suurin piirtein kaikkialla :(

Vierailija
75/205 |
05.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, en ehdi lukemaan kaikkia kommentteja, mutta lue netistä lääkkeestä spironolaktoni. IHMElääke, joka viimein auttoi mua

Veikkaan, että tuo vaikuttaa kaliumin säästymisen kautta. Kaliumia saadaan ehkä kolmannes siitä, mitä kivikautisesti elävät ihmiset saavat. Natrium/kalium -tasapaino on kuitenkin hankala asia korjata.

Vierailija
76/205 |
05.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin kosmetologilla, ja melkein aloin itkemään kun kehui ihoani hyväksi. Olen kärsinyt finneistä, mustapäistä ja rasvaisuudesta, ja viimeksi ruusufinnistä.

Lopetin puoli vuotta sitten ruokavaliostani kaikki eläinperäiset tuotteet, olen siis vegaani. Samoin viljatuotteita en syö ollenkaan, paitsi kauraa (puurona ja maitona). Luovuin kaikesta "ihonhoidosta", pesen pelkällä vedellä ja kosteutukseen käytän ihoöljyä. Siinä kaikki. En meikkaa ollenkaan, paitsi silmät. Kasvojeni väri on tasoittunut, arpia tietysti on mutta eivät enää erotu niin selvästi. Mutta yhtään finniä tai muuta "paisetta" ei ole ollut naamassani muutamaan kuukauteen. Mä uskon siihen, että paras ihonhoito tapahtuu sisältäpäin.

Vierailija
77/205 |
05.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tyttäreni jätti maitotuotteet viime joulukuussa, ja nyt alkaa näkyä tuloksia. Toki vielä on paljon aknea sekä poskissa että olkapäillä. Mutta vähenemään päin. Ja hän on siis jättänyt muunkin kuin näkyvät maitotuotteet. Hera, kaseiini, ja mitä kaikkea niitä onkaan. Joskus tosin tulee lipsumisia ja vahinkoja, mikä varmasti hidastaa paranemista.

Vierailija
78/205 |
05.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun tyttäreni jätti maitotuotteet viime joulukuussa, ja nyt alkaa näkyä tuloksia. Toki vielä on paljon aknea sekä poskissa että olkapäillä. Mutta vähenemään päin. Ja hän on siis jättänyt muunkin kuin näkyvät maitotuotteet. Hera, kaseiini, ja mitä kaikkea niitä onkaan. Joskus tosin tulee lipsumisia ja vahinkoja, mikä varmasti hidastaa paranemista.

Lisäys: Toisen tyttäreni iho parani puolessa vuodessa, kun hänellä todettiin IBS, ja hän jätti kaikki FODMAP hiilarit pois ruokavaliostaan.

Vierailija
79/205 |
05.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut syö Roaccutania ylläpitoannoksella esim. 2 kaps viikossa, vuosienkin ajan. Tätä ihotautilääkärini suositteli minulle.

Vanhentaa ihoa nopeammin kuin tupakointi.

Eipä muuten vanhenna. Päinvastoin, a-vitamiini uudistaa ihoa. Amerikoissa käytetään ryppyihin finnivalmisteita.

Roa korjaa osalla auringon vaikutuksia, aurinkokeratoosi saattaa parantua. Minulla oli samanlainen väärä käsitys, jonka ihotautilääkäri kumosi.

Vierailija
80/205 |
05.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harva kai sitä täysin kieltääkään etteikö itseelleen sopivalla ruokavaliolla olisin jotain vaikutusta, vaan ärsytystä aiheuttaa se, että sen oikeanlaisen ruokavalion löytäminen tuntuu olevan sattumankauppaa ja usein sekään ei paranna ongelmaa täydellisesti vaikka helpotusta toisikin.

Tottahan on, että asia selviää vain kokeilemalla itse ja se voi olla aikaa vievää ja hankalaakin joidenkin mielestä. Uskon, että vastustus syömisten kokeiluun on vain laiskuutta. Lääkkeet on niin paljon helpompi tapa, tosin se auttaa vain oireisiin, ei hoida ihoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yksi